Citat:
Ursprungligen postat av
dowhatisay
Ok, mvc...
Jag vet vad den handlar om, jag har egna barn och var med på den ett par gånger.
Det jag menade var att många frågor och funderingar togs upp ang födandet men även den närmaste tiden efter själva födandet. En del var väldigt nervösa och hade väldigt mycket frågor om istort sett vad som helst som har med barn att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Katzyn
Jag gick föräldrautbildning på MVC, den handlade om hur man tar hand om bebisen den första tiden och hur man hanterar parrelationen, och erbjöds till alla blivande föräldrar inskrivna på MVC. Det var med mitt första barn, 2011. Har de nu avskaffat föräldrautbildningen alltså?
Vet inte vad som gäller i andra landsting, men här tar man på MVC i alla fall bara upp slutskedet på graviditeten, hur förlossningen startar, hur man vet att det är dags att åka in, överburenhet, förlossningens olika skeden (mycket förenklat), smärtlindringsmetoder o.s.v.. Min erfarenhet är också att det nästan är meningslöst att prata med förstagångsgravida om tiden efter förlossningen, eftersom de inte kan tänka längre än till själva förlossningen... resten är för overkligt... och ju närmare BF de kommer, desto mer snöar de in sig på själva förlossningen.
Det normala har ju annars länge varit, att barnmorskor och sjuksköterskor på BB visar mamman hur man sköter bebisen, kollar att hon har förstått det, hjälper till med amningen och ser att den verkligen fungerar innan familjen skrivs ut. Men idag går ju oftast inte det, eftersom även förstföderskor måste lämna BB efter högst ett dygn (om inte mamman eller barnet är i behov av medicinsk övervakning eller -åtgärder) p.g.a. överbeläggningen av syrianska, somaliska o.s.v. kvinnor....