2017-02-17, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
Ok, mvc...
Jag vet vad den handlar om, jag har egna barn och var med på den ett par gånger.
Det jag menade var att många frågor och funderingar togs upp ang födandet men även den närmaste tiden efter själva födandet. En del var väldigt nervösa och hade väldigt mycket frågor om istort sett vad som helst som har med barn att göra.

Har tre barn och har gått hos barnmorska i två olika kommuner, blev inte erbjuden någon kurs på mvc någon av gångerna.
Citera
2017-02-17, 14:33
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du måste kolla upp dina fakta!

Man skrivs inte in på BVC förrän barnet är fött. Barnmorskan skickar mammans kontaktuppgifter till närmaste BVC när barnet väl är fött.

UNDER graviditeten är det MVC-barnmorskan som håller kurs, men den handlar inte om spädbarnsvård utan om vad man kan förvänta sig på Förlossningsavdelningen och BB.

Jag gick föräldrautbildning på MVC, den handlade om hur man tar hand om bebisen den första tiden och hur man hanterar parrelationen, och erbjöds till alla blivande föräldrar inskrivna på MVC. Det var med mitt första barn, 2011. Har de nu avskaffat föräldrautbildningen alltså?
Citera
2017-02-17, 17:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ok, mvc...
Jag vet vad den handlar om, jag har egna barn och var med på den ett par gånger.
Det jag menade var att många frågor och funderingar togs upp ang födandet men även den närmaste tiden efter själva födandet. En del var väldigt nervösa och hade väldigt mycket frågor om istort sett vad som helst som har med barn att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Jag gick föräldrautbildning på MVC, den handlade om hur man tar hand om bebisen den första tiden och hur man hanterar parrelationen, och erbjöds till alla blivande föräldrar inskrivna på MVC. Det var med mitt första barn, 2011. Har de nu avskaffat föräldrautbildningen alltså?

Vet inte vad som gäller i andra landsting, men här tar man på MVC i alla fall bara upp slutskedet på graviditeten, hur förlossningen startar, hur man vet att det är dags att åka in, överburenhet, förlossningens olika skeden (mycket förenklat), smärtlindringsmetoder o.s.v.. Min erfarenhet är också att det nästan är meningslöst att prata med förstagångsgravida om tiden efter förlossningen, eftersom de inte kan tänka längre än till själva förlossningen... resten är för overkligt... och ju närmare BF de kommer, desto mer snöar de in sig på själva förlossningen.

Det normala har ju annars länge varit, att barnmorskor och sjuksköterskor på BB visar mamman hur man sköter bebisen, kollar att hon har förstått det, hjälper till med amningen och ser att den verkligen fungerar innan familjen skrivs ut. Men idag går ju oftast inte det, eftersom även förstföderskor måste lämna BB efter högst ett dygn (om inte mamman eller barnet är i behov av medicinsk övervakning eller -åtgärder) p.g.a. överbeläggningen av syrianska, somaliska o.s.v. kvinnor....
Senast redigerad av Merwinna 2017-02-17 kl. 17:47.
Citera
2017-02-17, 17:29
Medlem
Den här tråden blev inte riktigt vad du tänkt dig från början va?
Citera
2017-02-18, 10:05
Medlem
Citat:
Vet inte vad som gäller i andra landsting, men här tar man på MVC i alla fall bara upp slutskedet på graviditeten, hur förlossningen startar, hur man vet att det är dags att åka in, överburenhet, förlossningens olika skeden (mycket förenklat), smärtlindringsmetoder o.s.v.. Min erfarenhet är också att det nästan är meningslöst att prata med förstagångsgravida om tiden efter förlossningen, eftersom de inte kan tänka längre än till själva förlossningen... resten är för overkligt... och ju närmare BF de kommer, desto mer snöar de in sig på själva förlossningen.
Det är inte bara kvinnan som ska ha barn, det finns oftast en närvarande pappa också.
Dina påståenden och expertutlåtanden här ovan utgår bara ifrån kvinnans perspektiv vilket är ett väldigt konstigt resonerande..
Citera
2017-02-18, 12:32
Medlem
micro113s avatar
Föräldrautbildning
Föräldrautbildningen är ett sätt för dig som blivande förälder att bli mer trygg i din framtida roll. Dessutom är det ett trevligt sätt att umgås, att utbyta erfarenheter och att få kontakt med andra som också är blivande föräldrar.

Mödravården anordnar föräldrautbildning för dig som är förstföderska och/eller förstagångspappa. Men även du som omföderska kan gå denna utbildning om du vill.

http://xn--mdravrd-ixa2m.se/foraldrautbildning/

Föräldrautbildning på MVC är alltså inget konstigt eller sällsynt alls.

TS kompis är smart och tänker helt rätt - och TS är en tomte som kritiserar en genomtänkt strategi/planering för hur man kan förbereda sig inför att skaffa barn.
Citera
2017-02-18, 12:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det är inte bara kvinnan som ska ha barn, det finns oftast en närvarande pappa också.
Dina påståenden och expertutlåtanden här ovan utgår bara ifrån kvinnans perspektiv vilket är ett väldigt konstigt resonerande..
Eller så talar hon (i vanlig ordning) enbart om sig själv.
Citera
2017-02-18, 12:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Föräldrautbildning
Föräldrautbildningen är ett sätt för dig som blivande förälder att bli mer trygg i din framtida roll. Dessutom är det ett trevligt sätt att umgås, att utbyta erfarenheter och att få kontakt med andra som också är blivande föräldrar.

Mödravården anordnar föräldrautbildning för dig som är förstföderska och/eller förstagångspappa. Men även du som omföderska kan gå denna utbildning om du vill.

http://xn--mdravrd-ixa2m.se/foraldrautbildning/

Föräldrautbildning på MVC är alltså inget konstigt eller sällsynt alls.

TS kompis är smart och tänker helt rätt - och TS är en tomte som kritiserar en genomtänkt strategi/planering för hur man kan förbereda sig inför att skaffa barn.

Hur-eller-hur, så ÄR det svårt att nå gravida kvinnor OCH deras män (om det är första barnet) med upplysningar om tiden efter förlossningen, eftersom alltsammans är så overkligt. Man vet rent teoretiskt att man ska få ett barn, men man kan inte förstå det. Dessutom är man nästan alltid rädd för förlossningen, och kan inte tänka längre än till om man kommer att överleva den eller inte, om det kommer att bli fruktansvärt smärtsamt eller inte, om barnet kommer att överleva eller inte. På andra sidan detta enorma börjar ett nytt kapitel, som man får ta itu med då, typ.

Det är just därför det är så himla olyckligt, att BB-tiderna har kortats ner så mycket. För det är DÅ, när babyn FINNS, och föräldrarna verkligen ska börja sköta den och slås av sin egen oerfarenhet och okunnighet, som de går att nå med upplysningar om spädbarnsvård. Att sätta en gravid kvinna och hennes man att bada och byta blöjor på en docka (som inte känns som ett levande barn ändå och som de inte har några känslor för) ger inte mycket, och jag tror inte ens att det görs på MVC någonstans i Sverige idag.
Citera
2017-02-18, 12:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Hur-eller-hur, så ÄR det svårt att nå gravida kvinnor OCH deras män (om det är första barnet) med upplysningar om tiden efter förlossningen, eftersom alltsammans är så overkligt. Man vet rent teoretiskt att man ska få ett barn, men man kan inte förstå det. Dessutom är man nästan alltid rädd för förlossningen, och kan inte tänka längre än till om man kommer att överleva den eller inte, om det kommer att bli fruktansvärt smärtsamt eller inte, om barnet kommer att överleva eller inte. På andra sidan detta enorma börjar ett nytt kapitel, som man får ta itu med då, typ.

Det är just därför det är så himla olyckligt, att BB-tiderna har kortats ner så mycket. För det är DÅ, när babyn FINNS, och föräldrarna verkligen ska börja sköta den och slås av sin egen oerfarenhet och okunnighet, som de går att nå med upplysningar om spädbarnsvård. Att sätta en gravid kvinna och hennes man att bada och byta blöjor på en docka (som inte känns som ett levande barn ändå och som de inte har några känslor för) ger inte mycket, och jag tror inte ens att det görs på MVC någonstans i Sverige idag.
Du talar utifrån dig själv helt enkelt. De flesta är inte oemottagliga för information för att de skall bli föräldrar.
Tvärtom, att redan innan förlossningen ha skapat strategier och mental förberedelse för olika situationer lugnar människor och gör dem tryggare både i sin graviditet och inför det kommande föräldraskapet.
Citera
2017-02-18, 13:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du talar utifrån dig själv helt enkelt. De flesta är inte oemottagliga för information för att de skall bli föräldrar.
Tvärtom, att redan innan förlossningen ha skapat strategier och mental förberedelse för olika situationer lugnar människor och gör dem tryggare både i sin graviditet och inför det kommande föräldraskapet.

Nej, men jag behöver inte gå in på här, vilken utbildning eller vilken kompetens jag har.
Citera
2017-02-18, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Jag har en arbetskamrat som berätta idag att han och sin sambo planerar ett barn men samtidigt så har de inte en endaste krona på deras sparkonto. Sen snackar de om att gå en utbildning för att kunna ta hand om babyn då de inte vet hur man tar hand om ett barn

Jag vet inte om jag vill skratta eller gråta men faktiskt så börja jag skratta honom rakt i ansiktet när han nämnde utbildningen. Jag sa att de ska låta bli då de är en fara för ett litet barn. Är man vuxen och har blivit uppfostrad rätt av sina föräldrar så borde hjärnan redan inse hur man ska ta hand om ett barn. Även min fru fick sig en rejäl chock när jag nämnde det här då vi själva har 2 döttrar

Jag sa att de behöver kolla upp professionell hjälp istället för att skaffa ett barn. Jag har aldrig hört talas om att gå en utbildning för att ta hand om ett litet barn då man har det i blodet redan hur man ska ta hand om ett barn på bästa sätt och ge omsorg och kärlek

Givetvis tog han åt sig men herregud vilka sorgliga människor som finns i det här landet. hur många efterblivna människor lider av samma problem som min arbetskamrat och hans sambo

Föresten de är 28 och 26år gamla så inga ungdomar inte

Har ni här på flashback hört talas om det här allvarliga problemet ?
Kanske är samma utbildning som man fick gratis av Landstinget år 1990?
Bara för att du tycker det var kul så kanske inte alla förstagångsföräldrar tycker att ett barn är en axelryckning?
Sedan räcker det med att läsa alla skittrådar på detta forum om föräldrar som inte insåg vad ett barn innebär. Borde vara obligatoriskt med en babyutbildning samt körkort på barn för att få skaffa dem.
Citera
2017-02-18, 17:09
Medlem
Incendios avatar
Mvc's föräldrakurser finns ju. Trorinte att det är tvunget att gå, men alla jag känner gick när de väntade första barnet. Kvalitén varierar säkert, men den vi gick på var bra. Lite om allt gällande förlossning, barn, relationer, säkerhet etc. De flesta jag känner läste dessutom på mycket själva och förberedde sig i allra högsta grad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in