2017-02-16, 20:25
Medlem
Jag har en arbetskamrat som berätta idag att han och sin sambo planerar ett barn men samtidigt så har de inte en endaste krona på deras sparkonto. Sen snackar de om att gå en utbildning för att kunna ta hand om babyn då de inte vet hur man tar hand om ett barn

Jag vet inte om jag vill skratta eller gråta men faktiskt så börja jag skratta honom rakt i ansiktet när han nämnde utbildningen. Jag sa att de ska låta bli då de är en fara för ett litet barn. Är man vuxen och har blivit uppfostrad rätt av sina föräldrar så borde hjärnan redan inse hur man ska ta hand om ett barn. Även min fru fick sig en rejäl chock när jag nämnde det här då vi själva har 2 döttrar

Jag sa att de behöver kolla upp professionell hjälp istället för att skaffa ett barn. Jag har aldrig hört talas om att gå en utbildning för att ta hand om ett litet barn då man har det i blodet redan hur man ska ta hand om ett barn på bästa sätt och ge omsorg och kärlek

Givetvis tog han åt sig men herregud vilka sorgliga människor som finns i det här landet. hur många efterblivna människor lider av samma problem som min arbetskamrat och hans sambo

Föresten de är 28 och 26år gamla så inga ungdomar inte

Har ni här på flashback hört talas om det här allvarliga problemet ?
Senast redigerad av Majongq 2017-02-16 kl. 20:34.
Citera
2017-02-16, 20:28
Medlem
svallerbyttans avatar
Kom osökt att tänka på denna klassiker:
https://www.youtube.com/watch?v=HPRv8K--pms
Citera
2017-02-16, 20:38
Medlem
I Sverige har somalier 8 barn. Tror inte det kommer gå dåligt.
Citera
Medlem
AA-suiteds avatar
Jag tycker att det låter ansvarsfullt att inse sin inkompetens i ämnet och vilja förbättra det genom att gå en kurs. Det är inte många med den självinsikten här i världen. Ta all hjälp du kan få om du känner att du behöver den! Tyckte det var oproffsigt av dig att börja skratta men förhoppningsvis kan han se förbi det och fortsätta med sin originalplan.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Det finns ju länder där mammorna får gå en sådan kurs under graviditeten. Här kommer den efter barnets födelse, på BVC - dock är den frivillig. Jag tror inte att det är så helt galet att gå en förberedande kurs under graviditeten, faktiskt, eftersom vi har kommit så långt ifrån våra instinkter nu. Dessutom är det bra att lära sig om hur man barnsäkrar hemmet inför att de börjar krypa, hur man ser att barnet är så sjukt att det behöver läkarhjälp, hur man ingriper om barnet sätter i halsen m.fl. olyckshändelser. Lite om klädsel, temperatur...

Men om mamman ammar är väldigt mycket vunnet, för då sköter sig åtminstone matfrågan helt av sig själv (tillgång anpassas efter efterfrågan).
Citera
2017-02-16, 21:20
Medlem
Våra förfäders vänder och vrider sig i graven av den okompetens som råder just nu i vårt vackra land
. tur att man föddes i en normal familj iaf
Citera
2017-02-16, 21:23
Medlem
Alla nyblivna föräldrar blir inbjudna till att gå en förberedande kurs inför att skaffa barn på bvc.
Det kommer upp funderingar och både stora och små frågeformuleringar. En del är jävligt nervösa medans andra sten coola.
Det handlar mycket om själva förlossningen, ammning osv. Men även endel annat
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns ju länder där mammorna får gå en sådan kurs under graviditeten. Här kommer den efter barnets födelse, på BVC - dock är den frivillig. Jag tror inte att det är så helt galet att gå en förberedande kurs under graviditeten, faktiskt, eftersom vi har kommit så långt ifrån våra instinkter nu. Dessutom är det bra att lära sig om hur man barnsäkrar hemmet inför att de börjar krypa, hur man ser att barnet är så sjukt att det behöver läkarhjälp, hur man ingriper om barnet sätter i halsen m.fl. olyckshändelser. Lite om klädsel, temperatur...

Men om mamman ammar är väldigt mycket vunnet, för då sköter sig åtminstone matfrågan helt av sig själv (tillgång anpassas efter efterfrågan).
Man går innan man fått barnet
Senast redigerad av dowhatisay 2017-02-16 kl. 21:26.
Citera
2017-02-16, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Våra förfäders vänder och vrider sig i graven av den okompetens som råder just nu i vårt vackra land
Inkompetens heter det och inte okompetens.
Sedan så var det så att förr i tiden så bodde man ofta i stora familjer med mor/far föräldrar och pigor osv, men barndödligheten var ändå bra mycket större än nu, fast iom det havererande systemet så verkar den öka igen..
Citera
2017-02-16, 21:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
Alla nyblivna föräldrar blir inbjudna till att gå en förberedande kurs inför att skaffa barn på bvc.
Det kommer upp funderingar och både stora och små frågeformuleringar. En del är jävligt nervösa medans andra sten coola.
Det handlar mycket om själva förlossningen, ammning osv. Men även endel annat

Man går innan man fått barnet

Du måste kolla upp dina fakta!

Man skrivs inte in på BVC förrän barnet är fött. Barnmorskan skickar mammans kontaktuppgifter till närmaste BVC när barnet väl är fött.

UNDER graviditeten är det MVC-barnmorskan som håller kurs, men den handlar inte om spädbarnsvård utan om vad man kan förvänta sig på Förlossningsavdelningen och BB.
Citera
2017-02-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq

Klart man inte vet hur man tar hand om ett barn ifall man är helt oerfaren? Ok, man har själv varit barn, men inte vet man hur man sköter en baby för det? Alla är inte uppvuxna med fyra småsyskon och har massor med små släktingar, eller hur? Precis alla läser på eller hör sig för hur man ska göra med bad, sömn, vitaminer, matning/smakportioner, vaccinationer osv. Tror du man föds med den kunskapen och att råden aldrig ändras?
Citera
2017-02-16, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du måste kolla upp dina fakta!

Man skrivs inte in på BVC förrän barnet är fött. Barnmorskan skickar mammans kontaktuppgifter till närmaste BVC när barnet väl är fött.

UNDER graviditeten är det MVC-barnmorskan som håller kurs, men den handlar inte om spädbarnsvård utan om vad man kan förvänta sig på Förlossningsavdelningen och BB.
Ok, mvc...
Jag vet vad den handlar om, jag har egna barn och var med på den ett par gånger.
Det jag menade var att många frågor och funderingar togs upp ang födandet men även den närmaste tiden efter själva födandet. En del var väldigt nervösa och hade väldigt mycket frågor om istort sett vad som helst som har med barn att göra.
Citera
2017-02-17, 14:19
Medlem
Tycker din kollega är väldigt modig som erkänner att dom inte kan något om barn och hellre vill lära sig innan än när barnet kommit.
Alla nyblivna föräldrar är livrädda för att åka hem med sin lilla, rädda för att göra fel, hur ofta ska bebisen äta, hur ofta ska man byta blöja, vad är normal utveckling och vad är konstigt.
Har man inte växt upp med småsyskon, föräldrarna kanske inte har umgåtts med vänner som har yngre barn, vännerna dom själva umgås med kanske inte har fått barn än, nä då är det kanske inte så konstigt att dom inte är vana vid spädbarn, då är det väl toppen att dom vill lära sig.
Fruktansvärt elakt av dig att skratta din kollega i ansiktet och säga att dom ska söka hjälp när det enda som vill är att bli dom bästa föräldrar till sitt barn, det borde uppmuntras istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in