2017-02-17, 18:56
Medlem
sigurts avatar
Hej!

Jag har för närvarande allt kapital bundet i aktier. En av dessa aktier är ordentligt nedtryckt för tillfället, jag vill låna mer pengar för att köpa mer aktier.

Om jag kollar lendo så kan man ju låna pengar men då måste man betala tillbaka varje månad.

Helst skulle jag vilja långa en rejäl slant på tex 400-500k och inte betala tillbaka varje månad.
Enbart räntan då, antar att det är ett måste.

Jag har ingen bostad att belåna.

Vad har jag för alternativ när det gäller lån?

Avanza har ju ett lån dock får jag inte så mycket via deras "superlån" eftersom mina innehav inte räknas som tillräckligt säkra!
Citera
2017-02-17, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
*trådstart*

Låter som du vill ansöka om "belåning". Alltså ej superlån eller annat.
Belåning handlar om att dina aktier kan användas som säkerhet för nya köp.
Olika aktier har olika belåningsgrad, vissa ingen alls.
https://avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/rantor-belaning/belaning.html

Tror dock ditt upplägg kommer leda dig in på en väg du inte vill gå men den insikten kanske först kommer när du blir tvångslöst för att innehaven gått ner mer än vad depån klarar av.
Varför kasta mer pengar efter dåliga när marknaden redan visat att du har fel?
Senast redigerad av T|N|X 2017-02-17 kl. 19:10.
Citera
2017-02-17, 19:17
Medlem
Bucketshops avatar
Ta pengarna du har och köp derivat med hävstång bara?
Citera
2017-02-17, 19:28
Medlem
Man ska aldrig satsa mer än vad man kan förlora.
Det som idag verkar givet kommer imorgon visa sig vara något helt annat.
Dina pengar kommer att betala någon annans semesterresa.
Var nöjd med det du har.
Citera
2017-02-17, 20:15
Medlem
sigurts avatar
Tack för er omtanke!

Men jag har haft aktien sen introduktion tidigt 2014 och vet mönstret.

Ingenting negativt har hänt i bolaget utan det som tryckt ner kursen under en tid är finansieringsfrågan.

Derivat med hävstång? Nej tack jag ger mig inte in i nånting jag inte känner till.

Anledningen till att jag frågar är att jag är allergisk egentligen mot lån, har aldrig tidigare lånat i hela mitt liv fram till för två veckor sedan faktiskt.

Då köpte jag ny bil och ville inte sälja några värdepapper så det blev ett litet lån, sen när jag fick reda på den effektiva räntan (autogiroavgift osv) så löste jag lånet direkt.

Det kan mycket väl vara så att kursen på aktien i fråga kommer gå ner lite till, men på 1-3 års sikt kommer den stå betydligt högre.

Men självklart är det inte helt hundra att det blir så, finns inga garanterade pengar. Men tanken lockar....

Det är därför jag vill betala tillbaka bara räntan utan amortering under tiden tills den går upp!!
Citera
2017-02-18, 14:59
Medlem
rrpipers avatar
Skulle aldrig låna för att satsa allt i en enskild aktie som redan gått ner. Finns inte på kartan. Jag handlar med belåning på depån, vilket är nånting annat än att låna nytt kapital från en bank, när jag tycker att det finns ett riktigt bra läge men då i börshandlade fonder som till sin natur är mer diversifierade eller förutsägbara än en enskilt aktie. Med ett enskilt företag kan vad som helst hända, det är inte värt risken.
Citera
2017-02-18, 18:26
Medlem
snedtrippens avatar
OM det inte går som du har tänkt dig så sitter du väl rejält dåligt till om du nu lånar 400-500 till endast en aktie... Och du tror på uppstuds om 1-3 år eller förstod jag fel?

Man ska vara lite kritisk ibland, en halv mille som du vill låna och lägga på en aktie.. det är inget jag hade gjort åtminstone. Men vem vet, det kanske skulle bli den bästa affären du gör här i livet.
Citera
2017-02-18, 18:48
Medlem
På dessa åren kan det ske en krasch och bolaget kollapsa ännu mer.
Skall du sedan låna mer pengar till nästa kursfall?
Rätt som det är kockar bolaget och du sitter där med lån på 1 mille och har inte ett skit.
Vilket bolag gäller det?
Jag har själv varit i samma sits. Köpt små förhoppningsbolag som jag trott på. Kursen har sjunkit, jag har handlat ännu mer.
Detta funkar tyvärr inte i längden...
Citera
2017-02-18, 19:30
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt

Derivat med hävstång? Nej tack jag ger mig inte in i nånting jag inte känner till.

Men du verkar ju inte helt hemma på det här med att låna 500k heller? (Ta det inte som något negativt, de flesta, inklusive mig själv, är inte helt hemma på hur man bäst lånar 500k och köper en aktie).

Är fortfarande övertygad om att det är smidigare (och säkrare) att spendera ett par timmar för att lära sig hur derivat fungerar och sedan köpa en simpelt derivat med linjär avkastning. Köper du terminer värda 500k behöver du förmodligen inte ha mer än 25-50k (beroende på mäklare) och känner du att du inte längre tror på aktien så är det enklare och billigare att bara sälja av terminerna än att sälja aktierna och att lösa ut ett lån på en halv miljon.
Citera
2017-02-18, 20:57
Medlem
sigurts avatar
Jag kommer nog trots allt ändå inte våga låna så stora summor, ifall det nu skiter sig. Även om man känner väldigt starkt att det inte bör kunna gå helt åt helvete.

Jag har använt belåning i liten grad via Avanzas superlån väldigt kortsiktigt.

Aktien det gäller är Braincool (bara det att dom kommer knoppa av ett dotterbolag i sommar gör ju att man blir sugen)

Men men, jag kanske redan har tillräckligt med aktier i Braincool redan sett till hela depån.
Citera
2017-02-18, 21:15
Medlem
Då ska vi se, Braincool alltså.

Aktietorget
Aktiekursen i stadig trend nedåt
Ingen utdelning
Gör förlust
Värderas ca 65ggr omsättningen som är ca 3.5 miljoner.

Det enda som tycks växa i bolaget är förlusterna.
Jadu, finns väl inget som kan gå fel där eller!?

Avanza anser det är så stor risk i BRAIN att de har 0% belåningsvärde på aktien.
Senast redigerad av T|N|X 2017-02-18 kl. 21:20.
Citera
2017-02-18, 22:11
Medlem
Ojkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T|N|X
Då ska vi se, Braincool alltså.

Aktietorget
Aktiekursen i stadig trend nedåt
Ingen utdelning
Gör förlust
Värderas ca 65ggr omsättningen som är ca 3.5 miljoner.

Det enda som tycks växa i bolaget är förlusterna.
Jadu, finns väl inget som kan gå fel där eller!?

Avanza anser det är så stor risk i BRAIN att de har 0% belåningsvärde på aktien.

Rena rama bomben.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in