2017-02-17, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Polu, med normala journalister menar jag sådana som säger hej jag heter Kalle Kula och ringer från tidningen ab och jag tänkte ställa några frågor.

Det väsentliga med en journalist är rimligen det nyhetsmaterial som denne publicerar. En journalist har att följa de pressetiska reglerna:
http://www.po.se/regler/pressetiska-regler

Viktigt är att ge en korrekt och allsidig nyhetsförmedling. Ge läsaren/mottagaren möjlighet att skilja mellan faktaredovisning och kommentarer. Sträva också efter att återge alla parters ståndpunkter. Och så vidare.

Jag menar ett Ekuriren, liksom många andra tidningar, ger en vinklad och osaklig bild. Den falska verklighetsbilden, filtreringen, propagandan och åsiktsförtrycket i Sverige framkom tydligt i debatten på Publicistklubben 23/1, se vidare mitt inlägg här:
(FB) Misstron mot media, har de sig själva att skylla? Debatt Publicistklubben

Sammantaget framkom där att medierna:
- har en tillrättalagd verklighetsbild.
- är dåliga på att bemöta sakliga och seriösa invändningar.
- är extremt defensiva och lättretade.
- sluter sig samman och försvarar varandra.
- visar flockbeteende.
- blandar in åsikter i det som ska vara saklig rapportering.
- blandar in åsikter i granskningar, det blir inga trovärdiga granskningar.
- inte ger sammanhang och helhetsbilder.
- hänger upp sig på personer och mejar ner de som har avvikande åsikter.

Detta visar med all önskvärd tydlighet att Sverige sedan länge är en demokratur, vilket är synnerligen skrämmande.

I en demokratur råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedia domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps. Dock skall tilläggas att det i definitionen för demokratur finns med det faktum att majoriteten av människorna i detta samhällstillstånd själva inte uppfattar att de lever i en demokratur.” - Vilhelm Moberg

Vad anser du om det?

Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Sen kan jag köpa att man kör undercover med dolda kameror och liknande men knappast med hotfulla samtal där man sen klipper ihop nånting med enda syfte att misskreditera den man "intervjuar".

Jag förstår inte vad du menar med ”hotfulla samtal” och ”misskreditera” när det gäller GS. Kan du ge exempel?
Citera
2017-02-17, 01:45
Medlem
Sooks avatar
Om den där journalisten skulle varit kommunist eller på annat sätt vara partisk, vad hade det spelat för roll? Det är ju inte så att de på GS är opartiska? Varför är det okej för GS att vara partiska men inte för andra journalister?
Citera
2017-02-17, 01:52
Medlem
Bushsweedes avatar
Dagens vänsterlogik:

Tar man avstånd från någonting, erkänner man att man varit en del av det man just tagit avstånd ifrån.

Inte mycket hopp för mänskligheten..
Citera
2017-02-17, 01:56
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Nu är ju du (förhoppningsvis) ingen offentlig person med exempelvis uppdrag att inom media granska och hänga ut dissidenter. Och eftersom du inte är någon värdegrundsgrindvakt så förväntar sig ingen heller att du ska ta avstånd från än det ena än det andra. Om du inte på egen hand ser skillnaden mellan dig och exempelvis journalister och andra proffstyckare så vet jag tyvärr inte vad mer man kan säga.

Om man hade kunnat visa på flera pedofila kopplingar inom media så hade den frågan varit väldigt berättigad. Nu har det flera gånger visats att det inom media finns kopplingar till extremvänstern och att det rent allmänt råder en väldigt apologetisk hållning gentemot vänstern.

Men detta vet du ju om! Det kan omöjligen ha gått dig förbi! Så varför börjar du tramsa om pedofili?

Precis. Varför ringa och bjäbba om ovidkommande saker? Det är ju liksom inte mitt fel att "ni" ser kommunistspöken överallt.

Men nu vet jag iaf att du och jag har samma syn på Ung Fist 2017. U gots to pay me in paper!
Citera
2017-02-17, 02:05
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Precis. Varför ringa och bjäbba om ovidkommande saker? Det är ju liksom inte mitt fel att "ni" ser kommunistspöken överallt.

Men nu vet jag iaf att du och jag har samma syn på Ung Fist 2017. U gots to pay me in paper!

Som jag skrev i mitt inlägg - och jag vet att du är läskunnig - så är inte kommunistanklagelserna tagna ur luften. Tvärtom. Tidigare i tråden länkade jag exempelvis till en annan tråd som handlar om hur Niklas Svensson på Expressen blev tystad när han ville undersöka vänsterextremismen eftersom det fanns obehagliga kopplingar till redaktionen.
Citera
2017-02-17, 02:14
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Som jag skrev i mitt inlägg - och jag vet att du är läskunnig - så är inte kommunistanklagelserna tagna ur luften. Tvärtom. Tidigare i tråden länkade jag exempelvis till en annan tråd som handlar om hur Niklas Svensson på Expressen blev tystad när han ville undersöka vänsterextremismen eftersom det fanns obehagliga kopplingar till redaktionen.

De är relativt ofta tagna ur luften. Lite som när folk kallar SD för nazister när de inte kan hantera folk som behandlar invandring som vilken annan politisk fråga som helst.
Sen står man där och hytter med nävarna, de som fistar på ena sidan och de som inte fistar på den andra, istället för att mötas och lyssna på varandras syn på fisting.
Citera
2017-02-17, 02:19
Medlem
Citat:
De är relativt ofta tagna ur luften. Lite som när folk kallar SD för nazister när de inte kan hantera folk som behandlar invandring som vilken annan politisk fråga som helst.
Sen står man där och hytter med nävarna, de som fistar på ena sidan och de som inte fistar på den andra, istället för att mötas och lyssna på varandras syn på fisting.
Ditt tjat om fisting är tröttsamt. Jag förstår inte vad du vill säga. Är GS bra eller dåliga och hur motiverar du din uppfattning?
Citera
2017-02-17, 02:21
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
Ditt tjat om fisting är tröttsamt. Jag förstår inte vad du vill säga. Är GS bra eller dåliga och hur motiverar du din uppfattning?

Tycker GS är helt värdelösa journalistiskt, dålig radio. Fistingen är en metafor.
Citera
2017-02-17, 02:25
Medlem
Citat:
Tycker GS är helt värdelösa journalistiskt, dålig radio. Fistingen är en metafor.
Det är en åsikt utan substans. Kan du utveckla den mer i sak med konkreta exempel? En oneliner utan substans bidrar inte till tråden. Kort sagt är du störande och irriterande IMHO. Kan du tänka dig att sluta med det? Tack.

Tillägg:
Det viktiga med GS är att de tydliggör uppenbara missförhållanden inom medier och offentligheten. De gör det jobb som förväntas göras av ”tredje statsmakten”. Det är rimligen innehållet som är det viktiga – inte formatet.
Senast redigerad av Polu 2017-02-17 kl. 02:33. Anledning: Tillägg
Citera
2017-02-17, 02:36
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
Det är en åsikt utan substans. Kan du utveckla den mer i sak med konkreta exempel? En oneliner utan substans bidrar inte till tråden. Kort sagt är du störande och irriterande IMHO. Kan du tänka dig att sluta med det? Tack.

Tillägg:
Det viktiga med GS är att de tydliggör uppenbara missförhållanden inom medier och offentligheten. De gör det jobb som förväntas göras av ”tredje statsmakten”. Det är rimligen innehållet som är det viktiga – inte formatet.

Har redan gjort det i tråden idag.
Citera
2017-02-17, 02:46
Medlem
Citat:
Har redan gjort det i tråden idag.

Idag (igår) har du återgett några punkter från Ekuriren samt skrivit några inlägg som inte säger något i sak men där du är ganska oförskämd i tonen.

Är det inte bra att makten granskas? Tycker du att medierna i Sverige fullgör sin uppgift som ”tredje statsmakten”?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tredje_statsmakten
Citera
2017-02-17, 02:46
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
"Intervjuerna" som ligger till grund för "granskningen":

https://www.youtube.com/watch?v=KL-gbpJxL2Q
https://www.youtube.com/watch?v=O63gnqVqy24

Intressant med den här Mathias Ståhle som gjorde granskningen. Hehe fullt med ruggdunkningar nu från MSM. Alla citerar hans artikel okritiskt.

Jag har i hela mitt liv varit intresserad av sanning. Om en hel mediekår mörkar invandringens konsekvenser då måste ju såklart det belysas.

Lögnerna måste synas, och är lögnerna utmärkande just på invandringsområdet så är det ju ofta där avslöjanden sker, det betyder inte att någon är rasist eller främlingsfientlig.

Hursomhelst, den här Mathias Ståhle, han är en ganska intressant person. Visst finns det lite av härskarteknik från hans sida i samtalen ovan, men inte särkilt mycket ändå.

Faktum är att han snarare ger intryck av att vara mer tillmötesgående och sympatisk än vad man brukar kunna förvänta sig av en MSM-journalist.

Ändå kom knivhugget utan pardon när artikeln sedan publicerades, till bredden fylld av lögner och falska påståenden. Måste ha varit rekord i användandet av ordet troll!

Ändå vet han ju vilka som egentligen är intresserade av sanningen. Och det är inte Eskilstuna kuriren,

Undra om han sover gott, klarar hans mage av detta? Alla ryggdunkningar gör nog att han kan leva med hur han bedriver journalistik..

Mathias har ändå ett gott hjärta hur märkligt det än kan låta, finns en trevlig potential där. Han är artig och respektfull mot Erik. Ändå kom en så totalt skev granskning.

Svårt att begripa sig på det här! Tror inte han är psykopat? Bakbunden av EK? Eller bara dum? (Han är inte skarpaste kniven märker man)
Senast redigerad av Belavia 2017-02-17 kl. 02:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in