2017-02-16, 17:16
Medlem
Blev idag uppringd av trafikpolisen som ställde en massa frågor kring en gammal bil jag nyligen skickat till skroten. Frågorna bestod i vilket skick bilen var i varpå jag svarade gott. Sedan gled frågorna mer och mer över till hjulen och jag fick frågan om bromsskivorna satt kvar på bilen. Jag svarade nej, att jag slagit loss dom då de hade rostat ihop och att det var nödvändigt för att få bilen på rull för att få ut bilen på gatan. En stund senare upptäckte vi ett missförstånd och jag reviderade min berättelse till att det var bromsklossarna jag slagit bort efter att ha demonterat hjul och bromsok.

Frågorna sedan gällde hur jag återmonterat hjulet och jag svarade att jag använt mig av hjulets momentum och vridit hjulet moturs för att sedan knycka tillbaka medurs för att få alla fem bultarna på plats.

Frågade därefter vad saken gällde då det mer och mer började kännas som ett förhör.

Fick då höra att ett hjul lossnat från min bil under transporten och orsakat en allvarlig trafikolycka med dödlig utgång.

Jag hade anlitat en skrotningstjänst som går ut på ett företag gratis hämtar min bil och kör den till skroten. Jag kryssade i alternativet att de kunde hämta bilen närsomhelst och lämnade nycklar och registreringsbevis i bilen.

Ska förtydliga att jag inte är misstänkt för något, men lite nojig blir man såklart så min fråga är om jag oavsett hur hjulet återmonterats kan anses vållande? I min värld är det bärgarens ansvar att säkra lasten och dessutom tog jag för givet att bilen skulle bärgas på flak enligt punkt 8 och 42 på företagets hemsida (http://skrotabilen.com/page.php?p=73&m=96).

Jag har enligt egen åsikt dragit åt alla fem muttrar såpass att jag själv vågat köra med den åtdragningen i min nuvarande bil. Men min åsikt bör väl sakna betydelse i det hänseendet då jag dessutom trodde att bilen (enligt länken) skulle bärgas på flak vilket inte gjordes.

Så, rent juridiskt... Har jag något som helst skäl att oroa mig?
Senast redigerad av Magban 2017-02-16 kl. 17:20.
Citera
2017-02-16, 17:23
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Blev idag uppringd av trafikpolisen som ställde en massa frågor kring en gammal bil jag nyligen skickat till skroten. Frågorna bestod i vilket skick bilen var i varpå jag svarade gott. Sedan gled frågorna mer och mer över till hjulen och jag fick frågan om bromsskivorna satt kvar på bilen. Jag svarade nej, att jag slagit loss dom då de hade rostat ihop och att det var nödvändigt för att få bilen på rull för att få ut bilen på gatan. En stund senare upptäckte vi ett missförstånd och jag reviderade min berättelse till att det var bromsklossarna jag slagit bort efter att ha demonterat hjul och bromsok.

Frågorna sedan gällde hur jag återmonterat hjulet och jag svarade att jag använt mig av hjulets momentum och vridit hjulet moturs för att sedan knycka tillbaka medurs för att få alla fem bultarna på plats.

Frågade därefter vad saken gällde då det mer och mer började kännas som ett förhör.

Fick då höra att ett hjul lossnat från min bil under transporten och orsakat en allvarlig trafikolycka med dödlig utgång.

Jag hade anlitat en skrotningstjänst som går ut på ett företag gratis hämtar min bil och kör den till skroten. Jag kryssade i alternativet att de kunde hämta bilen närsomhelst och lämnade nycklar och registreringsbevis i bilen.

Ska förtydliga att jag inte är misstänkt för något, men lite nojig blir man såklart så min fråga är om jag oavsett hur hjulet återmonterats kan anses vållande? I min värld är det bärgarens ansvar att säkra lasten och dessutom tog jag för givet att bilen skulle bärgas på flak enligt punkt 8 och 42 på företagets hemsida (http://skrotabilen.com/page.php?p=73&m=96).

Jag har enligt egen åsikt dragit åt alla fem muttrar såpass att jag själv vågat köra med den åtdragningen i min nuvarande bil. Men min åsikt bör väl sakna betydelse i det hänseendet då jag dessutom trodde att bilen (enligt länken) skulle bärgas på flak vilket inte gjordes.

Det är transportören som är ansvarig för lasten, d.v.s. den som fraktar godset för tillfället, så du bör nog kunna känna dig rätt lugn här.
Som du säger står det klart och tydligt på hemsidan att bilar hämtas med bärgningsbil med flak dessutom.
Men hur har denna olycka gått till? Hur har bilen bärgats?
Citera
2017-02-16, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Men hur har denna olycka gått till? Hur har bilen bärgats?

Jag sa till polisen att jag tycker det är riktigt konstigt att hjulet skulle trillat av bilen, speciellt stillastående. Fick då höra att bilen inte varit stillastående utan bärgats med "bakhjulen i rull", dvs att de enbart lyft frampartiet.

Själv tog jag förgivet att bilen skulle bärgas på flak, annars hade jag påtalat att vissa åtgärder gjorts.
Citera
2017-02-16, 17:37
Medlem
Aftonbladets rapportering:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9JPXl/flera-fordon-i-krock-pa-e4--en-dod
Citera
2017-02-16, 17:58
Medlem
Jag har svårt att se att detta är ditt fel, det är en rad olyckliga omständigheter som ligger till grund för olyckan. Ytterst ansvarig är i mina ögon lastbilschauffören som har brustit i uppmärksamhet.
Citera
2017-02-17, 07:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Uppdatera gärna tråden med hur det går, din frågeställning är tämligen unik.
Citera
2017-02-17, 12:20
Medlem
Bongomans avatar
Bilar som inte är skattade, besiktade, försäkrade och påställda får inte släp-bärgas eller bogseras. De ska transporteras på flak.
Citera
2017-02-17, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Bilar som inte är skattade, besiktade, försäkrade och påställda får inte släp-bärgas eller bogseras. De ska transporteras på flak.

Delvis fel. Får ej bogseras, men däremot inget problem att bärga med ett hjulpar upplyft.
Citera
2017-02-17, 12:39
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Delvis fel. Får ej bogseras, men däremot inget problem att bärga med ett hjulpar upplyft.

Inte när jag kollade. Jag skulle dra en avställd bil på dolly men det gick inte för sig. Kanske de drar gränsen vid att det upplyfta hjulparet måste vara förankrat i ett försäkrat fordon? Bärgare som ska ta bilar till skroten brukar vilja ta dem på flak eftersom det inte direkt är friska påställda fordon de hämtar.
Citera
2017-02-17, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Inte när jag kollade. Jag skulle dra en avställd bil på dolly men det gick inte för sig. Kanske de drar gränsen vid att det upplyfta hjulparet måste vara förankrat i ett försäkrat fordon? Bärgare som ska ta bilar till skroten brukar vilja ta dem på flak eftersom det inte direkt är friska påställda fordon de hämtar.
Det får inte vara någon som sitter i det dragna fordonet för att manövrerar det.
Bärgare tar det på det sätt som passar bäst för tillfället, en bil på flaket redan, då får den åka efter. Vissa bärgare har inget flak heller.

Vem hävdar att en avställd bil inte får dras på Dolly? Eller vilken myndighet?
Citera
2017-02-17, 14:26
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Vi satt och diskuterade detta i dag -jag och två vänner. En i bilbranschen och en lastbilschuafför.
Den som transporterade bilen för skrotning bör hållas ansvarig för den delen av olyckan.

Den andra delen är ju solklar. Den påkörande lastbilens chaufför åker på den. Borde det inte bli vållande till annans död?

En sak man kan ta lärdom av i detta fall är att aldrig sitta kvar i ett stillastående fordon utmed motorväg.
Citera
2017-02-17, 15:33
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det får inte vara någon som sitter i det dragna fordonet för att manövrerar det.
Bärgare tar det på det sätt som passar bäst för tillfället, en bil på flaket redan, då får den åka efter. Vissa bärgare har inget flak heller.

Vem hävdar att en avställd bil inte får dras på Dolly? Eller vilken myndighet?

Det var på den tiden när dolly "inte fanns" och Vägverket fick frågan om det gick att transportera avställda fordon på den. Svaret var att fordon som på något sätt har körförbud inte får ha något hjulpar på vägen. Därför blev det ingen dolly byggd heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in