Blev idag uppringd av trafikpolisen som ställde en massa frågor kring en gammal bil jag nyligen skickat till skroten. Frågorna bestod i vilket skick bilen var i varpå jag svarade gott. Sedan gled frågorna mer och mer över till hjulen och jag fick frågan om bromsskivorna satt kvar på bilen. Jag svarade nej, att jag slagit loss dom då de hade rostat ihop och att det var nödvändigt för att få bilen på rull för att få ut bilen på gatan. En stund senare upptäckte vi ett missförstånd och jag reviderade min berättelse till att det var bromsklossarna jag slagit bort efter att ha demonterat hjul och bromsok.
Frågorna sedan gällde hur jag återmonterat hjulet och jag svarade att jag använt mig av hjulets momentum och vridit hjulet moturs för att sedan knycka tillbaka medurs för att få alla fem bultarna på plats.
Frågade därefter vad saken gällde då det mer och mer började kännas som ett förhör.
Fick då höra att ett hjul lossnat från min bil under transporten och orsakat en allvarlig trafikolycka med dödlig utgång.
Jag hade anlitat en skrotningstjänst som går ut på ett företag gratis hämtar min bil och kör den till skroten. Jag kryssade i alternativet att de kunde hämta bilen närsomhelst och lämnade nycklar och registreringsbevis i bilen.
Ska förtydliga att jag inte är misstänkt för något, men lite nojig blir man såklart så min fråga är om jag oavsett hur hjulet återmonterats kan anses vållande? I min värld är det bärgarens ansvar att säkra lasten och dessutom tog jag för givet att bilen skulle bärgas på flak enligt punkt 8 och 42 på företagets hemsida (
http://skrotabilen.com/page.php?p=73&m=96).
Jag har enligt egen åsikt dragit åt alla fem muttrar såpass att jag själv vågat köra med den åtdragningen i min nuvarande bil. Men min åsikt bör väl sakna betydelse i det hänseendet då jag dessutom trodde att bilen (enligt länken) skulle bärgas på flak vilket inte gjordes.
Så, rent juridiskt... Har jag något som helst skäl att oroa mig?