• 1
  • 2
2017-02-17, 17:08
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
.
Exakt. Och det innebär att ett fordon som "släp-bärgas" anses vara i trafik. Således hamnar ansvaret på fordonsinnehavaren och dess trafikförsäkring.
Om bilen var avställd/oförsäkrad vid tidpunkten för olyckan så är det TFF som betalar ut pengarna.
Sedan kan du som fordonsägare bli krävd på 10 % av prisbasbeloppet, för att den avställda bilen olovligt har förts i trafik:
https://www.tff.se/sv/Skada/Agarregress/

Enda undantaget från detta är att bilen blivit stulen eller liknande. Har du givit någon lovlig tillgång till bilen, och denna brukar bilen mot din vilja (exempelvis att en verkstad kör din bil trots att du sagt att de inte får), så är du ändå ansvarig för 10%pbb.
Citera
2017-02-17, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Exakt. Och det innebär att ett fordon som "släp-bärgas" anses vara i trafik. Således hamnar ansvaret på fordonsinnehavaren och dess trafikförsäkring.
Om bilen var avställd/oförsäkrad vid tidpunkten för olyckan så är det TFF som betalar ut pengarna.
Sedan kan du som fordonsägare bli krävd på 10 % av prisbasbeloppet, för att den avställda bilen olovligt har förts i trafik:
https://www.tff.se/sv/Skada/Agarregress/

Enda undantaget från detta är att bilen blivit stulen eller liknande. Har du givit någon lovlig tillgång till bilen, och denna brukar bilen mot din vilja (exempelvis att en verkstad kör din bil trots att du sagt att de inte får), så är du ändå ansvarig för 10%pbb.

Ni skriver: "det innebär att ett fordon som "släp-bärgas" anses vara i trafik". Var funnit denna tolkning eller eljest något som styrker ert påstående angående bärgning med ett hjulpar rullande?
Citera
2017-02-17, 20:18
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ni skriver: "det innebär att ett fordon som "släp-bärgas" anses vara i trafik". Var funnit denna tolkning eller eljest något som styrker ert påstående angående bärgning med ett hjulpar rullande?

Jag går på de uppgifter jag fick när en vän skulle bygga dolly. Om man har ändrat de senaste 20 åren så har jag fel. Han fick i alla fall inte använda den om bilen han drog inte var i trafik vilket motverkade syftet. Numera har han skaffat ett släp som lastar 2,5 ton så han bryr sig inte längre.
Citera
2017-02-17, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Jag går på de uppgifter jag fick när en vän skulle bygga dolly. Om man har ändrat de senaste 20 åren så har jag fel. Han fick i alla fall inte använda den om bilen han drog inte var i trafik vilket motverkade syftet. Numera har han skaffat ett släp som lastar 2,5 ton så han bryr sig inte längre.

Ok, försökt hitta någon info om det, ej ännu lyckats.
Citera
2017-02-17, 20:56
Medlem
Det går alldeles utmärkt att bärga avställda fordon, upplyfta efter bärgningsbil eller på dolly.
Max hastighet 40 km/tim och får även framföras på motorväg.
Föraren är alltid ansvarig för sin lastsäkring, och aldrig ägaren (om inte ägaren är föraren).
Släpfordon har ingen egen trafikförsäkring, utan det går på dragfordonets försäkring.

I det aktuella fallet är som tidigare redan påpekats,

1.Bärgningsbilschauffören ansvarig för lastsäkringen av sitt fordon. (tappade hjulet är i gråzonen, och kommer klassas som en ren olycka)

2.Lastbilschauffören ansvarig för dödsolyckan. (vårdslöshet i trafik eftersom han inte upmärksammat den stillastående bilen samt kunnat stanna i tid.)

3.Bilägaren är i princip skuldfri eftersom han är en privatperson som anlitat ett företag för bortforslingen. (Företaget övertar genom sin chaufför ansvaret för transporten, och bilägaren trodde att bilen skulle köras på flak kan inte anses medvetet ha slarvat med åtdragningen av hjulen)
Citera
2017-02-17, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KGTAB
Det går alldeles utmärkt att bärga avställda fordon, upplyfta efter bärgningsbil eller på dolly.
Max hastighet 40 km/tim och får även framföras på motorväg.
Föraren är alltid ansvarig för sin lastsäkring, och aldrig ägaren (om inte ägaren är föraren).
Släpfordon har ingen egen trafikförsäkring, utan det går på dragfordonets försäkring.

I det aktuella fallet är som tidigare redan påpekats,

1.Bärgningsbilschauffören ansvarig för lastsäkringen av sitt fordon. (tappade hjulet är i gråzonen, och kommer klassas som en ren olycka)

2.Lastbilschauffören ansvarig för dödsolyckan. (vårdslöshet i trafik eftersom han inte upmärksammat den stillastående bilen samt kunnat stanna i tid.)

3.Bilägaren är i princip skuldfri eftersom han är en privatperson som anlitat ett företag för bortforslingen. (Företaget övertar genom sin chaufför ansvaret för transporten, och bilägaren trodde att bilen skulle köras på flak kan inte anses medvetet ha slarvat med åtdragningen av hjulen)

Det är precis som ni beskriver det som jag uppfattat att förutsättningarna är. Ser ingen skillnad om bilen lastas på flak eller hänger efter på en grimma, om den bogseras så att en förare krävs i den dragna bilen blir det annorlunda, men så var det inte i aktuellt fall.
Citera
2017-02-17, 21:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
om den bogseras så att en förare krävs i den dragna bilen blir det annorlunda, men så var det inte i aktuellt fall.
Behövs ingen förare när en bil bogseras med dolly och även jag hörde för 20år sen att det inte är tillåtet att använda dolly till bil som inte för köras på väg.

http://forumbilder.com/images/2015/06/07/image.md.jpg
Citera
2017-02-17, 21:25
Medlem
http://www.dollyvagn.se/Lagkrav.htm
Citera
2017-02-17, 21:40
Medlem
sebnies avatar
Citat:
.
Jag ser det dock jämställt att bogsera och föra på bakhjulen.

Det motordrivna fordonet förs ju på vägen, oavsett vad du använder som dragredskap. Det spelar ju ingen roll om du använder en bärgningsarm eller bogserlina.
Och då måste bilen vara klar för trafik så att säga.

Om du däremot lyfter upp den helt på flaket, så blir ju bilen last så att säga. Då spelar det ingen roll om den har femtioelva körförbud, är ombyggd till oigenkännlighet, sönderrostad, oskattad, oförsäkrad, avställd och obesiktigad.
I det fallet blir det då chaufförens ansvar att lastsäkra. Vilket innebär att vid tveksam funktionalitet, exempelvis om hjulen riskerar att lossa, så skall dessa lastsäkras separat.

Dolly kan däremot vara något annat eftersom då är ju båda axlarna upplyfta från vägbanan och därmed blir det ett efterfordon, precis som t.ex. en båtkärra.
Senast redigerad av sebnie 2017-02-17 kl. 21:42.
Citera
2017-02-17, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jag ser det dock jämställt att bogsera och föra på bakhjulen.

Det motordrivna fordonet förs ju på vägen, oavsett vad du använder som dragredskap. Det spelar ju ingen roll om du använder en bärgningsarm eller bogserlina.
Och då måste bilen vara klar för trafik så att säga.

Om du däremot lyfter upp den helt på flaket, så blir ju bilen last så att säga. Då spelar det ingen roll om den har femtioelva körförbud, är ombyggd till oigenkännlighet, sönderrostad, oskattad, oförsäkrad, avställd och obesiktigad.
I det fallet blir det då chaufförens ansvar att lastsäkra. Vilket innebär att vid tveksam funktionalitet, exempelvis om hjulen riskerar att lossa, så skall dessa lastsäkras separat.

Dolly kan däremot vara något annat eftersom då är ju båda axlarna upplyfta från vägbanan och därmed blir det ett efterfordon, precis som t.ex. en båtkärra.

Se även bild på dollyvagn som länkas till av herr Arne.Anka, den medger upplyftning av ett hjulpar.
Nu är det inte så vanligt att någon sådan nyttjas vid bärgning, men som jämförelse passar den. En bärgningsbil lyfter ett hjulpar och låter det andra rulla fritt, det är helt likvärdigt med nämnd dolly för en axel.

Det anbefalles även läsning av den text vartill länk står att finna i KGTAB's inlägg.
Senast redigerad av Nordiad 2017-02-17 kl. 21:55.
Citera
2017-02-18, 23:58
Medlem
Detta verkar vara ett av de ämnen som hamnar lite utanför lagtexterna. Att dolly för bogsering av bilar räknas som ett efterfordon är jag ganska säker på.
Det är det upp till den som framför ekipaget att tillse att lasten är säkrad. Detta innebär även att lasten inte ska ramla i bitar under transport. Det är föraren som är främst ansvarig för att transporten går rätt till. Det skall även finnas LGF-skylt och andra tillbehör på ett efterfordon. Sen finns det en massa andra regler där även transportledare och andra har ansvar, men det drar vi inte upp nu.
Sen finns det en fråga någon kunnig i ämnet kanske skulle kunna hjälpa mig med. Helst någon inom bärgningsbranchen. Vilka regler gäller för utrustning som är fast monterad på bärgningsbil för bärgning med två hjul kvar i marken? När det gäller att dollybogsera med efterfordon är det max 30 km/h som gäller, och var det dollybogsering med efterfordon så hade den inte på motorväg att göra då den bara får framföras i 30 km/h.
Vad var det för fordon som hämtade bilen? Var det en fullt utrustad bärgningsbil, eller var det en bil med påkopplad dolly?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in