2015-01-12, 01:37
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Hej Durcherrs!

Får jag fråga om du tror på det som Paulus skrev? För Paulus skrev ju att även hedningarna hade funnit frälsning.

Sedan i Lukas kapitel två så berättas det om Simeons profetia där han sade följande:

29”Herre, nu låter du din tjänare gå hem,
i frid, som du har lovat.
30Ty mina ögon har skådat frälsningen
31som du har berett åt alla folk,
32ett ljus med uppenbarelse åt hedningarna
och härlighet åt ditt folk Israel.”

Hur tolkar du den texten?

Hej Rottweilern! Ska försöka svara så utförligt som möjligt och även bifoga några länkar som du kan undersöka närmare.

Problemet med Paulus brev och övriga texter i Nya Testamentet är att vi har flera olika ord med olika betydelser som översatts till "hedning". Till exempel så översätts ordet hellen/hellenas (greek) till hedning i romarbrevet. Ibland översätts även ethnos/ethne till "hedningar".

I Gamla Testamentet har vi istället orden Gowy, Goj och Gojim som förvirrar folk. Ordet betyder bara helt enkelt nation på hebreiska, men idag använder judarna det som skällsord för icke-judar.

I t.ex. de här verserna används ordet gojim och åsyftar enbart Israel:

Därför skall du inte mer heta Abram, utan ditt namn skall vara Abraham, ty jag har gjort dig till fader för många folk (israels hus/"gojim") (Gen 17:5)

Herren svarade henne:
"Två folk finns i ditt moderliv, två folkstammar ("gojim")
skall ur ditt sköte gå skilda vägar
(Gen 25:23)

Om denna ordning
inte längre består inför mig, säger Herren , först då skall Israels släkte upphöra att vara ett folk ("gojim") inför mig för alltid.
(Jer 31:36)

Så vad betyder då ordet "hedningar" i Nya Testamentet?

Om vi tittar på den här versen så blir det lite klarare:

Judarna sade till varandra: "Vart tänker han ta vägen, eftersom vi inte ska finna honom? Tänker han gå till dem som bor utspridda bland grekerna och undervisa dem? (Joh 7:35)

Ordet som används där är hellen och översätts till hedningar i bland annat romarbrevet. Det judiska prästerskapet såg på de utspridda stammarna som "hundar" och "greker" eftersom att de varken var omskurna eller följde lagen.

Likaså kallades den israelitiske eunuchen i apostlagärningarna för "etiopier" och Paulus var själv en israelitisk "romare". Att översätta nationalitetsbeteckningar och orden hellen/ethnos till "hedningar" missleder enbart läsare och förvirrar.

Här till exempel översätts ordet ethnos till

Efter flera år kom jag tillbaka för att överlämna gåvor åt mitt folk och frambära offer.(Apg 24:17)

Men i Luk 2:29-32 så översätts ethnos till "ljus för hedningarna".

Men Bibeln gör det klart och tydligt att Jesus enbart var sänd till Judah stam och de övriga tio stammarna, inget annat folk skulle få ingå i ett nytt förbund:

Se, dagar skall komma,
säger Herren , då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus
och med Juda hus
...
(Jer 31:31)

Gud övergav de tio stammarna i Hosea:

"Ge henne namnet Lo-Ruhama, ty jag skall inte mer förbarma mig över Israels hus, utan jag skall förkasta dem.
Men över Juda hus
skall jag förbarma mig och jag skall frälsa dem
... (Hosea 1:7)

All deras ondska finns i Gilgal, det var där jag fick hat till dem. För deras onda gärningars skull skall jag driva ut dem ur mitt hus. Jag skall inte längre
bevisa dem kärlek, alla deras furstar är upproriska
. (Hosea 9:16)

Här säger alltså Gud att han skulle överge de tio stammarna (Israels hus) men välsigna Judah hus (de två stammarna som Jesus kom ifrån). Paulus referar även till dessa skriftställen i Rom 9:24-29:

Till att vara sådana har han kallat oss, inte bara från judarna utan också från hednafolken (de tio stammarna). 
Så säger han genom Hosea: De som inte var mitt folk ska jag kalla mitt folk, och den oälskade ska jag kalla min älskade . Och på platsen där det sades till dem: Ni är inte mitt folk, ska de kallas den levande Gudens barn . 
Men Jesaja utropar om Israel: Även om Israels barn vore talrika som havets sand, ska bara en rest bli frälst . Snabbt och slutgiltigt ska Herren hålla räkenskap på jorden . Jesaja har också förutsagt: Hade inte Herren Sebaot lämnat kvar några ättlingar åt oss, då hade vi blivit som Sodom, vi hade liknat Gomorra.

Men precis som Jer 31:31 säger så lovade Israels Gud att han skulle sluta ett nytt förbund med dem genom Jesus och Paulus skriver om det i Romarbrevet:

Jude är man ju inte till det yttre, inte heller är omskärelsen något yttre på kroppen. 29 Jude är man i sitt inre, och hjärtats omskärelse sker genom Anden och inte genom bokstaven. Då får man sitt beröm inte av människor utan av Gud (Rom 2:28-29)

Vad syftar Paulus på här folk här och vilken vers är det som han refererar till?

Nej, detta är det förbund som jag efter denna tid
skall sluta med Israels hus, säger Herren : Jag skall lägga min lag
i deras inre och skriva den i deras hjärtan
. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.
(Jer 31:33)

Paulus kan enbart mena de tio stammarna i denna vers eftersom att enbart de och Judah Hus skulle få ingå i ett nytt förbund. De övriga tio stammarna var oomskurna, men Gud sa att han skulle skriva lagen i deras hjärtan i Jesaja och alla de övriga apostlarna höll med.

Vi kan även genom övriga skriftställen i Paulus brev se vilket folk han skrev till. Exempel från korinthierbrevet:

Bröder (grekiska ordet adelphos/etnisk landsman), jag vill att ni ska veta att alla våra fäder var under molnskyn och att alla gick genom havet. Alla blev de döpta i molnskyn och havet till gemenskap med Mose. Alla åt de samma andliga mat , och alla drack de samma andliga dryck. De drack ur en andlig klippa som följde dem , och den klippan var Kristus.
 Men de flesta av dem hade Gud inte behag till, utan de föll och låg utspridda i öknen. Det som hände dem har blivit ett varnande exempel för oss, för att vi inte ska ha begär till det onda som de hade. Bli inte heller avgudadyrkare som några av dem, som det står skrivet: Folket satte sig för att äta och dricka och reste sig för att roa sig. Vi ska inte heller begå sexuell synd som några av dem gjorde – på en enda dag föll tjugotretusen . Och vi ska inte fresta Kristus som några av dem gjorde – de dödades av ormar. (Kor 10:1-9)

Vilket folk var det som vandrade genom öknen? Var de alla "hendingar" i hela världen eller bara Israel ledda av Gud och Mose? Citatet om "tjugotretusen som begick sexuell synd" är också intressant för där refererar Paulus till "Balaams lära" när israeliterna etniskt blandade sig med moabitiska kvinnor och dyrkade deras gudar:

Medan Israel uppehöll sig i Sittim, började folket bedriva otukt med Moabs döttrar. Dessa inbjöd folket till sina gudars offermåltider, och folket åt och tillbad deras gudar. Och Israel slöt sig till Baal-Peor. Då upptändes Herrens vrede mot Israel. Och Herren sade till Mose: "Hämta folkets alla huvudmän och häng upp dem i solen inför Herren , för att Herrens glödande vrede må vändas ifrån Israel." Då sade Mose till Israels domare: "Var och en av er skall bland sina män döda dem som har slutit sig till Baal-Peor."
(Mos 25:1-6)

Det åsyftar alltså enbart israels folk och likaså "de som blev dödade av ormar"

Dessa skriftställen och många fler bevisar att Paulus uppgift var att frälsa de tio oomskurna stammarna. Jag kan ge fler skriftbevis om det behövs.

Huruvida detta betyder att ingen icke-israelit kan bli frälst tvivlar jag på, men bibeln är tydlig med att den enbart i första hand är skriven till ett folk - israel.
Senast redigerad av Durcherrs 2015-01-12 kl. 02:06.
Citera
2015-01-12, 01:57
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Men du har också missionsbefallningen:

Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut. (Matt 28:19-20)

På sajterna du länkade till förs det komplicerade resonemang där man försöker bortförklara detta och andra hänvisningar till all världens folk. Men de är inte särskilt trovärdiga.

Man kan också fråga sig varför apostlarna spred läran också till icke-judar om det inte var Jesus intention. De borde ju ha förstått innebörden i missionsbefallningen bättre än folk som sitter och spekulerar om den 2000 år senare.

Citatet ovan var från Ted R. Weilands egen hemsida:

ABOUT TED R. WEILAND AND MISSION TO ISRAEL

We believe the Bible, archaeology, history, linguistics, heraldry, and Jewish testimony all point to the Anglo-Saxon, Germanic, Scandinavian, Celtic, and kindred peoples as the descendants of the biblical Israelites.

http://www.missiontoisrael.org/missionstatement.php

Så Weiland tror uppenbarligen på teorierna om att germanerna m.fl. härstammar från de tio förlorade stammarna. Utan dessa teorier faller ju dessutom teorin om att dessa, och inte judarna, är "Guds utvalda folk" på grund av deras förmenta härkomst.

1. Det förs inga komplicerade resonemang utan enbart genomgångar av ordens riktiga betydelser med mer. I den versen du citerar används ordet "kosmos" och syftar enbart på israel (Jesus menade alltså inte hela världen, annars hade apostlarna missuppfattat honom).

Jag länkade till en lång genomgång av ordet "kosmos" i trådstarten som är gjord av teologerna:

"JE Botha & P A Rosseau

Department of New Testament university of South Africa"
(inga brittiska israeliter):

http://www.hts.org.za/index.php/HTS/article/viewFile/479/378

kosmos används även här:

Jesus svarade honom: "Jag har talat öppet till världen. Jag har alltid undervisat i synagogan och i templet där alla judar samlas. Jag har inte talat i hemlighet (18:20)

Kan det bli tydligare?

Så det finns inga bevis på att Jesus eller apostlarna konverterade hedningar eller uppmanade varandra att göra det.

2. Återigen så måste du se förbi tramset och undersöka faktan istället. Texterna kan lika gärna vara skrivna av "svarta hebreiska israeliter", men de ska inte tolkas annorlunda för det. Det spelar ingen roll vad de som skriver texterna påstår sig vara, bara de har korrekta tolkningar.
Senast redigerad av Durcherrs 2015-01-12 kl. 02:24.
Citera
2017-02-16, 00:26
Medlem
Durcherrss avatar
Haha, nu när jag läser igenom tråden igen så inser jag hur jävla förvirrad jag var här i början när jag upptäckte dessa "hemligheter" i skrifterna (och juden Regulus försökte förstöra diskussionen).

Efter mer efterforskningar så står det klart utom allt rimligt tvivel för mig att:

1. Bibeln primärt är skriven till de som härstammar från Jakob Israel

2. Judarna är inte "Guds folk" och har aldrig varit. De härstammar från den den eviga fienden och har stulit Israels identitet (vilket även Jesus påtalade).

3. Israeliterna och resten av alla i MÖ under Gamla Testamentets period var inga inavlade och rasblandade judar.
Citera
2017-02-16, 01:11
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Haha, nu när jag läser igenom tråden igen så inser jag hur jävla förvirrad jag var här i början när jag upptäckte dessa "hemligheter" i skrifterna (och juden Regulus försökte förstöra diskussionen).

Efter mer efterforskningar så står det klart utom allt rimligt tvivel för mig att:

1. Bibeln primärt är skriven till de som härstammar från Jakob Israel

2. Judarna är inte "Guds folk" och har aldrig varit. De härstammar från den den eviga fienden och har stulit Israels identitet (vilket även Jesus påtalade).

3. Israeliterna och resten av alla i MÖ under Gamla Testamentets period var inga inavlade och rasblandade judar.

Jag är inte jude. Det är bara ni "identitetskristna" som tror att vi svenskar, britterna och indianerna är de "riktiga" judarna:

Identitetskristna

http://sv.wikipedia.org/wiki/Identitetskristna

Identitetskristna, engelska Christian Identity, är en variant av den amerikanska kristna fundamentalistiska rörelsen som är starkt antisemitiskt och rasistiskt inriktad. Identitetskristen filosofi och ideologi dominerar vissa delar av den amerikanska extremhögern, som till exempel Ku Klux Klan och nynazistiska grupper. Ideologiskt närstående är den vita nationalismen.

Ideologin menar att de anglo-saxiska, keltiska och germanska folken härstammar från Israels tio försvunna stammar, som fördes bort från Palestina under 700-talet f.Kr. av den assyriska stormakten. Man menar att just de anglosaxiska, keltiska och germanska folken är "Guds utvalda folk" och inte judarna.

Men dessa stolliga teorier är ni ganska ensamma om att tro på.

Jag trodde vi skulle slippa harva dessa tramsteorier igen. Den här sortens trådar passar bättre i Konspirationer och Alternativa Teorier.
Citera
2017-02-16, 01:22
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
...

Du är i.a.f. en sliskig tramsare som försöker förstöra alla diskussioner. Kom med nåt konstruktivt istället för att tramsa.

Istället för att komma med några motargument så citerar du nåt skrivet av ADL och annat skräp. Om du har nånting att bemöta eller tror att du kan motbevisa historiker, Bibeln och arkeologi - så är du fri att göra det.

Använd gärna bibelverser och annat för att motbevisa trådstartens tes.
Senast redigerad av Durcherrs 2017-02-16 kl. 01:34.
Citera
2017-02-16, 01:39
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Istället för att komma med några motargument så citerar du nåt skrivet av ADL och annat trams. Om du har nånting att bemöta eller tror att du kan motbevisa historiker, Bibeln och arkeologi - så är du fri att göra det.

Använd gärna bibelverser och annat för att motbevisa trådstartens tes.

Källan till den svenska Wikipediaartikeln som jag citerade är inte ADL utan en bok av Michael Barkun om den identitetskristna rörelsen.

Men för den som vill förkovra sig i det här bisarra ämnet finns det som vanligt betydligt mer att läsa i den engelska artikeln:

http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_Identity

Detta sagt så behöver man inte läsa några Wikipediaartiklar eller Bibeln för att förstå att det är trams att påstå att britter och svenskar är de riktiga judarna. Teorin om "Israels förlorade stammar" är en klassisk "alternativ teori".
Citera
2017-02-16, 01:43
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
...

Men din dumme ju*e, ämnet är inte "identitetskristendomen" eller Barkuns text/bok. Tråden handlar om att hela Bibeln primärt är skriven till de som härstammar från Jakob Israel (oavsett vilka de var). Om du kan motbevisa detta och de texter som har postats som bevis för det i denna tråd, så är du mer än välkommen att göra det.

Om du inte har nåt att bidra med så kan du dra.
Citera
2017-02-16, 02:11
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Men din dumme ju*e, ämnet är inte "identitetskristendomen" eller Barkuns text/bok. Tråden handlar om att hela Bibeln primärt är skriven till de som härstammar från Jakob Israel (oavsett vilka de var). Om du kan motbevisa detta och de texter som har postats som bevis för det i denna tråd, så är du mer än välkommen att göra det.

Det är komiskt att ni antisemiter tror att alla som kritiserar er är judar. En slags paranoia förmodar jag.

Vad gäller den identitetskristna rörelsen och deras teorier om vilka som är de "riktiga" judarna, så handlar ju din TS om de identitetskristna teorierna. Sajterna du länkade till är identitetskristna sajter, och de predikanter du åberopar (Ted R. Weiland och A.T. Robertson) är identitetskristna. Ted Weiland tror verkligen på dessa stolliga teorier, som framgår av hans egen sajt:

We believe the Bible, archaeology, history, linguistics, heraldry, and Jewish testimony all point to the Anglo-Saxon, Germanic, Scandinavian, Celtic, and kindred peoples as the descendants of the biblical Israelites.

Det är ohederligt att inte redovisa vad de identitetskristna faktist tror på om du vill att vi ska diskutera deras teorier.

Att gamla testamentet skrevs av och för judarna är en truism. Men dessa judar var alltså inte britternas eller svenskarnas förfäder. Det finns inga seriösa historiker eller teologer som tror det.
Citera
2017-02-16, 02:57
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Det är komiskt att ni antisemiter tror att alla som kritiserar er är judar. En slags paranoia förmodar jag.

Vad gäller den identitetskristna rörelsen och deras teorier om vilka som är de "riktiga" judarna, så handlar ju din TS om de identitetskristna teorierna. Sajterna du länkade till är identitetskristna sajter, och de predikanter du åberopar (Ted R. Weiland och A.T. Robertson) är identitetskristna. Ted Weiland tror verkligen på dessa stolliga teorier, som framgår av hans egen sajt:

Vad i helvete babblar du om nu? Återigen: Trådstartens ämne har inget som helst att göra med identitetskristendomen eller vilka israeliterna var.

Det spelar ingen roll om det är ateister, "svarta israeliter" eller satan själv som redovisar att Bibeln enbart är skriven till Israel... Verserna och de korrekta översättningarna som stödjer detta har postats och det är upp till dig (och andra med avvikande åsikter) att motbevisa detta. Jag gav förövrigt ett långt svar på i princip samma spammande från dig lite längre upp för drygt 2 år sedan som du inte har svarat på. Om du inte kan motbevisa det jag redovisat så kan du dra med kroknäsan mellan benen.

Citat:
Det är ohederligt att inte redovisa vad de identitetskristna faktist tror på om du vill att vi ska diskutera deras teorier.

Att gamla testamentet skrevs av och för judarna är en truism. Men dessa judar var alltså inte britternas eller svenskarnas förfäder. Det finns inga seriösa historiker eller teologer som tror det.

Jag väntar på att juden Regulus ska motbevisa det jag har redovisat... Men i sedvanlig ordning så kommer han in i en neurotisk psykos och börjar svamla om "teologer" och "svenskar och britter".

Det finns också förövrigt mängder av sekulära teologer som hävdar att Bibeln enbart är skriven till Israel (vilka de än nu var/är) och jag har postat källor från dem i trådstarten. Motbevisa dem eller dra.
Citera
2017-02-26, 17:30
Medlem
Mogrens avatar
Möjligt att Jesus älskade Israel. Den kärleken var i alla fall inte besvarad. Man fick ganska omgående nog av Jesus och avrättade honom.
Citera
2017-02-26, 18:36
Medlem
cold17s avatar
Frälsningen kommer från judar (tack vare Gud) och det är den grunden som Gud har byggt sin frälsning på.

Det vore också totalt orimligt om Jesus skulle sändas till Arabien när Israels barn går faktiskt förlorade.. Därför kom frälsningen till Israel i första hand.
Jesus är Guds frälsningsplan för alla människor som omvänder sig. Syndernas förlåtelse genom Kristus offer var inte heller någon (liksom) privilegium för enbart "judar".
Citera
2017-02-26, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Frälsningen kommer från judar (tack vare Gud) och det är den grunden som Gud har byggt sin frälsning på.

Det vore också totalt orimligt om Jesus skulle sändas till Arabien när Israels barn går faktiskt förlorade.. Därför kom frälsningen till Israel i första hand.
Jesus är Guds frälsningsplan för alla människor som omvänder sig. Syndernas förlåtelse genom Kristus offer var inte heller någon (liksom) privilegium för enbart "judar".
Judar och araber är samma folkslag nämligen semiter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in