2017-02-15, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jaa, hon har både formulerat sig slarvigt, och inte riktigt läst på fakta, eller driver en agenda. Eller snabbt som sjutton skrivit ner något.

För min del känns det mycket, mycket bra att det äntligen skrivs NÅGOT i media om dessa dysfunktionella sochaggor som det tyvärr dräller massor av runt om i landet!
Ja, så där kan man ju generalisera ... det har jag själv gjort och sitter alltså inte på någon hög häst.
Men: för inte alltför länge sedan fick jag en ganska omfattande inblick i ett svårt fall med små barn och till min enorma häpnad så gjorde dessa "haggor" en strålande insats. Beundransvärt!
Så numera vill jag å det bestämdaste reservera mig och säga att låt inte Johannas och några andras gästspel i branschen förstöra ryktet för hela kåren.
Citera
2017-02-15, 22:11
Medlem
Citat:
Aki Paasilas död avfärdades först som en drunkning - nu har fyra personer gripits för det misstänkta mordet.
En av dem är den 42-åriga kvinna som först häktades för mordet på sin far i en sommarstuga i Arboga - de tre andra är bekanta till henne.

Citat:
Månader efter Akis död skrev en av de nu anhållna tre själv på Facebook att han begått sitt livs misstag och önskade att det gick att få ogjort. "Det jobbigaste är att glömma" skrev han, utan att specifikt ange vad det handlade om.

http://www.expressen.se/nyheter/fyra-misstanks-for-mordet-pa-aki-42/
Citera
2017-02-15, 22:12
Medlem
Grandiosos avatar
"Det kommer att bli den mest bevakade rättegången någonsin i Sverige"

Kommentar från Hasse Aro i den sena nyhetssändningen på TV4.

Det har han säkert rätt i.
Citera
2017-02-15, 22:19
Medlem
Nu sitter dom där och locket är på ett par dagar.

Utredningen arbetar på, så det låter hoppfullt. En himla familjehärva att reda ut även om själva "garn-nystanet" verkar vara Big-Mama själv, JM.

Styrka till Änkan, modern till detta ättelägg. Hoppas hon och sin andra dotter kan stödja varandra.
Citera
2017-02-15, 22:24
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Ja, så där kan man ju generalisera ... det har jag själv gjort och sitter alltså inte på någon hög häst.
Men: för inte alltför länge sedan fick jag en ganska omfattande inblick i ett svårt fall med små barn och till min enorma häpnad så gjorde dessa "haggor" en strålande insats. Beundransvärt!
Så numera vill jag å det bestämdaste reservera mig och säga att låt inte Johannas och några andras gästspel i branschen förstöra ryktet för hela kåren.

"Det enda jag kan säga helt kategoriskt är att jag inte kan säga någonting helt kategoriskt."

...

Intresset för de som anhållits i dag stiger ju...

Julia, Jafar/Imran och David
Vilka är de här?
Julia har vi ju hunnit bekanta oss med bl.a. genom domen (2014-09-16, B 1000-14) mot henne som jag tror länkats till i tråden. Jag har för mig att det skrivits något om vad Jafar/Imran är straffad för tidigare, men jag kommer inte ihåg. David anges som förekommande i lexbase, men vad har han gjort?

Någon som vet mer?

Citera
2017-02-15, 22:25
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Påminnelse:

Gripen - polisbeslut - Den gripne ska så snart som möjligt förhöras och därefter beslutar åklagare omedelbart om den misstänkte ska anhållas.
Anhållen - åklagarbeslut - anhållen får man vara i tre dygn. Begärs man inte häktad inom den tiden släpps man.
Häktad - tingsrättsbeslut -minst en vecka i taget.

Så jag ställer frågan: greps J*lia förra veckan eller anhölls hon?

Om jag fattat rätt så plockades bland annat hon in för att höras upplysningsvis
och möjligt att farbror blå planterade några tankegångar som fick Julia och Co att antingen snattra i avlyssnad telefon eller på annat sätt avslöjat mer än lovligt
Citera
2017-02-15, 22:27
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
och möjligt att farbror blå planterade några tankegångar som fick Julia och Co att antingen snattra i avlyssnad telefon eller på annat sätt avslöjat mer än lovligt

Tack. Har du nån offentlig källa?
Citera
2017-02-15, 22:27
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
"Det enda jag kan säga helt kategoriskt är att jag inte kan säga någonting helt kategoriskt."

...

Intresset för de som anhållits i dag stiger ju...

J*lia, J*far/Imr*n och D*vid
Vilka är de här?
Julia har vi ju hunnit bekanta oss med bl.a. genom domen (2014-09-16, B 1000-14) mot henne som jag tror länkats till i tråden. Jag har för mig att det skrivits något om vad Jafar/Imran är straffad för tidigare, men jag kommer inte ihåg. David anges som förekommande i lexbase, men vad har han gjort?

Någon som vet mer?

Maskar vi inte längre misstänktas namn? De är ju inte dömda ...
Citera
2017-02-15, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Och om man finner isulin i mannens lik, så återstår för åklagaren att bevisa att det är kvinnan som förgiftat honom.

Så loppet är inte kört -hon kan blåneka eller skylla på någon annan.

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vad hände förra veckan?
Det var ju så mycket hysh-hysh om vad som hände förra veckan, så, om jag inte missat något så fick vi inte veta mer än att två hämtats in. Om det var till förhör eller om de anhölls kanske är svårt att säga säkert. Jag gissade att dom anhölls i förra veckan, men det var nog fel. Nu har vi fått veta att dom anhållits och att försvarare förordnas, så det var nog bara förhör förra veckan.
Då kanske det är mer sannolikt att dom är hemma till helgen och sedan får vänta en vecka aller två till nästa gång dom anhålls för att sedan häktas. Lite gissningar här naturligtvis. Det kan ju också hända att någon börjar berätta vad som hänt och då kommer ju saken i ett annat läge.

Familjedynamiken
Nu vet vi ju inte hur skuldbördan fördelas mellan de, som det ser ut just nu, fyra inblandade i mordet på Aki. Jag gissar ändå att JM har huvudansvaret. Under normala omständigheter skulle jag säga att det är omöjligt att en mamma försöker skjuta över skuld på sina barn. Jag är inte lika säker när det gäller JM, bl.a. därför att hon är den hon är och även efter att ha läst domen mot Julia från 2014-09-16.

Frågetecken
Det finns ju iofs massor med frågetecken om hur det hela gått till. Var JM och tvillingarna ute vid stugan innan de övriga kom? Kom de 7 (JM, Aki, Julia, Jafar/Imran, David och de då tvååriga tvillingarna) alla samtidigt till stugan? I en eller i två bilar? I vilket läge fick Aki injektionen som satte honom ur spel? Var det i Eskilstuna? Hur gick det till?

Vi ska nog inte utesluta att polisen är ute med stora håven. Kanske var bara två inblandade, tex J och D, kanske bara en, kanske ingen. Så mycket folk inblandade i ett mord och inget kommer ut. Lite lurigt.
Citera
2017-02-15, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Maskar vi inte längre misstänktas namn? De är ju inte dömda ...

Finns egentligen ingen anledning att maska förnamn. Maskningen avser endast blocka för sökningar på Google, inte dölja för läsare av tråden.
Citera
2017-02-15, 22:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk

Det kan ju vara lätt att låta fantasin skena iväg, men nog tycker jag att man anar en plan bakom skeendet.

Tag fram blåslampan, fyll på bränsle, tänd den, rikta den mot objektet och skruva långsamt upp värmen…

Citera
2017-02-15, 22:34
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Finns egentligen ingen anledning att maska förnamn. Maskningen avser endast blocka för sökningar på Google, inte dölja för läsare av tråden.

Nu är det ju ett par ovanliga namn där och om man googlar på namnen ihop ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in