Citat:
Ursprungligen postat av
Zissela
Påminnelse:
Gripen - polisbeslut - Den gripne ska så snart som möjligt förhöras och därefter beslutar åklagare omedelbart om den misstänkte ska anhållas.
Anhållen - åklagarbeslut - anhållen får man vara i tre dygn. Begärs man inte häktad inom den tiden släpps man.
Häktad - tingsrättsbeslut - i regel två veckor i taget.
Så jag ställer frågan: greps J*lia förra veckan eller anhölls hon?
Vad hände förra veckan?
Det var ju så mycket hysh-hysh om vad som hände förra veckan, så, om jag inte missat något så fick vi inte veta mer än att två hämtats in. Om det var till förhör eller om de anhölls kanske är svårt att säga säkert. Jag gissade att dom anhölls i förra veckan, men det var nog fel. Nu har vi fått veta att dom anhållits och att försvarare förordnas, så det var nog bara förhör förra veckan.
Då kanske det är mer sannolikt att dom är hemma till helgen och sedan får vänta en vecka aller två till nästa gång dom anhålls för att sedan häktas. Lite gissningar här naturligtvis. Det kan ju också hända att någon börjar berätta vad som hänt och då kommer ju saken i ett annat läge.
Familjedynamiken
Nu vet vi ju inte hur skuldbördan fördelas mellan de, som det ser ut just nu, fyra inblandade i mordet på Aki. Jag gissar ändå att JM har huvudansvaret. Under normala omständigheter skulle jag säga att det är omöjligt att en mamma försöker skjuta över skuld på sina barn. Jag är inte lika säker när det gäller JM, bl.a. därför att hon är den hon är och även efter att ha läst domen mot Julia från 2014-09-16.
Frågetecken
Det finns ju iofs massor med frågetecken om hur det hela gått till. Var JM och tvillingarna ute vid stugan innan de övriga kom? Kom de 7 (JM, Aki, Julia, Jafar/Imran, David och de då tvååriga tvillingarna) alla samtidigt till stugan? I en eller i två bilar? I vilket läge fick Aki injektionen som satte honom ur spel? Var det i Eskilstuna? Hur gick det till?
–