2017-02-14, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Bra sammanställning, Refraktor!

Ska kanske tillägga att LGW slätade över den något osannolika snabbt uteblivna utredningen av Akis dränkning lite med att dränkningar är svåra att skilja från drunkningar. I det här fallet fanns det ju dock så mycket med livförsäkringar, tidigare mordförsök, bilen som var borta t.ex. som man nu undrar hur man kan missa om man bara lyfter på en sten eller två.

Som jag sagt tidigare, hittade en enda person i Sverige med samma namn och i rätt ålder som den utredande polisen. Bosatt i Norrköping, vill jag minnas (eller var det Nyköping?). Nu kan han ju, om det är samma person, ha flyttat dit efter pensioneringen. Kan ju dessvärre även vara så att man varit kort med personal pga av semestrar och därför lånade in personal från utanför distriktet för ärenden som inte nödvändigtvis fordrade lokalkännedom. Kan då ha haft betydelse.
Citera
2017-02-14, 22:58
Medlem
Man kan undra hur mycket av dom förväntade 8 miljoner som JM redan intecknat, som sedan inte föll ut till betalning? Som sedan ledde till mord och mordförsök på föräldrarna.

I båda fallen har nog JM varit uppsåtens kvinna.

Hon var ensam vid första förgiftningen av Aki i Egypten och säkert den som utövade den andra förgiftningen till koma (höjde insulindosen). Sedan hade hon medhjälpare för själva iscensättandet dvs drunkningen.

Mord och mordförsök på föräldrarna kan bara inkluderat henne och MR. Någonstans borde väl hennes två tvillingar varit under tiden dock?
Citera
2017-02-14, 22:59
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Vi vet också att det Inte finns hårda bevis mot henne, precis som jag misstänkt. Men en väldigt stark indiciekedja, frågan är om det räcker i HD?

Finns ju en uppsjö tänkbara skäl till varför afghanen ljuger om JM:s skuld, lär ju advokaten påpeka. Har det verkligen framkommit att afghanen aldrig tidigare än mordkvällen besökt stugan? Om han gjort det skulle han ju kunna hitta dit iaf. Då måste det bli svårare för åklagaren? Om afghanen läckt om Akis död lär den infon komma från dotterns afghanhingst. Kan inte föreställa mig att JM skulle berätta om ett mord för honom. Varför skulle hon göra det?

Angående hårda bevis mot JM. Där får vi nog vänta till FUP innan vi får veta exakt, men det låter ju lite svävande från det som framkommer i media.

Angående logiken i JMs agerande. Det finns så mycket i hennes agerande IMO som visar att hon inte är någon "criminal mastermind", så man ska nog inte överskatta hennes smarthet.

Några exempel:
– Tre veckor från livförsäkring till mordförsök.
– Drygt en vecka mellan utebliven livförsäkring och mord/mordförsök på föräldrar.
– Skickar SMS då hon sagt till polisen att hon sov.
– Skyllde på kollega när hon avslöjats ha sex med flyktingpojkar.
– Berättade om bästa relationen till pappan i augusti.
– Berättade om usel relation till pappan i oktober.
– Försöker muta häktespersonal att skicka brev.

Det finns fler exempel, men det var dom första jag kom på.

Citera
2017-02-14, 23:00
Medlem
Citat:
Det finns en uppgift från tidigare att de två som också fanns på plats var närstående till JM.
Dottern j*lia + sambo har gjort några märkliga noteringar på facebook i anslutning till att Aki dränktes.
Indicierna pekar i den riktningen.

Så här skrev Jafar Jafari, sambo med Julia Blomsterlund, på sin ena Facebook-profil (Imran Ali) den 4 oktober 2015, alltså två månader efter Akis drunkning:
"Gjorde största Misstag I Mitt Live. Önskar om Jag Kunde Ändra på Allt...."

En kompis undrar vad som hänt. Då svarar Jafari så här:
"livet går vidare det jobbigaste är att glömma"

Man frågar sig vad han syftade på?
På sin andra FB-profil heter han Jafar Ali.
Senast redigerad av Luffa 2017-02-14 kl. 23:02.
Citera
2017-02-14, 23:03
Medlem
Baborskas avatar
Citat:
Det finns en uppgift från tidigare att de två som också fanns på plats var närstående till JM.
Dottern j*lia + sambo har gjort några märkliga noteringar på facebook i anslutning till att Aki dränktes.
Indicierna pekar i den riktningen.

LGW pratade ockå om SMS-trafik från JMs telefon under tiden då hon påstod att hon sov.
Hon hade också sagt att hon sökt Aki då han saknades på morgonen. Med sms, men inte försökt ringa...

Om en make försvinner i en liten båt på kvällen och saknas på morgonen, skickar man ett sms då och frågar var han är?

-

Jag tror på att iaf. den ena dottern, J*lia och sambon inte suttit overksmma med tummarna mitt i handen. VAD mkt de samverkat i JM:s makes död kommer att presenteras i FUP.

Blir inte förvånad alls om båda äldre systrarna med pojkvänner är involverade på ett el. annat sätt.

Märkligt beteende att SMS:a en försvunnen person, oavsett om man är genuint orolig el. inte,

Kanske bäst att låsa in mobilen för natten för säkerhets skull, när det är dax för flanellen. Dumt att skicka SMS i sömnen
Citera
2017-02-14, 23:05
Medlem
Citat:
Angående hårda bevis mot JM. Där får vi nog vänta till FUP innan vi får veta exakt, men det låter ju lite svävande från det som framkommer i media.

Angående logiken i JMs agerande. Det finns så mycket i hennes agerande IMO som visar att hon inte är någon "criminal mastermind", så man ska nog inte överskatta hennes smarthet.

Några exempel:
– Tre veckor från livförsäkring till mordförsök.
– Drygt en vecka mellan utebliven livförsäkring och mord/mordförsök på föräldrar.
– Skickar SMS då hon sagt till polisen att hon sov.
– Skyllde på kollega när hon avslöjats ha sex med flyktingpojkar.
– Berättade om bästa relationen till pappan i augusti.
– Berättade om usel relation till pappan i oktober.
– Försöker muta häktespersonal att skicka brev.

Det finns fler exempel, men det var dom första jag kom på.

Nej, ärligt talat ger hon genomgående ett väldigt korkat intryck, utom vad gäller förmågan att manipulera folk.
Citera
2017-02-14, 23:06
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Som jag sagt tidigare, hittade en enda person i Sverige med samma namn och i rätt ålder som den utredande polisen. Bosatt i Norrköping, vill jag minnas (eller var det Nyköping?). Nu kan han ju, om det är samma person, ha flyttat dit efter pensioneringen. Kan ju dessvärre även vara så att man varit kort med personal pga av semestrar och därför lånade in personal från utanför distriktet för ärenden som inte nödvändigtvis fordrade lokalkännedom. Kan då ha haft betydelse.

Det borde undersökas, men eftersom sommarstugan ligger i Västmanland hamnade Akis drunkning där. Det gör kanske den tidigare KKn-s inblandning lite mindre sannolik…

Jag har för mig att han som intervjuades efter att han pensionerats och berättade att dom lyft på alla stenar, hade jobbat i Köping, men jag kan minnas fel.

Citera
2017-02-14, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor

Dessutom besitter uppenbarligen JM ett stort mått av manipulativ art som hon livfullt kan sålt in till den utredande polisen med två faderslösa tvillingbarn i famnen.

Nu blir det utrett i vart fall.
Citera
2017-02-14, 23:10
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baborska
Jag tror på att iaf. den ena dottern, J*lia och sambon inte suttit overksmma med tummarna mitt i handen. VAD mkt de samverkat i JM:s makes död kommer att presenteras i FUP.

Blir inte förvånad alls om båda äldre systrarna med pojkvänner är involverade på ett el. annat sätt.

Märkligt beteende att SMS:a en försvunnen person, oavsett om man är genuint orolig el. inte,

Kanske bäst att låsa in mobilen för natten för säkerhets skull, när det är dax för flanellen. Dumt att skicka SMS i sömnen

Jag håller med dig om att det inte kan uteslutas att båda är inblandade.
Kanske försöker jag blunda inför möjligheten med tanke på hur tragiken växer om det skulle visa sig vara så.

Citera
2017-02-14, 23:19
Medlem
lasternassummas avatar
Insulin
Eftersom LGW framförde att insulin framfördes som troligt gift vid båda förgiftningarna så kommer några följdfrågor (med mina gissade svar, som någon kanske kan bekräfta/dementera):
– Hur lätt är det att se insulin vid analys? Svårt som jag förstår för det finns naturligt. Om en dos inte är dödande tar ju kroppen hand om insulin.
– Hur lätt är det att identifiera insulin post mortem? På samma sätt svårt, eftersom det finns naturligt. Speciellt om det inte varit dödande.
– Går det att se spår av höga insulinhalter 15-16 månader efter döden?

Citera
2017-02-14, 23:21
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffa
Så här skrev Jafar Jafari, sambo med Julia Blomsterlund, på sin ena Facebook-profil (Imran Ali) den 4 oktober 2015, alltså två månader efter Akis drunkning:
"Gjorde största Misstag I Mitt Live. Önskar om Jag Kunde Ändra på Allt...."

En kompis undrar vad som hänt. Då svarar Jafari så här:
"livet går vidare det jobbigaste är att glömma"

Man frågar sig vad han syftade på?
På sin andra FB-profil heter han Jafar Ali.

Om det var mordet på Aki han syftade på så kan jag bara önska att han får hjälp att komma ihåg åtminstone något tiotal år till…

Citera
2017-02-14, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det kan vara åt ett håll som ännu inte är upplyst, dvs anstiftare i flera led kan ev. finnas: Förutom att JM kan ha anstiftat mordet/mordförsöket på sina föräldrar, kan X dessförinnan ha anstiftat denna anstiftan, ev. att JM och X samrått och hjälpts åt att preparera MR (medanstiftan). Vi laborerar i så fall med en anstiftan plus en anstiftan till anstiftan, ev. två medanstiftare – låt vara att bevissvårigheterna i så fall ej ska underskattas; ser det mer som en tankemässig överslagsberäkning. Det är dock inte uteslutet att det kan finnas flera ingångar på fallet. - En annan variant på temat är att JM ej behövt någon hjälp på traven när det gällt själva anstiftan; däremot annan hjälp i anslutning till brottens genomförande. Hon kan också ha behövt betala för vissa tjänster, t.ex. i samband med att AP drunknade, men när sedan livförsäkringspengarna frös inne ha kommit att stå i skuld till den (de) som befunnit sig på platsen. Om någon undanhållit viktiga uppgifter kan denna person ha gjort sig skyldig till skyddande av brottsling, ev. också medhjälp.

Mest troligt är dock att vägen leder direkt till regissören JM och att hon så långt möjligt är sett till att själv ha ryggen fri.

Det här är intressanta tankar. Dels undrar man ju hur det kommer sig att JM helt plötsligt förvandlas från en möjligen otrevlig person, till, som det verkar just nu, en galen mördare. Dels undrar man om hon verkligen velat blanda in sina barn i något som detta eller om hon haft andra kontakter. Kontakter som förväntar sig betalt, eller annars...

Citat:
Jag håller med dig om att det inte kan uteslutas att båda är inblandade.
Kanske försöker jag blunda inför möjligheten med tanke på hur tragiken växer om det skulle visa sig vara så.

En obehaglig tanke som man värjer sig mot. Det som talar för är klottret på fejjan, att dottern var med till Thailand och att hon haft drogproblem i yngre dagar. Tunna bevis. Skulle mer gärna tro att det finns andra som är lättare och bättre att övertala.

Citat:
Insulin
Eftersom LGW framförde att insulin framfördes som troligt gift vid båda förgiftningarna så kommer några följdfrågor (med mina gissade svar, som någon kanske kan bekräfta/dementera):
– Hur lätt är det att se insulin vid analys? Svårt som jag förstår för det finns naturligt. Om en dos inte är dödande tar ju kroppen hand om insulin.
– Hur lätt är det att identifiera insulin post mortem? På samma sätt svårt, eftersom det finns naturligt. Speciellt om det inte varit dödande.
– Går det att se spår av höga insulinhalter 15-16 månader efter döden?

Det är nog gissningsvis omöjligt så här långt efteråt om det nu inte finns några indirekta tecken på en insulinförgiftning som går att detektera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in