2017-02-10, 22:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Hmm, vart är du på väg?
/Nyfiken
Det kan vara åt ett håll som ännu inte är upplyst, dvs anstiftare i flera led kan ev. finnas: Förutom att JM kan ha anstiftat mordet/mordförsöket på sina föräldrar, kan X dessförinnan ha anstiftat denna anstiftan, ev. att JM och X samrått och hjälpts åt att preparera MR (medanstiftan). Vi laborerar i så fall med en anstiftan plus en anstiftan till anstiftan, ev. två medanstiftare – låt vara att bevissvårigheterna i så fall ej ska underskattas; ser det mer som en tankemässig överslagsberäkning. Det är dock inte uteslutet att det kan finnas flera ingångar på fallet. - En annan variant på temat är att JM ej behövt någon hjälp på traven när det gällt själva anstiftan; däremot annan hjälp i anslutning till brottens genomförande. Hon kan också ha behövt betala för vissa tjänster, t.ex. i samband med att AP drunknade, men när sedan livförsäkringspengarna frös inne ha kommit att stå i skuld till den (de) som befunnit sig på platsen. Om någon undanhållit viktiga uppgifter kan denna person ha gjort sig skyldig till skyddande av brottsling, ev. också medhjälp.

Mest troligt är dock att vägen leder direkt till regissören JM och att hon så långt möjligt är sett till att själv ha ryggen fri.
Citera
2017-02-10, 22:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
"Gripits" sa VLT. Vad som sedan hänt har jag inte hittat något om. Vi får se om det blir en häktning i morgon…

Det kan ju bli som med JM och MR. Dom släpps och plockas in igen efter ett par veckor…

Det verkar inte precis ha varit ett diskret gripande, dvs utan att pressen informerats. Detta skulle kunna tyda på att vissa personer ska fås att tro att JM eller MR har delgett polisen något, och/eller att de personer som i går togs in till förhör haft viktiga upplysningar att lämna. – I drunkningsfallet är man betjänt av att slå hål på JM:s utsagor (vad jag förstår bl.a. innehållande att inga andra personer befunnit sig på platsen i samband med AP:s drunkning). Ett sätt är att få de personer det egentligen handlar om att så småningom tvingas berätta allt de vet, men först behöver de sväva i ovisshet och inte veta vad som framkommit i de förhör som föregått deras egna. – Nya gripande kan komma att ske, men då med de personer polisen de facto misstänker.

MR har i takt med lämpliga förhörsmetoder och teknisk bevisning så småningom trängts in i ett litet hörn från vilket ingen återvändo fanns: Han tvingades till slut ett erkänna sig besegrad. Om samma sak ska gälla JM - men inga tekniska bevis i hennes fall finns - måste ”lämpliga förhörsmetoder” bl.a. innebära att hennes utsagor över tiden ställs sida vid sida samt att de jämförs med olika vittnesutsagor inkl. vad MR redan har berättat.
Citera
2017-02-10, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det verkar inte precis ha varit ett diskret gripande, dvs utan att pressen informerats. Detta skulle kunna tyda på att vissa personer ska fås att tro att JM eller MR har delgett polisen något, och/eller att de personer som i går togs in till förhör haft viktiga upplysningar att lämna. – I drunkningsfallet är man betjänt av att slå hål på JM:s utsagor (vad jag förstår bl.a. innehållande att inga andra personer befunnit sig på platsen i samband med AP:s drunkning). Ett sätt är att få de personer det egentligen handlar om att så småningom tvingas berätta allt de vet, men först behöver de sväva i ovisshet och inte veta vad som framkommit i de förhör som föregått deras egna. – Nya gripande kan komma att ske, men då med de personer polisen de facto misstänker.

MR har i takt med lämpliga förhörsmetoder och teknisk bevisning så småningom trängts in i ett litet hörn från vilket ingen återvändo fanns: Han tvingades till slut ett erkänna sig besegrad. Om samma sak ska gälla JM - men inga tekniska bevis i hennes fall finns - måste ”lämpliga förhörsmetoder” bl.a. innebära att hennes utsagor över tiden ställs sida vid sida samt att de jämförs med olika vittnesutsagor inkl. vad MR redan har berättat.

JM är utan tvekan den som regisserat allt och står för manuset, därmed säkerligen försäkrat sig om att ha ryggen fri. Men just nu har hon ingen kontroll över rollbesättarna, liksom dom saknar regissörens manus.

Det kan blir intressant.
Citera
2017-02-11, 07:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Ni får gärna rätta mig om jag har fel men RPV brukar väl generellt leda till att man "sitter längre" än vid fängelsestraff?

Och den risken tror jag inte att JM skulle ta även om hon mot förmodan skulle kunna dupera ansvariga för en sådan utredning (vilket jag dessutom inte tror att hon skulle kunna "ro iland" *pun intended*).

kan inget om statestik mellan RPV - fängelse.
för egen del blev min tid i RPV + öppenvårdskontakt efterpå mycket längre än om jag fått fängelse.fast mycket annat spelade förståss in

johanna möller har inte en chans öht att bli kryssad för att få RPV. finns inte på sverige kartan!
det blir livstid för johanna möller (anstiftan) precis som för helge fossmo.

skoj med "ro iland"
fast inte för stackars aki

johanna möller låter mörda sina tvillingars älskade pappa för att få ut ett par mille.
johanna möller låter mörda sin pappa + nästan mamma för att få ut några mille.
fattar sverige kanske nu vad kvinnor kan klara av?
duktig flicka johanna möller! nu vet feministerna att dem har lyckats bevisa att kvinnor duger bra.
till att mörda sina närmaste.......
Citera
2017-02-11, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
JM ena minderåriga barn bor nu hos sin far.
Hennes faderlösa tvillingar på 3-4år är enligt uppgift temporärt fosterhemsplacerade. Kan detta vara hos någon av barnens halvsystrar som har egna småbarn? Som också var med till Thailand.

Om nu någon av JMs döttrar är anhållna för medhjälp vid Akis död blir det ju många barn/barnbarn till JM som måste omplaceras...
Stackars GMs hustru som nybliven änka och offer nu också kanske får se inte bara barn utan också barnbarn häktade framöver... och fosterhemsplacerade barnbarnsbarn.

Familjesoppa utan dess like!

Både J*lia och Am*anda har postat bilder på fb med tvillingarna så omöjligt är det inte men man kan väl hoppas att det inte är så av flera skäl. Vet man vilka som åkte med JM till Thailand? Tidningarna har skrivit att det var tre av hennes barn, två av dem gissar jag var tvillingarna som också var i Norge vid gripandet. Var även J*lia i Thailand? Då borde hon ha insett vad JM var skyldig till.

Citat:
I en vecka hade kvinnan varit i Thailand med tre av sina barn.

Hon hade varit på väg dit när hon greps på Arlanda med barn och barnbarn, då skäligen misstänkt för att ha mördat sin far och försökt mörda sin mor i föräldrarnas sommarstuga den 3 augusti.

...

Paret hade bokat ett större dubbelrum med extrasängar för en natt. De hade även betalat för en parkeringsplats utanför hotellet. Civilklädda poliser frågade i receptionen efter parets rum innan de genomförde gripandet. Myndigheterna omhändertog även kvinnans två minderåriga barn.

http://www.expressen.se/nyheter/41-ariga-kvinnans-hemliga-dubbelliv/
Citera
2017-02-12, 22:20
Medlem
Kingahzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Stämmer.
Kommer vara fullsmäckat, så var där i tid alt boka plats.

Hajade att jag skulle vara tvungen att vara där i mycket god tid men visste inte ens att man kunde boka plats, måste man ha pressbehörighet för det? Tack för tipset iallafall
Citera
2017-02-13, 11:27
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingahz
Hajade att jag skulle vara tvungen att vara där i mycket god tid men visste inte ens att man kunde boka plats, måste man ha pressbehörighet för det? Tack för tipset iallafall

Först till kvarn gäller. Går inte att boka plats.
Citera
2017-02-14, 09:39
Medlem
ArseneLupins avatar
En stor del av Veckans Brott med Leif GW Persson i SVT1 kl 21 ikväll kommer att handla om trådens ämne.
Citera
2017-02-14, 11:05
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Först till kvarn gäller. Går inte att boka plats.
Är du säker på detta?
I örebro tr så är det ett visst antal till media, en del till anhöriga och rest kan vanliga dödliga boka.
Citera
2017-02-14, 12:01
Medlem
Arbogautredningen drar ut på tiden – igen
http://www.ekuriren.se/eskilstuna/arbogautredningen-drar-ut-pa-tiden-igen/
Citera
2017-02-14, 14:38
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Arbogautredningen drar ut på tiden – igen
http://www.ekuriren.se/eskilstuna/arbogautredningen-drar-ut-pa-tiden-igen/

Lite underligt skrivet i artikeln...

"Enligt tidigare tidsplan räknade man med att kunna väcka åtal mot de två misstänkta senast i mitten av mars.

Åklagarens nya bedömning av tidsplanen: åtal kan komma ifråga tidigast i mitten av mars 2017."

Skillnaden är att det ändrats från "räknade man med senast" till "tidigast" i mitten av mars 2017.

Lite otydligt IMO. Kan det vara att utredningen av mordet på Aki är inne i ett kritiskt läge efter att de två greps i tisdags i förra veckan och troligen släpptes senare i veckan, på grund av brist på bevis.

Är det "läggning av pussel" som pågår nu?

"Pusslet" med brotten mot föräldrarna, Göran och Anki, borde väl vara klart.
Det borde ju heller inte ha inneburit några överraskningar nu.
Det kan ju däremot förhören av "medhjälparna vid mordet på Aki" i förra veckan (om det nu var sådana) ha gjort.

Citera
2017-02-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Lite underligt skrivet i artikeln...

"Enligt tidigare tidsplan räknade man med att kunna väcka åtal mot de två misstänkta senast i mitten av mars.

Åklagarens nya bedömning av tidsplanen: åtal kan komma ifråga tidigast i mitten av mars 2017."

Skillnaden är att det ändrats från "räknade man med senast" till "tidigast" i mitten av mars 2017.

Lite otydligt IMO. Kan det vara att utredningen av mordet på Aki är inne i ett kritiskt läge efter att de två greps i tisdags i förra veckan och troligen släpptes senare i veckan, på grund av brist på bevis.

Är det "läggning av pussel" som pågår nu?

"Pusslet" med brotten mot föräldrarna, Göran och Anki, borde väl vara klart.
Det borde ju heller inte ha inneburit några överraskningar nu.
Det kan ju däremot förhören av "medhjälparna vid mordet på Aki" i förra veckan (om det nu var sådana) ha gjort.

Min gissning är att det är Aki som spökar
Dom vill ha med honom i samma åtal men har inte
tillräckligt på fötterna ännu.
Så vitt jag förstår måste dom upp till sannolika skäl för att kunna åtala för Aki.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in