• 1
  • 2
2017-02-13, 21:44
Hej!

Såg ett inslag på tv precis att 30 tusen (!) svenskar dör av hjärtsjukdomar varje år. Har trots min unga ålder (18 år) varit rädd för att hjärtat ska stanna m.m. Mycket oroande tankar. Och detta inslag gjorde ju inte det hela bättre, 30 tusen är mycket enligt mig i lilla Sverige.

Äter väl godis och dricker läsk på helger, kan hända på vardagar med. Motionerar inte så mycket, men ska försöka mer. Men hur ska man träna? Löpning, är det bra för hjärtat?

Mer tips? Ska jag oroa mig?
Citera
2017-02-13, 21:55
Medlem
rootswallers avatar
Medelhavskost är tydligen bra för att undvika hjärt- och kärlsjukdomar. Ät mycket olivolja, nötter, baljväxter, frukt, fisk etc. Att som 18-åring inte få äta godis och dricka läsk är måhända litet extremt, så länge konsumtionen inte är extrem i sig.

För övrigt bör du sluta oroa dig! Jag var också väldigt rädd för hjärtproblem i tonåren, enda till jag insåg att jag snarare än hjärtproblem led av hypokondri - antagligen är det samma för dig
Citera
2017-02-13, 21:59
Medlem
Du ska inte oroa dig. Det är din oro som är din största riskhöjare för hjärtsjukdomar. Ät vanligt, nyttigt mat (så lite socker som möjligt, och unna dig lite då och då bara) och träna regelbundet. All form av träning är bra, inte minst löpning.

Jag har själv haft stora problem med hälsoångest över just hjärtat, och min onödiga stress är med stor sannolikhet den största bidragaren till mitt något förhöjda blodtryck. Är också väldigt ung och konditionsmässigt väldigt vältränad.

Träning är bara bra för dig. Och återigen, du är nog den som har lägst risk för hjärtsjukdomar av alla kategorier.
Har du svårt att bli av med oron, be din husläkare om en standard-hjärtundersökning för att se att du inte har några medfödda grejer (något som dock bör ha märkts av redan). Och när det, med absolut största sannolikhet, visar att du är hjärtfrisk, släpp all oro.

Lättare sagt än gjort, jag vet. Men du har inget att oroa dig över, förutom oron självt. Tänk inte på hjärtat, så ska du se att du kommer må jättebra.
Citera
2017-02-13, 21:59
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej!

Såg ett inslag på tv precis att 30 tusen (!) svenskar dör av hjärtsjukdomar varje år. Har trots min unga ålder (18 år) varit rädd för att hjärtat ska stanna m.m. Mycket oroande tankar. Och detta inslag gjorde ju inte det hela bättre, 30 tusen är mycket enligt mig i lilla Sverige.

Äter väl godis och dricker läsk på helger, kan hända på vardagar med. Motionerar inte så mycket, men ska försöka mer. Men hur ska man träna? Löpning, är det bra för hjärtat?

Mer tips? Ska jag oroa mig?
Nej, du ska inte oroa dig!

Ät fisk, grönsaker och frukt, ligg lågt med nikotin och alkohol, motionera regelbundet och oroa dig inte i onödan.

Lycka till mot ett långt liv. Dör gör du till slut ändå.
Citera
2017-02-13, 22:00
Medlem
falconer8s avatar
Är du blott 18 år och oroar dig för hjärtat? i din ålder är man ju i sin prime & som starkast! Låter som du lider av panikångest tycker jag. Du borde nog söka för det snarare än hjärtat. Och ja löpträning ÄR bra! Personligen springer jag 3-4 ggr i veckan och mår prima! Fast jag är betydligt äldre än dig. Du tror inte att dom 30.000 svenskarna med hjärtbesvär främst är personer som passerat 65 års ålder?
Citera
2017-02-13, 22:02
Medlem
Bra gener underlättar. Ingen större tröst kanske, men tyvärr sant.
Citera
2017-02-13, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Bra gener underlättar. Ingen större tröst kanske, men tyvärr sant.
Bra gener underlättar det mesta, men statistiskt sett har TS inget att oroa sig över. I synnerhet om han gjort en hälsokoll.

Och han ska ändå inte behöva vara orolig inom närmsta årtiondena. Och sköter han sig med en sund livsstil så ska hjärtsjukdomar inte behöva vara en orosfaktor i vardagen när han blir äldre heller. Sen kan det värsta hända ändå, men dom riskerna är inte stora nog att stressa upp sig över, särskilt inte som 18-årig.
Senast redigerad av suprakondri 2017-02-13 kl. 22:08.
Citera
2017-02-13, 22:09
Moderator
Briasccas avatar
Bra svar ovan som jag bara kan hålla med om. Ät vettigt och blandat. Motionera. Undvik riktiga livsförkortare som tobak, oro och arbete i dammiga miljöer. Skaffa bra föräldrar med bra gener (jo, det är viktigt men inte mycket man kan göra något åt). Gör bra saker medan du lever. Livet tar slut när det tar slut, och tack och lov är det okänt för alla av oss när det väl kommer att ske.
Citera
2017-02-13, 22:13
Medlem
Gorillaprinsens avatar
Oavsett behöver du inte oroa dig för någon hjärtinfarkt på minst 30 år om du inter har någon familjär hyperlipidemi eller lider av fetma. Men som övriga säger, stressa inte!
Citera
2017-02-13, 22:34
Medlem
För att sänka risken för hjärt- och kärlsjukdomar är det bra långsiktigt med att undvika kolesterol och mättat fett. Finns mycket studier som stödjer det och en växtbaserad kost är även den bästa för det.
Citera
2017-02-13, 22:43
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Bra svar ovan som jag bara kan hålla med om. Ät vettigt och blandat. Motionera. Undvik riktiga livsförkortare som tobak, oro och arbete i dammiga miljöer. Skaffa bra föräldrar med bra gener (jo, det är viktigt men inte mycket man kan göra något åt). Gör bra saker medan du lever. Livet tar slut när det tar slut, och tack och lov är det okänt för alla av oss när det väl kommer att ske.

Så all form av tobak är dåligt? Röker inte eller något sådant, alkohol ibland. Det är väl okej? Men förstår nog att tobak är mycket dåligt. Motionera ska jag försöka göra mer, kanske äter lite för mycket godis ibland.. äter ibland under veckan. Ska också börja motionera mer. Det med gener är intressant, att det har påverkan.
Citera
2017-02-13, 22:45
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillaprinsen
Oavsett behöver du inte oroa dig för någon hjärtinfarkt på minst 30 år om du inter har någon familjär hyperlipidemi eller lider av fetma. Men som övriga säger, stressa inte!

Såvitt jag vet så är det ingenting som går i släkten. Min morfar rökte dock väldigt mycket som ung, och dog därav i en ganska tidig ålder (runt 70) just pga detta och fick ha andningsmaskin sista åren. Det tips han sa till mig var att aldrig börja röka, och ska försöka att aldrig få i mig tobak någonsin
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in