2017-02-13, 19:41
Medlem
1001PSs avatar
Ja, de är lagliga att äga. Det finns inget i Vapenlagen som säger nej.

Däremot blir det nej på jakt pga NVVs regler. Då återstår målskytte och där är det möjligt, men mycket svårt, att få målskyttelicens och i praktiken minst 3 års aktivitet och skötsamhet.
En vän till mig har en sån SIG 308 som länkas till. Jag tycker personligen inte just den modellen var så trevlig att skjuta med, men det finns andra bättre alternativ och omväxling förnöjer.

Ditt ryska drömvapen tror jag du kan glömma redan nu, utan gå en snabbkurs i jägarexamen och sök sen på ett trevligt vapen typ Tikka T3 eller Browning BAR.

Tyvärr röstar EU i mars igenom ett förslag som mer eller mindre stoppar civilt vapenägande.
Ni som kan er historia och tror att historien upprepar sig vet vad som är på gång.

Man kan med fördel skriva på denna namninsamling samt maila de svenska EU-parlamentariker vi har.

Exempelvis Fjellner som skrivit så korkade saker om detta http://www.fjellner.eu/kontakt/ men samtliga sossar är likadana.

De enda som stått upp för vapenägarna är SD.

https://www.change.org/p/council-of-the-european-union-eu-you-cannot-stop-terrorism-by-restricting-legal-gun-ownership?source _location=minibar

Enligt EUs direktiv så kommer alltså en person som har laglig licens på dylikt vapen EJ få äga eller vara i närheten av ett magasin med kapacitet över 10 skott. Då är det grovt vapenbrott och alla vapen konfiskeras. Men en kriminell kan öga samma magasin fullt lagligt. Detta är EU i ett nötskal!
Citera
2017-02-13, 20:01
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Fel, uppfyller du kraven så får du en sådan .

Nej det stämmer inte alls. Vilka "krav" menar du att det är för att få licens på ett "militärliknande skjutvapen" som polisen kallar det för?
Citera
2017-02-13, 21:22
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nej det stämmer inte alls. Vilka "krav" menar du att det är för att få licens på ett "militärliknande skjutvapen" som polisen kallar det för?

Enligt länken:
Citat:
IPSC Gevär i kaliber .308 Winchester.
http://www.sportec.se/Produkter/Vapen/Gevar/Halvautomatiska_gevar/Sig_Sauer/716/Gevar_SIG_716_Patrol_Black_cal__308_Win_?id=SON716 950

Då får man ha en sådan.
Citera
2017-02-13, 22:38
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Dom kraven Jag uppfyller tex.som gör att det står en sådan bössa i mitt skåp, läs på lite innan du kommenterar.
Citera
2017-02-13, 22:50
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Enligt länken:

http://www.sportec.se/Produkter/Vapen/Gevar/Halvautomatiska_gevar/Sig_Sauer/716/Gevar_SIG_716_Patrol_Black_cal__308_Win_?id=SON716 950

Då får man ha en sådan.

Att Sportec AB kallar det för ett "IPSC Gevär " är inte samma sak som att man får licens på den för sportskytte här i Sverige.

Citat:
Dom kraven Jag uppfyller tex.som gör att det står en sådan bössa i mitt skåp, läs på lite innan du kommenterar.

Du har alltså inte en aning vad du pratar om utan mytar hellre om att du själv har en "sådan bössa"? Läs på själv din fjant. Du har uppenbarligen aldrig ansökt om licens på ett sånt skjutvapen de senaste 20 åren eller så här i Sverige.
Citera
2017-02-13, 23:13
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Att Sportec AB kallar det för ett "IPSC Gevär " är inte samma sak som att man får licens på den för sportskytte här i Sverige.

Du har alltså inte en aning vad du pratar om utan mytar hellre om att du själv har en "sådan bössa"? Läs på själv din fjant. Du har uppenbarligen aldrig ansökt om licens på ett sånt skjutvapen de senaste 20 åren eller så här i Sverige.
Den bästa delen av dig rann utefter din mammas lår va? Det tar 5 min att googla fram vad som krävs, ändå sitter du och gör bort dig.

Jag har en AR15, och ska eventuellt köpa en till, Jag har iaf ca 25 kompisar som har det med......och vi har licens allihopa.
Citera
2017-02-14, 06:26
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Självfallet har inte Sportec någon say-so i vem som får licens på vad, nej. Men, i IPSC tävlar man, bevisligen, med militärliknande halvautomater och hagelvapen (där de senare har full mag.kap.). SIGen är väl, så vitt jag kan förstå ett AR10-derivat.

Så. Din poäng var?
Senast redigerad av hogerspoket 2017-02-14 kl. 06:32.
Citera
2017-02-14, 08:30
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Självfallet har inte Sportec någon say-so i vem som får licens på vad, nej. Men, i IPSC tävlar man, bevisligen, med militärliknande halvautomater och hagelvapen (där de senare har full mag.kap.). SIGen är väl, så vitt jag kan förstå ett AR10-derivat.

Så. Din poäng var?
Man har full mag kap. På 5.56/308 med, eller missförstår jag dig nu?
Citera
2017-02-14, 16:55
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Man har full mag kap. På 5.56/308 med, eller missförstår jag dig nu?

Jepp, du missförstod (även om det var lite slarvigt formulerat).

Min poäng var att förtydliga att man även kan få licens för hagelbrakare, med icke-jaktgodkänd magasinskapacitet.
Citera
2017-02-14, 17:02
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Jepp, du missförstod (även om det var lite slarvigt formulerat).

Min poäng var att förtydliga att man även kan få licens för hagelbrakare, med icke-jaktgodkänd magasinskapacitet.
Ah...Det borde Jag förstått...Jag skyller på febern och medicinen 😁
Citera
2017-02-14, 17:32
Medlem
1001PSs avatar
Citat:

Please, det finns flera i tråden som har licens för liknande vapen. Som i tidigare inlägg förklarat saker och ting så att de som förstår förstår att de faktiskt har licensen.

Jag har flera stycken AR15 och även AR10, samt en del annat liknande. Mer specifik vill man inte vara utan att outa sig själv. Skulle dock inte köpa just denna SIG då den inte var så trevlig att skjuta med.

Problemet med de flesta är att de ser en bild på i deras tycke cool bössa och vill sedan ha licens.
De som har licensen jobbar lite annorlunda och har en annan drivkraft än ett coolt gevär, de flesta tävlar aktivt och lägger ner mycket tid och pengar på sitt tävlande.

Tidigare gick det även att få ut liknande vapen på Fritt Gevär. Det var roligare förr, ju förr dess bättre.
Citera
2017-02-14, 18:51
Medlem
Motor_666s avatar
AR10/308/7.62 är det väl mest hemvärnsgubbar med tillgång till AK4 ammo som skjuter. Vi andra får nöja oss med AR15/223/5.56!

Ni som bara har möjlighet att söka på jaktvapen får klara er med Browning bar och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in