2017-02-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Tror inte att nån har sagt att det är frågan om en isvägg men det är väl ett sätt att förlöjliga konceptet och ett misslyckad försök från din sida att framstå som smart.
Att jorden omges av en isvägg som håller oceanerna på plats är något som FE-kramarna själva har fört fram. Om du anser att det är ett sätt att förlöjliga FE-konceptet så håller jag faktiskt med dig om det. Men det innebär inte att du framstår som smart.
Citera
2017-02-13, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Vad finns på undersidan av jordskivan?
Vad händer om bitar lossnar på undersidan, de måste ju ramla ut i rymden? Enligt Flat Earth Society så beror tyngdkraften på att jordskivan ständigt accelererar "uppåt".
Hur tjock är skivan?
Hur fungerar vulkaner?
Vad är det som gör att det är kallt runt kanten?
Vad händer om klimatförändringarna gör så att det blir en öppning i iskanten?
Hur tätt är vakterna utposterade runt kanten?
Varifrån går transporterna med förnödenheter till vakterna?

Sebban!
Du som vet allt om FE, jag utmanar dig att svara åtminstone på några av dessa frågor, t.ex. hur vulkaner fungerar.
Jag antar att inget svar betyder att du inte har något svar och därmed är överbevisad om att plattjorden inte existerar.
Citera
2017-02-13, 18:39
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Vad är det som gör att det är kallt runt kanten?

Vad är det som gör att det är kallt i mitten av den platta världen (Arktis)?
Citera
2017-02-13, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Vad är det som gör att det är kallt i mitten av den platta världen (Arktis)?

Frågar du mig?
Jag vet varför det är kallt vid polerna på jordklotet. Hur det funkar på hittepåplattjorden får du väl fråga någon annan.
Citera
2017-02-13, 18:56
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Frågar du mig?
Jag vet varför det är kallt vid polerna på jordklotet. Hur det funkar på hittepåplattjorden får du väl fråga någon annan.

Sorry, inlägget var menat som en utökning av din charmanta sammanställning av problematiska frågor till Sebban och hans plattjordskumpaner.
Citera
2017-02-13, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Sorry, inlägget var menat som en utökning av din charmanta sammanställning av problematiska frågor till Sebban och hans plattjordskumpaner.

Tack
Citera
2017-02-13, 20:04
Medlem
Citat:
Du försöker ge sken av att din magiska gravitation är ett bevisat faktum. Varken du eller nån annan kan eller har kunnat förklara hur gravitation kan attrahera och dra i allt möjligt. Gravitation är ett ord som appliceras vid behov för att förklara, när man inte kan förklara, försök att förstå det.
Helt fel, utom orden "gravitation är ett bevisat faktum". Dess egenskaper kan studeras och har studerats i hundratals år. Det är inget magiskt med detta.

Men din mystiska "densitetsskillnadskraft" är verkligen magisk. Varken du eller någon annan har kunnat förklara hur den uppstår och hur den kan dra åt alla möjliga håll. Dra förresten - hur förklarar hur denna mytiska kraft får sin riktning?

Nej, det gör du inte, eftersom du inte kan, och det beror på att denna "kraft" inte finns. Det är fullt ut en fråga om tro. Din tro - försök förstå det!
Senast redigerad av pewana 2017-02-13 kl. 20:14.
Citera
2017-02-13, 20:22
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Om jag minns rätt så var det James Cook som på 1700-talet kartlade och positionerade den Antarktiska kustlinjen, det sägs att det tog tre år. Du antyder att han skulle ha seglat månader i fullständigt mörker bland isberg. Sen kan man ju undra hur mätning av solhöjden går till utan sol.

Svaret på din fråga är lika enkelt som givet och i grund och botten är det frågan om tro. Fenomenet dygnet runt sol uppträder inte i Antarktis bara i Arktis.
Har du varit i Antarktis och kollat midnattssolen? Om inte så är det bara nåt du har informerats om och valt att tro. Det komiska är att ni globkramare på fullt allvar inbillar er att det är bevisbara fakta ni dänger i huvudet på alla som inte delar er tro.

Det var inte Cook. Han seglade aldrig tillräckligt långt söderut för att se det Antarktiska fastlandet. Men hans mest sydliga resa gjorde han i januari 1774. När det är januari så är det sommar på södra halvklotet.

Ett engelskt val och säljägar företag seglade runt Antarktis på 3 år mellan 1830 och 1833. Det kan vara den resan du tänker på. Det var februari och sensommar när de såg fastlandet 1831. När det blev för kallt åkte de till australien där de övervintrade. Sedan fortsatte de sin resa när det blev vår igen. Konstigare än så är det inte. De seglade inte i totalt mörker eller i isande antarktisk vinter.
Citera
2017-02-13, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeeeemil
Det virker som du har en medfødt egenskap som begrenser fantasien til det du har lært, så derfor er det så - och bara det. Du har flygit rundt klotet? Fra pol til pol også?

Her en en gjennomgang av seks flyg-ruter med nødlandinger.

Six commercial airplane emergency landings.
1. Taiwan - Los Angeles (fødsel nødlanding Alaska)
2. Hong Kong - Los Angeles (Cathay Airways, nødlanding Alaska)
3. Chicago - Doha (Quatar Airlines, nødlanding Moskva).
4. San Francisco - Dubai (nødlanding Moskva)
5. Shanghai - München (nødlanding Moskva).
6. Islamabad (Paki) - London (nødlanding Moskva).

https://www.youtube.com/watch?v=wQHM2PAhSdQ

Den första i den listan har redan visats här på tråden. Någon idiot ritade in sträckan Taiwan - Los Angeles som en rät linje på en Mercator-karta och sa att flygrutten gick lååångt söder om Alaska. I själva verket flyger planet enligt en storcirkel (=kortaste sträckan på en rund jord) och då går planet mycket nära söder om Alaska. Mycket naturlig plats att nödlanda!

Mot den bakgrunden tror jag inte på de andra exemplen heller. Jag ser däremot fram mot att ett direktplan från Australien till San Francisco nödlandar på Svalbard.
Citera
2017-02-14, 00:06
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Mot den bakgrunden tror jag inte på de andra exemplen heller. Jag ser däremot fram mot att ett direktplan från Australien till San Francisco nödlandar på Svalbard.

Vad FE:are verkar glömma bort är ett eftersom jorden är en sfär så är närmsta vägen en storcirkel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Storcirkel

Här är t.ex hur rutten mellan San Fransisco och Dubai ser ut. Som synes passerar planet Moskva och är därför ett väldigt naturligt ställe att nödlanda på.
https://sv.flightaware.com/live/flight/UAE226/history/20170212/2340Z/KSFO/OMDB

Och just det faktum att flygrutter alltid är storcirklar är ett tydligt och visuellt bevis för att jorden är en sfär. Så det är inte så konstigt att FE:are totalt undviker att svara på frågor om flygplansrutter.

Citat:
Ursprungligen postat av eeeeemil
Six commercial airplane emergency landings.
1. Taiwan - Los Angeles (fødsel nødlanding Alaska)
2. Hong Kong - Los Angeles (Cathay Airways, nødlanding Alaska)
3. Chicago - Doha (Quatar Airlines, nødlanding Moskva).
4. San Francisco - Dubai (nødlanding Moskva)
5. Shanghai - München (nødlanding Moskva).
6. Islamabad (Paki) - London (nødlanding Moskva).
Vad har du för förklaring till att flygrutter är storcirklar?
Citera
2017-02-14, 00:29
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det är inte frågan om nån kraft och förbudet i Antarktis är i allra högsta en realitet, som med de nya förbudslagar antagna förra året har blivit ännu strängare.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/jarle-andhoey-i-retten-igjen/a/23616570/
Detta är garanterat för att skydda Antarktis från allt för mycket trafik och skulle knappast räcka för att dölja en kant eller isvägg.
Citera
2017-02-14, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Det var inte Cook. Han seglade aldrig tillräckligt långt söderut för att se det Antarktiska fastlandet. Men hans mest sydliga resa gjorde han i januari 1774. När det är januari så är det sommar på södra halvklotet.

Ett engelskt val och säljägar företag seglade runt Antarktis på 3 år mellan 1830 och 1833. Det kan vara den resan du tänker på. Det var februari och sensommar när de såg fastlandet 1831. När det blev för kallt åkte de till australien där de övervintrade. Sedan fortsatte de sin resa när det blev vår igen. Konstigare än så är det inte. De seglade inte i totalt mörker eller i isande antarktisk vinter.

Det du säger kan mycket väl stämma men det betyder väl att kustlinjen i Antarktis kartlades innan 1830 och det måste ha skett efter 1750-1760. Det var väl inte förrän då man fick tillgång till tillräckligt exakta kronometrar som krävs för positionsberäkning. Man kan då ju undra vem eller vilka som dokumenterade Antarktis kustlinjer och när det skedde. Men har numera förstått att det mesta av det, som vi kallar historia, är lika falsk som NASA:s rymdäventyr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in