Citat:
Ursprungligen postat av
SixtenSixX
Även om du jobbar hårt på att spela dum, så tror jag du förstår att i centrum för den här frågeställningen ligger i vilken mån abort är något som är ordinärt eller extraordinärt. Min förhoppning är att det ska betraktas som extraordinärt, något som ett fåtal kvinnor vid ett enstaka tillfälle går igenom som en följd av ett noggrant övervägande.
Min förhoppning är också att det inte skall användas som preventivmedel - vilket jag tidigare beskrivit bl a genom att jag anser att det är dags att se över abortlagstiftningen i vissa avseenden, samt processen kring en abort.
Däremot finner jag det rätt ointressant att försöka stipulera villkor för hur den som fattar ett sådant beslut känslomässigt skall uppleva och hantera det.
Citat:
De repliker jag fått från Merapi och dig indikerar att ni ser det som något mindre extraordinärt. Därav kommer en rad följdfrågor från mig för att se om det kan bli klarare just var på skalan ni anser att det hamnar.
Jag anser inte att det skall uppfattas som något "extraordinärt" - nej, men inte heller att det är okej att se det som ett preventivmedel (gäller både män och kvinnor).
Citat:
En sak som grumlar förståelsen är det som jag uppfattar som en viss förtjusning från er sida över att kvinnor har den här möjligheten som män inte har.
Och så in med dessa värdeladdade fraser igen. Vill du inte ha svar på dina frågor utan hellre leka den ordakrobatikleken?
Jag anser att det är helt rätt kvinnorna äger beslutsrätten, om det är din fråga. Och jag anser det helt rätt att möjligheten finns.