2015-08-27, 23:30
Medlem
Har också ont. på vänster sida, inte i tanden men i tandköttet precis i kant med tanden. jätte ont. haft ont sen i måndags. använt sånt gel man kan köpa på apoteket. hjälper inte. Borde nog gå till tandläkaren.
Citera
2015-11-03, 16:41
Medlem
Är det någon som vet någon akutmottagning som samma dag kan dra bort visdomstanden, alla vill nämligen göra en jävla undersökning och sedan ge en tid. Jag har fått nog redan efter 3 dagar, går inte ens att äta eller ens dricka vatten för den delen för att tanden gör ont hela vägen ner till halsen.. Finns det alternativt något bedövande mot smärtan på apoteket?
Fick dom receptbelagd penicillin men antar att det enbart är bakteriedödande och inte lindrande.
Citera
2015-11-24, 03:21
Medlem
sabeltandads avatar
Har precis som många av er tidigare nämnt nu också problem med kommande visdomstand. Det är köttet som växer över tanden.

Hade ont för någon vecka sedan, men försvann och nu tillbaka igen. Tänkte gå till Apoteket imorgon och rusta mig med gel. Petade lite på köttet med en avkapad tops, men gav inget vidare resultat. Har liksom även fått ont i hörntanden i tandraden ovanför. Kan det vara bakterier i köttet som "smittat av sig" till den tand som mestadels ligger emot?

Funkar det inte med gel får jag vidta konsekvenser. Har dock gratis tandvård i min hemstad, där jag fortfarande är skriven, men inte bor. Känns dock drygt att åka hem för en sådan sak. Ska ju hem vid jul, kanske lika bra att härda ut.. Börjar dock göra riktigt ont och ska bort 10 dagar till Asien i januari. Ingen höjdare att få tanden utdragen med tång av den lokala smeden...
Senast redigerad av sabeltandad 2015-11-24 kl. 03:24.
Citera
2015-12-01, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabeltandad
Har precis som många av er tidigare nämnt nu också problem med kommande visdomstand. Det är köttet som växer över tanden.

Hade ont för någon vecka sedan, men försvann och nu tillbaka igen. Tänkte gå till Apoteket imorgon och rusta mig med gel. Petade lite på köttet med en avkapad tops, men gav inget vidare resultat. Har liksom även fått ont i hörntanden i tandraden ovanför. Kan det vara bakterier i köttet som "smittat av sig" till den tand som mestadels ligger emot?

Funkar det inte med gel får jag vidta konsekvenser. Har dock gratis tandvård i min hemstad, där jag fortfarande är skriven, men inte bor. Känns dock drygt att åka hem för en sådan sak. Ska ju hem vid jul, kanske lika bra att härda ut.. Börjar dock göra riktigt ont och ska bort 10 dagar till Asien i januari. Ingen höjdare att få tanden utdragen med tång av den lokala smeden...

Vanligtvis beror besvär med visdomständer av den typ du beskriver på att bakterier hamnat under tandköttsfliken. Ett tips är att köpa en klorhexidin-gel på apoteket. Testa applicera gelen med en smal tops för att sedan stryka omkring den inflammerade fliken. Gärna under fliken om du kommer åt. Testa detta i en veckas tid, därefter när besvär uppstår.

Börjar du känna dig febrig, svullen eller får svårt att gapa rekommenderar jag dock att du uppsöker en tandläkare eftersom det är tecken på att bakterierna spridit sig vidare.
Citera
2015-12-20, 10:07
Medlem
Isnatts avatar
Jag får problem då och då med visdomständerna, tandköttet därbak i munnen. Senast tog jag mig till jourtandläkare och han sa att han skulle klippa bort köttet när inflammationen var borta. Jag har läkarskräck och kommer inte låta nån skära eller klippa i mig i onödan.
Däremot vill jag förebygga. Jag borstar noggrant men det känns som att jag inte kommer åt ordentligt med tandborste. Skulle behöva blåsa eller spola rent under tandköttet som ligger mot tanden längst bak i munnen. Nån som har nåt tips på vad jag kan använda mig av? Bor i lägenhet och har ingen tryckluft eller liknande..
Citera
2015-12-20, 15:18
Medlem
fajvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag får problem då och då med visdomständerna, tandköttet därbak i munnen. Senast tog jag mig till jourtandläkare och han sa att han skulle klippa bort köttet när inflammationen var borta. Jag har läkarskräck och kommer inte låta nån skära eller klippa i mig i onödan.
Däremot vill jag förebygga. Jag borstar noggrant men det känns som att jag inte kommer åt ordentligt med tandborste. Skulle behöva blåsa eller spola rent under tandköttet som ligger mot tanden längst bak i munnen. Nån som har nåt tips på vad jag kan använda mig av? Bor i lägenhet och har ingen tryckluft eller liknande..

Finns små tandborstar, Kompakt tuft som kan användas. Det är lite lättare att komma åt med dessa. Var försiktig med att spola och rengöra allt för djupt under tandköttet där själv. Risken är större att du får ner en massa skit och istället skapar en inflammation. Får du alldeles för stora problem rekommenderas slutligen att du plockar bort tanden.
Citera
2016-03-30, 08:14
Medlem
Då och då strular visdomständerna för mig, men varje gång har det löst sig med tiden. Nu har det dock blivit en "flärp" tandkött över ena tanden. Hittills gör det varken eller är inflammerat. Ska jag ha is i magen och avvakta och preparera på Apoteket eller ska jag direkt ta mig till tandläkaren och spola/bränna? Bör tilläggas att mina visdomständer fortfarande verkar växa.

Tacksam för svar.
Citera
2016-03-30, 08:33
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joydrive
Då och då strular visdomständerna för mig, men varje gång har det löst sig med tiden. Nu har det dock blivit en "flärp" tandkött över ena tanden. Hittills gör det varken eller är inflammerat. Ska jag ha is i magen och avvakta och preparera på Apoteket eller ska jag direkt ta mig till tandläkaren och spola/bränna? Bör tilläggas att mina visdomständer fortfarande verkar växa.

Tacksam för svar.

Jag skulle avvakta lite om det ännu inte är inflammerat. Köp Corsodyl och badda med en tops (tänderna kan bli gula av det där så gurgla inte hela munnen). Undvik också helt att tugga på den sidan och se om tandköttet drar sig tillbaka.

Jag hade problem till och från och min tandläkare sa att ända alternativet var att operera ut visdomstanden. Jag avvaktade lite och tanden växte ut lite till och har inte haft problem på över snart två år. Riktigt skönt!
Citera
2016-07-21, 14:32
Medlem
Har haft ont i en visdomstand nedre käke, i några dagar nu och trodde det var på tid att dra ut den. Tandläkaren däremot tyckte att hon skulle slipa en visdomstand i övre käken (så dom inte 'nuddar' varandra) och that's it. Varför tar man inte bort tanden fören den har växt, då gör det bara ondare, eller? finns ju massa videos på barn som dragit ut sina, varför ville inte tandläkaren göra det på mig är över 20? Tidskrävande eller?
Citera
2017-02-13, 15:10
Medlem
jymdjakets avatar
Vet inte vad tandläkare skulle säga om det här, men vad jag brukar göra är att ta bort duschmunstycket, dra på duschen hårt som fan, och rikta strålen mot visdomstanden. Det rensar gott under tandköttet. Brukar lägga sig för mig efter det.
Citera
2017-11-27, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Vet inte vad tandläkare skulle säga om det här, men vad jag brukar göra är att ta bort duschmunstycket, dra på duschen hårt som fan, och rikta strålen mot visdomstanden. Det rensar gott under tandköttet. Brukar lägga sig för mig efter det.

Ja, det funkar faktiskt bra. Vill man spola oftare i förebyggande syfte kan dock något sådant vara smidigare https://youtu.be/QyMJhAX9YVM
Går att hitta för ett par tior på t.ex. aliexpress om man söker på oral irrigator.
Citera
2017-12-22, 13:47
Bannlyst
Kan inte bita ihop pga visdomstand, Kommer det lägga sig?

Har börjat gå upp en visdomstand i underkäken. Sover jag eller har munnen öppen länge så gör det inte ont. Men så fort jag försöker bita ihop blir det katastrof.

Tanden har inte kommit upp genom tandköttet. Och detta har pågått i 3 dygn, Nu är det som värst.

Jag ska iväg nu i natt till ett ställe och fira jul& Nyår, Närmsta sjukhus/tandläkare ligger 3 timmars bilväg bort.

Så jag bokade tid i morse hos en akuttandläkare. Jag sa att jag hade sjukt ont och inte kunde bita ihop. Han var självklart inte svensk och tror han förstod 20% Av vad jag sa.

Så det han gjorde var att rensa lite i fickorna som har öppnat sig och spola koksalt. Han sa att det såg bra ut ingen infektion eller liknande. Men det hjälper ju inte mig har ju lika ont ändå.

Jag har haft såhär många gånger tidigare att visdomstanden kommer upp en liten bit men sedan försvinner den igen, och även smärtan. Men nu har det varit såhär i 3 dygn.

Kan tanden sjunka ner igen? Eller kommer det vara såhär med bettet tills jag drar ut den? Ställde så klart till tandläkaren flera gånger. Men han förstod inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in