Citat:
Ursprungligen postat av
sabeltandad
Har precis som många av er tidigare nämnt nu också problem med kommande visdomstand. Det är köttet som växer över tanden.
Hade ont för någon vecka sedan, men försvann och nu tillbaka igen. Tänkte gå till Apoteket imorgon och rusta mig med gel. Petade lite på köttet med en avkapad tops, men gav inget vidare resultat. Har liksom även fått ont i hörntanden i tandraden ovanför. Kan det vara bakterier i köttet som "smittat av sig" till den tand som mestadels ligger emot?
Funkar det inte med gel får jag vidta konsekvenser. Har dock gratis tandvård i min hemstad, där jag fortfarande är skriven, men inte bor. Känns dock drygt att åka hem för en sådan sak. Ska ju hem vid jul, kanske lika bra att härda ut.. Börjar dock göra riktigt ont och ska bort 10 dagar till Asien i januari. Ingen höjdare att få tanden utdragen med tång av den lokala smeden...
Vanligtvis beror besvär med visdomständer av den typ du beskriver på att bakterier hamnat under tandköttsfliken. Ett tips är att köpa en klorhexidin-gel på apoteket. Testa applicera gelen med en smal tops för att sedan stryka omkring den inflammerade fliken. Gärna under fliken om du kommer åt. Testa detta i en veckas tid, därefter när besvär uppstår.
Börjar du känna dig febrig, svullen eller får svårt att gapa rekommenderar jag dock att du uppsöker en tandläkare eftersom det är tecken på att bakterierna spridit sig vidare.