2017-02-12, 19:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Kärringen har inte insett att brunmålandet av alla som sympatiserar med SD är kontraproduktivt. Hon beskriver SD-väljaren som någon som har en förljugen bild av Sverige; någon som vill ha tillbaka ett nostalgiskt folkhem och att detta aldrig funnits. Självklart blir varje SD väljare uppretade av dylikt förklenande tal, ty alla minns att det inte är länge sedan vi inte hade kaosinvandring och skyhög våldsbrottslighet. Så hon har rätt i slutsatsen, att SD väljare är mer motiverade att rösta på sitt parti, men inser inte att det hon och hennes likar som gör dem motiverade och lojala med sitt parti. Hon är en nyttig idiot. I nästa val kommer hon inte skriva "vi är 87%", hon kommer skriva "SD största parti med 30%". Och inte heller då kommer hon fatta hur det kunde hända och vilket ansvar hon själv hade i detta.
Hon är helt väck, men hon beskriver ofrivilligt varför SD växer och kommer vinna i valet 2018.
2017-02-12, 20:27
Medlem
Nu får väl SD ytterligare credit i opinionen efter dagens skjutning i Malmö. Det har också hänt allvarliga saker runtom i Sverige sista dygnet, angrepp på Polis och mycket annat.

Valmaskinen går fortare än någonsin. Men hur skall detta sluta för vårt land...jag skulle vilja finna något bättre land att fly till faktiskt, off topic ja... ...
2017-02-12, 21:17
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nu får väl SD ytterligare credit i opinionen efter dagens skjutning i Malmö. Det har också hänt allvarliga saker runtom i Sverige sista dygnet, angrepp på Polis och mycket annat.

Valmaskinen går fortare än någonsin. Men hur skall detta sluta för vårt land...jag skulle vilja finna något bättre land att fly till faktiskt, off topic ja... ...

Ja, och nuförtiden förekommer även "oidentifierade explosioner" även där jag bor. En mindre svensk stad som tidigare inte haft särskilt mycket invandrare utom de som jobbar i pizzeria, turkkiosk eller skomakeri ungefär. Nu går centrum under smeknamnet "Gazaremsan". Detta på knappt två år.
2017-02-13, 08:00
Medlem
Sitter och tittar på Sverigedemokraternas Fb-sida. 136358 personer gillar SD! För socialdemokraternas del handlar det om 137394 följare. Moderaterna ligger några tusental under 100.000. Tittar vi på partiledares följarantal är Jimmie Åkesson något större än Stefan Löfven, medan Anna kindberh Batra ligger långt bakom dessa två.

Kan man säga att SD och S slåss om regeringsmakten 2018 utifrån dessa värden? Är Facebook relevant?
2017-02-13, 08:48
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork

Kan man säga att SD och S slåss om regeringsmakten 2018 utifrån dessa värden? Är Facebook relevant?

En sak förefaller i alla fall uppenbar!

S-vetsarens inkompetenta insatser i svensk politik är snart över.

Och

sociala medier torde spegla SD:s växande opinionsstöd väl övertygande!

2017-02-13, 08:57
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Om man ville kompensera för SD-ares obenägenhet att svara i telefonmätningar vore detta mycket enkelt.
Det är bara att ställa en ytterligare helt neutral fråga, "anser du att ledande media i Sverige ger en sann bild av verkligheten"?
Man vet att SD-are har en mycket mer kritisk uppfattning, och kommer säkert besvara denna fråga med "nej".
Sen är det mycket lätt att räkna ut hur många av de "osäkra" som stödjer SD.

Någon sådan vilja finns dock inte hos telefoninstituten, och detta kommer aldrig att ske!

Har du räknat med Sd människotypens totala ovilja att svara på obekanta nummer i displayen. Eller om han hör en obekant så lägger hon på direkt om någon presenterar sig som utfrågare från ett institut?? Mörkertal i flera skikt kan man kalla det.

Sd har ca 25% stöd i dag.
2017-02-13, 09:32
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Sitter och tittar på Sverigedemokraternas Fb-sida. 136358 personer gillar SD! För socialdemokraternas del handlar det om 137394 följare. Moderaterna ligger några tusental under 100.000. Tittar vi på partiledares följarantal är Jimmie Åkesson något större än Stefan Löfven, medan Anna kindberh Batra ligger långt bakom dessa två.

Min uppfattning är att bland SD:s anhängare finns en större grupp 'entusiastiska supporters' än bland S&M-svansarna. Detta leder till likes och följare. Samtidigt dämpas SD:s siffror på Facebook av den gamla vanliga skräcken hos framför allt den urbana medelklassen att framstå som avvikande.

Jag vet dock inte hur det har sett ut historiskt för SD på Facebook, dom kanske har legat högre där än andra partier i förhållande till valresultat.

Siffrorna stämmer i alla fall rätt bra med min uppfattning av dagens opinionsläge: S och SD är hyfsat jämstora, medan M har halkat efter.
2017-02-13, 11:04
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:

Facebook bör ge en ungefärlig fingervisning om dom interna styrkeförhållandena. Sedan 10 augusti har SD ökat med 14 140 följare på Facebook vilket är en ökning på 11,5%. Sossarna har på samma tid växt med 5 653 följare eller motsvarande 4,2%. Gapet sluter sig och seriösa OU bör någorlunda reflektera detta faktum.

(Två partier har tappat följare sedan augusti - mp och fi. Brinn i helvetet, era as. Men det är off-topic).
2017-02-13, 11:28
Medlem
Dessutom går SD om S på FB när som helst
2017-02-13, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Min uppfattning är att bland SD:s anhängare finns en större grupp 'entusiastiska supporters' än bland S&M-svansarna. Detta leder till likes och följare. Samtidigt dämpas SD:s siffror på Facebook av den gamla vanliga skräcken hos framför allt den urbana medelklassen att framstå som avvikande.

Jag vet dock inte hur det har sett ut historiskt för SD på Facebook, dom kanske har legat högre där än andra partier i förhållande till valresultat.

Siffrorna stämmer i alla fall rätt bra med min uppfattning av dagens opinionsläge: S och SD är hyfsat jämstora, medan M har halkat efter.
Kruxet är att du inte blir utrensad av "vänner" om du gillar S, SD däremot då är du villebråd och måste talas tillrätta eller uteslutas

Minns väl efter förra valets kampanjer på Facebook om exakt just detta.

Polariseringen upplever jag nästan ökande numer.

Opinionsläget är som mest svårbedömt just nu, alla man känner förutom "naturmänniskor" känns som åtminstone potentiella röster på SD, däremot törs nästan ingen yppa det klart och tydligt.

Fortfarande i vissa sällskap är det värsta att rösta på SD och även om man kanske inte måste umgås dagligen så är det så att på mindre orter är man beroende av varandra på ett eller annat sätt tex barnen går i samma klass, deras pappa är ens chef osv. jag har svårt att tro att de skulle göra en scen av det hela utan hellre då snacka skit så man inte får fortsätta provanställning, får sämre tider eller whatever.

Helt enkelt har man extremt mycket att förlora och väldigt lite (utom en stolt, rak rygg) att vinna och den betalar tyvärr inga räkningar eller samkör barnen till stall osv.

Minst 20% och troligen närmre 30% är mina gissningar.

Tråkigt att Franzlists partimodell inte längre verkar uppdateras och status.st också går på sparlåga.
2017-02-13, 15:31
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Ess
Tråkigt att Franzlists partimodell inte längre verkar uppdateras och status.st också går på sparlåga.

Det finns en ersättare för status.st, dessutom ytterst detaljerad och omfattande - men kanske inte lika bra och översiktlig:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsmätningar_inför_riksdagsvalet_i_Sverige_20 18
2017-02-13, 16:48
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:

De är garanterat de två största partierna idag.
Men om SD skall samarbeta med M så tappar SD stort mot S.
Detta pga att SD i många år propagerat för en klassisk socialdemokratisk politik inklusive hårdare migrationspolitik.
Inte mycket skiljer sig från Göran Perssons politik 1989 senast.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in