Citat:
Ursprungligen postat av
Floragatan
Min uppfattning är att bland SD:s anhängare finns en större grupp 'entusiastiska supporters' än bland S&M-svansarna. Detta leder till likes och följare. Samtidigt dämpas SD:s siffror på Facebook av den gamla vanliga skräcken hos framför allt den urbana medelklassen att framstå som avvikande.
Jag vet dock inte hur det har sett ut historiskt för SD på Facebook, dom kanske har legat högre där än andra partier i förhållande till valresultat.
Siffrorna stämmer i alla fall rätt bra med min uppfattning av dagens opinionsläge: S och SD är hyfsat jämstora, medan M har halkat efter.
Kruxet är att du inte blir utrensad av "vänner" om du gillar S, SD däremot då är du villebråd och måste talas tillrätta eller uteslutas
Minns väl efter förra valets kampanjer på Facebook om exakt just detta.
Polariseringen upplever jag nästan ökande numer.
Opinionsläget är som mest svårbedömt just nu, alla man känner förutom "naturmänniskor" känns som åtminstone potentiella röster på SD, däremot törs nästan ingen yppa det klart och tydligt.
Fortfarande i vissa sällskap är det värsta att rösta på SD och även om man kanske inte måste umgås dagligen så är det så att på mindre orter är man beroende av varandra på ett eller annat sätt tex barnen går i samma klass, deras pappa är ens chef osv. jag har svårt att tro att de skulle göra en scen av det hela utan hellre då snacka skit så man inte får fortsätta provanställning, får sämre tider eller whatever.
Helt enkelt har man extremt mycket att förlora och väldigt lite (utom en stolt, rak rygg) att vinna och den betalar tyvärr inga räkningar eller samkör barnen till stall osv.
Minst 20% och troligen närmre 30% är mina gissningar.
Tråkigt att
Franzlists partimodell inte längre verkar uppdateras och status.st också går på sparlåga.