2017-02-11, 00:31
Medlem
1001PSs avatar
Google and weep, uppemot 40% röstade på SD i Skåne.

Över 30% nationellt är ingen omöjlighet, men säg 28% 2018.
2017-02-11, 09:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Men fortfarande handlar det om ; vilka institut och vad är resultatet ... agendan och uppdragsgivaren är ju så klart avgörande , men frågan var fortfarande: vad är du inte fattar? Vilka institut har mest rätt? En som powergirl har en röd agenda...... och är för massinvandring.
Nu tänkte jag närmast på vilken agenda powergirl har. Likt Rejdar på sin tid så tror dom att dom gör en insats med att försöka demoralisera SD-anhängare genom att ständigt komma med inlägg av typen "SD minskar igen". Det fungerar givetvis inte & alla i tråden vet vilka institut som historiskt har legat närmast valresultatet för SD.
2017-02-11, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Springares uttalanden är garanterat underlag för ökat stöd för SD i OUs. Han är en vanlig man som folk kan identifiera sig med och som ger människor råg i ryggen att säga SD även när telefoninstituten ringer.

Trevlig Helg önskar RingRing Stockholm City.

Om man ville kompensera för SD-ares obenägenhet att svara i telefonmätningar vore detta mycket enkelt.
Det är bara att ställa en ytterligare helt neutral fråga, "anser du att ledande media i Sverige ger en sann bild av verkligheten"?
Man vet att SD-are har en mycket mer kritisk uppfattning, och kommer säkert besvara denna fråga med "nej".
Sen är det mycket lätt att räkna ut hur många av de "osäkra" som stödjer SD.

Någon sådan vilja finns dock inte hos telefoninstituten, och detta kommer aldrig att ske!
2017-02-11, 10:28
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Om man ville kompensera för SD-ares obenägenhet att svara i telefonmätningar vore detta mycket enkelt.
Det är bara att ställa en ytterligare helt neutral fråga, "anser du att ledande media i Sverige ger en sann bild av verkligheten"?
Man vet att SD-are har en mycket mer kritisk uppfattning, och kommer säkert besvara denna fråga med "nej".
Sen är det mycket lätt att räkna ut hur många av de "osäkra" som stödjer SD.

Någon sådan vilja finns dock inte hos telefoninstituten, och detta kommer aldrig att ske!

Ja, fast misstron mot media är långt större än att det bara kan härledas till SD-sympatisörer. Enligt SOM-institutets förtroendebarometer 2016 så hade tex bara 10% förtroende för Expressen och 14% hade förtroende för Aftonbladet.

Ska då de 85-90% som uppger att de saknar förtroende för slaskmedia läggas i SD-facket?
2017-02-11, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Ja, fast misstron mot media är långt större än att det bara kan härledas till SD-sympatisörer. Enligt SOM-institutets förtroendebarometer 2016 så hade tex bara 10% förtroende för Expressen och 14% hade förtroende för Aftonbladet.

Ska då de 85-90% som uppger att de saknar förtroende för slaskmedia läggas i SD-facket?

Man kommer givetvis aldrig veta vilken enskild person som är SD-are, då det givetvis också finns personer inom de andra partierna som misstror svenska ledande media.

Sen är det ju också så att det är de ledande medieföretagen som beställer och betalar för OM, även om priset alltid är löjligt billigt. Det handlar om att mätinstituten använder partimätningar i sig egen marknadsföring, och pengar tjänar man på annat.

Att man kommer att ändra telefonmätningar så de blir mer rättvisande kommer aldrig att ske, då det vore för media att såga av den gren man själv sitter på!
2017-02-11, 13:11
Medlem
Machiavellys avatar
Kan styrka att mycket av det ni säger här är sant. Min lillebror jobbade för ett telefonintervjuar-företag där frågan om vilket parti man skulle rösta på om det vore riksdagsval idag ställdes. Nästan alla de som svarade att de INTE ville uppge det svarade sen på följdfrågan om invandring att de var negativt inställda till invandring.

Med andra ord; De som INTE ville uppge vilket parti de röstade på svarade sen oftast med en negativ syn på invandring = dessa var alltså SD:are till 100%! 9/10 svarar på frågan (moderat/socialdemokrat osv) men just den 1/10 som sade NEJ svarade även att de vill se en minskad invandring. Moderater och Socialdemokrater var inte alls lika kritiska till invandringen.

Min slutsats: Lita inte på statistiken om SD genom telefonintervjuer. Det finns ett extremt stort mörkertal. Många, många fler är SD:are än vad statistiken faktiskt visar och detta kommer bevisas 2018.
2017-02-11, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Finns det några lokala OU? Trenden kanske är avvaktande i landet, men den kan knappast vara det i Skåne. 2014 var det ingen som ens vågade säga något positivt om SD, men skillnaden idag är markant. Jag tror många valkretsar får egen SD-majoritet.

Min gissning är att en av mina vänner röstade SD 2014. Skulle jag gissa hur läget är idag, så kan jag inte utesluta att i princip alla kommer att rösta SD. Däremot är det fortfarande tabu att diskutera. Man kan diskutera åsikter, och alla är överens, men man kan inte diskutera parti. Vänskap och karriär kan försvinna. Och det absurda är att jag då menar vänskap med människor som har exakt samma åsikt, och som troligen kommer att rösta SD. Så extremt starkt är motståndet, i vårt sjuka land, att många medvetet öppet agerar mot sin egen vilja, i sällskap större än två personer, trots att alla inser att alla i sällskapet har samma åsikter. Så starkt är PK-trycket.

Jag skiter i vad mina vänner tycker, jag är öppen med vad jag röstar på och kan dom inte skilja på politiska preferenser och vanlig vänskap så är det inte rätt vänner.

Förlorade i alla fall en vän efter att ha postat mycket om SD på facebook. Han kunde inte acceptera det och nu har vi ingen kontakt.
2017-02-12, 01:17
Medlem
Arnstadokratins avatar
Är det inte så också att SDare är mer motiverade att rösta än folk i övrigt? Känns som det enda logiska med rådande situation. Sen finns ju en hyfsad skara som hatar SD och därför också är väldigt röstbenägna. Men eftersom 60% säger sig kunna tänka sig att rösta SD är ju endast 30-40% hatare, så ganska många icke-SDare som inte bryr sig nämnvärt om att stoppa SD. Kanske får de därför några procent mer i val än vad det egentliga stödet är? Valdeltagandet var knappt 86% senast så finns lite utrymme.
2017-02-12, 09:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
SD har de mest motiverade och engagerade väljarna och sympatisörerna enligt Karin Olsson på pisstidningen Expressen.

http://www.expressen.se/kultur/karin-olsson/donald-trump-ar-mannen-utan-vanner/

Torde tala för att SD kommer fortsätta vinna mark.
2017-02-12, 11:05
Medlem
Jag håller med om att de som sympatiserar med SD är mest motiverade och inte gärna lägger sig på soffan vid valet 2018.

Jag hoppas på många soffliggare, som då kommer att drabba andra partier än SD. Jag hoppas också på att släktingar och anförvanter inte hjälper dom på äldreboenden att rösta i för stor utsträckning. Jag hoppas att personalen på boendena kan kontrolleras så att det inte massproduceras röster för S.

Nu är jag off topic men svenska politiker får inte gå in i utsatta områden för att fösa iväg utlänningarna att rösta S. eller V...FY FAN vilket fusk... ....

Upplopp nu i natt även i Slöddertälje är trots allt ett för svagt valarbete men jag känner ändå positiva signaler om att det sakta går uppåt för SD. Det känns bra men Sverige är kört, det är vi nog överens om vi som skriver här.
2017-02-12, 14:52
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstadokratin
Är det inte så också att SDare är mer motiverade att rösta än folk i övrigt? Känns som det enda logiska med rådande situation. Sen finns ju en hyfsad skara som hatar SD och därför också är väldigt röstbenägna. Men eftersom 60% säger sig kunna tänka sig att rösta SD är ju endast 30-40% hatare, så ganska många icke-SDare som inte bryr sig nämnvärt om att stoppa SD. Kanske får de därför några procent mer i val än vad det egentliga stödet är? Valdeltagandet var knappt 86% senast så finns lite utrymme.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
SD har de mest motiverade och engagerade väljarna och sympatisörerna enligt Karin Olsson på pisstidningen Expressen.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag håller med om att de som sympatiserar med SD är mest motiverade och inte gärna lägger sig på soffan vid valet 2018.

Jag hoppas på många soffliggare, som då kommer att drabba andra partier än SD. Jag hoppas också på att släktingar och anförvanter inte hjälper dom på äldreboenden att rösta i för stor utsträckning. Jag hoppas att personalen på boendena kan kontrolleras så att det inte massproduceras röster för S.

Nu är jag off topic men svenska politiker får inte gå in i utsatta områden för att fösa iväg utlänningarna att rösta S. eller V...FY FAN vilket fusk... ....

Upplopp nu i natt även i Slöddertälje är trots allt ett för svagt valarbete men jag känner ändå positiva signaler om att det sakta går uppåt för SD. Det känns bra men Sverige är kört, det är vi nog överens om vi som skriver här.

Skillnaderna är enorma gentemot andra partier, jag blev Plus-prenumerant hos Nyheter Idag igår och får därför ta del av Sentios nedbrutna siffror, såhär såg det ut i januari-mätningen:

LOJALA VÄLJARE - Väljare som skulle rösta på samma parti som vid senaste val.
Moderaterna 54,80%
Liberalerna 63,40%
Centern 67,50%
Kristdemokraterna 50,00%
Socialdemokraterna 51,30%
Vänsterpartiet 75,40%
Miljöpartiet 36,80%
Sverigedemokraterna 87,50%
FI 52,40%
Piratpartiet 25,00%

Övriga 60,00%

Det ser inte så bra ut för M och S gällande lojala väljare Man hör ofta det märkliga påståendet om att SD skulle vara ett "missnöjesparti" som folk bara röstar på för att markera missnöje gentemot sitt vanliga parti. De här siffrorna talar definitivt för motsatsen.
2017-02-12, 18:31
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Kärringen har inte insett att brunmålandet av alla som sympatiserar med SD är kontraproduktivt. Hon beskriver SD-väljaren som någon som har en förljugen bild av Sverige; någon som vill ha tillbaka ett nostalgiskt folkhem och att detta aldrig funnits. Självklart blir varje SD väljare uppretade av dylikt förklenande tal, ty alla minns att det inte är länge sedan vi inte hade kaosinvandring och skyhög våldsbrottslighet. Så hon har rätt i slutsatsen, att SD väljare är mer motiverade att rösta på sitt parti, men inser inte att det hon och hennes likar som gör dem motiverade och lojala med sitt parti. Hon är en nyttig idiot. I nästa val kommer hon inte skriva "vi är 87%", hon kommer skriva "SD största parti med 30%". Och inte heller då kommer hon fatta hur det kunde hända och vilket ansvar hon själv hade i detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in