2017-02-12, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Varför magi, en illusion?
Så då finns inte du.
Jo, det mesta pekar på att jag finns.
Vad använde Gud sig av när han skapade universum? Var fick han alla delar ifrån?
Citera
2017-02-12, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jo, det mesta pekar på att jag finns.
Vad använde Gud sig av när han skapade universum? Var fick han alla delar ifrån?

Gud är en dynamisk energi, allt skapat är bunden energi.
Citera
2017-02-12, 15:03
Medlem
Citat:
Gud är en dynamisk energi, allt skapat är bunden energi.
Ok, magi alltså.
Citera
2017-02-12, 16:54
Medlem
Citat:
Ok, magi alltså.

Magi, det ör illutioner, allts tillbaka till dig, är du en illotion?
Citera
2017-02-12, 17:02
Medlem
Citat:
Magi, det ör illutioner, allts tillbaka till dig, är du en illotion?
Det tror jag inte att jag är. Använde sig Gud av naturliga produkter/material när han skapade universum?
Var fick han tag i det?
Citera
2017-02-12, 17:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Smeso, så här är det:

1 Mos 1:31
Sedan såg Gud på allt som han hade gjort, och se, det var mycket gott.

Sedan gjorde människan uppror och ville visa att hon klarade styra samhället utan Gud.

"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.
Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.

Predikaren 8:9
”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.
Ja, människa har inte makten att vägleda sina steg (Jer 10:23 Te Bible in baic English)

Vad har det att göra med vad jag skrev?
Citera
2017-02-12, 17:31
Medlem
Citat:
Det tror jag inte att jag är. Använde sig Gud av naturliga produkter/material när han skapade universum?
Var fick han tag i det?

Bunden energi.
Citera
2017-02-12, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vad har det att göra med vad jag skrev?

Läs igen med dina andliga ögon
Citera
2017-02-12, 17:54
Medlem
Smesos avatar
Citat:
En tanke, universum växer, var kommer den kraften ifrån?

Den som påstår att universum växer säger så baserat på att de yttersta punkterna som vi kan upptäcka rör sig längre och längre bort. Det innebär däremot inte att universum växer i någon egentlige betydelse eftersom dess massa är oförändrad (ingen tillväxt). Det är bara att avståndet mellan dess olika galaxer blir större och universum då upptar en större volym, men denna volym kan endast anses växa om det var något fysiskt hinder som motsatte sig expansionen, vilket det inte finns något alls som tyder på.
Man säger att rummet växer i rymden beroende på att det som vi kallar för rum baseras på vad vi kan mäta, och för att kunna mäta något så måste det finnas en punkt att mäta från. Man kan jämföra med en ballong, där ballongen blir större till utrymmet om man blåser upp den med luft, men det betyder inte att ballongen har vuxit, det betyder bara att avståndet mellan ballongens olika beståndsdelar har ökat, ballongen har fortfarande samma massa (ingen tillväxt).
Krafterna i universum baseras på gravitionalkrafterna, vilket är vad som även håller ihop enskilda atomer och är vad som ursprungligen ledde till Big Bang, men hur det hänger ihop är en komplicerad historia att förklara på ett sätt som inte bara dem som studerat teoretisk fysik förstår.

Citat:
Skaparen är en dynamisk kraft.
Gud är inte en del av universum.

För det första, vilka bevis finns det för att skaparen är en dynamisk kraft, eller ens existerar över huvud taget?
För det andra, hur fungerar det att något som inte är en dela av universum skulle ha kunnat skapa universum? I så fall finns det ju inte länk till universum, och utan länk, hur ska gud då ha kunnat tala med Israels folk, stiga ned på ett berg i öknen och ge stentavlor samt dela Röda havet?
Och om Gud inte är en del av universum, hur kan Jesus då vara guds son?

Eller är Gud inte skaparen?

Citat:
Andlig, betyder att kunna se saker från Guds ståndpunkt.

Nej, det gör det inte. Det är en av dig påhittad betydelse.
Citera
2017-02-12, 17:59
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Läs igen med dina andliga ögon

Läs igen vad jag skrev och förklara sedan för denne andlige analfabet hur vad du skrev kan anses vara ett svar på det jag skrev och inte bara ett tomt och innehållslöst propagerande av något som jag inte skrev om eftersom jag skrev om Om Gud finns, varför låter han ett barn dö i cancer, men lät Hitler leva?

Det du skrev hade inget att göra med vare sig den ursprungliga fråga som jag besvarade eller det som jag skrev i svar på den frågan, eller förklara hur du anser att det du skrev faktiskt var ett relevant svar.
Citera
2017-02-12, 18:16
Medlem
Citat:
1* Den som påstår att universum växer säger så baserat på att de yttersta punkterna som vi kan upptäcka rör sig längre och längre bort. Det innebär däremot inte att universum växer i någon egentlige betydelse eftersom dess massa är oförändrad (ingen tillväxt). Det är bara att avståndet mellan dess olika galaxer blir större och universum då upptar en större volym, men denna volym kan endast anses växa om det var något fysiskt hinder som motsatte sig expansionen, vilket det inte finns något alls som tyder på.
Man säger att rummet växer i rymden beroende på att det som vi kallar för rum baseras på vad vi kan mäta, och för att kunna mäta något så måste det finnas en punkt att mäta från. Man kan jämföra med en ballong, där ballongen blir större till utrymmet om man blåser upp den med luft, men det betyder inte att ballongen har vuxit, det betyder bara att avståndet mellan ballongens olika beståndsdelar har ökat, ballongen har fortfarande samma massa (ingen tillväxt).
Krafterna i universum baseras på gravitionalkrafterna, vilket är vad som även håller ihop enskilda atomer och är vad som ursprungligen ledde till Big Bang, men hur det hänger ihop är en komplicerad historia att förklara på ett sätt som inte bara dem som studerat teoretisk fysik förstår.

2* För det första, vilka bevis finns det för att skaparen är en dynamisk kraft, eller ens existerar över huvud taget?
För det andra, hur fungerar det att något som inte är en dela av universum skulle ha kunnat skapa universum? I så fall finns det ju inte länk till universum, och utan länk, hur ska gud då ha kunnat tala med Israels folk, stiga ned på ett berg i öknen och ge stentavlor samt dela Röda havet?
Och om Gud inte är en del av universum, hur kan Jesus då vara guds son?

Eller är Gud inte skaparen?

3* Nej, det gör det inte. Det är en av dig påhittad betydelse.

1 Fortfarande, var kommer kraften ifrån.
http://fof.se/tidning/2011/10/universum-vaxer-allt-snabbare

2* Gud säger det själv i sitt ord bibeln.
Jesus (Mikael) var den första skapelsen.

3* Du påstår det.
Citera
2017-02-12, 18:18
Medlem
Citat:
Läs igen vad jag skrev och förklara sedan för denne andlige analfabet hur vad du skrev kan anses vara ett svar på det jag skrev och inte bara ett tomt och innehållslöst propagerande av något som jag inte skrev om eftersom jag skrev om Om Gud finns, varför låter han ett barn dö i cancer, men lät Hitler leva?

Det du skrev hade inget att göra med vare sig den ursprungliga fråga som jag besvarade eller det som jag skrev i svar på den frågan, eller förklara hur du anser att det du skrev faktiskt var ett relevant svar.

Vi kommer inte länge i detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in