2017-02-12, 11:44
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Evig, ingen början inget slut.

Det är alltså universums substans du talar om, inte en gud.

Och, innan du invänder med att universum har en början som vi kallar för "big bang", så vill jag passa på att påminna om att "big bang" ingalunda påstår att den substans som finns i universum skapades ur tomma intet, utan att "big bang" före expansionen var en ytterst hög koncentration av massa vid mycket hög temperatur.
Ingen massa har alltså skapats alls, utan den har alltid funnits i någon form och allt vi ser idag är resultatet av en omvandling från ett stadium till ett annat.
Det är dessutom oundvikligt att den galax vi lever i till slut kommer att genomgå samma omvandling igen om ett par tusen miljarder år eller så.

Tanken att det måste finnas en skapare bygger på tron att universum uppkommit ur tomma intet och att det absolut måste finnas en början på materians existens. Men det är kul att sådana personer i samma andetag kan påstå att denna skapare samtidigt i sig är evig och alltid har funnits utan att inse att det påståendet bryter helt mot påståendet om att universum måste ha en skapare därför att allt som existerar måste ha en utgångspunkt.

Alltså, om man säger att allt som existerar måste ha en utgångspunkt och sedan säger att Gud existerar så kan man inte också påstå att Gud alltid har funnits.
Därför har troende uppfunnit konceptet att dessa regler inte gäller för Gud - utan att alls reagera över det faktum att det då automatiskt invaliderar den första premissen att allt som existerar måste ha en utgångspunkt. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.
Citera
2017-02-12, 11:49
Medlem
Om Gud finns, varför låter han ett barndö i cancer, men lät Hitler leva?
Citera
2017-02-12, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det är alltså universums substans du talar om, inte en gud.

Och, innan du invänder med att universum har en början som vi kallar för "big bang", så vill jag passa på att påminna om att "big bang" ingalunda påstår att den substans som finns i universum skapades ur tomma intet, utan att "big bang" före expansionen var en ytterst hög koncentration av massa vid mycket hög temperatur.
Ingen massa har alltså skapats alls, utan den har alltid funnits i någon form och allt vi ser idag är resultatet av en omvandling från ett stadium till ett annat.
Det är dessutom oundvikligt att den galax vi lever i till slut kommer att genomgå samma omvandling igen om ett par tusen miljarder år eller så.

Tanken att det måste finnas en skapare bygger på tron att universum uppkommit ur tomma intet och att det absolut måste finnas en början på materians existens. Men det är kul att sådana personer i samma andetag kan påstå att denna skapare samtidigt i sig är evig och alltid har funnits utan att inse att det påståendet bryter helt mot påståendet om att universum måste ha en skapare därför att allt som existerar måste ha en utgångspunkt.

Alltså, om man säger att allt som existerar måste ha en utgångspunkt och sedan säger att Gud existerar så kan man inte också påstå att Gud alltid har funnits.
Därför har troende uppfunnit konceptet att dessa regler inte gäller för Gud - utan att alls reagera över det faktum att det då automatiskt invaliderar den första premissen att allt som existerar måste ha en utgångspunkt. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.

Du kan alltså inta tänka i en andlig dimension?
Citera
2017-02-12, 12:14
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du kan alltså inta tänka i en andlig dimension?

Det har jag inte påstått.
Jag skrev bara att argumenteringen att allt har en början inte kan inkludera en evig gud.

Människan har i alla civilisationer ansett att det finns en andlig dimension, men det är heller inte något bevis för att Gud finns, utan det bevisar bara att människan i alla civilisationer har ansett att det finns en andlig dimension. Jag invänder bara mot att denna andliga dimension skulle ha något med någon Gud att göra. Det finns det inget annat stöd för än människans fantasi.

Och, även om det är sant att människan i alla civilisationer har ansett att det finns en andlig dimension så är det långt ifrån alla av dessa civilisationer som har inkluderat en eller flera gudar i denna andliga dimension.
Citera
2017-02-12, 12:19
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umki
Om Gud finns, varför låter han ett barndö i cancer, men lät Hitler leva?

Man kan hitta på hur många bortförklaringar som helst för varför det kan vara så, om man redan anser dig ha facit i hand.

T.ex. kan man påstå att barnet behövde dö för att leda in föräldrarna på rätt väg, eller för att någon annan ska engagera sig tillräckligt för att hjälpa andra, eller, i ett grymmare scnenario, att barnet dog därför att föräldrarna syndat på något sätt.

Argumentet varför Hitler fick leva kan anses vara därför att hans medverkan krävdes för att inleda "den yttersta tiden" eller något liknande argument.

Ett annat argument som jag har hört flitigt är att Gud inte längre ingriper aktivt i världshistorien som han gjorde på judarnas tid, men det argumentet förklarar inte varför man då ska bry sig om att be till Gud.
Citera
2017-02-12, 12:30
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:

Ett annat argument som jag har hört flitigt är att Gud inte längre ingriper aktivt i världshistorien som han gjorde på judarnas tid, men det argumentet förklarar inte varför man då ska bry sig om att be till Gud.

Samt dessutom strida i hans namn. Väldigt suspekt...
Citera
2017-02-12, 14:28
Medlem
Citat:
Det har jag inte påstått.
Jag skrev bara att argumenteringen att allt har en början inte kan inkludera en evig gud.

Människan har i alla civilisationer ansett att det finns en andlig dimension, men det är heller inte något bevis för att Gud finns, utan det bevisar bara att människan i alla civilisationer har ansett att det finns en andlig dimension. Jag invänder bara mot att denna andliga dimension skulle ha något med någon Gud att göra. Det finns det inget annat stöd för än människans fantasi.

Och, även om det är sant att människan i alla civilisationer har ansett att det finns en andlig dimension så är det långt ifrån alla av dessa civilisationer som har inkluderat en eller flera gudar i denna andliga dimension.

En tanke, universum växer, var kommer den kraften ifrån?

Skaparen är en dynamisk kraft.
Gud är inte en del av universum.

Andlig, betyder att kunna se saker från Guds ståndpunkt.
Citera
2017-02-12, 14:32
Medlem
Citat:
En tanke, universum växer, var kommer den kraften ifrån?

Skaparen är en dynamisk kraft.
Gud är inte en del av universum.

Andlig, betyder att kunna se saker från Guds ståndpunkt.
Påstår du att du kan se saker från Guds ståndpunkt?
Hur skapade Gud universum? Magi?
Citera
2017-02-12, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Samt dessutom strida i hans namn. Väldigt suspekt...

Guds folk strider inter efter det Jesus gav budet "älska din nästa:, gör man det är man inte av Gud.
Citera
2017-02-12, 14:38
Medlem
Citat:
Guds folk strider inter efter det Jesus gav budet "älska din nästa:, gör man det är man inte av Gud.
Beror på vilka bud man väljer.
Citera
2017-02-12, 14:47
Medlem
Citat:
Man kan hitta på hur många bortförklaringar som helst för varför det kan vara så, om man redan anser dig ha facit i hand.

T.ex. kan man påstå att barnet behövde dö för att leda in föräldrarna på rätt väg, eller för att någon annan ska engagera sig tillräckligt för att hjälpa andra, eller, i ett grymmare scnenario, att barnet dog därför att föräldrarna syndat på något sätt.

Argumentet varför Hitler fick leva kan anses vara därför att hans medverkan krävdes för att inleda "den yttersta tiden" eller något liknande argument.

Smeso, så här är det:

1 Mos 1:31
Sedan såg Gud på allt som han hade gjort, och se, det var mycket gott.

Sedan gjorde människan uppror och ville visa att hon klarade styra samhället utan Gud.

"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.
Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.

Predikaren 8:9
”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.
Ja, människa har inte makten att vägleda sina steg (Jer 10:23 Te Bible in baic English)
Citera
2017-02-12, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Påstår du att du kan se saker från Guds ståndpunkt?
Hur skapade Gud universum? Magi?

Varför magi, en illusion?
Så då finns inte du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in