2017-02-11, 12:35
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Det är separata veckor för gymnasial och icke-gymnasial utbildning ja. Vad språkkurser räknas som vet jag inte men räknas den som gymnasial/folkhögskole nivå så. Enklast och säkrast är att ringa CSN och fråga.

Basår förbrukar inte av de 12 terminerna på eftergymnasial nivå (dvs högskola/univ) om
det ges på gymnasienivå. Om det ges på gymnasienivå eller ej kan du avgöra beroende på om det ger högskolepoäng.

Ger det högskolepoäng och ges på högskola/univ så "äter" det på de 12 terminerna.
Tack så mycket!
2017-02-12, 17:20
Medlem
Hur får man så mycket bidrag som möjligt om man är över 25 och om det finns en stor chans på att man får IG? De slutar ju be bidrag om man inte klarar 15hp, sker det även om det är mitt i "terminen" om man har bara plockat på sig fristående kurser?

1. Söka sommarkurser hela sommaren på distans.
2. Söka en så stor kurs som möjligt, helst 30hp till hösten.
3. Söka komvux för att läsa upp så många kurser som möjligt på distans (bidraget är då ca7k).
2017-02-12, 21:14
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruktPalm
Hur får man så mycket bidrag som möjligt om man är över 25 och om det finns en stor chans på att man får IG? De slutar ju be bidrag om man inte klarar 15hp, sker det även om det är mitt i "terminen" om man har bara plockat på sig fristående kurser?

1. Söka sommarkurser hela sommaren på distans.
2. Söka en så stor kurs som möjligt, helst 30hp till hösten.
3. Söka komvux för att läsa upp så många kurser som möjligt på distans (bidraget är då ca7k).

Din fråga är otydlig. Huruvida du får fortsatta studiemedel eller inte beror på hur många poäng du tagit i förhållande till hur många du sökt studiemedel för. Du kan maximalt söka studiemedel för heltid, dvs 30 hp per termin, och då behöver du klara minst 75% av detta (alltså 22,5 hp) för att fortsätta få studiemedel. Första terminen som du får studiemedel räcker det dock att klara 62,5% av de poäng som du har sökt studiemedel för.
2017-02-14, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ercie
Ifall någon undrar så fick jag förtydligande från CSN om detta, och man får 1/6 av lån för gymnasienivå avskrivet för varje 60hp man sedan avklarar. Detta upp till och med 3/6.

Så jävla sjukt, jag själv har pratat med CSN på telefon flertalet ggr, de två första var osäkra, den sista sa att när man har 60HP så har hälften utav lånet och räntan skrivits av vilket skulle ske gradvis för varje poäng man tar.

När jag nu kollar på CSN:s hemsida så är det rätt klart vad som gäller, det du säger stämmer helt och hållet, men det var betydligt luddigare skrivet förr vill jag minnas.

Doc förstår jag inte varför det står att CSN "kan" skriva av 1/6, för om jag förstått det rätt nu till slut så är det inte så att dom bara "kan" skriva av det utan att dom faktiskt gör det.
Skulle jag ha fel där så blir jag glad om någon kan tillrättavisa mig.
2017-02-15, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CopyP
Nej, självklart betalar inte CSN ut ~450.000kr/år för att man ska kunna studera utomlands, tack och lov.

http://www.csn.se/utomlands/olika-lander/usa-1.3277

thx
Senast redigerad av zerocreativity 2017-02-15 kl. 04:13.
2017-02-15, 04:13
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerocreativity
Det går att låna 300k till undervisningsavgift och få 100k+ i studiemedel.
Det liknar 400k+ enligt mig.
Klickar man i deras 'Vad kan jag få?' form får jag svar att jag kan få 400k+ i lån.
Vad gäller egentligen?
Ja, för studier på eftergymnasial (d v s högskole-) nivå kan du låna upp till 344 064 SEK. Totalt. Med en undervisningsavgift på $50k per år räcker inte det särskilt långt.
2017-02-15, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Ja, för studier på eftergymnasial (d v s högskole-) nivå kan du låna upp till 344 064 SEK. Totalt. Med en undervisningsavgift på $50k per år räcker inte det särskilt långt.

Vart låna till resten?
Finns alternativ till CSN?
2017-02-15, 04:28
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerocreativity
Vart låna till resten?
Finns alternativ till CSN?
Stipendium, arbeta ihop kapital, föräldrar, lotto, sms-lån.
2017-02-16, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Din fråga är otydlig. Huruvida du får fortsatta studiemedel eller inte beror på hur många poäng du tagit i förhållande till hur många du sökt studiemedel för. Du kan maximalt söka studiemedel för heltid, dvs 30 hp per termin, och då behöver du klara minst 75% av detta (alltså 22,5 hp) för att fortsätta få studiemedel. Första terminen som du får studiemedel räcker det dock att klara 62,5% av de poäng som du har sökt studiemedel för.

Tack för svar, jag ska försöka förtydliga. Har redan universitets examen men vill testa på om jag vill lägga till IT och design.

Läser jag en sommarkurs får jag bara 10 veckors bidrag, 7'120kr, och inget mer till hösten om jag inte klarar av de 15hp.

Läser jag en höst termin skulle jag få 20 veckors bidrag, 14'240kr, även om jag inte skulle klara av en enda poäng? Men inte för nästa termin förrän att jag klarar av 22.5hp.

Läser jag då komvux får jag ju högre bidrag 6628kr för 4 veckor, en kurs på 100 är 10 veckor, läser jag två 100 p kurser båda parallellt på halvfart får jag under 20 veckor 33'140kr, fullgör jag inte kurserna, behöver jag betala tillbaka, eller får jag bara inte mera?

En sista fråga, får jag läsa komvux om jag har högre utbildning och examen hur som eller måste man påvisa på något sätt att det är en del av behörighetskraven för en annan utbildning.
2017-02-16, 21:02
Medlem
tlasaks avatar
Tänkte anmäla mig till 15hp distanskurser över sommaren. Ta ut fullt csn (10 veckor), och sedan läsa in rester istället.

Borde inte vara några konstigheter, eller hur? Poäng som poäng?

Har någon tips på automatiska distanskurser? (utan prov och inlämningar så man inte tar upp en onödig plats för någon eller tid för en lärare. Dvs något helt nätbaserat..)

Finns t.ex. inledande matematik och programmering som jag kan rekommendera, har dock läst dem redan..
2017-02-17, 08:54
Medlem
Citat:
Ansökningar
Det tar just nu ca 3 veckor tills CSN fattar beslut om din ansökan. Det kan ta längre tid om något är oklart och om vi behöver få fler uppgifter från dig. I så fall kontaktar vi dig.

Den här veckan jobbar vi med ansökningar som kommit in till och med den 30 januari.

Om du har skickat in fler uppgifter (komplettering)
Den här veckan jobbar vi med kompletteringar som kommit in till och med den 29 januari.

Om du har ändrat din ansökan (ändring)
Den här veckan jobbar vi med ändringar som kommit in till och med den 29 januari.

Hamnar man verkligen sist i kön för behandling av ansökan ifall man kompletterar? Jag fick ett beslut den 10/2, och de mottog mina nya uppgifter den 13/2, finns det risk att det dröjer ända till mars innan jag får en första utbetalning?
2017-02-18, 14:29
Medlem
Sökte i början på Januari stöd från CSN men fick avslag då jag tidigare fått stöd men hoppat av kursen. Avslaget sa bland annat: "Du har redovisat 0 poäng för den period du senast fick studiemedel. För att du ska kunna få studiemedel igen måste du klara ytterligare 1 poäng"¨

Så nu 4 veckor in i utbildningen så ansökte jag igen och fick nu svaret:
"Vi väntar på ytterligare uppgifter om dina studieresultat. De poäng som skolan hittills har meddelat att du klarat är inte tillräckliga."

Skolan har meddelat att du från och med vecka 36, 2013 till och med den 14 februari 2017 har klarat 2.5 poäng"

Dom här 2.5 poängen kommer från det jag pluggat nu under en månad. Kanske jag missförstår något, men jag har alltså ändå inte uppnåt 1hp som saknas?

Känner mig smått förvirrad!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in