Citat:
Ursprungligen postat av
nihilverum
Din fråga är otydlig. Huruvida du får fortsatta studiemedel eller inte beror på hur många poäng du tagit i förhållande till hur många du sökt studiemedel för. Du kan maximalt söka studiemedel för heltid, dvs 30 hp per termin, och då behöver du klara minst 75% av detta (alltså 22,5 hp) för att fortsätta få studiemedel. Första terminen som du får studiemedel räcker det dock att klara 62,5% av de poäng som du har sökt studiemedel för.
Tack för svar, jag ska försöka förtydliga. Har redan universitets examen men vill testa på om jag vill lägga till IT och design.
Läser jag en sommarkurs får jag bara 10 veckors bidrag, 7'120kr, och inget mer till hösten om jag inte klarar av de 15hp.
Läser jag en höst termin skulle jag få 20 veckors bidrag, 14'240kr, även om jag inte skulle klara av en enda poäng? Men inte för nästa termin förrän att jag klarar av 22.5hp.
Läser jag då komvux får jag ju högre bidrag 6628kr för 4 veckor, en kurs på 100 är 10 veckor, läser jag två 100 p kurser båda parallellt på halvfart får jag under 20 veckor 33'140kr, fullgör jag inte kurserna, behöver jag betala tillbaka, eller får jag bara inte mera?
En sista fråga, får jag läsa komvux om jag har högre utbildning och examen hur som eller måste man påvisa på något sätt att det är en del av behörighetskraven för en annan utbildning.