2017-02-10, 16:31
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag tycker också det borde vara populärare än vad det är.

Det finns tex inga kulplaner som kommunen anlagt ens någonstans.
Jämför det med det överdrivna slöseriet av skattemedel på alla dessa pensionärsrastplatser de byggt överallt för Boule.

Inte ens Boccia - som dessutom är ett ädlare spel än det simpla Boule - verkar det finnas några bra spelställen för.

Men. kulor är det som fattas.

Mig veterligt har inga tävlingar ens TV-sänts med kulspel.
Så visst är det ett klart misskött spel, från både spelares och statens sida.

T.o.m. samlarkort har rönt stort medialt intresse även för vuxna deltagare.

Så visst borde det finnas intresse för kulorna med.
Alla de kulsamlingar som vissa vann i in ungdom tex.
Vore det inget att hedra även i högre ålder?

Hur ser samlarmarknaden ut för kulsamlingar tex?

Det är ionte så många som efterfrågar "kulplaner". Jag förstår inte varför boule skulle vara mer tarvligt än att pota stenkulor.
Citera
2017-02-10, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Nejdå, det var kulor med trådigt inre.

https://marpan.wordpress.com/2009/06/21/spelkulor/

Men även där är dank en metallkula.

Vi gjorde inte nån större skillnad på mönstret. Det var material och storlek som bestämde värdet bortsett från den genomskinliga glaskulan som vi kallade demon, tror den var värd det fyrdubbla om jag minns rätt.
Citera
2017-02-12, 09:09
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Men även där är dank en metallkula.

Vi gjorde inte nån större skillnad på mönstret. Det var material och storlek som bestämde värdet bortsett från den genomskinliga glaskulan som vi kallade demon, tror den var värd det fyrdubbla om jag minns rätt.
Inte metall. Det är glaskulor med metallaktig färg.

Rostiga metallkulor var inte värda särskilt mycket alls. Tvärtom så var de ju - trots att de faktiskt var sällsynt förekommande - helt värdelösa.

Jag har för mig att det var de kulorna med oljeskimrande färg som var som mest åtråvärda. Och ju större storlek på dem, ju mer begärliga var de.
Citera
2017-02-12, 14:37
Medlem
Citat:
Inte metall. Det är glaskulor med metallaktig färg.

Rostiga metallkulor var inte värda särskilt mycket alls. Tvärtom så var de ju - trots att de faktiskt var sällsynt förekommande - helt värdelösa.

Jag har för mig att det var de kulorna med oljeskimrande färg som var som mest åtråvärda. Och ju större storlek på dem, ju mer begärliga var de.

Fake news? Är det så du hoppas väcka intresset för kulspel?
Citera
2017-02-12, 14:48
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Fake news? Är det så du hoppas väcka intresset för kulspel?
Jag är faktiskt medlem i en sluten facebookgrupp för kulspel.
I den diskuterar flera tunga investerare just nu om möjligheterna att återintroducera kulor för ett vuxet, mer köpstarkt klientel.
Det var därför jag startade tråden här, då jag blev den medlem som fick förtroendet att förhöra mig om intresse för spelet kunde identifieras.
Och jag har faktiskt återkopplat om det positiva gensvaret tråden lyckades väcka, vilket verkligen gladde investerarna.
Citera
2017-02-12, 17:32
Medlem
Citat:
Jag är faktiskt medlem i en sluten facebookgrupp för kulspel.
I den diskuterar flera tunga investerare just nu om möjligheterna att återintroducera kulor för ett vuxet, mer köpstarkt klientel.
Det var därför jag startade tråden här, då jag blev den medlem som fick förtroendet att förhöra mig om intresse för spelet kunde identifieras.
Och jag har faktiskt återkopplat om det positiva gensvaret tråden lyckades väcka, vilket verkligen gladde investerarna.

Ha ha. Så de tunga investerarna blev eld och lågor eller? Efter att du rapporterat att 5 st på flashback skriver att de har goda minnen av kulspel från barndomen. Upp med miljonerna på bordet. Snart har vi en kulplan på var mans gård.
Citera
2017-02-12, 20:14
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Kula har fördelen av att kunna spelas, i princip, överallt, så någon speciell kulbana känns inte befogat.

Vet inte om du narras, för det verkar smått otroligt med sluta grupper och penningstarka investerare, men om du inte gör det, så låter det lite skojigt.
Men jag kommer inte att hoppa på det tåget, så kul var det inte att spela kula.
Citera
2017-02-12, 23:45
Medlem
Spontant så tror jag att kulspel är ett av mänsklighetens äldsta spel. Vore riktigt tråkigt om det försvann under denna generation.
Citera
2017-02-13, 22:47
Medlem
rotherys avatar
J-klar vad man höll på på rasterna, tidigt 90-tal, hemma i Östergötland.

Bara reglerna var en vetenskap i sig. Tumgrepp eller inte tumgrepp, "lyftkran", "mullvad", "fösare" osv.

Och alla dessa kulor. Mittis, bumling, jumbo, superjumbo, spaghetti, prickis, oljis, dimmis, Porsche, kattöga, och stenkulorna som hade som en liten kärna i mitten när man slog sönder dem.
Citera
2017-02-14, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rothery

Bara reglerna var en vetenskap i sig. Tumgrepp eller inte tumgrepp, "lyftkran", "mullvad", "fösare" osv.

Och alla dessa kulor. Mittis, bumling, jumbo, superjumbo, spaghetti, prickis, oljis, dimmis, Porsche, kattöga, och stenkulorna som hade som en liten kärna i mitten när man slog sönder dem.

Ja skojade du, alla tricks och kneps och skit.

Men spelar barnen kula nu? ser knappt någon.

Och nu i efterhand ser man hur jävla billig skiten var, kattöga var ju gult värt, samma med oljis, fan vi kunde ju bråka om själva kulorna.

Så jag fick min första brud också, vi satt och spela kula men hon avbrött mig för att följa med mig. Jag bara öhh nej spelar kula här va, och hon gav mig en för att följa. Så frågade hon chans, haha
Citera
2019-04-09, 23:23
Medlem
Elementarts avatar
Spela kula var riktigt roligt när man var barn, jag tror jag fick en hel påse kulor av någon äldre kamrat.
Citera
2019-04-09, 23:28
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rothery

Minns ett artikel i kamratposten där det beskrevs hur stenkulor gjordes, och kärnan som cementen fastnar runt är rapsfrön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in