2017-02-11, 12:31
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tikimon
Det kom ju fram i tråden för länge sen uppgifter om att en man kommit hem tidigt på morgonen efter Helenas försvinnande och varit nervös och även eventuell sagt att han gjort något. Jag skriver inte ut initialerna eftersom att det nämns så många namn så är jag osäker på vem som är vem.

Ni som är insatta i detta fall, hur stor chans tror ni att detta hade med HAs försvinnande att göra? Och tror ni att denna hemvisit på morgonkvisten ägde rum? Efter vad jag själv läst känns det väll som ett ganska hett spår? Eller hur ser ni på saken?

Hej!

Menar du PU som kom hem till PK:s lägenhet den aktuella natten/morgonen? I så fall så har PU själv bekräftat att han kommit till lägenheten, så där bör PK:s uppgifter stämma. PU har också medgivit att han var skitig, riven och blodig, men menade att detta kommit då han "forscherade" ett buskage på vägen till PK:s lägenhet. Jag kommer inte ihåg om PU bekräftat några av de andra påståendena, t ex att han ska ha upprepat "Vad har jag gjort, vad har jag gjort!?!", eller något liknande. Men eftersom PU medgivit det han gjort, så bör man nog kunna konstatera att han de facto kom till PK:s lägenhet den aktuella natten/morgonen. Sedan varför han kom dit, och om han då var så upprörd som PK påstår, det kan man bara spekulera i. Någon förklaring till detta vill jag minnas att PU inte hade.
Citera
2017-02-11, 13:20
Medlem
Ugglan.s avatar
divadnil vill att jag förklarar varför jag valde att "gå igång" om PR när information om BW efterfrågades.

När jag började skriva i tråden låg mitt fokus på historien om PK och PU och vad som hände den där söndagsmorgonen och vad som eventuellt hände efter det att PU hade lämnat PK:s lägenhet. Jag luftade också tankar om händelsen i Kohagen. Jag hade inte den minsta avsikt att granska PR. Märk också att jag starkt lutar åt PU som huvudgärningsman.
Men i inlägget 11277 börjar exsist skriva om att det skulle ha funnits minst en person som talade om Helenas försvinnande på fyllan för flera år sedan och skulle ha sagt att han var kompis med Ulrikas ex och på så vis kände Helena. Vidare skulle han mått dåligt över att han trodde sej veta vad som egentligen hänt. Och så vidare.
Därefter kom Jourhavande i inlägget 11287 och fyllde på, sedan kom TheExterminator - och sedan blev det som det blev. Diskussionen om PR svällde av sig själv, så att säga. Sedan kom det ett par pm i frågan och allt rullade på.

Men när nu PR ändå kom upp för diskussionen igen fick jag anledning att ytterligare en gång läsa igenom alla hans inlägg, och i och med det uppstod en del frågor. Personligen känner jag att jag fortfarande inte är riktigt klar med diskussionen om PR, då jag tycker att det fortfarande finns en del frågetecken samt svar som jag anser ter sig lite märkliga.
Citera
2017-02-11, 16:10
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Hej!

Menar du PU som kom hem till PK:s lägenhet den aktuella natten/morgonen? I så fall så har PU själv bekräftat att han kommit till lägenheten, så där bör PK:s uppgifter stämma. PU har också medgivit att han var skitig, riven och blodig, men menade att detta kommit då han "forscherade" ett buskage på vägen till PK:s lägenhet. Jag kommer inte ihåg om PU bekräftat några av de andra påståendena, t ex att han ska ha upprepat "Vad har jag gjort, vad har jag gjort!?!", eller något liknande. Men eftersom PU medgivit det han gjort, så bör man nog kunna konstatera att han de facto kom till PK:s lägenhet den aktuella natten/morgonen. Sedan varför han kom dit, och om han då var så upprörd som PK påstår, det kan man bara spekulera i. Någon förklaring till detta vill jag minnas att PU inte hade.

Det har även pratats om att BW lämnade en fest och åkte en vit bil till stan har det någon bäring
Citera
2017-02-11, 16:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheExterminator
Det har även pratats om att BW lämnade en fest och åkte en vit bil till stan har det någon bäring

Det har väl framgått ganska klart att BW lämnade en fest i Radbyn (som H*k*n J*lh* hade) en bit efter midnatt och drog ner till stan (han gjorde det väl i vredesmod?). Vi vet ju också att BW pratade med Helena utanför Statt efter stängning. Det var väl i den här vevan som engelsmannen "SP" diskuterades. Rätta mig om jag har fel i något som jag skrev.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-02-11 kl. 16:34.
Citera
2017-02-11, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheExterminator
Det har också pratats om att BW var vitklädd den kvällen. (Någon såg HA i sällskap med en vitklädd man gående över bron).
Citera
2017-02-11, 16:42
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Det har också pratats om att BW var vitklädd den kvällen. (Någon såg HA i sällskap med en vitklädd man gående över bron).

Helena skulle nog utan problem gå in i en bil med BW men även med PR skulle jag gissa.
Citera
2017-02-11, 16:54
Medlem
H ringde U från stadt. U bad henne ta taxi. H berättade att hon glömt plånboken....osv
H ville promenera hem vilket hon sa till BW. Sa hejdå och började gå.
Vem åkte hon med? Eftersom ingen uppgett ha sett henne. Går man hem en sådan natt vid den tiden, stöter man alltid på diverse folk under promenaden. Så visst åkte hon bil. Föga troligt skulle vara att hon tackat ja till att åka med PU. Att bli tvingad in i en bil skulle ha uppmärksammats, vilket inte skulle ha skett ljudlöst bla...
Vem fick henne att ändra sej att åka med ändå?
Kollade U med taxi om de kört H, eftersom det var det sista hon sa till H, att ta taxi?

Fruktansvärt när ena sandalen hittades. på söndag em..Då förstår man än mer att något hemskt har hänt..
De som var kvar för att hjälpa till, begav sej säkert till fyndplatsen som var nära hemmet. För att med största iver söka igenom kohagen och dess område. Kan tänka mej att det var svårt att sluta leta där med tanke på H var oförklarligt försvunnen och skofyndet. Drivna av högt adrenalin påslag av oro och rädsla för vad fyndet indikerar om. BW var med som nära stöttande vän och berättade hur det sista mötet med H var?
Nära vän, nära hemmet, nära, så nära men ändå borta
Citera
2017-02-11, 17:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Då jag under senare tid har läst igenom tråden någorlunda noggrant kom jag idag plötsligt att tänka på ett inlägg från användaren "Bulldozzer" (eller rättare sagt, jag tittade i mina anteckningar från den sista genomläsningen). Inlägget är nummer 943. I det här inlägget skriver "Bulldozzer": "Träffade Helena den aktuella dagen på Ekuddens badplats! Hon var ingen nära vän, men känns än i dag rätt hårt att det inte finns tillräckliga bevis mot BW ? (Alla vet men finns inga bevis!)"

Så när som på frågetecknet efter BW verkar "Bulldozzer" vara rätt säker på sin sak. Eftersom "Hanna med hunden" säger att hon hörde flera mansröster i Kohagen kan man ju med stöd av "Bulldozzers" inlägg fundera över om vi letar efter kanske PU och BW? Och om jag inte har fattat fel från folk i Mariestad ska väl BW och "Dansken" ha umgåtts i samma gäng?

Sedan har jag ett namn på en manlig person som nämndes i Mariestadstidningen från tiden för försvinnandet och som ska ha varit en av de sista som såg Helena utanför Statt. Namnet på den här personen är N*k*as P*tt*rss*n (fortfarande boende i Mariestads närhet). Är det någon som känner den här personen och har något att tillägga om vad han eventuellt gjorde för iakttagelser under kvällen på Statt?
Citera
2017-02-11, 19:41
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
H ringde U från stadt. U bad henne ta taxi. H berättade att hon glömt plånboken....osv
Vem åkte hon med? Eftersom ingen uppgett ha sett henne. Går man hem en sådan natt vid den tiden, stöter man alltid på diverse folk under promenaden. Så visst åkte hon bil. Föga troligt skulle vara att hon tackat ja till att åka med PU. Att bli tvingad in i en bil skulle ha uppmärksammats, vilket inte skulle ha skett ljudlöst bla...
Kollade U med taxi om de kört H, eftersom det var det sista hon sa till H, att ta taxi?

Fruktansvärt när ena sandalen hittades. på söndag em..Då förstår man än mer att något hemskt har hänt..
De som var kvar för att hjälpa till, begav sej säkert till fyndplatsen som var nära hemmet. För att med största iver söka igenom kohagen och dess område. Kan tänka mej att det var svårt att sluta leta där med tanke på H var oförklarligt försvunnen och skofyndet. Drivna av högt adrenalin påslag av oro och rädsla för vad fyndet indikerar om. BW var med som nära stöttande vän och berättade hur det sista mötet med H var?

Såg efterlyst igen och där söker dom ett vittne som sett och kände igen föraren av bilen på den aktuella vägen till Helena vet vi vem dom syftar på.
Citera
2017-02-11, 21:45
Medlem
Allt blir svårt när de kände varandra.
Tycker att om BW var inblandad skulle det bli svårt att hålla UA ovetande eftersom de var nära vänner.
Likaså med PR. Om han visste något skulle det vara svårt att undanhålla med tanke på tidigare relation och vänskap. Bla därför känns det osannolikt. Går inte ihop oavsett..

Efterlyser uppfattning/teori om vem killen på fyllan som ville anförtro en präst kunde ha varit.
Finns det någon som känner igen tidigare beskrivet resonemang eller har en uppfattning?
Om inte i tråden så skicka pm.
Citera
2017-02-11, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist

Det skrivs så ofta i tråden att Helena fick skjuts. Det blir nästan en självklarhet att hon inte gått någon längre sträcka. Men har någon av er någon gång räknat på tiden. När lämnade hon BW och när hördes skriken ? Kan hon ha gått hela vägen och sedan blivit genskjuten vid stigen ?
Citera
2017-02-12, 08:32
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Du och BW "hängde", skriver du. BW visste ju vem PU (och PK) var. PU "hängde" med PK. Självklart att du därigenom hade full koll på vilka PU och PK var. Jag är säker på att jag tolkade din mening rätt. Du visste precis vilka du serverade.

BW visste ju vem PU var skriver du! Är det ett bevisligen konstaterat fakta eller är det vad du tror?

PU själv säger att han inte känner/vet vem BW är. Lite smått underligt då om BW vet vem PU är fast inte tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in