2017-02-07, 22:49
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruktis
Tror att han har inkomster från medlemmar som hyr bostad av honom också.
Ja, så var det ju. Skräpbostäder till ockerhyra, har det sagts.
Citera
2017-02-08, 14:33
Medlem
Stort tack till nabo, joannaw, Angle of Peace och andra som otröttligt fortsätter att skriva klargörande och nyanserat om förhållandena i byn. Jag uppfattar att ni har ett genuint intresse av att hjälpa och stötta människor som farit illa och som vill kunna gå vidare i livet. Det är mycket värdefullt att ni skriver så som ni gör - att ni avslöjar hemligheter och omständigheter som kan hjälpa vilseledda själar att sakta börja inse hur duperade de varit, samtidigt som ni är respektfulla och inte hänger ut oskyldiga eller drabbade med namn.

Jag undrar också hur ÅW tänker om nuläget, om hon önskar att återvända eller om hon har lämnat Knutby i hjärtat. Kan hon försörja sig utan medlemmars välvilliga tavelköp och frivilliga gåvor? Jag undrar också hur hennes lillasyster AA ställer sig i nuläget, och jag undrar också över fd. pressekreteraren KK och hennes man - står de fortfarande fast vid den gamla ledningen och inriktningen, eller har de på något sätt "vaknat"? Hur är stämningen på gudstjänster, bibelsamlingar och vanligt fritidsumgänge bland församlingsmedlemmarna? Jag undrar också om UF har ångrat sig och bett om förlåtelse; kommer han att återvända till byn? Hur går det med hans fru? De har ju barn och hus tillsammans, så han måste väl hålla någon form av kontakt?

Slutligen undrar jag om PeGe visar någon som helst ödmjukhet och ånger över att han helhjärtat har stöttat alla de pastorer som har bundit medlemmar i rädsla och fruktan (först Helge, därefter ÅW och sedermera UF)? Ser han någon personlig skuld i allt detta, eller skyller han ifrån sig på andra?
Citera
2017-02-08, 14:35
Medlem
Teleslingas avatar
Mmm..visst, tack till dessa. Tyvärr kan man misstänka att delar av det gamla ledargarnityret finns representerat här också. Och det är något konstigt med denna tråd. Verkar vara en tre/fyrmansföreställning och ytterst få andra har något att tillföra. Märkligt med tanke på de fruktansvärda händelser med anknytning till Knutby som timat.
Citera
2017-02-08, 22:38
Medlem
Nog blåser det en förändringens storm över Gränsta. Och att ÅW skulle komma tillbaka finner man osannolikt få hennes hus ska hyras ut till andra medlemmar.
Medlemmarna som hyr av PeGe och gänget tvingas nu flytta inom Gränsta för att, som man kallar det, få en nystart.

På lokala sidor på FB annonserar man ut lägenheter till uthyrning. Desperat sätt att få in nytt blod i församlingen?
Eller har såpass många familjer valt att sticka att man helt enkelt står med tomma lägenheter som måste hyras ut, även till vanliga människor?
Nästa fråga blir ju given, vem vill bo där om man saknar tillhörighet till församlingen?

Ja, nog rör det på sig i alla fall..
Citera
2017-02-09, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Och det är något konstigt med denna tråd. Verkar vara en tre/fyrmansföreställning och ytterst få andra har något att tillföra. Märkligt med tanke på de fruktansvärda händelser med anknytning till Knutby som timat.
Hej.
Många, liksom jag, har varit delaktiga i olika knutbytrådar i 13 år nu
Det mesta är nog sagt men jag är övertygad om att många följer utvecklingen...
Citera
2017-02-09, 07:56
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA2.0
Hej.
Många, liksom jag, har varit delaktiga i olika knutbytrådar i 13 år nu
Det mesta är nog sagt men jag är övertygad om att många följer utvecklingen...

Helt rätt, så är det. Och sista ordet är väl inte sagt ännu.
Citera
2017-02-11, 07:59
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
...när man tar beroendeforskningens landvinningar med i resonemanget så inser man som jag ser det att på samma sätt som alkoholism, narkotikaberoende, sockerberoende, nikotinberoende, spelberoende och andra typer av beroendebeteenden medieras av hjärnans belöningssystem bl.a. medelst dopamin, så medieras känslan av rädsla delvis också av samma transmittorsubstans, dopamin...
Så, om man således ser på f.d. sektmedlemmar som att de behövde "avprogrammeras" från en mer eller mindre obestämbar rädsla för gud eller dess motsats för att kunna utvecklas vidare ut ur
Så sant. Sektberoende som fenomen har beskrivits i många samhällen. Idag vet man att signalsubstanser i hjärnan får beroendet att övergå i tvång och social sjukdom. Knutbymedlemmar är olika hårt fast i sektberoendet. Flera går efter kraschen i stödsamtal. Har de anlitade terapeuterna, själavårdarna och kristna hjälparna kompetens att ledsaga de svårast drabbade igenom abstinens- och avgiftningsfaser från långvarigt sektberoende?
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Var kom medelålders män och konspirationsteorier in i bilden plötsligt?
De kom från wesdom och den som sa’t, han va’t! Signatur wesdom har tagit ett återfall i mästrandet.
Citat:
Ursprungligen postat av meyerbeer
Stort tack till nabo, joannaw, Angle of Peace och andra som otröttligt fortsätter att skriva klargörande och nyanserat om förhållandena i byn. Jag uppfattar att ni har ett genuint intresse av att hjälpa och stötta människor som farit illa och som vill kunna gå vidare i livet. Det är mycket värdefullt att ni skriver så som ni gör - att ni avslöjar hemligheter och omständigheter som kan hjälpa vilseledda själar att sakta börja inse hur duperade de varit, samtidigt som ni är respektfulla och inte hänger ut oskyldiga eller drabbade med namn.
Jag undrar också hur ÅW tänker om nuläget, om hon önskar att återvända eller om hon har lämnat Knutby i hjärtat.
För ÅW blir det ingen nystart i Bergslagen. Allt hon haft och varit hör samman med Knutby. Där blev ÅW en makalös kravmaskin med paranoida drag. Vid kraschen passade tiotalet tjänstefolk upp på henne och i stugan projekterade KnutbyBygg specialfönster i fyra väderstreck. ÅW ville som Sauron i tornet hålla full kontroll över Gränsta och dess folk.
Citat:
Kan hon försörja sig utan medlemmars välvilliga tavelköp och frivilliga gåvor?
Nej. Så länge storyn om Kristi brud & mord & sex & lögner sålde lösnummer, genererade clics och tittarsiffror fick ÅW vara kändis. Men utan exmakens medspel och utan sitt medljugande entourage klarar inte ÅW att hålla skenet uppe. Kylige PeGe har varit oumbärlig när ÅW duperat journalister, professorerna Frisk & Palmer och andra. PeGe var både ÅW:s handler och ÅW:s slav. Medan UF höll sträng uppsikt över spektaklet.
Citat:
Jag undrar också hur hennes lillasyster AA ställer sig i nuläget
Aj då! Du tar upp vad jag hittills inte nämnt. I höstas verkade AA ta kraschen hårt. Sa att hon skämdes och drog sig undan. Som ÅW:s syster har AA medverkat i knutbyledningens härskarteknik att söndra mellan makar och vänner. Efter AA:s långa sjukskrivning trodde man att hon med familj och gamle far skulle flytta. Men AA har svängt. Hon knyter an till tidigare ”ranglåga” medlemmar och intalar dem att ”ÅW har gjort rätt” och ”Det var ju inte hennes fel”. AA agerar som ÅW:s förlängda arm i Knutby.
Citat:
jag undrar också över fd. pressekreteraren KK och hennes man - står de fortfarande fast vid den gamla ledningen och inriktningen, eller har de på något sätt "vaknat"?
De har nog vaknat upp. Men flera familjer har givetvis indirekta förbindelser till ÅW.
Citat:
Hur är stämningen på gudstjänster, bibelsamlingar och vanligt fritidsumgänge bland församlingsmedlemmarna?
Avvaktande. Tre olika förhållningssätt kan kanske urskiljas hos medlemmarna:
1. några är på väg att bryta upp
2. några vill att församlingen omorganiseras med PeGe som bostadsägare och gudlig herde
3. några blundar för fakta, lånar sitt öra till AA och fruktar att ÅW lurar bortom skogsbrynet och kan läsa allas tankar
Grupp 1 tillfrisknar medan grupp 3 är illa däran i sektsjuka.
Citat:
Jag undrar också om UF har ångrat sig och bett om förlåtelse
Ja.
Citat:
kommer han att återvända till byn?
Det vore omöjligt.
Citat:
Hur går det med hans fru? De har ju barn och hus tillsammans, så han måste väl hålla någon form av kontakt?
Ja.
Citat:
Slutligen undrar jag om PeGe visar någon som helst ödmjukhet och ånger över att han helhjärtat har stöttat alla de pastorer som har bundit medlemmar i rädsla och fruktan (först Helge, därefter ÅW och sedermera UF)? Ser han någon personlig skuld i allt detta, eller skyller han ifrån sig på andra?
PeGe gick bara halvvägs i ”omvändelsen till det bättre”. När PeGe, ÅW och två till landade på Arlanda från Kanada var sektkraschen ett faktum. PeGe - medietränad sedan 2004 av sin morbror - gjorde enligt konstens regler en pudel i Dagen. Men som signaturen K-bo vittnar om:
Citat:
Idag är allt värre. PG hotar o fryser ut folk o är en allmän skitstövel. Han fixar lojala personer runt sig nu. Finns en del skelett i hans garderob som kommer att visa sig
Citat:
Ursprungligen postat av Angrywelder
Nog blåser det en förändringens storm över Gränsta. Och att ÅW skulle komma tillbaka finner man osannolikt få hennes hus ska hyras ut till andra medlemmar.
En utsedd familj planerar flytta in i ÅW:s lyxstuga. Många ser det som oroande. Upprörande. De tilltänkta hyresgästerna har levt nedtryckta men nu upphöjts till AA:s vänner. Vad händer när ÅW besöker släkten och knackar på dörren till sin forna bostad?
Citat:
Ursprungligen postat av Angrywelder
Medlemmarna som hyr av PeGe och gänget tvingas nu flytta inom Gränsta för att, som man kallar det, få en nystart.
Flyttkarusellen snurrar. Hårt jobb men på stället marsch. Sån är livsstilen i Knutbys filadelfia.
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Tyvärr kan man misstänka att delar av det gamla ledargarnityret finns representerat här också. Och det är något konstigt med denna tråd. Verkar vara en tre/fyrmansföreställning och ytterst få andra har något att tillföra. Märkligt med tanke på de fruktansvärda händelser med anknytning till Knutby som timat.
Signaturen wesdom ger förklaringen till att ”ytterst få andra har något att tillföra”:
Citat:
Det har varit strängt förbjudet att berätta vissa saker, trots den tighta gemenskapen. Sånt är alltid så svårt för utomstående att fatta.
Knutbyledare har för vana att straffa den som avslöjar deras hemligheter. Bestraffande obehag når även ut till anhöriga, grannar i byn och arbetskamrater som avslöjar ”vissa saker”. Så de flesta drar sig för att utåt säga vad de tänker och så som det är.
Senast redigerad av nabo 2017-02-11 kl. 08:13.
Citera
2017-02-11, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
En utsedd familj planerar flytta in i ÅW:s lyxstuga. Många ser det som oroande. Upprörande. De tilltänkta hyresgästerna har levt nedtryckta men nu upphöjts till AA:s vänner. Vad händer när ÅW besöker släkten och knackar på dörren till sin forna bostad?
Varför får man känsla av mellanstadieklass (som VISSA höll på. Andra tyckte det var tramsigt redan då) istället för vuxna jämställda människor. "Nu får du vara min kompis men inte igår och imorgon får vi se om jag valt någon bättre". Varför håller vuxna på att upphöja och nedsänka varandra?

Vem äger huset? Ska det säljas nu när ingen ägare (?) bor där?

---

Låter Pege sig fortfarande ledas av Gud? Har det gått bra hittills eller är det dags att byta strategi? Ett alternativ är att istället använda eget förnuft och samvete, men det har han ju föraktfullt predikat om "förnuftet är bara kött. Det ska dö!" (Fritt ur mitt minne).

---

Vad har medlemmar som inte tycker Peges handlande är ok att sätta emot?

-Flytta därifrån?
-Sluta stödja ekonomiskt (med tionde eller söka annat arbete om man är anställd i Knutby bygg)?
-Avslöja hans hemligheter som jag gissar handlar om "lusta" ?
Senast redigerad av joannaw 2017-02-11 kl. 10:09.
Citera
2017-02-11, 12:32
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Så sant. Sektberoende som fenomen har beskrivits i många samhällen. Idag vet man att signalsubstanser i hjärnan får beroendet att övergå i tvång och social sjukdom. Knutbymedlemmar är olika hårt fast i sektberoendet. Flera går efter kraschen i stödsamtal. Har de anlitade terapeuterna, själavårdarna och kristna hjälparna kompetens att ledsaga de svårast drabbade igenom abstinens- och avgiftningsfaser från långvarigt sektberoende? ---
Allt är relativt... skillnaden mellan sektmedlemskap och stödsamtal är i alla fall att i en sekt är frontfiguren/figurerna den/desamma hela tiden, och sekten blir således både emotionellt, andligt och intellektuellt alltmer inskränkt, rigid och statisk ju längre tiden går, eftersom de mindre sekter som styrs av en eller några få ledare vilket Knutby Filadelfia IMO är exempel på per definition kallas inskränkta sekter, vilka aldrig leder utvecklingen i konstruktiv riktning...

Stödsamtal däremot stimulerar det egna tänkandet, men terapeuten/samtalspartnern/coachen//själavårdaren kan ju aldrig uppfylla en liknande roll som en sektledare, så eftersom dessa till skillnad från sektledare är utbytbara spelar samtalspartnerns personliga kompetens IMO mindre roll i sammanhanget, eftersom de kan bytas ut allt eftersom behov/konflikter uppstår, vilket inte sektledare kan...

Med all forskning inom beroendevården som numera pågår (t.ex. 1, 2 och 3 etc.) så är det väl heller inte otänkbart att både klient såväl som själsvårdande avprogrammeringsterapeuter av olika slag inhämtar information därifrån...
Citera
2017-02-12, 21:02
Medlem
Citat:

Ja mycket märkligt att just den familjen blev utvald, i alla fall i min värld.
Citera
2017-02-12, 22:29
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:

Aj då! Du tar upp vad jag hittills inte nämnt. I höstas verkade AA ta kraschen hårt. Sa att hon skämdes och drog sig undan. Som ÅW:s syster har AA medverkat i knutbyledningens härskarteknik att söndra mellan makar och vänner. Efter AA:s långa sjukskrivning trodde man att hon med familj och gamle far skulle flytta. Men AA har svängt. Hon knyter an till tidigare ”ranglåga” medlemmar och intalar dem att ”ÅW har gjort rätt” och ”Det var ju inte hennes fel”. AA agerar som ÅW:s förlängda arm i Knutby.

Knutbyledare har för vana att straffa den som avslöjar deras hemligheter. Bestraffande obehag når även ut till anhöriga, grannar i byn och arbetskamrater som avslöjar ”vissa saker”. Så de flesta drar sig för att utåt säga vad de tänker och så som det är.

Så oerhört tragiskt och sorgligt!
Att man utnyttjar en känslig människa så.

Anständighetens gräns har överskridits med råge!
Citera
2017-02-13, 11:49
Medlem
Teleslingas avatar
Ni insatta människor: Vilka utomäktenskapliga förbindelser av sexuell karaktär förekommer nu för tiden i kretsen kring Knutby Filadelfia? Är exempelvis verkligen The Gembäcks så lyckliga som det förefaller utåt?

Nå, fram med snasket i ljuset!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in