2017-02-10, 23:01
Moderator
Lobengulas avatar
Det här visar bara att media har fått för stor makt som de missbrukar. Sedan sitter de och är upprörda över att kollegorna i bl.a. Polen sätts åt av politikerna.

Samma sak kommer hända här om vi får en vettig regering. Ljugmedia ska ha strikta regler för vad de får göra. Lekstugan är på väg att stängas. Jag har tidigare varit för att media måste få agera helt fritt. Det visar sig inte fungera, de missbrukar sin makt och det drabbar vanliga icke offentliga personer.

Medias makt ska strypas.
Citera
2017-02-10, 23:35
Medlem
Raglefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ispik
Varför basunerar man ut 60-0 ?

Är man 60ggr bättre än den vanlige svensken, dvs sina läsare?

Vad vinner de på det?

60-0, inte 60-1. I sin värld är journalister oändligt mycket mer värda än vanliga människor.
Citera
2017-02-10, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är i grunden bra att det fria ordet försvaras. Man skall kunna tycka vad man vill om Jim Olsson och hans uttalanden. Begreppet förtal bör reserveras för det fall när någon medvetet tillvitar någon falska uppgifter. Detta är inte minst viktigt för att Flashback skall kunna vara ett diskussionsforum där man fritt får uttrycka sin åsikt.

Så ur den aspekten är det bra att Mattsson frias.

Vad jag anser man kan ha synpunkter på är om Expressen medvetet spred lögner om Olsson och var det så fanns det kanske fog för att fälla. Om det var så har jag inte satt mig in i nog för att bedöma.
Expressen hade uppenbart ligiltighetsuppsåt.

Förövrigt väntat utfall. Sverige är en anarkotyranni där statens uppgift är att driva in skatt och jävlas med hederliga medborgare alltsom de skyddar kriminella från desamma.
Citera
2017-02-10, 23:44
Medlem
Raglefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Det här visar bara att media har fått för stor makt som de missbrukar. Sedan sitter de och är upprörda över att kollegorna i bl.a. Polen sätts åt av politikerna.

Samma sak kommer hända här om vi får en vettig regering. Ljugmedia ska ha strikta regler för vad de får göra. Lekstugan är på väg att stängas. Jag har tidigare varit för att media måste få agera helt fritt. Det visar sig inte fungera, de missbrukar sin makt och det drabbar vanliga icke offentliga personer.

Medias makt ska strypas.

Precis, det nuvarande systemet fungerar uppenbarligen inte och även jag har fått ändra åsikt en hel del allt eftersom jag tvingats se den hemska sanningen i vitögat. Demokratiska val blir ju rätt meningslösa när makten över opinionsbildningen till så stor del ligger i händerna på en icke folkvald klick med helt andra åsikter än folkmajoriteten. När sagda klick dessutom vill utrota det egna folket har systemet blivit direkt farligt och ondskefullt.

Medierna måste sättas på plats, och det ordentligt.
Citera
2017-02-10, 23:46
Medlem
HadronColliders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ispik
Varför basunerar man ut 60-0 ?

Är man 60ggr bättre än den vanlige svensken, dvs sina läsare?

Vad vinner de på det?

Tanken är antagligen att skrämma folk och säga "titta, så här går det om du sätter dig emot oss". Siffran 60 refererar till antalet påståenden juryn tog ställning till och avfärdade.

Jag undrar allvarligt om denna pappersutgåva inte kan bli något form av framtida samlarexemplar då den är så överdrivet extrem. Det är precis en sådan artikel jag ser framför mig att Winston Smith sitter och bränner på sanningsministeriet då man vill röja bevis för att någon överhuvudtaget motsatt sig Oceania.
Citera
2017-02-10, 23:48
Medlem
Durcherrss avatar
Det är nästan så att man vill... ja, jag borde nog inte nämna det här.

Fast det var väl i princip klart redan från början att det i princip är omöjligt att fälla nån av de stora medierna. Juryn bestod alla av likasinnade och hela etablissemanget stod bakom det svulstige fettot.
Citera
2017-02-10, 23:49
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Jim Olsson har väl fått säga vad han ville. Mattsson har väl fått säga vad han ville.
Att folk snackar skit om varandra tillhör tyvärr vardagen. Det borde du väl ha märkt att här på Flashback är det mer vardag än på mångas andra ställen.

Du har en uppfattning om vad som är förtal. Domstolen hade en annan.
I huvudsak får folk på flashback lov att säga att Mattsson är en fet gris och Mattsson får säga att många på är rasistiska, hatiska eller invandrarfientliga.

Hur menar du att domen skulle vara en inskränkning av någons yttrandefrihet.

Men för helvette människa.

Då är det alltså okej att du hamnar på Expressen löp imorgon med bild, namn och en stor text som lyder "NAZIST" ?

Detta menar du på allvar alltså är detsamma som om folk anonymt på flashback skriver att Mattsson är en idiot på olika färgstarka vis?

Troll.
Citera
2017-02-10, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula

Medias makt ska strypas.
Inskränkningarn skulle till exempel kunna bestå i att personer måste ges utrymme att försvar sig i text om den angrips. Om en tidning angriper med 500 ord bereds man plats med 250. Sedan skulle det såklart missbrukas och svaret klämmas in i ett annonsblad, men tidningshusens makt är obehaglig.

Den svenska traditionen att bara höra ena sidan är vidrig.
Citera
2017-02-11, 00:05
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den-Fete
Inskränkningarn skulle till exempel kunna bestå i att personer måste ges utrymme att försvar sig i text om den angrips. Om en tidning angriper med 500 ord bereds man plats med 250. Sedan skulle det såklart missbrukas och svaret klämmas in i ett annonsblad, men tidningshusens makt är obehaglig.

Den svenska traditionen att bara höra ena sidan är vidrig.

Det mest allvarliga och som får mig att få kalla kårar är hur media (Expressen) använder sin makt till att skrämma vanligt folk att ha "rätt åsikter", annars riskerar man uthängning i tidningen med namn och bild. Ett liv som blir förstört. Nuvarande lagstiftning gör att en privatperson inte har en rimlig chans att få rättelse.

Media ger sig på yttrandefriheten och då får de nog finna sig i att få sin egen frihet begränsad. De har med sitt eget agerande uppmärksammat folket på att det inte står rätt till här.

Jag måste nog säga att den här domen har fått mig att förstå att media missbrukar sin ställning och så kan vi inte ha det.
Citera
2017-02-11, 00:05
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HadronCollider
Jag undrar allvarligt om denna pappersutgåva inte kan bli något form av framtida samlarexemplar då den är så överdrivet extrem. Det är precis en sådan artikel jag ser framför mig att Winston Smith sitter och bränner på sanningsministeriet då man vill röja bevis för att någon överhuvudtaget motsatt sig Oceania.

Förhoppningsvis blir det ingen som röjer bevis. Förhoppningsvis blir det istället att folk tar upp dessa artiklar som exempel på hur riktigt illa det kunde vara med folkrätten i Sverige under 10-talet. Att folk tänker "hur kunde de?" osv.
Citera
2017-02-11, 00:32
Medlem
HadronColliders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Förhoppningsvis blir det ingen som röjer bevis. Förhoppningsvis blir det istället att folk tar upp dessa artiklar som exempel på hur riktigt illa det kunde vara med folkrätten i Sverige under 10-talet. Att folk tänker "hur kunde de?" osv.

Ja, det är just det som är skillnaden med informationssamhället. Det är i princip omöjligt att få information att försvinna eller ens hämma den.

Jag nämnde tidigare mördaren Jacques Wallner ( (FB) Jaques Wallner mördade Magnus N. 1982) som 1982 mördade en oskyldig man och slapp undan med 1 års fängelse eftersom han är journalist och således står över lagen. Då verkar de (medieetablissemanget) ha använt av principen att trycka ner sanningen samtidigt som de basunerar ut en alternativ historia.

Även om mediatystnaden har varit extrem i detta fallet så är det väldigt många som känner till det vid detta laget. Fria Tider läses av många svenskar och de har rapporterat väl. Det är verkligen intressanta tider nu, för medieetablissemanget gör precis allt för att tysta ner allt motstånd, men ändå går informationen igenom. Det är alltså, som många redan påpekat i tråden, exakt samma rättslöshet som förr i tiden, men nu exponeras det för alla att se.

Expressens framsida (60-0-artikeln) är typexemplet på hur folk som håller på att förlora makt beter sig.
Citera
2017-02-11, 00:58
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HadronCollider
Expressens framsida (60-0-artikeln) är typexemplet på hur folk som håller på att förlora makt beter sig.

60 skrivs på latin LX. Lxpressen är väl ett bra namn för en tidning som vars chefredaktör agera och till och med ser ut som en karikatyr av en romersk kejsare . Tänk Nero.

LX kan man uttala Lex och med tiden kommer nog detta bli ett prejudikat. Av hur man inte skall agera som chefredaktör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in