2017-02-10, 20:48
Medlem
Ja, juridiska processer är ett sätt. Se Zlatan och skitsnackaren, böter - ja och där rök en semester. För dessa 'stjärnor' i media så täcker ju arbetsgivaren upp det hela.
Ibland är rak kommunikation det rätta.

Tänk själv, du har en unge som gör fel. Att driva en rättsprocess i 2 år, kan ge resultat men att i stunden förklara och beskriva konsekvenserna är mer effektivt.

Kanske borde man helt rakt förklara konsekvenserna..
Citera
2017-02-10, 20:54
Medlem
de.Montforts avatar
Finns det någon möjlighet att ta fallet upp i Europadomstolen och vad har Olsson för möjligheter om ens någon?

Kudos till advokaten De Basso. Lägg hans namn på minnet som en advokat att anlita. Det ska löna sig att ta kampen mot makten.
Senast redigerad av de.Montfort 2017-02-10 kl. 20:57.
Citera
2017-02-10, 21:02
Medlem
MelTorments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Nej, det är inte förtal. Han har skrivit tusentals rasistiska inlägg. Han är inte vem som helst. Han har varit en professionell näthatare, och förtjänar då också att bli uthängd.Dessutom är jag ytterst tveksam på hur mycket man säljer på sd-artiklar. Knappast någonting skulle jag tro. Det handlar inte om det, det handlar om att peka på hur stort näthatet är, hur stor rasismen är och han är en av de personer som härjar runt på nätet och sprider raissm.

Året är 2017 och ingen tar de av makten, för att äga diskursen, skapade nyorden på allvar längre. I synnerhet inte när de är importerade och direktöversatta från den amerikanska diskursen på ett så jävla infantilt och transparent sätt.
Citera
2017-02-10, 21:09
Medlem
Joe Blows avatar
Ni som är upprörda över fähundens beteende borde rikta er ilska mot husse som adopterat, dresserat och bestämmer över honom. Bonnier heter han.
Citera
2017-02-10, 21:18
Medlem
Drozds avatar
Det är nog ingen större idé att driva rättsprocesser mot gammelmedia, de står över lagen. Nämndemän och domare skulle ha kölhalats i sagda medier om de utmanat denna straffimmunitet.

Troligtvis bättre att lägga pengarna på privatdetektiver drar fram smuts ur Mattsons och andra tunga mediechefers liv. Bygga en liten infobank just in case. Bara så att de vet att deras otrohetsaffärer kan avslöjas om de sprider för mycket lögner.
Citera
2017-02-10, 21:39
Medlem
Även om jag tycker det är lågt av Expressen att ge sig på enskilt småfolk, så måste jag nog moderera mina tidigare uttryckta åsikter. Efter att ha läst på så klart. Och efter att ha hört mig för med folk som kan det här med tryckfrihet bättre än vad jag kan.

Läser man det som käranden skrivit är det inte vackert det man läser. Det går ju faktiskt att vara kritisk mot en förd politik utan att skriva som han gjort. Och visst har Expressen ljugit och haft sig. Det är ju ställt utom allt tvivel. Och egentligen håller jag på käranden, anser att han ska få uttrycka sig så som han gjort. Men i Sverige har en tidning, vilket Expressen är, mycket stor frihet att skriva lite hur som helst. Så är uppenbarligen regelverket konstruerat. Man kan tycka att regelverket skulle må bra av en modernisering, men det är ändå så som det är, oavsett vad man tycker om det. Och hur det faktiskt är, är det man bör förhålla sig till. Inte förhålla sig till hur man tycker, vill eller önskar att det vore.

Och med beaktande av hur regelverket är konstruerat så var nog friandet förutsebart. Till och med för advokat de Basso. Förmodligen visste han att det skulle gå åt pipan. Men det sket han i. Här fick han ett saftigt mål att sätta tänderna i. Och han bet av en rejäl bit. Tog en rejäl tugga. Skulle gissa att pro bono-snacket är strunt. Han visste att pensionären skulle förlora. Men det går så klart inte att veta. Publicitet fick han dock, advokaten.

Så även om jag tycker Expressen betett sig illa i detta och i andra liknande fall, så var utgången i förtalsmålet förutsebar. Det är nämligen så att det faktiskt krävs ett mycket stort mått av klantighet av en periodisk skrift att lyckas med konststycket att fällas till ansvar för brott i ett tryckfrihetsmål. De som kan reglerna visste det, JK och PON till exempel. Förmodligen som sagt också advokat de Basso. Den många här hyllar.

Man ska komma ihåg att i Sveige är fokus nästan bara riktad mot mediers yttrandefrihet. Enskilda har rätt att yttra sig, precis som i den värsta diktatur, men enskilda saknar i princip allt skydd mot att behöva stå till svar för sina yttranden. Och i England eller USA så hade Expressen fått betala sjusiffriga belopp. Det är också nåt man kan tänka på.

Enligt min uppfattnig så bör anglosaxiska regler vad gäller medias ansvar för förtal införas också i Sverige,. Tryckfriheten bör gälla gentemot makthavare. Inte gentemot kreti och pleti och vanligt bittert småfolk.

I övrigt anser jag att all form av sakttefinansiering av media bör avskaffas.

Anser också att Expressen bör skämmas ögona ur sig. Ge sig på en gammal gubbe. Som den värsta skolgårdsmobbare. Det är lågt. Mycket lågt.
Citera
2017-02-10, 22:03
Medlem
OliverCromwells avatar
Det är nog dags att helt skrota Tryckfrihetsgrundlagen i så fall.

Det påminner mer om en lagstiftning i ett feodalt samhällssystem där Medier och journalister åtnjuter särskilda rättigheter som övriga medborgare inte har.

Det är en form av särlagstiftning som måste skrotas. Räcker gott och väl med Yttrandefrihetsgrundlagen dessutom.
Citera
2017-02-10, 22:10
Medlem
Sverige har fått sina egna Stasi. MSM har rätt att avgöra vilka åsikter som är hat eller inte. Om dem bestämmer sig på redaktionen att någon har fel åsikter så kan det hända att en reporter ringer på din dörr och avkräver dig ansvar både för saker du skrivit och i det här fallet även för saker du inte skrivit.

Du blir uthängd och rasistförklarad på första sidan i slaskpressen. Notera hur dom välter sig i lycka över att återigen få håna Jim på löpsedeln dem agerar som dem värsta mobbare och syftar till att få människor att avstå från att tycka fel, dvs något som inte är godkänt av Stasi, förlåt jag menade naturligtvis MSM. Det Om du vill ha upprättelse så är chansen säkert lägre än 1% att du lyckas. Om du mot all förmodan skulle lyckas så hittar du en notis på 10 rader långt in i tidningen.

Nu skriver jag att Löfven är en idiot, har jag näthatat nu? Skall jag även skriva att Batra är ful? Kan jag räkna med att Researchgruppen tar rätt på min identitet och att Mattsson och Baas står flåsande utanför min dörr?
Citera
2017-02-10, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Vadå privatperson? Han är en person som har skrivit tusentals rasistiska inlägg på diverse forum. Han är inte Sven Svensson som skriver ett enstaka inlägg en fredagskväll efter för mycket att dricka eller i ilska. Han har gjort det många många gånger. Det är helt rätt att skriva om det. Tidningen har inte gjort något fel. Och det ingår i sakens natur, att om du stämmer någon så kan du även bli tvungen att betala motpartens kostnader om du inte bevisar att de gjort fel.

Och vem bestämmer vad du skall tycka? Du själv? Regeringen eller Expressen?
Citera
2017-02-10, 22:21
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Jag ogillade spektaklet med åtalet från början till slut. Utgången var avgjord på förhand och bjussade Expressen på en lättköpt seger.

Jag avskyr verkligen den blaskan av hela mitt hjärta och med pengarna som gick upp rök hade man kunnat hålla punktbevakning på all skit som rinner ut genom spalterna där och köra den tillbaka upp i stolgången på producenterna. Under lång tid framöver.

Jag håller inte med utan dessa spektakel exponerar det korrupta systemet samtidigt som det får folket att organisera sig mot denna artificiella elit. Det här är bara en i raden poltiker/journalister vs. folket fight, mer kommer. Jag tycker vi alla ska tacka Jim Olsson och alla andra som drivit målet mot Expressen och lagt ner tid på detta. Detta ger oss bara mera kött på benen.
Citera
2017-02-10, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av de.Montfort
Finns det någon möjlighet att ta fallet upp i Europadomstolen och vad har Olsson för möjligheter om ens någon?

Kudos till advokaten De Basso. Lägg hans namn på minnet som en advokat att anlita. Det ska löna sig att ta kampen mot makten.

Det går så klart. Men även om Sverige fälls där, så kommer inget att hända. Det går inte att dra Expressen inför europatjofräset. Det är svenska staten man kan anklaga där. Och svenska staten skiter högaktningsfullt i vad man tycker där. Man säger inte att man skiter i det, men man gör det rent praktiskt. Det är nämligen så att i praktiken är det mesta av alla olika fina rättigheter inget värt. Folk kan stämma hit och dit och kräva ditten och datten och det enda som kommer ut av det är ett utlåtande som bara är just ett utlåtande. Ingenting praktiskt händer. Det är bara nån instans som säger hur man tycker att det ska vara. Nåt tvång för nån att följa nåt av det som sålunda tycks, är sällsynt. Ytterst sällsynt. Den som säger annorlunda är en lögnare.

Möjligen låter jag cynisk. Kanske är jag det. Och ändå tror jag inte att Sverige är på fallrepet. Eller att invandring och utlänningar är satans påfund. Till skillnad från vad många här tycks tro och tycka. Tvärtom. Men i Sverige är det tyvärr så att enskilt småfolk gör bäst i att foga sig. Oaktat vår medias och våra politikers försäkringar om motsatsen.
Citera
2017-02-10, 22:55
Medlem
ispiks avatar
Varför basunerar man ut 60-0 ?

Är man 60ggr bättre än den vanlige svensken, dvs sina läsare?

Vad vinner de på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in