2017-02-10, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är ett under att du inte har några nobelpris hemma....
Du kanske ska ta ditt resonemang med rätt personer? Detta har inget med ateism att göra.
Vad anser du om det jag skrev: "Att ateister använder metodens begränsning till att hävda att Bibeln inte stämmer är i sin förlängning inte mer värt än ett ateistiskt hävdande av tro."
Menar du att det inte stämmer?
På vilket sätt/varför menar du att metodens begränsning aktivt kan motbevisa Bibelns berättelser?
Citera
2017-02-10, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Informera oss gärna om vad som talar för guds existens.
Helhetsbilden. Bibelns skildring och logisk deduktion jämfört verkliga observationer i verkligheten.
Citera
2017-02-10, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Bara att titta på Milmerokins osammanhängande svammel där han ljuger och hittar på straw mans mest hela tiden medan han lägger fram sina konspirationsteorier likt DoÅ. Det går ju inte att få en sådan argumentation att bära med mindre än att man ljuger och är väldigt oärlig i sin diskussion.
Hittills har jag bara sett ateister lägga fram konspirationsteorier här(men inte i denna fråga), jag har inte lagt fram någon sådan. Kanske kan du visa var du menar att jag gjort det?

Var har jag kommit med osammanhängande svammel och lögner?
Citera
2017-02-10, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
När du försöker gå på vatten och ser det som bevis mot Bibeln när du misslyckas med det, så är det inte relevant motbevisning eftersom det inte hävdas i Bibeln att människor kan/ska kunna gå på vatten.
Jag tog inte det som exempel, jag frågade om det var sådana saker du menade....
Citera
2017-02-10, 13:46
Medlem
Citat:
Vad anser du om det jag skrev: "Att ateister använder metodens begränsning till att hävda att Bibeln inte stämmer är i sin förlängning inte mer värt än ett ateistiskt hävdande av tro."
Menar du att det inte stämmer?
På vilket sätt/varför menar du att metodens begränsning aktivt kan motbevisa Bibelns berättelser?
För att det inte bara är ateister som anser att vetenskapens metoder fungerar.
Det har inget med ateism att göra.
Däremot är vi flera här som frågat dig om en alternativ metod. Den som du använder dig av för att verifierar att Gud finns och att bibeln stämmer. Visa hur du gör för att verifiera detta, tack!
Citera
2017-02-10, 13:47
Medlem
Citat:
Jag tog inte det som exempel, jag frågade om det var sådana saker du menade....
Utifrån vad jag svarat, vad tror du?
Citera
2017-02-10, 13:48
Medlem
Citat:
Helhetsbilden. Bibelns skildring och logisk deduktion jämfört verkliga observationer i verkligheten.
Har du några exempel? Några tester du gjort? Vad som helst?
Citera
2017-02-10, 13:50
Medlem
Citat:
Utifrån vad jag svarat, vad tror du?
Svaret kom ju efter frågan. Men jag har fortfarande inte sett din metod som bevisar bibeln.
Citera
2017-02-10, 14:03
Medlem
Citat:
För att det inte bara är ateister som anser att vetenskapens metoder fungerar.
Det har inget med ateism att göra.
Däremot är vi flera här som frågat dig om en alternativ metod. Den som du använder dig av för att verifierar att Gud finns och att bibeln stämmer. Visa hur du gör för att verifiera detta, tack!
Jag anser att vetenskapens metoder fungerar, men att de inte nödvändigtvis är relevanta i denna fråga.

Du menar alltså att principen om metodologisk naturalism - enligt wiki:
"...ett metodologiskt förhållningssätt inom naturvetenskap, som innebär att man enbart studerar naturens lagbundenhet, och bara söker förklaringar och ställer upp hypoteser i termer av naturliga orsaker."
..är ett relevant för sammanhanget, icke-ateistiskt förhållningssätt i frågan om Bibelns sanningshalt, även när man hävdar motbevisning utifrån naturalistisk premiss?

Bibelns berättelser och logisk deduktion jämfört med verkliga observationer borde vara ett giltigt angreppssätt i frågan om Bibelns eventuella sanningshalt
Citera
2017-02-10, 14:07
Medlem
Citat:
Jag anser att vetenskapens metoder fungerar, men att de inte nödvändigtvis är relevanta i denna fråga.

Du menar alltså att principen om metodologisk naturalism - enligt wiki:
"...ett metodologiskt förhållningssätt inom naturvetenskap, som innebär att man enbart studerar naturens lagbundenhet, och bara söker förklaringar och ställer upp hypoteser i termer av naturliga orsaker."
..är ett relevant för sammanhanget, icke-ateistiskt förhållningssätt i frågan om Bibelns sanningshalt, även när man hävdar motbevisning utifrån naturalistisk premiss?

Bibelns berättelser och logisk deduktion jämfört med verkliga observationer borde vara ett giltigt angreppssätt i frågan om Bibelns eventuella sanningshalt
Ja, bara du visar ett sätt att undersöka onaturliga påståenden, så får vi se. Kom bara ihåg att undesöka alla onaturliga påståenden med samma metod sedan. Det öppnar ju för en massa olika gudar och allehanda påståenden.
Citera
2017-02-10, 14:29
Medlem
Citat:
Har du några exempel? Några tester du gjort? Vad som helst?
Jag har använt vissa exempel här i tråden och tidigare på andra trådar du medverkat i, men det verkar ha gått obemärkt förbi...

Jag tog nyss upp exempel med geologiska kolumnens fossil vilka vart och ett blivit snabbt begravt av sedimentmassor varav en del har kvar mjukdelar som ännu inte hunnit fossiliserats. Om man jämför detta med hur snabbt mjukdelar går upp i sina beståndsdelar i labbtester kan man sluta sig till att det vore möjligt att de fossil man funnit mjukdelar i har en ålder som motsvarar deduktion utifrån Bibelns berättelser.

Förekomsten av "paraconformities" visar i ett enda drag att hela eller delar av kolumnen uppkommit som en följd av en världsvid översvämning och dess efterverkningar på ett sätt som skulle kunna motsvara berättelsen i Bibeln.
Citera
2017-02-10, 14:43
Medlem
Citat:
Jag har använt vissa exempel här i tråden och tidigare på andra trådar du medverkat i, men det verkar ha gått obemärkt förbi...

Jag tog nyss upp exempel med geologiska kolumnens fossil vilka vart och ett blivit snabbt begravt av sedimentmassor varav en del har kvar mjukdelar som ännu inte hunnit fossiliserats. Om man jämför detta med hur snabbt mjukdelar går upp i sina beståndsdelar i labbtester kan man sluta sig till att det vore möjligt att de fossil man funnit mjukdelar i har en ålder som motsvarar deduktion utifrån Bibelns berättelser.

Förekomsten av "paraconformities" visar i ett enda drag att hela eller delar av kolumnen uppkommit som en följd av en världsvid översvämning och dess efterverkningar på ett sätt som skulle kunna motsvara berättelsen i Bibeln.
Inte mycket till bevis att bygga sin gudstro kring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in