2017-02-10, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns
1. Var kan jag bidra med pengar till Jim?

2. Vi måste ta reda på vilka politiska aktivister som juryn bestod utav. Det här fallet skall dokumenteras i minsta beståndsdel för eftervärlden. Även om Expressen tror att dom har vunnit en seger i detta så skedde "segern" under ett sådant flagrant övertramp att det kan användas som effektiv reklam för "vår" sak under en lång tid framöver. Dom uppenbara övertrampen hos Expressen följt av den uppenbart politiska domen och att skälen till domen klassas som hemlig kommer att fungera som mycket effektiv storytelling för att visa hur vidrigt genomkorrupt etablissemanget i Sverige är idag 2017. T.o.m. det grisliknande och ondskefulla utseendet hos Mattsson påminner om skepnaden av en överdrivet vidrigt tecknad antagonist i en Hollywoodfilm. Bra för oss.

Vem då? Vilka? Här i tråden eller? Eller är det så enkelt att du är så jävla korkad att du inte förstår att över en miljon registrerade medlemmar på Flashback inte är en homogen skribent som tycker och står för samma sak? Att du har läst att någon söndagsrasist här på forumet föredragit Excessen framför Aftonhoran betyder inte att Excessen skulle vara en tidning som den brokiga samling av SD:are/nassar/gammelsossar/studenter/akademiker/hemmafruar/pensionärer/egenföretagare/anställda/skolungdomar, etc. – som inte tillkännager sin tro till den – av offentligheten propagerade politiska åskådningen – gör det. Svårt att hänga med eller?

Ja lite svårt där du beskriver det som "vår" sak. (du vet väl om att man kan ha olika nick på Flashback, så den där miljonen ska du nog ta med en nypa salt.)
Citera
2017-02-10, 08:20
Medlem
ppp333s avatar
Jag hade bestämt mig för att ta en paus från att skriva ute på nätet, men...
fan jag mår illa!!!
Ni som är duktiga på att skriva kärnfulla inlägg...formulera er kortfattat och tydligt om denna historia och sprid!!!
Folk måste få veta hur äckligt rättslöst och korrumperat det är i vårt skenheliga land.
Jävla Expressen...dom som häxjagat folk till självmord....en stor maktfullkomlig fet drake som jagar enskilda individer, hänger ut dom, förstör deras privata helgd för saker dom sagt (och inte ens sagt) samtidigt som de skyddar brutala mördare och våldtäktsmän mm
As!
Citera
2017-02-10, 08:39
Medlem
ppp333s avatar
Citat från advokat De Bassos Facebook:
Citat:
Domen är unik då det var ostridigt att Expressen tillskrivit Olsson osanna kommentarer där han framställdes som våldsbejakande rasist och att Expressen vägrat ta bort de osanna kommentarerna under två år.
Expressen anförde att de råkat sortera lappar med kommentarerna i fel mapp, därav den felaktiga publiceringen. Vidare att de osanna kommentarerna var representativa för Olssons åsikter ändå. Vad som frikände Mattsson kommer vi aldrig få veta, eftersom att juryns beslut inte innehåller någon motivering. Domen går inte att överklaga https://www.facebook.com/advokatdebasso/
Det är så sjukt!!!
De har erkänt att de publicerat felaktigt.
I princip kan Expressen börja själva formulera åsikter och tillskriva enskilda svenskar dessa uttalanden, hänga ut dem för allmän bespottan och försvara det med att det är nog så han eller hon tycker och tänker ändå, så det gör inget att vi bara hittar på.
Citera
2017-02-10, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Från Avpixlat

vilhelmmoberg1984 för 2 timmar sedan
Hej,

Det är jag som är Jim Olsson.
Tack för alla vänliga ord och goda råd.
Här kan ni läsa kommentar från den fantastiska Advokatfirman De Basso.
https://www.facebook.com/advokatdebasso/
I ett normalt land hade vi vunnit stort.
Jag har just nu den passande pseudonymen efter
författaren och rättskämpen Vilhelm Moberg samt
1984 efter den berömda boken från George Orwell.
Just nu ligger jag back ungefär 364 000 kr relativt insamlade 536 000
eftersom De Basso efterskänkte ungefär 350 000.
Tack igen alla som stött mig ekonomiskt.
Jag kommer diskutera med advokat helst då De Basso
om överklagan till Europadomstolen finansiering mm.
Då är det staten Sverige man processar mot.

Mvh
Jim Olsson
Är upprörd och vill lämna bidrag till rättegångskostnaderna, men har inte läst hela tråden . . .

Har någon hygglig själ länken till insamlingen?

PS. Jag har lämnat Facebook för gott, så kan inte kolla där.
Senast redigerad av turtletoad 2017-02-10 kl. 08:43. Anledning: glömde . . .
Citera
2017-02-10, 08:56
Medlem
PlutoJs avatar
Så sammanfattningsvis:

En lagstiftning som tillkommit för att skydda och garantera en svag parts kritik mot statsmakten har nu i praktiken använts för att hänga ut och bestraffa en svag parts kritik mot statsmakten? Kan man tolka det på annat vis egentligen?

Lagtillämpningen är dessutom satt i praktik av en politisk domstol (statsmakten) vars resonemang och skäl till dess praktik är hemliga och oåtkomliga för den svaga parten och folket i stort.
Citera
2017-02-10, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caras
"Jag har beslutat att efterskänka lejonparten av vårt arvode. Jag har inte hjärta att begära en krona till av Olsson när hela rättssamhället och tredje statsmakten fullkomligt kört över honom. Pensionären Olsson har nu att svara för Expressens advokatkostnader om över 650.000 kr."
- Advokatfirman De Basso
https://www.facebook.com/advokatdebasso/

Det kan för de flesta av er säkert se trevligt och mänskligt ut att advokatfirman gör så. Men det visar i stället att det är fel krut i gänget. Hur ska man göra då? Jo, använd istället de pengarna till att lämna in en ny stämningsansökan?

Idag skriver Expressen: "....det är även viktigt att det går att väcka enskilda åtal. Så att någon, som näthataren Jim Olsson, kan stämma AB Kvällstidningen Expressen och Expressens ansvariga utgivare, alltså undertecknad, för grovt förtal och dessutom kräva 150 000 kronor i skadestånd."

Det gör Expressen med det uppenbara syftet att trycka till Jim O. Det är emellertid förtal och det är grovt. Anfall är bästa försvar.
Citera
2017-02-10, 09:03
Medlem
OliverCromwells avatar
Det här jävla hemlighetsmakeri för "tryckfrihetsmål", vart i hela friden kommer det ifrån?

När kom den lagen/ordningen till och vad var motiveringen till detta?!
Senast redigerad av OliverCromwell 2017-02-10 kl. 09:05.
Citera
2017-02-10, 09:45
Medlem
ppp333s avatar
Gammal kritik mot detta förfarande med en partisk jury som inte behöver motivera sig:

Bör tryckfrihetsprocessen reformeras?

Av juris doktor THORSTEN CARS:

Citat:
Redan sättet att utse jurymän gör att juryns opartiskhet rent generellt kan ifrågasättas. Eftersom jurymännen väljs av en politisk församling (landsting eller kommunfullmäktige) och parterna har begränsad möjlighet att påverka juryns sammansättning i det enskilda målet, kan utgången förefalla given på förhand om målet är politiskt färgat — vilket tryckfrihetsmål ofta är — och minst fyra meningsmotståndare till målsäganden ingår i juryn.

----
Den viktigaste invändningen mot juryn är emellertid enligt min mening att den inte motiverar sina utslag. Redan detta förhållande måste från principiell synpunkt väcka stora betänkligheter i en rättsstat.
----
Eftersom ett friande juryutslag inte kan överklagas och närmare 75 procent av juryutslagen är friande

http://svjt.se/svjt/1986/24
Senast redigerad av ppp333 2017-02-10 kl. 09:52.
Citera
2017-02-10, 09:46
Medlem
enfindams avatar
Mina sympatier går till Jim Olsson idag. Det Expressen har gjort när de har röjt anonymiteten på vanliga svenskar och hängt ut dom är oetiskt och kränkande. Det är ett maktmissbruk utan dess like. Jag tror att de flesta är överens om att denna dom är fullständig obegriplig och djupt orättvis.
Senast redigerad av enfindam 2017-02-10 kl. 10:04.
Citera
2017-02-10, 09:50
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det här jävla hemlighetsmakeri för "tryckfrihetsmål", vart i hela friden kommer det ifrån?

Kan det ha nånting att göra med källskyddet? Låter lite underligt men är en idiot när det kommer till juridik.
Citera
2017-02-10, 09:57
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell

Inte kom det från en rättsstat i alla fall. Snarare från en bananrepublik.
Citera
2017-02-10, 10:02
Medlem
MADs avatar
Finns domen i sin helhet att läsa någonstans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in