2017-02-05, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av "KomissarieBeck|59819726
Marre1976. Detta är en vääääldigt stor dag!!!!

Vi är nästan helt överens i en fråga, nästan
"

Ja, sannerligen en minnesvärd stund. Jag är böjd att instämma och letar febrilt efter partyhatten, jag vet att den ligger här någonstans...

Jag försöker att sätta mig in i de anhörigas situation. Om det var min bror/syster/dotter/son som satt häktad för liknande brott. Skulle jag då ta samtalet om de ringde från häktet och sa att han/hon ville prata med mig?
Jag vet fan inte.
Citera
2017-02-05, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Undrar om det kan ha att göra med hans psykiska status plus hans
relativt låga ålder.
Min gissning är att han har stora mentala problem.

Ja direkt lastgammal är han ju inte och tror ej heller att psyket hans är sådär tiptop men att restriktionerna uteblev lär nog bottna i att bevisläget är så pass gott att han helt enkelt inte bedöms kunna påverka utfallet.
Citera
2017-02-05, 19:21
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Marre1976. Detta är en vääääldigt stor dag!!!!

Vi är nästan helt överens i en fråga, nästan
Det är sant att en anhörig är kommunikation med omvärlden. Om det sker någon sorts bevakning vet jag faktiskt inte men jag antar att det gör det.
Information om vad åklagaren säger får ju GM garanterat via sin advokat så att s.k information utifrån kan en häktad säkert få men det är nog svårare att få ut information.

Att GM inte har fulla restriktioner tycker jag också är högst anmärkningsvärt......

<3 Äntligen
Citera
2017-02-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skildojver
Ja, sannerligen en minnesvärd stund. Jag är böjd att instämma och letar febrilt efter partyhatten, jag vet att den ligger här någonstans...

Jag försöker att sätta mig in i de anhörigas situation. Om det var min bror/syster/dotter/son som satt häktad för liknande brott. Skulle jag då ta samtalet om de ringde från häktet och sa att han/hon ville prata med mig?
Jag vet fan inte.

Att det är hemskt för bo's familjer, nära och kära det är begripligt.
Vilken sorg att förlora någon och antagligen ännu värre på detta vis

Att vara anhörig eller vän till gm är nog också likadant, att gå med skamkänslor och hur har vi kunnat förhindra känslor

En intressant frågeställning:
Svårt att svara. Kanske skulle jag ta luren för att få svar på varför eller var det du som gjorde det
Citera
2017-02-05, 22:23
Medlem
5549s avatar
Nog skulle man lyfta på luren om ens son ringde från häktet. Kärleken till familjemedlemmar, speciellt föräldrar till sina barn, rubbas svårare än vad ni verkar tro.
Citera
2017-02-05, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Nog skulle man lyfta på luren om ens son ringde från häktet. Kärleken till familjemedlemmar, speciellt föräldrar till sina barn, rubbas svårare än vad ni verkar tro.

Japp så är det
Citera
2017-02-06, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549

Jo. Det är nog så. Men inget samtal att se fram emot.
Fruktansvärd historia för alla parter.
Citera
2017-02-06, 11:14
Medlem
Gissar att Breiviks mor fick ett kortare liv som resultat av sorgen.

Det som gör mest ont är att forum ofta brukar innehålla en hel del inlägg om hur familjen borde hängas mm, som om föräldrar och syskon automatiskt skall hållas skyldiga.
Citera
2017-02-06, 20:01
Medlem
I häktet, i Gävle dvs och på anstalter måste du skriva en ansökan för varje person, samt ange status på den personen, moder vän etc, sen är det upp till häktet att avgöra om det går igenom, och det är efter att personen ifråga har skrivit under och skickat tillbaka till häktet, och det gäller ett telefonnummer. Det är endast plastbestick(förmodligen orelevant), du har 1 timme utomhus per dag uppdelat på två gånger. Med dom andra intagna, Upplåsning från cell/rum runt 8 och inlåsning för kvällen efter middagen som är kring 16tiden. Och sysselsättningen i Gävle är ingenting att hurra för, pingis kortspel och ev konsolspel.
För att ringa behövs pengar, du får köpa kort med markeringar på. Och kiosken kommer en gång i veckan. 8 eller 10 st per avdelningen på öppna häktet i Gävle.

Anledningen till att han inte har restriktioner är förmodligen för att han inte kan försvåra utredningen genom kontakt med omvärlden, hade det varit en till person inblandad så hade han garanterat haft fulla restriktioner.

Har han psyke för det så är det inte speciellt svårt att varken sitta häktad eller i finkan. Men många blir dock knäckt av institutioner. Tro det eller ej.
Citera
2017-02-10, 08:43
Medlem
http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/dna-analysen-klar-binder-20-aringen-till-dubbelmordet-i-rabo

"Den tekniska utredningen har stärkt misstankarna mot den 20-årige man som misstänks för dubbelmordet i Råbo, Hudiksvall den 22 december. Det uppger åklagare Christer Sammens.
– Han är bunden till gärningen via dna, säger Christer Sammens.
Det är NFC, Nationellt Forensiskt Centrum, som gjort dna-analyserna som knyter den häktade 20-åringen till brottet uppger åklagaren."
Citera
2017-02-10, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/dna-analysen-klar-binder-20-aringen-till-dubbelmordet-i-rabo

"Den tekniska utredningen har stärkt misstankarna mot den 20-årige man som misstänks för dubbelmordet i Råbo, Hudiksvall den 22 december. Det uppger åklagare Christer Sammens.
– Han är bunden till gärningen via dna, säger Christer Sammens.
Det är NFC, Nationellt Forensiskt Centrum, som gjort dna-analyserna som knyter den häktade 20-åringen till brottet uppger åklagaren."

Det var väl ganska väntat. Intressant detta med inbrottet i stugan. Kan Simon ha legat där och tryckt utan att bli upptäckt och sedan smitit därifrån vid ett senare tillfälle? Är det verkligen möjligt?
Citera
2017-02-10, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvra
Det var väl ganska väntat. Intressant detta med inbrottet i stugan. Kan Simon ha legat där och tryckt utan att bli upptäckt och sedan smitit därifrån vid ett senare tillfälle? Är det verkligen möjligt?

Ja inte helt omöjligt kanske, dom vågade ju inte ge sig efter gärningsman / gärningsmännen /kvinna/kvinnor ut i skogen då dom inte visste vad dom hade att göra med för typ av GM.
Senast redigerad av Buddisten 2017-02-10 kl. 10:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in