2017-02-10, 02:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Enkel matematik är att om man kräver ensam vårdnad får man också ensam ta hela ansvaret.
Nej, faktiskt inte ....
Citera
2017-02-10, 02:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, faktiskt inte ....

Jaså du kräver att få hela kakan men vill bara betala för halva, ja du är ju en egoist som i det här fallet inte ens respekterar barnets rätt till båda föräldrarna.
Citera
2017-02-10, 02:09
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Nej, jag anser faktiskt att lika krav råder för båda föräldrarna och att barn har rätt till båda föräldrarna .. och nej, jag smiter inte undan ansvar - tvärtom.

Jag har också tagit ansvar för min reproduktion -- när jag inte ville ha fler barn så steriliserade jag mig ...

Jag anser att män skall ta samma ansvar för sin reproduktion - inte kräva att slippa ansvar barn de tillverkat..

Håll i snorren om du inte vill ha barn .. får du barn, begränsa det så att du klarar ansvaret för de skapat ..

Rätt enkel matematik tycker jag.

Det är ett faktum att lika krav inte råder för båda föräldrarna, och barn kan inte både ha rätt till båda föräldrarna och att du samtidigt är fullt villig att medvetet försätta de i en situation där du blir ensamstående på en och samma gång. Varför dribblar du dig själv i onödan? När du klart och tydligt förespråkade att du inte ens känner dig nödgad att ö h t fråga om mannens åsikt.

Mäns ansvar över sin reproduktion = tänk på att du är förälder när kvinnan känner för det och potentiell förälder varje gång du har sex, kvinnans ansvar = gör vad fan du vill och skit i alla andra. Och visst kan män anpassa sig efter verkligheten för vad den är och det faktumet att de är könsdiskriminerade men inte fan är det något hållbart argument för det.

Men nu ska ju ensamstående kvinnor få inseminera sig också så varför ska män ha ett ansvar för något staten redan betraktar dem som överflödiga i? För män behövs inte för sitt faktiska föräldrarskap men cashen däremot...
Citera
2017-02-10, 02:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Korkat argument.
Ett val att ha sex är inte ett val att befrukta. Du gillar rondeller va?
Min GARMIN gillar rondeller - jag tycker det är skitsamma om jag åker på rak väg, skall ta kurvor eller köra i rondell .. Jag behärskar alla körsätten ...Jag är en jävel på att tränga mig in i kö också . .. Vad det nu har med diskussionen att göra ..

Du väljer när du har sex om du vill ta risken att befrukta kvinnan eller inte ....

Citat:
Eller så har jag och kvinnan sex precis som vi vill och var och en ansvarar för sina egna kroppar och beslut. Vart det för jämställt för dig?
Det är mycket jämställt tänkt och innebär att du avgör om du släpper sperma i henne så hon kan befruktas eller inte .. Du tar ansvar för ditt sex, hon för sitt...

Citat:
Varpå kvinnan ansvarar för sin kropp och sitt beslut. Det låter rimligt.
Och eftersom att du har svårt att hålla det i minnet så säger jag det igen, att ha sex är inte ett beslut att befrukta en kvinna eller att skaffa barn för den delen. (Skriv ned det)
Jo, det är faktiskt ditt beslut om du vill ta risken att släppa satsen i en kvinna eller inte .. när du väl gjort det och hon är befruktad så har du överlämnat beslutet till henne ..

Hon kan inte föda ditt barn utan att du först befruktar henne ... Det är vad du skall inse...

Citat:
Tydligen inte så enkelt och nu använder du argumentet "Det är så därför ska det vara så". Jag trodde du förstod att det inte var ett argument.

Ansvar för egna beslut, egna kroppar. (Skriv ned det här också)
När du lämnar ifrån dig bankomatkortet/kreditkortet och lämnar ut din kod så kan du också gå hem och tycka det är förjävligt att den andra tömde det .. men hur mycket du än grinar så kommer du få stå ditt kast ... Hur barn blir till är en mer grundläggande kunskap än så, och något vi vetat långt innan både bankomatkort och kreditkort fanns ... använd ditt sunda förnuft så slipper du bli blåst ...

Citat:
Ansvar för egna kroppar och beslut, står klart och tydligt på flertalet tillfällen. (Skriv ned det igen)
Jepp jag som kvinna tar ansvar för min kropp och mina beslut .. du som man tar ansvar för dina ...

Blir det ett barn som följd av våra enskilda beslut - då har vi båda ansvar för det ...

Citat:
Hur trasig är man när man tycker att ens eget beslut är någons annat ansvar?
Curlad.
Ja, hur trasig är du som förespråkar ansvarsfrihet för män och juridisk abort ...

Berätta..
Citera
2017-02-10, 02:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jaså du kräver att få hela kakan men vill bara betala för halva, ja du är ju en egoist som i det här fallet inte ens respekterar barnets rätt till båda föräldrarna.
På vilket sätt respekterar jag inte barns rätt till båda föräldrarna?

Underhållsbidraget täcker för övrigt 40% av baskostnaden för ett barn .. en förälder som begär underhållsbidrag när den står för större delen av boende och kostnad betalar väsentligt mycket mer än så för sitt barn ...

För de barn vi har så har maken stått för största delen av kostnaden i kronor och ören när de var små eftersom jag var hemmafru .. Ser faktiskt inte alls det som egoism .. men vill du ta den diskussionen - då är ju du inne på feminismlinjen och jag tar gärna den diskussionen med dig ...
Citera
2017-02-10, 02:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
På vilket sätt respekterar jag inte barns rätt till båda föräldrarna?

Underhållsbidraget täcker för övrigt 40% av baskostnaden för ett barn .. en förälder som begär underhållsbidrag trots att den står för större delen av boende och kostnad betalar väsentligt mycket mer än så för sitt barn ...

För de barn jag har så har maken stått för största delen av kostnaden när de var små eftersom jag var hemmafru .. Ser faktiskt inte alls det som egoism .. men vill du ta den diskussionen - då är ju du inne på feminismlinjen och jag tar gärna den diskussionen med dig ...

Du invände mot mitt inlägg där jag skrev att barnet har rätt till båda föräldrarna. Detta samt att om den ena föräldern förvägrar barnet den rätten och kräver ensam vårdnad får den föräldern också ensam ta det fulla ansvaret. Vill man dela det ekonomiska ansvaret får man också erbjuda sig att dela på vårdnaden.

Och du kunde alltså inte heller denna gång säga att du är för en lag som säger att även kvinnan måste kunna styrka att hon fått samtycke från mannen. Åt andra hållet har du däremot inga problem med lagen.
Citera
2017-02-10, 02:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Det är ett faktum att lika krav inte råder för båda föräldrarna, och barn kan inte både ha rätt till båda föräldrarna och att du samtidigt är fullt villig att medvetet försätta de i en situation där du blir ensamstående på en och samma gång. Varför dribblar du dig själv i onödan?
Det sa jag inte faktiskt

Citat:
När du klart och tydligt förespråkade att du inte ens känner dig nödgad att ö h t fråga om mannens åsikt.
Jag tycker att jag var tydlig med att jag frågade om hans åsikt ...

Citat:
Mäns ansvar över sin reproduktion = tänk på att du är förälder när kvinnan känner för det och potentiell förälder varje gång du har sex, kvinnans ansvar = gör vad fan du vill och skit i alla andra. Och visst kan män anpassa sig efter verkligheten för vad den är och det faktumet att de är könsdiskriminerade men inte fan är det något hållbart argument för det.

Min man och mina söner (och min bror) har i och för sig alla lärt sig en teknik för att inte överlåta allt i kvinnans händer .. det heter "skydda dig" .. ungefär som vi lärt döttrarna för att undvika oönskad graviditet och könssjukdomar faktiskt ...

Och jag måste ha utomordentligt smarta söner -- för de fattade instruktionerna de också ...
Citat:
Men nu ska ju ensamstående kvinnor få inseminera sig också så varför ska män ha ett ansvar för något staten redan betraktar dem som överflödiga i? För män behövs inte för sitt faktiska föräldrarskap men cashen däremot...
Varför drar du upp det i en diskussion med mig -- jag var och är fortfarande motståndare till det....
Senast redigerad av micro113 2017-02-10 kl. 02:31.
Citera
2017-02-10, 02:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du invände mot mitt inlägg där jag skrev att barnet har rätt till båda föräldrarna. Detta samt att om den ena föräldern förvägrar barnet den rätten och kräver ensam vårdnad får den föräldern också ensam ta det fulla ansvaret. Vill man dela det ekonomiska ansvaret får man också erbjuda sig att dela på vårdnaden.

Och du kunde alltså inte heller denna gång säga att du är för en lag som säger att även kvinnan måste kunna styrka att hon fått samtycke från mannen. Åt andra hållet har du däremot inga problem med lagen.
Nej, det gjorde jag verkligen inte - eftersom jag anser att barn har rätt till båda föräldrarna ...

Jag invände mot att du generaliserande ansåg att ensam vårdnad skulle befria den andra från ekonomiskt ansvar .. Gå tillbaka och läs igen....

Edit:
Andra stycket besvarar jag fortfarande inte förrän du omformulerat det så att det stämmer överens med våra rättsprinciper --- som med trädgårdsredskap, bilar, cyklar, pengar osv ...
Citera
2017-02-10, 02:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej, det gjorde jag verkligen inte - eftersom jag anser att barn har rätt till båda föräldrarna ...

Jag invände mot att du generaliserande ansåg att ensam vårdnad skulle befria den andra från ekonomiskt ansvar .. Gå tillbaka och läs igen....

Jag har inte skrivit detta, du visar återigen upp dålig läsförståelse. Jag anser inte att man ska undslippa ekonomiskt ansvar bara för att man inte har vårdnad om barnet. Det jag skrev var att om den ena föräldern kräver ensam vårdnad får denne också vara beredd att ta hela ansvaret. Förstår du skillnaden, annars tänk efter en gång till.

Citat:
Andra stycket besvarar jag fortfarande inte förrän du omformulerat det så att det stämmer överens med våra rättsprinciper --- som med trädgårdsredskap, bilar, cyklar, pengar osv ...

Så du vill att jag ska omformulera en fråga bara för att du inte vill svara på den? Nej frågan kvarstår:

Är du för en lag som säger att en kvinna måste kunna styrka att hon har fått samtycke av mannen innan de har sex? Du kan svara ja eller nej på den frågan, det är inte så svårt om du inte är en hycklare som inte vill röja att du inte är för jämställdhet.
Citera
2017-02-10, 02:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag har inte skrivit detta, du visar återigen upp dålig läsförståelse. Jag anser inte att man ska undslippa ekonomiskt ansvar bara för att man inte har vårdnad om barnet. Det jag skrev var att om den ena föräldern kräver ensam vårdnad får denne också vara beredd att ta hela ansvaret. Förstår du skillnaden, annars tänk efter en gång till.
Och jag replikerade med att det beror helt på varför den ena föräldern kräver ensam vårdnad .. gå tillbaka och läs...

Citat:
Så du vill att jag ska omformulera en fråga bara för att du inte vill svara på den? Nej frågan kvarstår:

Är du för en lag som säger att en kvinna måste kunna styrka att hon har fått samtycke av mannen innan de har sex? Du kan svara ja eller nej på den frågan, det är inte så svårt om du inte är en hycklare som inte vill röja att du inte är för jämställdhet.
Det fetade - återigen, skriv om så det stämmer överens med svenska rättsprinciper .. försökt inte hitta på egna ..

Och att du fastnat i detta rapande visar ju bara hur rädd du själv är för en sådan lag ...

Återigen - det som skulle gälla är samma kriterier som om det handlade om trädgårdsredskap .. och de har du själv fattat och skrivit ut ...

Citat:
Men nu får du skärpa till dig lite micro. Du påstår att den som lånar en sak måste kunna styrka att denne fått samtycke till att få låna saken. Jag säger att du har fel och uppmanar dig att visa den lagparagraf som säger att samtycke måste kunna styrkas vid lån av saker.

Jag säger att rätten i ett sådant fall skulle ta ställning till om den som lånade saken hade skäl att tro att det var okej eller inte,

[...]
(FB) Samtycke, hur ser det ut....

Det gäller inte för sex idag om du talar man - kvinna, enbart man-man utanför homosexuella kretsar ...

Idag säger lagen gällande sex .. "Hur visade du att du INTE ville " ..

Något helt annat mao ....
Citera
2017-02-10, 02:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Och jag replikerade med att det beror helt på varför den ena föräldern kräver ensam vårdnad .. gå tillbaka och läs...

Varför skulle det bero på det, kan du motivera dina åsikter istället för att bara tycka?

Citat:
Återigen - det som skulle gälla är samma kriterier som om det handlade om trädgårdsredskap .. och de har du själv fattat och skrivit ut ...

Du har ju redan försökt hitta en paragraf som säger att man måste kunna styrka samtycke till lån av trädgårdsredskap utan att hitta det. Borde du inte ha lärt dig något av det. Det är åklagaren som har bevisbördan för att brott har begåtts, inte försvaret som har bevisbördan för att brott inte har begåtts.

Citat:
Det gäller inte för sex idag om du talar man - kvinna, enbart man-man utanför homosexuella kretsar ...

Idag säger lagen gällande sex .. "Hur visade du att du INTE ville " ..

Något helt annat mao ....

Frågan gällde inte vad lagen säger idag utan om du är för en lag som säger att även en kvinna måste kunna styrka att mannen har gett sitt samtycke. Det är inte svårt att svara ja eller nej på den frågan, såvida man inte är en hycklare som svarar olika beroende på kön.
Citera
2017-02-10, 03:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Varför skulle det bero på det, kan du motivera dina åsikter istället för att bara tycka?
Jag gav exempel i ett tidigare svar -- t ex Daddy fick till slut ensamvårdnad för sitt barn, och använde vårdnadskapet för att tillgodose dotterns behov av båda ...

I andra fall kan det handla om att pappan skadat barnet och därför för barnets skull inte skall ha gemensam vårdnad eller obevakad kontakt.

Det kan handla om missbrukare som inte skall ha beslutande rätt eller obevakad tid med barnet osv ...

Citat:
Du har ju redan försökt hitta en paragraf som säger att man måste kunna styrka samtycke till lån av trädgårdsredskap utan att hitta det. Borde du inte ha lärt dig något av det. Det är åklagaren som har bevisbördan för att brott har begåtts, inte försvaret som har bevisbördan för att brott inte har begåtts.
Det finns ingen paragraf som nämner just trädgårdsredskap .. däremot egendom, och den har jag länkat till ..

Citat:
Frågan gällde inte vad lagen säger idag utan om du är för en lag som säger att även en kvinna måste kunna styrka att mannen har gett sitt samtycke. Det är inte svårt att svara ja eller nej på den frågan, såvida man inte är en hycklare som svarar olika beroende på kön.
Det är uppenbarligen svårt för dig att omformulera frågan så den stämmer med de rådande rättsprinciperna .. så det är svårt för mig att se att du anser det enkelt att bara svara ja eller nej på en inadekvat frågeställning ..

Du kan bädda in det hur mycket du vill .. omformulera om du vill ha ett rakt svar ..

Edit
Trädgårdsredskap .. dina egna ord ...

[..]
Jag säger att rätten i ett sådant fall skulle ta ställning till om den som lånade saken hade skäl att tro att det var okej eller inte,
Senast redigerad av micro113 2017-02-10 kl. 03:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in