2017-02-10, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
J
Återigen - om jag godkänt att han få ta dem utan att fråga så är det okej. OM han bara tar dem och jag till slut tröttnar så är det egenmäktigt förfarande han sysslar med.

Om du tröttnar under tiden han använder dem så ska det vara brottsligt?
Citera
2017-02-10, 00:52
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Hahaha! De får ansvar så det räcker när de fött. Så oroa dig inte för det du lille man.

Ett ansvar som de inte ens behöver få till att börja med då de kan utföra abort. Samtidigt kan de göra någon annan både till ofrivillig förälder och betalningsskyldig.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Det är alltid bara en liten del när det är någon annans pengar.
En liten del av vad barn kostar .. förstod du inte det ens?

Citat:
Det är alltid bara en liten anledning och inte fler, som att någon faktiskt blivit tvingad till faderskap och ett barn blivit tvingat till ett liv utan en far.
Den dagen någon tvångsrunkar dig och skäl din sperma så kan du tala om att "bli tvingad" - inte förr.

Citat:
Du du du du du, och sen mera du.
Jepp självklart .. eller så är det så att vare sig min man eller jag har ditt "jag/ego" perspektiv.
Citera
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är du som tycker att den föräldern som kräver ensam vårdnad inte ska behöva ta det ekonomiska ansvaret för det.

Barnet har rätt till båda föräldrarna men om den ena själviskt förnekar barnet det och tar ensam vårdnad borde den föräldern också ensam få ta det ekonomiska ansvaret. Man ska inte slippa konsekvenserna av stänga ute den andre föräldern.

Nej det håller jag med om. Om båda föräldrarna vill bidra och ta del av deras barns liv och båda kan bidra positivt till barnets uppväxt så är detta det självklara. Men den som nekar ska naturligtvis betala. Det kallas att ta ansvar.
Citera
2017-02-10, 00:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Om du tröttnar under tiden han använder dem så ska det vara brottsligt?
Om jag går dit och säger att jag vill ha tillbaka dem trots att jag en stund tidigare sagt att han får låna- och han skiter i det, ja då blir det brottsligt.
Citera
2017-02-10, 00:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är du som tycker att den föräldern som kräver ensam vårdnad inte ska behöva ta det ekonomiska ansvaret för det.

Barnet har rätt till båda föräldrarna men om den ena själviskt förnekar barnet det och tar ensam vårdnad borde den föräldern också ensam få ta det ekonomiska ansvaret. Man ska inte slippa konsekvenserna av stänga ute den andre föräldern.
Ensam vårdnad behöver inte innebära att man utestänger den andra föräldern .. Se till exempel på Daddy - han fick ensam vårdnad och såg till att barnet fick bra kontakt med båda...

Däremot om man obstruerar och förstör kontakten med den andra föräldern (utan verkligt starka skäl - som på objektiv grund kan hänföras till barnets säkerhet) så bör man fråntas vårdnaden - snarare än att barnets möjligheter skall drabbas av att en del av pengarna till barnet dras in ..
Citera
2017-02-10, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Ett ansvar som de inte ens behöver få till att börja med då de kan utföra abort. Samtidigt kan de göra någon annan både till ofrivillig förälder och betalningsskyldig.

Männen kanske skulle ha tänk efter två gånger innan de doppade och vem de doppade i då.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2017-02-10 kl. 01:00.
Citera
2017-02-10, 00:58
Medlem
Citat:
En liten del av vad barn kostar .. förstod du inte det ens?

Men dåså. Du ger mig frivilligt 300.000kr så köper jag en bil för dom pengarna, sen får du stå för försäkringskostnader och däckbyten. Därför att det var ju du som gav mig pengarna!

Inte ett dugg självupptaget, right?

Citat:
Den dagen någon tvångsrunkar dig och skäl din sperma så kan du tala om att "bli tvingad" - inte förr.

Jepp självklart .. eller så är det så att vare sig min man eller jag har ditt "jag/ego" perspektiv.

Eller den dagen någon gör mig till far utan mitt samtycke.

Bra comeback.
Citera
2017-02-10, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Nej det håller jag med om. Om båda föräldrarna vill bidra och ta del av deras barns liv och båda kan bidra positivt till barnets uppväxt så är detta det självklara. Men den som nekar ska naturligtvis betala. Det kallas att ta ansvar.

Är en far som avskyr modern och inte bryr sig alls om barnet ett positivt bidrag i ett barns liv?
Citera
2017-02-10, 01:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men dåså. Du ger mig frivilligt 300.000kr så köper jag en bil för dom pengarna, sen får du stå för försäkringskostnader och däckbyten. Därför att det var ju du som gav mig pengarna!

Inte ett dugg självupptaget, right?
Om du blir gravid med ett cykelhjul som kan växa till en bil om vi har sex .. självklart kommer jag över tid bidra med 300 tusen och mer .. Jag vet vad barn kostar och vad bilar kostar...

Citat:
Eller den dagen någon gör mig till far utan mitt samtycke.

Bra comeback.
Ingen kan göra dig till far utan att du tillåter det ..
Citera
2017-02-10, 01:01
Medlem
Citat:
Om jag går dit och säger att jag vill ha tillbaka dem trots att jag en stund tidigare sagt att han får låna- och han skiter i det, ja då blir det brottsligt.

Skönt att höra.
Citera
2017-02-10, 01:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej, det berättade du själv om i tidigare diskussioner för något år sedan. Jag kanske är dum i huvudet men minnet är gott ...

Pratade jag om döda fiskar för några år sedan, är du helt förvirrad människa?
Släpp din böjelse för döda fiskar nu, det är bara du som förstår relevansen för din fascination av det.

Citat:
Jo det finns det. Det är med trädgårdsredskapen som med bilen, den olåsta cykeln och pengarna - du får faktiskt inte ta dem utan tillstånd.

Och man får inte ha sex men någon utan tillstånd heller men nu diskuterade vi bevisbördan för om tillstånd finns eller inte. Eller rättare sagt, det som avgör om man kan fällas för dessa saker är om man hade skäl att tro att det var okej eller inte. Det finns inget lagkrav på att man måste kunna styrka samtycke. Om du tror detta uppmanar jag dig att plocka fram den lagparagrafen som säger det.

Citat:
Återigen - om jag godkänt att han få ta dem utan att fråga så är det okej. OM han bara tar dem och jag till slut tröttnar så är det egenmäktigt förfarande han sysslar med.

(Jag hade för övrigt tidigare en granne som trodde det var okej för honom att bara ta det han behövde i min trädgård -- det var det inte)

Nej det är inte givet att detta är egenmäktigt förfarande, du har fel. Det som blir avgörande är om personen hade skäl att tro att det var okej eller inte. Fram med lagparagrafen som säger att samtycke måste kunna styrkas annars!

Citat:
Återigen fel formulerat -- kom igen när du formulerar frågan utifrån våra rättsprinciper.

Jag har varit mycket tydlig med att jag anser att samma sak gäller oavsett kön - men att dina frågor är felställda.

Är du för att en kvinna måste kunna styrka att hon fått samtycke till sex innan hon har sex med mannen? Kan du svara ja eller nej på den frågan, det är inte svårt micro! Frågan är alltså inte om hon måste ha samtycke utan om hon måste kunna styrka att hon har fått det.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-02-10 kl. 01:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in