Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Nej, det berättade du själv om i tidigare diskussioner för något år sedan. Jag kanske är dum i huvudet men minnet är gott ...
Pratade jag om döda fiskar för några år sedan, är du helt förvirrad människa?
Släpp din böjelse för döda fiskar nu, det är bara du som förstår relevansen för din fascination av det.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Jo det finns det. Det är med trädgårdsredskapen som med bilen, den olåsta cykeln och pengarna - du får faktiskt inte ta dem utan tillstånd.
Och man får inte ha sex men någon utan tillstånd heller men nu diskuterade vi bevisbördan för om tillstånd finns eller inte. Eller rättare sagt, det som avgör om man kan fällas för dessa saker är om man hade skäl att tro att det var okej eller inte. Det finns inget lagkrav på att man måste kunna styrka samtycke. Om du tror detta uppmanar jag dig att plocka fram den lagparagrafen som säger det.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Återigen - om jag godkänt att han få ta dem utan att fråga så är det okej. OM han bara tar dem och jag till slut tröttnar så är det egenmäktigt förfarande han sysslar med.
(Jag hade för övrigt tidigare en granne som trodde det var okej för honom att bara ta det han behövde i min trädgård -- det var det inte)
Nej det är inte givet att detta är egenmäktigt förfarande, du har fel. Det som blir avgörande är om personen hade skäl att tro att det var okej eller inte. Fram med lagparagrafen som säger att samtycke måste kunna styrkas annars!
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Återigen fel formulerat -- kom igen när du formulerar frågan utifrån våra rättsprinciper.
Jag har varit mycket tydlig med att jag anser att samma sak gäller oavsett kön - men att dina frågor är felställda.
Är du för att en kvinna måste kunna styrka att hon fått samtycke till sex innan hon har sex med mannen? Kan du svara ja eller nej på den frågan, det är inte svårt micro! Frågan är alltså inte om hon måste ha samtycke utan om hon måste kunna styrka att hon har fått det.