2017-02-10, 00:35
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Det är klart att man helst ser barn växa upp med sina fäder men det är inte alla fäder som vill ha det ansvaret. Jag lägger skulden på barnets eventuella lidande för det på dem.

Om fäderna inte vill det så är ju det ända som återstår att mödrarna föder sitt eget egoistiska behov, varför tycker du inte att dessa har något ansvar?
Citera
2017-02-10, 00:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Underhåll är inte föräldraskap... Ingen kan tvingas till föräldraskap. Att det sedan finns män som vill det är fubar.
Nej, ingen kan tvingas till föräldraskap -- däremot till en liten del av den ekonomiska biten, och ingen förälder värd namnet stjäl det utrymmet för sina barn för att leka hjältar.
Citera
2017-02-10, 00:38
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Barnet har rätt till båda sina föräldrar men om den ene av dem förvägrar barnet den rätten och kräver ensam vårdnad borde den föräldern heller inte kunna begära ekonomiskt stöd från den andre.

Du är rolig du. Du är som sagt den ende som har hållit på att prata om döda fiskar av någon outgrundlig anledning.

Så är du för en samtyckeslag även för trädgårdsredskap då, för det finns inte där heller. Om du verkligen tror att du kan låta din granne låna dina trädgårdredskap dag efter dag och sedan plötsligt bestämma dig för att just den här gången var det inte okej trots att du inte hade sagt något så är du väldigt okunnig om lagen. Ställ gärna en fråga om det på juridikforumet så du lär dig något eller försök leta upp fall där någon har blivit dömd för detta.

Haha, det är alltså så svårt för dig att svara på frågan om en kvinna måste kunna styrka att hon fått samtycke från mannen innan de har sex.

Frågan är så enkel och du har tydligt visat att du anser att mannen måste kunna styrka att han fått samtycke från kvinnan men åt andra hållet blir frågan för svår för dig. Du är emot jämställdhet mellan könen micro.

Barns rättigheter går före dina rättigheter som vuxen. Detta är en självklarhet för alla med en fungerande moralisk kompass.
Citera
2017-02-10, 00:39
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Jag är en vit heterosexuell man i medelåldern. Roten till allt ont. Men tråden verkar ha spårat ut från samtycke till sex och att vissa verkar tro att man ska ha rätt att slippa konsekvenserna av att knulla runt och följande ekonomiskt ansvar. För övrigt är det skönt att man har lite förnuft till att börja med.

Man har redan den rätten: allt som krävs är att födas med rätt kön.
Citera
2017-02-10, 00:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag är en vit heterosexuell man i medelåldern. Roten till allt ont. Men tråden verkar ha spårat ut från samtycke till sex och att vissa verkar tro att man ska ha rätt att slippa konsekvenserna av att knulla runt och följande ekonomiskt ansvar. För övrigt är det skönt att man har lite förnuft till att börja med.

Det är du som tycker att den föräldern som kräver ensam vårdnad inte ska behöva ta det ekonomiska ansvaret för det.

Barnet har rätt till båda föräldrarna men om den ena själviskt förnekar barnet det och tar ensam vårdnad borde den föräldern också ensam få ta det ekonomiska ansvaret. Man ska inte slippa konsekvenserna av stänga ute den andre föräldern.
Citera
2017-02-10, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det existerar faktiskt inte en enda människa utan släkt. Släkten kan vara död eller okänd -- men släkt har man.

om släkten är död, så har man ingen släkt. Det blir extra löjligt eftersom att vi här talade om arv från (levande) släktingar.

Citat:
Jo, vi har en lag om arv i Sverige - den regleras i ärvdabalken, du frågade om lagstiftning på området ..

Vad bra. Och du kunde inte svara på frågan därav hade du inget svar.

Citat:
Vi har lagstiftning om arv och vad som händer om den avlidne är utfattig eller har skulder .. Så helt uppenbart inte bara kan man, utan har , lagstiftat om det.

Och hur säkerställs då att barnet får ett arv om inget arv finns att tillgå, det var frågan som du heller inte kunde svara på.

Citat:
Ungefär som att tvinga kvinna till abort eller barn att leva utan fäder för att de inte vill ta ansvar menar du?

Kvinna tvingad att ansvara för eget val. Huuuuu. Så kan vi inte ha det!

Fast nej, det är bättre att män tvingas ansvara över kvinnors beslut så att stackars kvinnor inte tvingas ansvara över beslut män aldrig gjort... Att inte besluta sig att bli far är nämligen inte ett beslut utan frånvaron av ett beslut.

Citat:
Var har jag sagt att barn behöver det "mer än"?

Om det är "mindre än" så följer det ju logiskt att det är viktigare att säkerställa den rättigheten som gynnar barnet mest, i det här fallet en far som älskar barnet och möjligen bestraffa beteenden som kan beröva barnet den rätten. (Och nej det går inte att straffa en far tills det älskar barnet så det lämnar jo modern...)

Citat:
Faktum är att min uppfattning av dig utgår från det du förmedlar -- ditt "du är ful" har du ju inget att grunda i .. Det blir bara återigen en 3-4 åring som argumenterar ...

Ingen självinsikt alls har du.
Du kan inte spotta någon i ansiktet och gråta över att någon spottade tillbaks, i synnerhet inte när det spottet var i syftet att demonstrera hur tragisk du är.

Jag får väl kalla dig korkad istället, det har vi ju belägg för.

Citat:
Jag menar att den dagen man bestämmer sig för att skaffa barn så skall man inte förlita sig för mycket på andra - eftersom om de/den personen försvinner så har barnet inget kvar om man inte kan klara av att ta hand om det ..

Skulle jag någonsin förespråka att barn skall förnekas ekonomiskt för att en person inte vill ta ansvar - nej.
Däremot förespråkar jag alltid att om du föder ett barn skall du kunna tillgodose de grundläggande behoven även om den andra dör eller av andra skäl inte finns där.

Viken lyx, att få bestämma sig när man vill skaffa barn. Låter ju helt fantastiskt!
Så lite måste man förlita sig på andra trots allt, där ser man.

Citat:
Ja, vi skiljer oss mycket åt --för du förespråkar juridisk abort för män, vilket talar helt emot det du skriver ovan -- och jag förespråkar ansvar när ett barn är fött..

Så vi skiljer oss åt --du är en feg jäkel som duckar ansvar, jag har alltid varit beredd att ta mitt och självklart har jag fostrat mina söner och döttrar till att axla sitt -- inte bli smitare som dig.

Juridisk abort strider inte mot ett barns rättigheter, en kvinnas beslut att skaffa ett barn mot en mans vilja strider mot barns rättigheter. Du är bara oförmögen att lägga skulden för kvinnans beslut på kvinnan.

Att inte vilja bli far borde vara en mänsklig rättighet på samma sätt som en kvinna inte kan tvingas till mödraskap. Fast vissa kön är ju som känt mer värda än andra.
Senast redigerad av oLf 2017-02-10 kl. 00:52.
Citera
2017-02-10, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Om fäderna inte vill det så är ju det ända som återstår att mödrarna föder sitt eget egoistiska behov, varför tycker du inte att dessa har något ansvar?

Hahaha! De får ansvar så det räcker när de fött. Så oroa dig inte för det du lille man.
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Barns rättigheter går före dina rättigheter som vuxen. Detta är en självklarhet för alla med en fungerande moralisk kompass.

Och ändå försvarar du att den ena föräldern ska kunna neka barnet den andre föräldern. Du talar direkt emot dig själv men är så förvirrad att du inte ser det.

Barnet har rätt till båda föräldrarna och den förälder som inte ställer upp på det nekar barnet dess rättigheter.
Citera
Medlem
Citat:

Samtycke över föräldraskap är vad som diskuteras. Här verkar man ha helt andra måttstockar.
Citera
2017-02-10, 00:45
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Nej, ingen kan tvingas till föräldraskap -- däremot till en liten del av den ekonomiska biten, och ingen förälder värd namnet stjäl det utrymmet för sina barn för att leka hjältar.

Leka hjältar? Rättshaveristiska män som vill knulla utan konsekvens är inte hjältar utan snarare narcissister och potentiella våldtäktsmän. En man som inte tar hand om sin avkomma är inte en man och definitivt inte en hjälte. Men jag tror att vi två är överens i grunden och kan låta den patetiska begåvningsreserven i tråden härja vidare under natten.
Citera
2017-02-10, 00:46
Medlem
Citat:

Det är alltid bara en liten del när det är någon annans pengar.
Det är alltid bara en liten anledning och inte fler, som att någon faktiskt blivit tvingad till faderskap och ett barn blivit tvingat till ett liv utan en far.

Du du du du du, och sen mera du.
Citera
2017-02-10, 00:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Barnet har rätt till båda sina föräldrar men om den ene av dem förvägrar barnet den rätten och kräver ensam vårdnad borde den föräldern heller inte kunna begära ekonomiskt stöd från den andre.
Jag arbetar aktivt hela tiden för att förändra att den ena kan förvägra rätten till den andra utan tungt vägande skäl.

Jag har lärt mig en hel del sedan 2009/2010 och daddy´s tråden -- bland annat genom direkt kontakt med JR ..

Fråga honom själv.

Citat:
Du är rolig du. Du är som sagt den ende som har hållit på att prata om döda fiskar av någon outgrundlig anledning.
Nej, det berättade du själv om i tidigare diskussioner för något år sedan. Jag kanske är dum i huvudet men minnet är gott ...

Citat:
Så är du för en samtyckeslag även för trädgårdsredskap då, för det finns inte där heller.
Jo det finns det. Det är med trädgårdsredskapen som med bilen, den olåsta cykeln och pengarna - du får faktiskt inte ta dem utan tillstånd.

Citat:
Om du verkligen tror att du kan låta din granne låna dina trädgårdredskap dag efter dag och sedan plötsligt bestämma dig för att just den här gången var det inte okej trots att du inte hade sagt något så är du väldigt okunnig om lagen.

Återigen - om jag godkänt att han få ta dem utan att fråga så är det okej. OM han bara tar dem och jag till slut tröttnar så är det egenmäktigt förfarande han sysslar med.

(Jag hade för övrigt tidigare en granne som trodde det var okej för honom att bara ta det han behövde i min trädgård -- det var det inte)

Citat:
Ställ gärna en fråga om det på juridikforumet så du lär dig något eller försök leta upp fall där någon har blivit dömd för detta.
Ställ frågan själv. För du är ute och cyklar.

Citat:
Haha, det är alltså så svårt för dig att svara på frågan om en kvinna måste kunna styrka att hon fått samtycke från mannen innan de har sex.
Återigen fel formulerat -- kom igen när du formulerar frågan utifrån våra rättsprinciper.

Citat:
Frågan är så enkel och du har tydligt visat att du anser att mannen måste kunna styrka att han fått samtycke från kvinnan men åt andra hållet blir frågan för svår för dig. Du är emot jämställdhet mellan könen micro.
Jag har varit mycket tydlig med att jag anser att samma sak gäller oavsett kön - men att dina frågor är felställda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in