2017-02-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Dina preventivmedel? Ditt oskyddade sex?

Sex är alltså ett bindande till föräldraskap. Så abort är inget du förespråkar?
(Ytterst retorisk fråga eftersom att vi alla vet sen tidigare att du är en hycklare)
Citera
2017-02-09, 22:29
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ja fast nu var det ju min moral du ifrågasatte.

Jag formulerade mig kanske dåligt eftersom jag inte visste din ställning till singelinsemination, jag angrep mest feminismen.
Citera
2017-02-09, 22:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Abort då?

Jag minns att jag ställt den frågan till dig förr men jag kommer inte ihåg riktigt, jag vill tro att du var mot abort?
Emot abort -- ja jag är emot att man använder abort som preventivmedel -- jag är inte emot en lag som medger fri abort.
Däremot anser jag att lagen skall revideras och abortgränserna sänkas eftersom man idag tidigare vet att man är gravid, har andra metoder fram till vecka 9 och kan rädda det som förr inte var livsdugliga foster.

Citat:
Då kan vi lägga ned diskussionen eftersom att vi helt enkelt inte är överens om abort ska vara fritt eller ej. Det är en helt annan diskussion.
Nej, vi är nog inte överens -- för såvitt jag minns är du emot abort om inte pappan är med på det ... och för abort om inte mamman är med på det ...

Summarum .. ditt fokus är att du skall slippa ta ansvar du inte vill ha oavsett.
Citera
2017-02-09, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Emot abort -- ja jag är emot att man använder abort som preventivmedel -- jag är inte emot en lag som medger fri abort.
Däremot anser jag att lagen skall revideras och abortgränserna sänkas eftersom man idag tidigare vet att man är gravid, har andra metoder fram till vecka 9 och kan rädda det som förr inte var livsdugliga foster.

Nej, vi är nog inte överens -- för såvitt jag minns är du emot abort om inte pappan är med på det ... och för abort om inte mamman är med på det ...

Summarum .. ditt fokus är att du skall slippa ta ansvar du inte vill ha oavsett.

Jag är för fri abort oavsett och vill till skillnad från dig inte ha rätten att tvinga andra människor in i föräldraskap.
Citera
2017-02-09, 22:34
Medlem
Citat:
Sex är alltså ett bindande till föräldraskap. Så abort är inget du förespråkar?
(Ytterst retorisk fråga eftersom att vi alla vet sen tidigare att du är en hycklare)

Jag kommer inte göra abort om jag blir gravid. Sen får väl ungarna som blir till av det hata mig för det.
Som jag ser det skulle det vara skönt att inte kunna göra abort. Så när något skett skulle det fått ske, och blivit gjort.
Citera
2017-02-09, 22:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jaha men om du nu tycker tebjudningar är en relevant liknelse skulle det vara intressant om du är för en samtyckeslag där också eller om det bara är vid just sex där du är för det. Ska man vara skyldig att bevisa att den man bjöd på te samtyckte till att dricka te och inte kände sig tvungen att ta emot det?
Det är redan skyddat i lag. Om du tvingar i folk dricka och mat de inte vill svälja så faller det under misshandel.

Häller du teet i halsen på dem eller tvingar in tuggorna i munnen på dem utan att de sväljer eller tuggar -- ja, då lär du få bevisa att det var något de ville.

Och självklart tvingar man inte gäster att äta och dricka .. brukar du göra det? Brukar du tvinga i gäster som är passiva och inte själva lyfter koppen eller gaffeln det du bjuder på?
Citera
2017-02-09, 22:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag är för fri abort oavsett och vill till skillnad från dig inte ha rätten att tvinga andra människor in i föräldraskap.
Verkligen.. minns jag rätt från dina grin i trådar om juridisk abort så handlar det ju om att om du inte får bestämma att kvinnan tar bort fostret så skall du inte behöva ta ansvar ...
Citera
2017-02-09, 22:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är redan skyddat i lag. Om du tvingar i folk dricka och mat de inte vill svälja så faller det under misshandel.

Häller du teet i halsen på dem eller tvingar in tuggorna i munnen på dem utan att de sväljer eller tuggar -- ja, då lär du få bevisa att det var något de ville.

Och självklart tvingar man inte gäster att äta och dricka .. brukar du göra det? Brukar du tvinga i gäster som är passiva och inte själva lyfter koppen eller gaffeln det du bjuder på?

Det finns ingen samtyckeslag för tebjudningar. Visserligen är det förbjudet att tvinga någon dricka te men detsamma gäller sex. Tänk om personen inte vågade säga nej till att dricka te och drack mot sin vilja.
Citera
2017-02-09, 22:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det finns ingen samtyckeslag för tebjudningar. Visserligen är det förbjudet att tvinga någon dricka te men detsamma gäller sex.
Det täcks som jag redan tidigare sagt under misshandel.

Citat:
Tänk om personen inte vågade säga nej till att dricka te och drack mot sin vilja.
Så länge personen själv lyfter koppen och dricker utan att du har hotat så är väl det en aktiv handling av personen själv .. eller hur...?
Citera
2017-02-09, 22:45
Medlem
Citat:
Jag kommer inte göra abort om jag blir gravid. Sen får väl ungarna som blir till av det hata mig för det.
Som jag ser det skulle det vara skönt att inte kunna göra abort. Så när något skett skulle det fått ske, och blivit gjort.

Ok, det ger din ställning i frågan legitimitet.
Fast jag håller inte med dig angående abort.
Citera
2017-02-09, 22:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det täcks som jag redan tidigare sagt under misshandel.

Så länge personen själv lyfter koppen och dricker utan att du har hotat så är väl det en aktiv handling av personen själv .. eller hur...?

Detsamma gäller sex, det täcks också av en annan lag, våldtäkt. Men i båda fallen kan det vara så att man inte vågar säga nej och tar emot trots att man inte vill. Ska inte givaren vara tvungen att bevisa att samtycke fanns i båda dessa fallen eller är det upp till mottagaren att tydligt säga ifrån?

Och hur var det nu med jämställdheten, ska även kvinnan kunna bevisa att hon fått samtycke till sex från mannen?
Citera
2017-02-09, 22:46
Medlem
Citat:
Verkligen.. minns jag rätt från dina grin i trådar om juridisk abort så handlar det ju om att om du inte får bestämma att kvinnan tar bort fostret så skall du inte behöva ta ansvar ...

Det är bara så du ser män som vill besluta över sina egna liv. Att en kvinna inte kan göra vad hon vill på en mans bekostnad är ju hemskt och så...

Fast inte bortskämd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in