2016-10-11, 22:07
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Vet inte. Filmen verkar förenkla lite väl mycket. Den likställer i princip samtycke med ja och icke samtycke med nej, och förutsättar att alla inblandade var ärliga i vad de sade. I fråga om sex och känslor är dock ja och nej inte alltid så enkelt. Om teet hade en bitter eftersmak så kanske personen känner att det inte var vad man hade i åtanke när man tackade ja.

Oavsett hur lagen till sist kommer att formuleras får den en praktisk effekt. Kvinnors ord kommer att ges större tilltro, och mäns ord kommer att ges mindre tilltro.
Citera
2017-02-09, 08:55
Medlem
Hexen666s avatar
Hur går det med den här illa genomtänkta lagen? Läste nått om att det ska räcka med att vara oaktsam på att inhämta samtycke för frivillighet för att kunna dömas. Så jag antar att jag kan anmäla dom tjejer som hoppat upp på mitt morgonstånd när jag halvsovit? Och när två kåta människor vinglar hem från krogen och vill knulla så antar jag att dom båda gör sig skyldiga till oaktsamhet?
Citera
2017-02-09, 11:13
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Hur går det med den här illa genomtänkta lagen? Läste nått om att det ska räcka med att vara oaktsam på att inhämta samtycke för frivillighet för att kunna dömas. Så jag antar att jag kan anmäla dom tjejer som hoppat upp på mitt morgonstånd när jag halvsovit? Och när två kåta människor vinglar hem från krogen och vill knulla så antar jag att dom båda gör sig skyldiga till oaktsamhet?
Kritiken mot förslaget var tämligen massiv, så förslaget kastades ut som tur är.
Men "fittstimmet" kommer aldrig ge sig.

Synd att de inte vill ta in referensgruppernas argumentation till avslag.
Citera
2017-02-09, 11:16
Medlem
Det här är något som kommer utredas till döds förmodligen. Det behöver finnas på dagordningen för att det är något som högljudda röster vill tala om, samtidigt som det naturligtvis är för stor inskränkning av rättssäkerheten för att det ska kunna bli verklighet.
Citera
2017-02-09, 16:20
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
Det här är något som kommer utredas till döds förmodligen. Det behöver finnas på dagordningen för att det är något som högljudda röster vill tala om, samtidigt som det naturligtvis är för stor inskränkning av rättssäkerheten för att det ska kunna bli verklighet.

Har ni några idéer för hur man rent lagtekniskt skall komma åt förövarna på Gotland och tjommarna på facebook?
Citera
2017-02-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Den här mycket enkla filmen visar skillnaden på samtycke och inte samtycke..

http://magazine.good.is/articles/tea-never-looked-so-good

Hur kan det vara så svårt för somliga att greppa?

Du kille, testa tankeleken att byta plats med tjejen och få the nedhällt i halsen. Skulle du gilla det?
Eller kan du förstå varför samtycke skall krävas vid sex?

En liknande tankelek kan vara att teet är ett barn. Skulle du gilla att bli påtvingad faderskap? Eller kan du förstå varför samtycke ska krävas vid föräldraskap?
Citera
2017-02-09, 18:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
En liknande tankelek kan vara att teet är ett barn. Skulle du gilla att bli påtvingad faderskap? Eller kan du förstå varför samtycke ska krävas vid föräldraskap?
Nej, det är inte alls en relevant liknelse.

Liknelsen i det fallet är möjligen -- mannen dricker teet villigt och glatt, men när det processats genom kroppen vill han inte behöva pissa utan ser det som tvång.
Citera
2017-02-09, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto

Samtycke vid samlag är en början.
Citera
2017-02-09, 18:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Har ni några idéer för hur man rent lagtekniskt skall komma åt förövarna på Gotland och tjommarna på facebook?

Jag har inte hängt med i det fallet men frågan är väl som vanligt, finns det bevis mot någon individ eller inte?
Citera
2017-02-09, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är inte alls en relevant liknelse.

Liknelsen i det fallet är möjligen -- mannen dricker teet villigt och glatt, men när det processats genom kroppen vill han inte behöva pissa utan ser det som tvång.

Mannen kan inte bli gravid så han kan i ditt exempel som utgångspunkt fast med en gnutta logik dricka hur mycket te han vill och behöver av biologiska orsaker aldrig pissa, det är inte ens en möjlig konsekvens för honom.
Citera
2017-02-09, 18:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Mannen kan inte bli gravid så han kan i ditt exempel som utgångspunkt fast med en gnutta logik dricka hur mycket te han vill och behöver av biologiska orsaker aldrig pissa, det är inte ens en möjlig konsekvens för honom.
Verkligen ... har du testat det i verkligheten?
Att dricka utan att pissa .. för såvitt jag vet är det en naturlig process också hos män - trots att de inte kan bära barn så pissar de ut vätska.

Dvs när de startat processen så fortgår den - vare sig de vill eller inte.

Fast du kanske har hittat något annat sätt - tror många i så fall vill att du delar med dig.
Citera
2017-02-09, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf

Vad är det män har för problem då enligt dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in