Citat:
Ursprungligen postat av
nightbeast
Det där vet du inte är sant. Varför ljuger du?
FAKTUM är att ateister påstår att evolutionsteorin är evidensbaserad eftersom den är just evidensbaserad. Lätt som en plätt.
http://www.talkorigins.org/faqs/comdesc/
Läste en kritik på din länk här:
https://www.trueorigin.org/theobald1b.php
Att kalla sådana resonemang du länkade till, evidensbaserande trots att det som hävdas vara prediktioner för teorin om gemensamt ursprung lika gärna kunde inkorporera andra alternativ är snudd på bedrägeri. I svaret på det första påståendet i min länk står Cornelius G. Hunter citerad: "There is nothing wrong with a theory that is comfortable with different outcomes, but there is something wrong when one of those outcomes is then claimed as supporting evidence. If a theory can predict both A and not-A, then neither A nor not-A can be used as evidence for the theory."
Jag tycker det var bra skrivet. Tappade intresset för att ta talkorigins på allvar.
Citat:
Ledsen, men du har fel igen. Gud skulle klart på ett enkelt sätt kunna visa sin egen existens, så allt rimligt tvivel blåstes bort. Det finns massor av olika tillvägagångssätt man kan skissa fram. Kanske på telepatisk väg eller varför inte arrangera om stjärnornas positioner till hans namn: "JAHVE" så folk klart och tydligt kunde fatta hans existens?
Det är en vanlig missuppfattning att en ateist aldrig skulle kunna blir troende. Det är högst sannolikt faktiskt i ett scenario där plötsligt all evidens skulle vända om till favör för att guden existerar. Som det ser ut nu finns det dock ingeting som tyder på det, tvärtom precis allting i världen talar emot en gud.
Jag resonerar naturligtvis utifrån hur världen ser ut idag.
Det finns ju ateister som blivit övertygade om Gud existens och blivit teister så jag påstår inte att det inte kan ske individuellt, jag menar dock att ateister som grupp officiellt skulle förklara att vårt ursprung inte kan förklaras på naturalistisk väg utifrån observationer som tolkas enligt en naturalistisk premiss - ateistens begreppsvärld, vore motsägande. För att ateisten ska kunna vidhålla Guds icke-existens behöver man bara bevara sin begreppsvärld och utgå från metodologisk naturalism. Man godkänner inte "bevisning" kring ursprung om det framkommit ur annat än metodologisk naturalism.
Citat:
Då läser du inte tillräckligt noga, eller kanske det är dags för nya glasögon ;-) I några inlägg tidigare nämnde jag exempel på bibliska berättelser, mirakel rättare sagt som jag noterade inte ens adresserades. Undrar varför?
Är det flera som skriver gör jag ett urval och svarar kanske inte alla på grund av tid. Går diskussionen vidare glömmer jag bort om jag missat att svara på någons inlägg. Hittar inte ditt inlägg som behandlar exempel ur Bibeln nu.
När jag skriver att man bortser från Bibelns berättelser menar jag att man inte ger rättvisa åt scenariot som sådant. Man tillåter inte Bibeln att förklara sig utan tar något lösryckt här och där och jämför med tolkningar som utgår från helt annan förklaringsmodell.
Att två olika förklaringsmodeller inte går ihop är inget konstigt alls faktiskt.