2017-02-09, 07:47
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marknadsfrid
för min del tycker jag att johanna möller har visat en oerhörd likgiltighet inför andras liv generellt.
på de viset har hon visat vad en kvinnlig socialsekreterare kan va istånd till.
maciej zaremba hadde rätt!! det bor kvinnliga djävlar på socialkontoren.

När det gäller JMs oförmåga till empati och kärlek så finns det många exempel i tråden och i den här historien som understryker detta. Jag blev tårögd när jag läste domen mot dottern Julia där man mellan raderna kunde läsa hur tydligt t.o.m. tingsrätten/BBIC sett att Julia behövde förebilder och föräldraskap och vilken betydelse det haft för henne att hon inte fått det. Det blev ungdomsvård och vårdplan för henne. Då var hon 16 år, så man kan väl säga att det var hög tid att en ansvarskännande förälder dök upp i hennes liv.
Jag tolkar domen som att Julia fick ta på sig ett större innehav som kan ha varit JMs. Det är dock inte säkert.

Här kan man ju också se vilka insatser socialtjänsten gjort och vilket resultat det fått. Om man så vill, så kan man ju se mamma, socionomen JM, som en representant för socialtjänsten. Jag hoppas att mina observationer inte är representativa, men det jag sett i min omgivning som exempel på insatser från socialkontoren så är jag inte imponerad. Ondska är det första ord jag tänker på utgående från det jag sett och fått redogjort för mig…

Senast redigerad av lasternassumma 2017-02-09 kl. 07:58.
Citera
2017-02-09, 08:15
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag funderar på hur det känns att ha en dotter som ser till att en annan person har till uppgift att ta livet dig.

Du har fött och älskat ett barn som vill döda dig för pengars skull.
Du överlever ett misslyckat mordförsök och har förlorat din livskamrat.
Du ska möta ditt barn öga mot öga i en rättegångssal fylld av massa okända människor som gottar sig i familjetragedin.

Hur mycket mer hemska saker ligger din dotter bakom, genom sitt livs resa?

När började hon visa tecken på att hon är fruktansvärt störd - som liten, tonåring eller vuxen?

Kan du ändå hysa kärlek för din dotter?
-------
Som betraktare på långt håll, är det oerhört svårt att sätta sig in i mammans situation som ska behöva gå igenom den kommande rättegången. Jag antar att den kommer hållas bakom lyckta dörrar.

Kort om JM
Det finns vittnesmål (sök karaktärsbeskrivningar) i tråden som ger en ganska pessimistisk bild av JM sedan ganska länge. Det har dock nått en ny nivå de senaste åren. Hon har själv talat om något som kan tolkas som en mini-stroke för ett par år sedan, men det är obekräftat.

Stängda dörrar?
Jag tror inte det. Barn och våldtäktsoffer brukar skyddas, men behovet av skydd balanseras mot allmänintresset och den generella regeln att förhandlingar ska vara offentliga.
Om mordet på Aki är med är IMO stängda dörrar uteslutet. Även om det inte är med kan jag inte riktigt se vad som kan föranleda stängda dörrar.

Några "tveksamheter"/funderingar:
– MR kan visa sig vara 19 och inte 25.
– Det finns inget sexualbrottsoffer inblandat.
– Psykisk sjukdom har inte framkommit.

Jag tror att det blir "öppet". Möjligen kan något avsnitt som är känsligt föranleda att dörrarna stängs tillfälligt.

Citera
2017-02-09, 09:31
Medlem
Några lykta dörrar lär det knappast bli tal om. Stor skandal isf. Däremot kommer Anki och JM:s syster ges möjlighet att ange vittnesmål från angränsande rum alt. att rättssalen töms på besökare och anklagade under vittnesmålen om de upplever starkt obehag.

Hade det funnits riktiga journalister hade kanske framförts önskemål om lykta dörrar. För utöver själva morden, mordförsöken, grov misshandel sexuella utnyttjanden finns det mycket som inte tål att granskas i den här soppan.

Jag tänker på sådant som att polisen inte ens bemäktigar sig att åka ut och inspektera en dödsplats innan den avskrivs som olycka. Oavsett anledning till detta, lathet, inkompetens eller resursbrist eller annat vittnar om en polisorganisation i total kris.

Likaså pengarullning i flyktingindustrin, hur lättvindigt skattepengar har strötts ut. Till den grad att tom. den präktige rektorn, tillika fd. till JM strax innan morden gått med som styrelseledamot i ett av hennes bolag för att skörda skattemiljoner. Kommer han att återfinnas i fupen förhörd som karaktärsvittne om inte annat?

På tal om poliser, JM har ju knullat den här polisen vad han nu hette. Det var väl vid tiden för Akis död? Hur som helst, kan vi förvänta oss hans vittnesmål som karaktärsvittne? Var det månne han som avskrev ärendet som olycka?

Hade JM varit man hade det hela aldrig hänt, för då hade JM suttit häktad för grovt sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning, grov våldtäkt osv. Media hade gått i taket, polisen agerat. Men! Nu blev det precis tvärtom, JM, går fri, sånär som på att bli av med avtalet för flyktingbarnen och framställd som kåt 40-taggare. Hade vi haft en journalistkår som inte var så HBTQ, multikulti, antisvensk, flyktingvurmande-förstörda så hade detta heller aldrig hänt.
Citera
2017-02-09, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det är onekligen ett rätt sent läge för att dra in ev. medbrottslingar.
Jag lutar åt att Aki-delen kanske kommer med av en anledning - nämligen för att stärka vad som kan vara ett rent indiciemål mot JM (jag tror de har mer än så men man vet inte). Allt hänger ju faktiskt ihop. JM drivs av pengar, och saknar helt spärrar.

Vem som helst som sätter sig in i fallet Aki, förstår ju att det med största sannolikhet rör sig om mord samt att JM är inblandad.
Det kanske inte räcker hela vägen för en morddom i det fallet, men det förstärker dock en bild av JM som inte direkt är till hennes fördel. Att sedan kunna fälla henne för grovt försäkringsbrott (vilket jag tror att de kan) i ett ärende direkt relaterat till Akis död cementerar den bilden.
Skulle man för diskussionens skull försöka tänka lite tvärtom:
Att utredningen om Akis död får ticka på i den takt man behöver och sedan går den eventuellt till åtal och då vägs en dom mot JM (förhoppningsvis minst anstiftan om inte rentav medhjälp då hon skjutsat PV fram och tillbaka samt skyddat honom) in bland indicierna mot henne?
Hur viktig är tidasapekten (att Akis död kommer före föräldramordet)?
Citera
2017-02-09, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Du menar rättspsykiatrikern väl?
Rättsläkaren brukar inte få några svar av sina patienter😂
Det var en väsentlig skillnad. Bäst att betona att jag menade rättspsykiatern
Citera
2017-02-09, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Kort om JM
Det finns vittnesmål (sök karaktärsbeskrivningar) i tråden som ger en ganska pessimistisk bild av JM sedan ganska länge. Det har dock nått en ny nivå de senaste åren. Hon har själv talat om något som kan tolkas som en mini-stroke för ett par år sedan, men det är obekräftat.

Stängda dörrar?
Jag tror inte det. Barn och våldtäktsoffer brukar skyddas, men behovet av skydd balanseras mot allmänintresset och den generella regeln att förhandlingar ska vara offentliga.
Om mordet på Aki är med är IMO stängda dörrar uteslutet. Även om det inte är med kan jag inte riktigt se vad som kan föranleda stängda dörrar.

Några "tveksamheter"/funderingar:
– MR kan visa sig vara 19 och inte 25.
– Det finns inget sexualbrottsoffer inblandat.
Psykisk sjukdom har inte framkommit.

Jag tror att det blir "öppet". Möjligen kan något avsnitt som är känsligt föranleda att dörrarna stängs tillfälligt.

I och med att MR erkänt skulle man kunna göra en RPU på
honom före rättegång.
Citera
2017-02-09, 11:29
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Våg av självmord hos ensamkommande barn från Afghanistan: "De får ingen kärlek"
vag-av-sjalvmord-hos-ensamkommande-barn-fran-afghanistan-de-far-ingen-karlek

Jo, hos JM fick man "kärlek". Det kan en och annan afghansk yngling vittna om.
Åtminstone den kärlek som erbjuds sängvägen.
Men när man klagade efteråt och det pratades om utnyttjande och tvång så var hon inte
sen med att visa nåt helt annat också som bekant även hon inte personligen
närvarade när det "visades". Det fick MR ta hand om. Precis som han fick ta hand
om de stackars föräldrarna.
Det är något fel på din länk.
Här är en fungerande.
http://www.norrteljetidning.se/inrikes/vag-av-sjalvmord-hos-ensamkommande-barn-fran-afghanistan-de-far-ingen-karlek
Citera
2017-02-09, 11:35
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
I och med att MR erkänt skulle man kunna göra en RPU på
honom före rättegång.

Helt rätt, det tänkte jag inte på.
Om JM, mot förmodan, skulle erkänna, så gäller det det henne också.

Citera
2017-02-09, 13:36
Bannlyst
Citat:
Helt rätt, det tänkte jag inte på.
Om JM, mot förmodan, skulle erkänna, så gäller det det henne också.

det där angående frågan om RPU.
varken johanna möller eller älskling kommer att dömas till RPV =rättpsykiatriks vård.
ingen av de lider av "allvarlig psykisk störning" i juridisk mening.ingen av de är psykotiska vid gärningarna å tror ingen av de idag heller psykotiska.för i så fall hadde dem fått medicin å de hade dem kunnat getts med tvång i så fall.
så: det blir fängelse.det blir livstid. för båda (älskling säkert mer än 20 år!)

däremot kommer inte johanna möller att erkänna. inte förrän helvetet (där hon å andra social sekreterare kommer ifrån!) har fruset till is....
Citera
2017-02-09, 14:15
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marknadsfrid
det där angående frågan om RPU.
varken johanna möller eller älskling kommer att dömas till RPV =rättpsykiatriks vård.
ingen av de lider av "allvarlig psykisk störning" i juridisk mening.ingen av de är psykotiska vid gärningarna å tror ingen av de idag heller psykotiska.för i så fall hadde dem fått medicin å de hade dem kunnat getts med tvång i så fall.
så: det blir fängelse.det blir livstid. för båda (älskling säkert mer än 20 år!)

däremot kommer inte johanna möller att erkänna. inte förrän helvetet (där hon å andra social sekreterare kommer ifrån!) har fruset till is....

Jag tror som du när det gäller båda frågorna.

Det där om RPU var ju lite hypotetiskt. Det hade ju varit möjligt med RPU efter domen. Om skuldfrågan är klarlagd och den misstänkte erkänt kan ju RPU genomföras tidigare som jag förstått.
Jag har intrycket att det inte behövs, men som du säger, om det skulle göras så tror jag inte att det kommer att bli rättspsykiatrisk vård får någon av dom här.
Hinsan för JM och så får vi väl se vilken ålder dom sätter på MR.

Citera
2017-02-09, 15:06
Medlem
Citat:
Jag tror som du när det gäller båda frågorna.

Det där om RPU var ju lite hypotetiskt. Det hade ju varit möjligt med RPU efter domen. Om skuldfrågan är klarlagd och den misstänkte erkänt kan ju RPU genomföras tidigare som jag förstått.
Jag har intrycket att det inte behövs, men som du säger, om det skulle göras så tror jag inte att det kommer att bli rättspsykiatrisk vård får någon av dom här.
Hinsan för JM och så får vi väl se vilken ålder dom sätter på MR.

Inte efter domen, efter rättegång där rätten avser att döma dom men alltså
före domen.

Jag tror inte heller att RPV är aktuellt för någon av dom, i JMs
fall tycker jag det lutar åt psykopati och då blir det fängelse.
Citera
2017-02-09, 15:47
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Inte efter domen, efter rättegång där rätten avser att döma dom men alltså
före domen.

Jag tror inte heller att RPV är aktuellt för någon av dom, i JMs
fall tycker jag det lutar åt psykopati och då blir det fängelse.

Tack!
Så är det naturligtvis, för resultatet kan ju leda till att det blir rättspsykiatrisk vård i stället för fängelse.

Ja, vi har nog berört det några gånger i tråden att psykopati inte är en diagnos och det finns "mer eller mindre" inte heller någon behandling mot psykopati.

En betydande del av grova våldsbrottslingar är psykopater. Procentandelen varierar lite mellan länder, men ca 30% av dessa intagna förekommer. I övrig befolkning är det betydligt mindre, ofta mindre än 1%. Jag vet inte om dom här siffrorna stämmer på Sverige, men om vi utgår från dom så är de stora flertalet psykopater inte grova våldsbrottslingar även om en stor del av våldsbrottslingarna är psykopater.

"Antisocial personlighetsstörning" finns som en diagnos.
Man kan väl säga att dom är besläktade, men ingen (av dom) "duger" för att de ska bli rättspsykiatrisk vård i stället för fängelse.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-02-09 kl. 16:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in