2017-02-01, 20:13
Medlem
Var verkligen personen under 18 år? Det borde i så fall räknas som brottsprovokation och är olagligt sedan några år tillbaka. Vanligtvis är det personer som nyligen fyllt 18 men ser yngre ut.

http://alkoholpolitik.se/?tag=provkop

http://www.regeringen.se/contentassets/6c1573e036e54b2bbef1c2089e087fba/kontrollkop---alderskontroll-vid-forsaljning-av-folkol-tobak-och-receptfria-lakemedel

Du kommer inte få böter eller något annat, du har inte gjort något olagligt. Det som jag tror kommer ske är en skriftlig varning (för butiken kan till slut förlora sitt tillstånd trots att ni rent krasst inte sålt till någon omyndig) och du kommer bli utsatt för nytt provköp inom snar framtid. Det var ett tag sedan jag jobbade i butik men så sköttes det där jag jobbade i alla fall.

Han som var upp i domstolen hade sålt till minderåriga när han arbetade i kassan på systembolaget, det var alltså inget "provköp".

http://www.skd.se/2011/08/15/bolaget-salde-till-minderarig/
Senast redigerad av Mach3 2017-02-01 kl. 20:15.
Citera
2017-02-01, 20:20
Medlem
Bluepants avatar
Fast det är bara att säga att för dig var det tydligt att personen var i 25-års åldern, och därför ansåg du det inte nödvändigt att ta leg. Stå på dig med detta, de kan inte bevisa att "personen såg inte alls ut som 25 för dig då". För övrigt kommer du inte att få sparken, ta det lugnt nu.
Citera
2017-02-01, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hihahiha
Tyvärr är det nog böter och sparken som väntar för dig. Som kassör bör du alltid vara uppmärksam, annars kan det gå så pass långt att affären blir av med sitt tillstånd att sälja alkohol och tobaksvaror.

Ni som tydligen svarar snabbt här: Vem skulle utdöma böter menar du? Tror du att en missad personkontroll verkligen skulle kunna ligga till grund för en uppsägning?
Citera
2017-02-02, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ni som tydligen svarar snabbt här: Vem skulle utdöma böter menar du? Tror du att en missad personkontroll verkligen skulle kunna ligga till grund för en uppsägning?

Lämnas det en polisanmälan så blir det om det går vidare åklagare som ger strafföreläggande eller domstol som utdömer böter.
olovlig dryckeshantering kräver inte uppsåt utan det räcker med oaktsamhet(vilket det är att inte kolla ID).

Någon har i skrivit tidigare i tråden att det är butiksägaren som får böter vilket är fel, det är den som faktiskt gör försäljningen(i det här fallet TS) som begår ett brott och därmed kan bli dömd.
Butiksägaren kan vid upprepade förseelser bli ålagd vite eller bli av med sitt tillstånd.

Någon annan skrev att brottsprovokation är olagligt. Det är inte sant. Däremot så kan man inte använda sig av den bevisning man får av brottsprovokation.
Brottsprovokation är det dock bara om det är polisen som tar initiativ till brott. Det är inte brottsprovokation om det är kommunen, annan tillsynsmyndighet eller civil organisation som kontrollerat butiken.
Då är det fullt tillåten metod.

När det gäller uppsägning så räcker det så klart inte med ett misstag.
Citera
2017-02-02, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Lämnas det en polisanmälan så blir det om det går vidare åklagare som ger strafföreläggande eller domstol som utdömer böter.
olovlig dryckeshantering kräver inte uppsåt utan det räcker med oaktsamhet(vilket det är att inte kolla ID).

Någon har i skrivit tidigare i tråden att det är butiksägaren som får böter vilket är fel, det är den som faktiskt gör försäljningen(i det här fallet TS) som begår ett brott och därmed kan bli dömd.
Butiksägaren kan vid upprepade förseelser bli ålagd vite eller bli av med sitt tillstånd.

Någon annan skrev att brottsprovokation är olagligt. Det är inte sant. Däremot så kan man inte använda sig av den bevisning man får av brottsprovokation.
Brottsprovokation är det dock bara om det är polisen som tar initiativ till brott. Det är inte brottsprovokation om det är kommunen, annan tillsynsmyndighet eller civil organisation som kontrollerat butiken.
Då är det fullt tillåten metod.

När det gäller uppsägning så räcker det så klart inte med ett misstag.

Inläggsskrivaren fick det nästan att låta som att böter var en självklarhet i sammanhanget, men kräver som sagt en polisanmälan först och främst.

Brottsprovokation får inte initieras eller utföras av polisen, så långt är jag med, men det råder fri bevisföring, inget som hindrar att resultatet av en regelvidrig kontroll används som bevis.
Citera
2017-02-02, 07:45
Medlem
wikazs avatar
Då jag arbetade som mystery shopper och gjorde sånna hör ålderskontroller så fick jag veta att det är upp till butikschefen att bestämma "straff". Har dett skett en gång så är det antagligen inga problem, men sker det upprepade gånger så kan du räkna med att någonting händer, t.ex att du får sparken.

När jag jobbade som det så rapporterade vi även det månadsvis till affären. I detta brev så står det ditt signalement och namn, förutsatt att du har namnskylt, och om du har sålt tobak/alkohol/läkemedel eller spel.

Vet dock inte om detta stämmer men kontrollen vi gjorde på en butik inne på NK så har jag hört att de fick sparken om de misslyckades med kontrollen.
Citera
2017-02-02, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterEgo
Det är ytterst din chef som är ansvarig för sina anställda. Tror knappast att han kan ge dig sparken eller att du kommer att få böter. Eventuella böter får din arbetsgivare stå för.

Du kommer troligtvis att få höra att du gjorde fel och bör tänka på att vara försiktigare i framtiden.

Nej, det är den enskilda kassapersonalen som är ansvarig OM det blir en polissak av det.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=6230184
Citera
2017-02-02, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Var verkligen personen under 18 år? Det borde i så fall räknas som brottsprovokation och är olagligt sedan några år tillbaka. Vanligtvis är det personer som nyligen fyllt 18 men ser yngre ut.

http://alkoholpolitik.se/?tag=provkop

http://www.regeringen.se/contentassets/6c1573e036e54b2bbef1c2089e087fba/kontrollkop---alderskontroll-vid-forsaljning-av-folkol-tobak-och-receptfria-lakemedel

Du kommer inte få böter eller något annat, du har inte gjort något olagligt. Det som jag tror kommer ske är en skriftlig varning (för butiken kan till slut förlora sitt tillstånd trots att ni rent krasst inte sålt till någon omyndig) och du kommer bli utsatt för nytt provköp inom snar framtid. Det var ett tag sedan jag jobbade i butik men så sköttes det där jag jobbade i alla fall.

Han som var upp i domstolen hade sålt till minderåriga när han arbetade i kassan på systembolaget, det var alltså inget "provköp".

http://www.skd.se/2011/08/15/bolaget-salde-till-minderarig/

Kommunen och Polisen kan givetvis inte använda personer under 18 år och försöka "tjata till sig" osv. De får inte jobba så.

Privata organisationer (som UNF) kan dock göra det och då kan polisen ta tag i det.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=6230184

Citat:
– Vi kan inte skicka in sextonåringar i butiker för då blir det något som kallas brottsprovokation, alltså att man har provocerat fram brottet. Men UNF är ingen myndighet så de kan göra lite som de vill. Sen när de har gjort det och dokumenterar det på ett bra sätt då är vi tvungna att upprätta en anmälan, säger Ola Severinsson.
Citera
2017-02-02, 09:49
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hihahiha
Tyvärr är det nog böter och sparken som väntar för dig. Som kassör bör du alltid vara uppmärksam, annars kan det gå så pass långt att affären blir av med sitt tillstånd att sälja alkohol och tobaksvaror.

Knappast. Jag tvivlar starkt på att arbetsgivaren har rätt att kicka någon för en så pass liten förseelse.
Om man nu inte erkänner att man gjorde det för att man vill att butiken ska bli av med tillstånd eller dylikt. Ett misstag kan göras av alla. Det här är väl ändå av den mildaste sorten.

Hävda brottsprovokation
Citera
2017-02-02, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
Knappast. Jag tvivlar starkt på att arbetsgivaren har rätt att kicka någon för en så pass liten förseelse.
Om man nu inte erkänner att man gjorde det för att man vill att butiken ska bli av med tillstånd eller dylikt. Ett misstag kan göras av alla. Det här är väl ändå av den mildaste sorten.

Hävda brottsprovokation

Brottsprovokation är fullt tillåten så länge det inte görs av polisen. I övrigt vidgås er uppfattning när det gäller anställning, undantaget vid en provanställning då ingen motivering krävs alls.
Citera
2017-02-08, 20:04
Medlem
Kleops avatar
Uppdatering: Min chef har inte sagt någonting. Jag tror att det är lugnt.
Citera
2017-02-09, 22:37
Medlem
Nicke1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Uppdatering: Min chef har inte sagt någonting. Jag tror att det är lugnt.

Hur gick det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in