2017-02-01, 14:50
Medlem
Kleops avatar
Jag satt i kassan och kollade inte leg av bara farten. Två minuter efter köpet kommer tjejen som var innan killen som köpte öplen och returnerar sina varor, killens varur däribland ölen. Hon ger mig också ett brev som skulle till kassaansvarig som nu ligger och väntar på min chefs skrivbord. Hon har gått hem för dagen så imorgon får jag höra domen.
Jag tänker vara ärlig med vad som hände. Det är en liten butik så det är väldigt troligt att det kommer tillbaka på mig hur jag än gör, men om jag kan komma undan med det utan att någon annan får skulden ser jag inte något problem.
Vad kan jag vänta mig för konsekvenser? Jag googlade lite snabbt och fick upp flera artiklar om domar. Jag skulle helst inte vilja betala böter eftersom att jag är väldigt fattigt för tillfället. Att få sparken gör mig inte så mycket, jag hatar det här jävla stället ändå.
Citera
2017-02-01, 14:52
Medlem
hihahihas avatar
Tyvärr är det nog böter och sparken som väntar för dig. Som kassör bör du alltid vara uppmärksam, annars kan det gå så pass långt att affären blir av med sitt tillstånd att sälja alkohol och tobaksvaror.
Citera
2017-02-01, 14:59
Medlem
Du är fattig men har råd att förlora jobbet (vill det till och med). Sedan undrar man vad som är fel på Sverige.
Citera
2017-02-01, 15:03
Medlem
Troligen innehåller brevet en informerande varning om vad som skett, och en uppmaning att rätta till problemet. Så du kan hoppas på att din chef nöjer sig med att läxa upp dig med en varning och hot om avsked om det upprepas. Ser inte att denna enstaka incident skulle gå till domstol såvida du inte bestrider erinran.
Citera
2017-02-01, 15:51
Bannlyst
Om det är första gången det händer så lär din chef bara predika för dig. Se till så det inte sker igen.
Citera
2017-02-01, 16:08
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hihahiha
Tyvärr är det nog böter och sparken som väntar för dig. Som kassör bör du alltid vara uppmärksam, annars kan det gå så pass långt att affären blir av med sitt tillstånd att sälja alkohol och tobaksvaror.
Jävlar. Vet du hur det kan påverka framtida arbetsmöjligheter?

Citat:
Ursprungligen postat av Veriwen
Du är fattig men har råd att förlora jobbet (vill det till och med). Sedan undrar man vad som är fel på Sverige.
Hur är det fel att bo hemma ett halvår efter att man har tagit studenten?
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Troligen innehåller brevet en informerande varning om vad som skett, och en uppmaning att rätta till problemet. Så du kan hoppas på att din chef nöjer sig med att läxa upp dig med en varning och hot om avsked om det upprepas. Ser inte att denna enstaka incident skulle gå till domstol såvida du inte bestrider erinran.

Citat:
Ursprungligen postat av AutistiskeBarron
Om det är första gången det händer så lär din chef bara predika för dig. Se till så det inte sker igen.
Okej, skönt att höra.
Citera
2017-02-01, 16:48
Bannlyst
Såna där saker kan hända den bästa, alla kan råka missa en detalj ibland. Jag tror inte du får mer än en liten avhyvling av chefen, för att sedan kunna återgå till jobbet du avskyr.
Citera
2017-02-01, 17:14
Medlem
Gizurs avatar
Vem utförde denna "inspektion". Måhända några från Ungdomens Nykterhetsförbund (som ibland gjort liknande aktioner)?
Citera
2017-02-01, 18:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Konsekvenser tror jag handlar om nu hur ung personen såg ut att vara. Sålde du liksom öl eller tobak till en som helt klart såg ut som ett barn (långt under 15) eller då en som nu kan vara 16 eller 26 typ. Det är väl ofta dessa senare som nu grupper som gör sådana här tester använder. Alltså folk yngre än 18 men som nu är i gränszonen.

Annars om det nu inte var en sjuåring typ (och sådana använder de sig inte av tror jag) så håller jag med tidigare att det nu blir en varning då att du alltid ska begära legg om nu det bara anas kunna vara i gränszonen.
Citera
2017-02-01, 18:22
Medlem
Det är ytterst din chef som är ansvarig för sina anställda. Tror knappast att han kan ge dig sparken eller att du kommer att få böter. Eventuella böter får din arbetsgivare stå för.

Du kommer troligtvis att få höra att du gjorde fel och bör tänka på att vara försiktigare i framtiden.
Citera
2017-02-01, 18:27
Medlem
Itons avatar
Uppträder du ordentligt i övrigt lär du nog bara få en varning och uppmaning att vara extra vaksam från och med nu
Citera
2017-02-01, 19:04
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Konsekvenser tror jag handlar om nu hur ung personen såg ut att vara. Sålde du liksom öl eller tobak till en som helt klart såg ut som ett barn (långt under 15) eller då en som nu kan vara 16 eller 26 typ. Det är väl ofta dessa senare som nu grupper som gör sådana här tester använder. Alltså folk yngre än 18 men som nu är i gränszonen.

Annars om det nu inte var en sjuåring typ (och sådana använder de sig inte av tror jag) så håller jag med tidigare att det nu blir en varning då att du alltid ska begära legg om nu det bara anas kunna vara i gränszonen.
Han var typ 1.90 och från mellanöstern så han var väl ett gränsfall. Det jävliga var att när han gick ut ur butiken tog jag en extra titt på honom och tänkte "fan, jag skulle ha leggat han ändå!". Nåja, tack för de lugnande orden allihopa, vi får se vad chefen har att säga imorgon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in