Citat:
Ursprungligen postat av
echoesofglory
Det verkar så.
Det här är faktiskt lite märkligt, det skrevs många artiklar om vittnet "Sven" och det gjordes även flera intervjuer med honom som publicerades. Men, när det gäller vittnet/vittnena som sade sig ha sett Eva kliva ur en bil i centrum korsningen kl. 22:45 så lyser dom med sin frånvaro totalt. Och med tanke på att det endast verkar finnas en enda futtig artikel där dessa vittnen nämns så kan det i värsta fall handla om att man på tidningen misstog Berit's uppgift för att ha kommit från vittnen.
Iakttagelsen av Eva på väg hem borde givetvis ha skapat lika stora rubriker som vittnet "Sven" fick tycker jag. I hans fall löd rubrikerna: "Jag mötte mördaren" osv. när det gäller vittnena som sade sig ha sett Eva så borde kanske rubrikerna ha varit i liknande stil: "Vi var dom sista som såg Eva i livet" osv. Det här var ju en så pass stor grej inte minst på bygden så jag tycker att det är konstigt att det är så pass stor skillnad på hur vittnena uppmärksammas av media.
Den här typen av osäkra vittnesuppgifter lämnar ju öppet för spekulationer om vad som verkligen hände under mordkvällen. Om vittnen faktiskt saknas så är den tidigaste säkra tidsuppgiften som är 100% tillförlitlig att Eva's syster Anneli lämnar P-A J's lägenhet ca. kl. 21:00 för att åka till sin pojkvän i Bollstabruk. Därefter är nästa 100%-igt säkra uppgift att några vittnen i en bil ser hunden Laban springa runt uppe vid Eva's föräldrahem ca. kl. 23:15.
Personligen så tror jag förvisso på att Berit släppte av Eva i korsningen kl. 22:45 men om det inte kan styrkas av ett enda vittne så kan man inte vara 100% säker på att detta verkligen stämmer, man kan möjligen vara till 99% säker i sin egen övertygelse men aldrig 100% säker.