2017-02-07, 22:43
Medlem
Idag vann Tove Alexandersson sprinten i EM i skidorientering med nästan en minut på ungefär 15 minuters åkning. Hon är huvudsakligen orienterare rankad etta i världen (skidorientering är en liten sport).
Hennes styrka i orientering verkar vara löpningen men hon har förstås inga svagheter (annars blir man inte bäst).
Jag funderar kring vilken potential hon har inom längdskidåkning. Jag vet att skidåkning måste man specialträna i många år, t.ex stakningen har ökat i betydelse, så hög löpförmåga som borgar för god kondition är en nödvändig men inte tillräcklig egenskap.

Martin Johansson var landslagsorienterare i första hand men satsade på längdskidåkning, för honom har det gått bra men kanske inte perfekt. (Jag hoppas Tove skall fortsätta med orientering, hon är bäst och jag tror dessutom orientering är roligare än längdskidåkning, men jag frågar ändå)

Vad tror ni om Toves potential om hon började satsa på skidåkning?
Har hon ställt upp i något distanslängdskidåkningslopp och i så fall hur gick det?
Citera
2017-02-07, 22:52
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashlajt
Idag vann Tove Alexandersson sprinten i EM i skidorientering med nästan en minut på ungefär 15 minuters åkning. Hon är huvudsakligen orienterare rankad etta i världen (skidorientering är en liten sport).
Hennes styrka i orientering verkar vara löpningen men hon har förstås inga svagheter (annars blir man inte bäst).
Jag funderar kring vilken potential hon har inom längdskidåkning. Jag vet att skidåkning måste man specialträna i många år, t.ex stakningen har ökat i betydelse, så hög löpförmåga som borgar för god kondition är en nödvändig men inte tillräcklig egenskap.

Martin Johansson var landslagsorienterare i första hand men satsade på längdskidåkning, för honom har det gått bra men kanske inte perfekt. (Jag hoppas Tove skall fortsätta med orientering, hon är bäst och jag tror dessutom orientering är roligare än längdskidåkning, men jag frågar ändå)

Vad tror ni om Toves potential om hon började satsa på skidåkning?
Har hon ställt upp i något distanslängdskidåkningslopp och i så fall hur gick det?

2012 deltog hon i den nationella längdpremiären i Bruksvallarna och då var hon ganska långt ifrån den svenska längdeliten, bla var 36:a på 10 km fristil. Jag tänker mig att det är ganska annorlunda längdåkning och längdträning som man gör i skidorientering jämfört med i längdåkning.
Citera
2017-02-07, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
2012 deltog hon i den nationella längdpremiären i Bruksvallarna och då var hon ganska långt ifrån den svenska längdeliten, bla var 36:a på 10 km fristil. Jag tänker mig att det är ganska annorlunda längdåkning och längdträning som man gör i skidorientering jämfört med i längdåkning.

Just skidmomentet borde vara ganska likartat. Jag förstår man åker lite annorlunda men träningen är nog likartad för jag tror man i stort eftersträvar helt enkelt god skidåkningskapacitet.

Nu vann hon sprinten men hon har nog god chans på distans också.

För att klara orienteringen krävs att man kan tänka klart, gör man en Hellnertömning fallerar man nog kraftigt i orienteringsmomentet. Så det behövs nog lite mer skidåkningskapacitet än man nyttjar, sparad kapacitet får man lägga på spurten.

Det är intressant med bruksvallarna 2012, jag tror hon var 19 år då. Jag vet inte hur bra hon var i orienteringssporten då.
Citera
2017-02-07, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashlajt
Just skidmomentet borde vara ganska likartat. Jag förstår man åker lite annorlunda men träningen är nog likartad för jag tror man i stort eftersträvar helt enkelt god skidåkningskapacitet.

Nu vann hon sprinten men hon har nog god chans på distans också.

För att klara orienteringen krävs att man kan tänka klart, gör man en Hellnertömning fallerar man nog kraftigt i orienteringsmomentet. Så det behövs nog lite mer skidåkningskapacitet än man nyttjar, sparad kapacitet får man lägga på spurten.

Det är intressant med bruksvallarna 2012, jag tror hon var 19 år då. Jag vet inte hur bra hon var i orienteringssporten då.

Hon var 20 år 2012. 2013 vann hon VM i skidorientering i sprint, allt enligt wikipedia. Förutsatt att detta stämmer, så får man anta att hon var nästan lika snabb då som hon är nu. Kan i vart fall inte tänka mig att hon skulle platsa i ett svenskt landslag.
Citera
2017-02-08, 07:11
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag tänker mig att man inte har samma behov av fartomslag och att kunna öka farten som inom längdåkning utan att det bygger mer på ett jämnt malande. Sedan är väl banorna inom skidorientering inte alls lika tuffa som de som finns i längdvärldscupen. Härav också att man tränar på ett annat sätt.
Citera
2017-02-08, 12:39
Medlem
Förmodligen har hon konditionen för att matcha dom allra flesta. Förmodligen har hon inte tekniken eller styrka i rätt muskler för att åka snabbt nog.
Citera
2017-02-08, 20:29
Medlem
Takymeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tänker mig att man inte har samma behov av fartomslag och att kunna öka farten som inom längdåkning utan att det bygger mer på ett jämnt malande. Sedan är väl banorna inom skidorientering inte alls lika tuffa som de som finns i längdvärldscupen. Härav också att man tränar på ett annat sätt.

Vad menas med tuffa då? Jag tänker mig att du menar stigning. Jag känner inte till dagens skidorientering speciellt bra men däremot vanlig orientering. När det kommer till elit-tävlingar är stigningar på 400m per 10km ganska standard. Jag undrar då varför skidorientering skulle skilja sig från detta. Men som sagt, jag vet inte utan gissar.

Och nu fprtsätter jag gissa/tycka. Skidorientering är en udda sport på det sättet att knappt någon har den som huvudsport, det är en bisyssla till vanlig orientering. Skall man träna skidorienteringsskidåkning så skall man träna på smala krokiga och dåligt preparerade spår. Men jag tror inte Tove brytt sig om att träna specifikt den sortens skidåkning utan hon har nog tränat mest vanlig skidåkning. .
Tove Alexandersson har dock knappast tränat skidåkning så att hon är i närheten av det som skidåkare tränar. Orienterare har skidåkningen som komplement vintertid på samma sätt som många skidåkare har orientering som komplement sommartid.
Därför är det svårt att värdera hennes skidåkningspotential på basen av hittills presterade resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in