Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Jag tänker mig att man inte har samma behov av fartomslag och att kunna öka farten som inom längdåkning utan att det bygger mer på ett jämnt malande. Sedan är väl banorna inom skidorientering inte alls lika tuffa som de som finns i längdvärldscupen. Härav också att man tränar på ett annat sätt.
Vad menas med tuffa då? Jag tänker mig att du menar stigning. Jag känner inte till dagens skidorientering speciellt bra men däremot vanlig orientering. När det kommer till elit-tävlingar är stigningar på 400m per 10km ganska standard. Jag undrar då varför skidorientering skulle skilja sig från detta. Men som sagt, jag vet inte utan gissar.
Och nu fprtsätter jag gissa/tycka. Skidorientering är en udda sport på det sättet att knappt någon har den som huvudsport, det är en bisyssla till vanlig orientering. Skall man träna skidorienteringsskidåkning så skall man träna på smala krokiga och dåligt preparerade spår. Men jag tror inte Tove brytt sig om att träna specifikt den sortens skidåkning utan hon har nog tränat mest vanlig skidåkning. .
Tove Alexandersson har dock knappast tränat skidåkning så att hon är i närheten av det som skidåkare tränar. Orienterare har skidåkningen som komplement vintertid på samma sätt som många skidåkare har orientering som komplement sommartid.
Därför är det svårt att värdera hennes skidåkningspotential på basen av hittills presterade resultat.