Den senaste veckan så har jag börjat omvärdera mitt stöd till Trump. Det är med enorm glädje som jag ser honom sätta ljugmedia på plats. Även skoj med alla SJWs, vänstergalningar och liberaler som fullkomligt detonerar i vansinne/hat/knäpperier. Har inte heller någonting emot hur Trump som idé påverkar europa i en mer nationalistisk riktning där EU med tillhörande elit devalveras i anseende.
Vad jag däremot har någonting emot är att han inte verkar ha något större intresse av att ändra USAs utrikespolitik. Hade hoppats på att han skulle skaka hand med Putin, tona ner krigshetsen mot Iran, försöka stoppa USAs intervention i Syrien. Detta verkar inte vara fallet. Att införa 'safe zones' i Syrien skulle vara en katastrof då det kräver massiv amerikansk militär intervention. Hade varit bättre om Trump helt enkelt slöt upp på syriska regimens sida och sagt att de regeringskontrollerade områdena är en legitim 'safe zone'.
I Jemen så sluter Trump upp på Saudiarabiens sida. I Ukraina så är det mixat. Trump verkar tycka om Putin samtidigt som USA i stort fortsätter på den tidigare linjen (t ex galningen John McCain och Lindsey Grahams besök vid
Ukrainska frontlinjen nyligen: "I admire the fact that you will fight for your homeland." "Your fight is our fight, 2017 will be the year of offense." "All of us will go back to Washington and we will push the case against Russia. Enough of a Russian aggression. It is time for them to pay a heavier price.").
När det kommer till Israel så är såklart Trump hardcore-sionist. Inget som jag orkar bry mig speciellt mycket om. Trump verkar ha Netanyahu som sin rollmodell. Vad som däremot spelar roll är att Trump verkar ha kopierat Israels inställning till Iran och har börjat krigshetsa. Iran är den största sponsorn av antiisraelisk terrorism men knappast speciellt aktiv terrorfinansierare i övrigt. Ett krig mot Iran skulle på olika sätt även dra in Ryssland och är fullständigt livsfarligt.
När det kommer till Kina och Mexiko så handlar det i första hand om att han vill omförhandla de avtal som finns. Det kommer han antagligen även att lyckas med.
Som det ser ut idag så kommer USA fortsätta att bränna 100-tals miljarder på att driva konstiga deep-state/Israel First-Saudi Arabia Second-agendor i mellanöstern. Total katastrof.
Inte heller helt nöjd med Steve Bannon. Man ska alltid vara misstänksam mot folk som använder uttryck som 'judeo-christian values'. Han är en typisk counter-jihadare och sådana är inte idealt att ha i maktposition. Speciellt om man vill slippa värdelösa krig i mellanöstern.
Inom amerikansk inrikespolitik så är Trump 'god emperor'. Inom utrikespolitik så är samma galna agendor i görningen som tidigare kombinerat med counter-jihadare i maktposition och impulsiva utspel. Kan sluta hur som helst det här.