2017-04-14, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Varför skulle maten och bränslet "ta slut väldigt snabbt", förklara är du snäll.
Förklara även vad som får dig att tro att "en jävla massa människor och soldater skulle vända regimen ryggen om de fick chansen". Var snäll och berätta vilka uppgifter du bygger denna övertygelse på...

Varför maten kulle ta slut behöver jag inte berätta för dig.

I en diktatur så är det alltid en liten del av befolkningen som lever bra, resten lever skit. Vilket gör att motståndet mot regimen blir extremt stor.

Det har varit många uppgifter om att de äldre generalerna velat bli av med Kim.

Ett tips är att se hur diktaturer genom historian kollapsat.

Att folket vänder sig mot ledaren är alltid anledningen.
2017-04-14, 12:10
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ni som menar att ett krig mot NK "skulle gå fort" och "vara enkelt" osv. är blåsta. NK är världens fjärde största militärmakt med ca 1,3 miljoner man och typ 7,5 milj. reservister. Betänk sen att dessa är drillade att slåss intill döden så borde ni begripa vilken farlig fiende det är. Ett nytt Koreakrig skulle kosta hundratusentals människoliv, i bästa fall.

Mycket folk men en teknik från 70-talet och hungrigt folk- jo det går fort.
2017-04-14, 12:11
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Självklart är det spekulationer. Vi kommer inte ifrån framtiden

Vilken framtid, din önskade? Det finns bättre alternativ!
2017-04-14, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Men din bonde, har du bott under en sten de senaste 5åren? Googla ICBM och North Korea. Eller ok jag gör det åt dig http://thediplomat.com/2017/02/it-wasnt-an-icbm-but-north-koreas-first-2017-missile-test-is-a-big-deal/

Nordkorea är naturligtvis ett hot gentemot hela världen, till och med din jordkällare är hotad.

Lägg av. Tror du Kim ens skulle våga tänka tanken att avfyra ett kärnvapen mot ett annat land? Varför skulle han göra det och i praktiken ta självmord när han istället kan sitta kvar och leka diktator och leva gott resten av sitt liv? Han fattar ju själv att skulle han avfyra ett kärnvapen skulle det inte dröja länge förrän både han och sitt kära Nordkorea är utplånat för alltid. Det vill han inte.
2017-04-14, 12:17
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Vad yrar du om? Är du knarkare eller?
Jag yrar om att det kan finnas risk för mat- och vattenbrist under krig.

Jag yrar också om att jag tror att det finns möjlighet att folk desserterar eftersom regimen inte behandlar sitt folk väl.

Ja, jag har provat det mesta.

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vilken framtid, din önskade? Det finns bättre alternativ!
Från en möjlig framtid. Jag har inte sagt något om vad som är bäst. Det enda jag sagt är att jag tror att det kan uppstå mat- och vattenbrist om det blir krig, och att folk kan komma att dessertera.

Helvete vad kontroversiellt det verkar ha varit. Helt otroligt.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-04-14 kl. 12:22.
2017-04-14, 12:18
Medlem
Arnstadokratins avatar
Citat:
Ja vi kan ju se att USA lyckats skitbra i både Irak och Afghanistan. Afghanistan som är ett land bestående av fåraherdar. Att ta ut ett lands pansar är inte detsamma som att vinna ett krig vet du kanske. Tillslut måste man gå in med marktrupp och det är då utmaningen börjar på allvar, oavsett hur tekniskt avancerad man råkar vara.
Stämmer såklart men du kan inte riktigt jämföra NK med Irak eller Afghanistan. Deras invånare, djupt troende islamister, kan inte "avprogrammeras" och lära sig gilla demokrati och Väst bara sådär. Gäller ffa Afghanistan.
Lögnen som bär NKs regim går att rasera med några bilder av gatorna i Seoul, New York samt mat.
Det är svårt att se ett ockuperat NK där FN/SK börjar styra upp samhällsfunktioner och samtidigt ha ett omfattande "insurgency" med förankring bland befolkningen och som kommer underhållas av befolkningen på samma sätt som i diverse muslimska länder. Jämför med invasionen av Japan ww2. De var väl griniga på amerikanska ockupationsstyrkor typ en månad.
Senast redigerad av Arnstadokratin 2017-04-14 kl. 13:04.
2017-04-14, 12:20
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Mycket folk men en teknik från 70-talet och hungrigt folk- jo det går fort.
Allt handlar om hur Kina skulle agera, precis som förra gången...
2017-04-14, 12:32
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Men eftersom Trump verkar vilja störta Assad nu, så innebär det att han antagligen inte kommer bomba ISIS.

Strategin verkar bestå i att driva ut ISIS från Irak och låta dem omgruppera i Syrien så att kriget där kan fortsätta. Skulle inte alls förvåna mig om USA går in och hjälper till i Irak med lite bomber samtidigt om de håller en lägre profil på andra sidan gränsen i Syrien. Inte för att Irak kommer bli speciellt stabilt efter ISIS krossats där då det bara kommer ersättas med ännu ett inbördeskrig mellan kurd-sunni-shia-fraktionerna.

Jävligt besviken på Trump. Trodde faktiskt att han var på den goda America-First sidan. Skulle verkligen vilja veta bakgrunden till varför han flippade. Det måste vara mycket som händer under ytan i amerikanska elitkretsar och som kanske kommer fram om nåt decennium eller så.
2017-04-14, 12:34
Medlem
Måste säga att jag blivit orolig på slutet med allt som hänt.
Just nu står det och väger känns det som, otroligt svårt att säga hur framtiden kommer arta sig den närmaste tiden.
Känslan är att antingen så har establishment slutligen på ett eller annat sätt fått kontroll över Trump, eller så har han full kontroll och allt kommer bli bra till slut.
Denna tweet lugnade en aning, jag hoppas han vet vad han gör.
Han brukar ju skicka ut spoilers ett tag innan stora nyheter.

@realDonaldTrump
Things will work out fine between the U.S.A. and Russia. At the right time everyone will come to their senses & there will be lasting peace!

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/852510810287075329
2017-04-14, 12:43
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gudrunsuper
Att ryssland röstade ner förslaget i FN om att utreda kemattacken säger ju allt, samma sak som ett erkännande.

Det gör det väl inte alls. Det betyder att man inte kan gå med på hur resolutionen är utformad och de krav som ställs på Syriens regering och militär. Läs slutet av resolutionen och de krav som ställs. Där ska allt från flygjournaler, flygrutter, taktiska förflyttningar överlämnas för inspektion. Det fattar väl t o m en femåring att detta inte kan delas när landet befinner sig i ett krig.
2017-04-14, 12:43
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gudrunsuper
Att ryssland röstade ner förslaget i FN om att utreda kemattacken säger ju allt, samma sak som ett erkännande.

Säger vaddå menar du? Att dom var inblandade?
2017-04-14, 12:53
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sp0kplumpen
Tror inte kramar löser så mycket... men vill vi ha nya terrorister i framtiden ska vi eller dom bomba på. Bomber har väl släppts i mellanöstern i många år nu har det stoppat terroristattackerna i vår värld?

Jag förstår vad du menar. Skämtade bara.
Hade det inte varit för de neokonservativa och hökarna i Washington (nu är det dock demokraterna som krigshetsar) hade vi inte haft ISIS eller flyktingkrisen in i Europa.
USAs bomber har bara lett till allt blivit värre.

Dock, tror jag bara att bomben som Trump skickade till syrien och MOAB i Afghanistan, bara är psykologisk krigsföring.
Trump var tydlig igår att han inte tänker gå in i Syrien.

Detta var en styrkedemonstration. Men har jag fel, så har vi ett Världskrig med stort V, runt hörnet.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2017-04-14 kl. 13:04.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in