Citat:
Tack, men inte speciellt imponerande.
Min "karriär" [för vad nu den är värd] tog fart när jag fyllde 32 år [2000]. Sedan dess t o m 2012 har jag tjänat i snitt (exkl bonus som aldrig har varit pensionsgrundande för mig) ca 132 000 kr/mån. Och en viktad pensionsförmån (fyra olika företag) har givit i snitt 25,4% månatlig premie. D v s under 138 månader betalades ca 4,6 mSEK in i tjänstepension.
Allt har legat i aktier [mycket sverige småbolag, norden småbolag, men även i Östeuropa "hej och hå"]. Under slutet av 2008 lade jag om mycket i räntebärande, men det var alldeles för sent. Och låg sedan kvar alldeles för länge med räntebärande innan jag växlade om igen.
Jag har alltså en fördubbling mot insättningen. Det motsvarar, beaktat när mina insättningar gjordes, en CAGR på 6,5%. Inte speciellt bra alltså!
Om jag kunde garantera mig själv en 6,5% årlig avkastning fr o m idag, då skulle jag vara överlycklig. Men med dagens realräntenivå, får man vara tacksam om man kan nå 2,5%. Det är i alla fall vad jag räknar med i avkastning. Sedan får fjantar i forumet skrika bäst de vill att "jag har aldrig under 15% årlig tillväxt!". Det går inte utan att ta vansinniga risker. Men det blir de varse en "vacker" dag.
Därför blir det viktigt för mig att samla kapitalet i mitt bolag. Ansamlad, ej uttagen utdelning, till 3:12 reglerna uppgår nu till 5,4 mSEK och kan tas ut till 20% beskattning [Om de nu inte hinner med att höja skatten till 25%]. Ansamlad, ej uttagen utdelning, som överstiger 3:12 reglerna är ytterligare 3,3 mSEK. Och jag uppskattar behovet av totalt grundläggande kapitalbas till minst 40 mSEK för att kunna ha ett drägligt pensionärsliv. Absolut inget lyxliv. Men trevligt.
Till er som skriver "ni får väl fan anpassa er!". Det är fel infallsvinkel!!! Planera och strukturera din framtid, säger jag. Men njut under tiden du lever!
Vi kommer att hinna med minst en rejäl finanskris till. Kanske två. Och vad som händer då återstår att se.