2017-02-06, 12:25
Medlem
mockrims avatar
Intressant tråd.

36 år
Inkomstpension 1 015 627 kr
Premiepension 301 724 kr
Tjänstepension 583 612 kr
Total pension 1 900 963 kr

83% beräknas få lägre pension än jag...
Citera
2017-02-06, 15:19
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
31år och 240k. Vad deprimerande det skulle vara om jag bodde kvar i sverige men kommer inte ens plocka ut dom där småpengarna.
Citera
2017-02-06, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merksplas
Tack för länken, det var ungefär det jag funderade på. 30% av personerna i min ålder kommer att få bättre pension. Det borde innebära att jag inte behöver oroa mej.

Ursäkta, men var hittar man uppgifterna om hur man ligger till jmfrt med andra i samma åldersgrupp? Jag gick in på minpension.se men såg ingen sådan länk.
Citera
2017-02-06, 15:41
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merksplas
Lever man som pensionär i 40 år blir det ca. 7600:-/månad före skatt. Inte så solklart att man kan leva på det i framtiden.
du får ju inte en klumpsumma som du ska leva på från 65, utan pensionspengar fördelas på 22-26 år tror jag (olika hos olika pensionsbolag)
" I genomsnitt räknade bolagen med en förväntad återstående livslängd för en 65-åring på 23,5 år, det vill säga en livslängd på 88,5 år. Det skiljer över fyra år i antagen livslängd mellan bolagen. Alecta räknar med att en 65-åring lever i ytterligare 21,5 år medan SEB räknar med 25,6 år."
källa: http://www.privataaffarer.se/pension/forvantad-livslangd-avgor-pension-150554

så 3,66 mil delas på ca 282 månader = ca 13.000 kr
dessutom om han kommer att fortsätta jobba 15 år till blir det ytterligare en del pengar i potten, dvs framtida pensionen kommer att bli ännu högre.
varsågod och räkna
https://secure.pensionsmyndigheten.se/Inloggning.html
Citera
2017-02-06, 15:51
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Ursäkta, men var hittar man uppgifterna om hur man ligger till jmfrt med andra i samma åldersgrupp? Jag gick in på minpension.se men såg ingen sådan länk.
https://beta.minpension.se/pensionsstatistik
(nya "min pension")
förresten dystert läsning, 32% har lägre än jag

börjat jobba sent i Sverige (30 år)
Citera
2017-02-06, 19:34
Avslutad
Man
Gift
48 år
Numera egenföretagare. Tidigare chefpositioner inom svenskt näringsliv (men ingen toppchef)

Allmänpension 2 522 kkr
Tjänstepension 9 316 kkr
Privat pension 892 kkr

Fastigheter xx xxx kkr (mycket eftersom jag bor i Stockholm)
Lån ca 4 500 kkr

Tror att många tänker fel här inne. Mitt pensionsbelopp om >12 mSEK kommer inte tillåta något lyxliv. Snarare då att jag får sälja någon fast egendom samt lösa alla lånen. Inte heller något fett arv att förlita sig på (vilket är bra!). Ingen annan än jag själv, och min fru, tar ansvar för vår framtid.

Inte heller spelar jag på Lotto el dyl.

Där emot bygger jag kapital i mitt eget bolag, och hoppas på en inte alltför kraftig försämring i 3:12 reglerna. Ett eget bolag är ALLTID den bästa pensionsförsäkringen. Tycker jag.

Skulle aldrig råda någon att förlita sig på att staten tar han om en när man blir äldre. Har aldrig fungerat. Kommer aldrig att fungera. 30 och 40-talisterna var de stora vinnarna på ATP. Samt att de kunde förlita sig på en årlig inflationstakt >10%. Men det får man väl knappast skriva/tänka.
Citera
2017-02-06, 20:04
Avslutad
själv skall jag leva på det jag får . har tänkt jobba svart hela livet och stoppa undan .
Citera
2017-02-06, 23:14
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Det här var en tankeställare. Fyller 37 i år och anser mig ha en relativt bra lön på ~33 900 kr/mån + några tusenlappar från en enskild firma som sköts som bisyssla. Ändå beräknas bara 10% få lägre pension än jag. Lång tid spenderad på högskolestudier och en lön över 30k först som 33-åring antar jag ligger bakom det.

Vilka parametrar räknar ni andra med? Jämför mig med män 35-46 år, ITP, 0% löneutveckling och 2,1% värdeökning? Det verkar vara förinställt för mig, justerar jag till 2% löneutveckling blir det något bättre, 48% som beräknas få lägre lön.

Å andra sidan, jag blir glatt överraskad om det blir någon pension alls när det är dags, känns som att hela systemet kommer braka långt innan dess.
Senast redigerad av nittonhundrafyra 2017-02-06 kl. 23:17.
Citera
2017-02-06, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxx-njut-xxx
Man
Gift
48 år
Numera egenföretagare. Tidigare chefpositioner inom svenskt näringsliv (men ingen toppchef)

Allmänpension 2 522 kkr
Tjänstepension 9 316 kkr
Privat pension 892 kkr

Fastigheter xx xxx kkr (mycket eftersom jag bor i Stockholm)
Lån ca 4 500 kkr

Tror att många tänker fel här inne. Mitt pensionsbelopp om >12 mSEK kommer inte tillåta något lyxliv. Snarare då att jag får sälja någon fast egendom samt lösa alla lånen. Inte heller något fett arv att förlita sig på (vilket är bra!). Ingen annan än jag själv, och min fru, tar ansvar för vår framtid.

Inte heller spelar jag på Lotto el dyl.

Där emot bygger jag kapital i mitt eget bolag, och hoppas på en inte alltför kraftig försämring i 3:12 reglerna. Ett eget bolag är ALLTID den bästa pensionsförsäkringen. Tycker jag.

Skulle aldrig råda någon att förlita sig på att staten tar han om en när man blir äldre. Har aldrig fungerat. Kommer aldrig att fungera. 30 och 40-talisterna var de stora vinnarna på ATP. Samt att de kunde förlita sig på en årlig inflationstakt >10%. Men det får man väl knappast skriva/tänka.

Imponerande pension måste jag säga. Framförallt dina 10 miljoner du hunnit dra ihop på cirka 18 års arbete i tjp

Av ren nyfikenhet får du gärna speca hur det kommer sig att du samlat ihop den summan
Citera
2017-02-07, 07:16
Medlem
thoughtboxs avatar
Har 208k i allmänpension. Typ 30k i tjänstepension. Är 30+.
Citera
2017-02-07, 09:08
Medlem
AdamSmiths avatar
Jag är övertygad om att pensionssystemet som det ser ut i dag samt övriga trygghetssystem kommer att vittra bort inom 10-20 års tid. Om man i dag är 40 år eller yngre och vill kunna ha en dräglig tid på sin ålders höst så får man förlita sig på sig själv och ingen annan.

Som redan har påpekats så är 30-40-talisterna de stora vinnarna i det nuvarande systemet och troligen den grupp som får mest "gratis". Blir därför alltid irriterad när någon av dem gnäller om att de är fattigpensionärer. Håll käft och rätta utgifterna till inkomsten!
Citera
2017-02-07, 10:25
Medlem
slush-puppies avatar
Citat:
Blir därför alltid irriterad när någon av dem gnäller om att de är fattigpensionärer. Håll käft och rätta utgifterna till inkomsten!

Kan hålla med om detta. Har man växt upp med hög inflation och 100% avdragsrätt på räntor så har jag svårt att se hur man kan ha misslyckats. Lånade du 100.000 eller vad det kan ha kostat att bygga ett hus så gjorde inflationen lånet mindre och mindre och på det full avdragsrätt för räntan, är man inte under dessa förutsättningar skuldfri när det vad dags för pension så måste man varit jävligt klantig eller bara suttit på arslet i sin hyresrätt och möjligtvis rest sig för att gå ut och traska i första majtåget? Och då kan man fan också förtjäna att vara fattigpensionär.

Unga och medelålders i dagens Sverige har betydligt sämre förutsättningar och kommer att få det betydligt värre som pensionärer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in