2017-02-06, 15:00
Medlem
Vad får polisen att tro att B sannolikt blev utsatt för våld redan innan bilen anländer till hamnen?
Citera
2017-02-06, 16:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Vad får polisen att tro att B sannolikt blev utsatt för våld redan innan bilen anländer till hamnen?

Tänker samma som du.

Från Islandsbloggen idag:
http://www.islandsbloggen.com/

" Till skillnad från de två männen syns inte Birna Brjánsdóttir på några övervakningsbilder från hamnen. Som tidigare utgår polisen från att hon dödats i bilen."

Antar att det är detta (hur mycket kan man lite på Islandsbloggen?). Samtidigt tänker jag också; hur vet man att hon inte var redan död, när de anlände i hamnen?

Kan inte sluta att tänka på att det kan ha gått till så här:

Något har hänt på golfklubben. I samband med det blir hon illa skadad (blod i bilen på något säte, fram eller bak?)
Därefter blir hon slängd i bakluckan ( annars borde hon synas i övervakningskameran vid hamnen, vilket NO och TMO gör.
Om NO sitter fram då, bör man ha bra insyn i baksätet via övervakningskameran för att göra ett sådant utlåtande.
Annars kanske NO sitter väl synlig i baksätet, på ett sätt som utesluter att Birna inte också skulle synas om hon satt där.

Därefter, efter 06.10 då NO har blivit avlämnad, åker TMO till slutet av hamnen, där han dödar Birna genom t ex strypning.

Kan obduktionen visa att det blodiga våldet har orsakat sådana skador på Birna, att det finns inre blödningar, som bara uppkommer om man lever? Att dessa skador i sig inte var dödliga? Men orsakade blodet i bilen?

Sedan var det dödliga våldet strypning?
Citera
2017-02-06, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tänker samma som du.

Från Islandsbloggen idag:
http://www.islandsbloggen.com/

" Till skillnad från de två männen syns inte Birna Brjánsdóttir på några övervakningsbilder från hamnen. Som tidigare utgår polisen från att hon dödats i bilen."

Antar att det är detta (hur mycket kan man lite på Islandsbloggen?). Samtidigt tänker jag också; hur vet man att hon inte var redan död, när de anlände i hamnen?

Kan inte sluta att tänka på att det kan ha gått till så här:

Något har hänt på golfklubben. I samband med det blir hon illa skadad (blod i bilen på något säte, fram eller bak?)
Därefter blir hon slängd i bakluckan ( annars borde hon synas i övervakningskameran vid hamnen, vilket NO och TMO gör.
Om NO sitter fram då, bör man ha bra insyn i baksätet via övervakningskameran för att göra ett sådant utlåtande.
Annars kanske NO sitter väl synlig i baksätet, på ett sätt som utesluter att Birna inte också skulle synas om hon satt där.

Därefter, efter 06.10 då NO har blivit avlämnad, åker TMO till slutet av hamnen, där han dödar Birna genom t ex strypning.

Kan obduktionen visa att det blodiga våldet har orsakat sådana skador på Birna, att det finns inre blödningar, som bara uppkommer om man lever? Att dessa skador i sig inte var dödliga? Men orsakade blodet i bilen?

Sedan var det dödliga våldet strypning?

Personen bakom bloggen tror jag inte skriver saker tagna ur luften, kan tänka mig att bloggen är en pålitlig källa.

Det står väl inte att männen syntes i bilen när de var i hamnen? Att männen syntes på övervakningsfilm där beror väl på att männen var utanför bilen medan Birna inte var det, därför syns hon inte?

Vad menar du med att något kan ha hänt vid golfklubben? Kian åkte väl in på parkeringen, vände direkt och åkte därifrån?
Citera
2017-02-06, 17:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Personen bakom bloggen tror jag inte skriver saker tagna ur luften, kan tänka mig att bloggen är en pålitlig källa.

Det står väl inte att männen syntes i bilen när de var i hamnen? Att männen syntes på övervakningsfilm där beror väl på att männen var utanför bilen medan Birna inte var det, därför syns hon inte?

Vad menar du med att något kan ha hänt vid golfklubben? Kian åkte väl in på parkeringen, vände direkt och åkte därifrån?

Det är bra att du är noga med att man inte drar slutsatser för snabbt!

Det är sant att det inte står något om att de sitter i bilen, utan bara att de syns. Men varför skulle Birna gå ut i bilen (och bli "synlig"). Underförstått, tänker jag att man kan på något sätt se in i bilen via övervakningskameran. Annars borde de ju kunna säga att hon kanske satt i bilen?

Så det är meningen efter den första: " Till skillnad från de två männen syns inte Birna Brjánsdóttir på några övervakningsbilder från hamnen. " Som tidigare utgår polisen från att hon dödats i bilen.") som får mig att göra kopplingen att eftersom hon inte syns i bilden, drar polisen den slutsatsen att hon är död. Det är förstås möjligt att det inte inte är av den anledningen som man tror att hondöd.

Om Birna hämtades upp vid 05.25, var vid golfklubben 05.50 och i hamnen 06.10, har resan tagit sammanlagt ca 45 minuter. Som tidigare skrivits på denna blogg tar den resan betydligt kortare tid den tiden på dygnet. Så någonstans på vägen har man förmodligen stannat. Det kan ju vara var som helst förstås, men en avstickare gjordes in till golfklubben.

Vet inte hur övervakningskameran registrerade bilen, var det bara vid in/utfarten vid ett tillfälle? Men det som registrats på övervakningsfilmen, var som jag minns det, att den som körde bilen verkade på något sätt ha observerat att det fanns en kamera, och därefter körde snabbt därifrån. Det får mig att dra slutsatsen att GM vid detta skede har något lurt på gång, om det inte redan har skett.

Men allt är ju bara spekulationer från min sida.
Citera
2017-02-06, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Om NO hade blackout, betyder det kanske inte att han har sovit hela tiden. Blackout är en kortvarig förlamelse av hippocanmpus som drabbar kortidsminnet. Det finns också något som heter brown out, att man minns vissa fragment.

De borde testa hypnos, eller liknande på NO för att få honom att minnas.

De två männen som syns på en bevakningskamera då Birna går förbi, de som vänder blicken mot henne och en av dem drar upp sin kapuschong, är de identifierade som NO och TM?
Senast redigerad av Singoallaa 2017-02-06 kl. 19:43.
Citera
2017-02-06, 20:17
Medlem
stardust74s avatar
http://www.visir.is/telja-danarorsok-birnu-vera-drukknun/article/2017170209230

Dödsorsak: drunkning 😥

Hon hade märken runt halsen som tyder på att någon har hållit henne kraftigt runt halsen. Hon har alltså troligtvis varit medvetslös men vid liv när hon slängdes i havet....
Citera
2017-02-06, 20:19
Medlem
stardust74s avatar
Mer:

http://ruv.is/frett/danarorsok-birnu-brjansdottur-var-drukknun

Hon var naken när hon hittades.
Citera
2017-02-06, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
De borde testa hypnos, eller liknande på NO för att få honom att minnas.

De två männen som syns på en bevakningskamera då Birna går förbi, de som vänder blicken mot henne och en av dem drar upp sin kapuschong, är de identifierade som NO och TM?

Det var uppe i tråden tidigare. Någon tyckte at hen som drog upp kapuchongen liknade en kvinna. Någon sa att Birna inte hade setts med NO och T på øvervakningskamera. Jag tror de på filmen är någon tilfälliga hon går förbi.

Den röda kio i Langavegur. Inte lett å se hur många personer som finns i den. Det sitter väl någon bredvid føöraren?
http://cdn-img.ruv.is/sites/default/files/fr_20170116_054145.jpg

Ĵag har lest att det regnade i Reykjavik den dagen B försvann. Jag vet inte när bildet är tagit. Det var snø på skorna som blev hittade i hamnen. Jag tycker det ser ut som det är snö på bilen. Någon som vet om det snöade ute vid fyret kvällen B försvann?

http://www.visir.is/apps/pbcsi.dll/storyimage/XZ/20170120/FRETTIR01/170129939/AR/0/AR-170129939.jpg?imageversion=facebook

Dødsårsaken var drukning

http://www.ruv.is/frett/danarorsok-birnu-brjansdottur-var-drukknun

Senast redigerad av Bakvendt 2017-02-06 kl. 20:48.
Citera
2017-02-06, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stardust74
http://www.visir.is/telja-danarorsok-birnu-vera-drukknun/article/2017170209230

Dödsorsak: drunkning 😥

Hon hade märken runt halsen som tyder på att någon har hållit henne kraftigt runt halsen. Hon har alltså troligtvis varit medvetslös men vid liv när hon slängdes i havet....

Tack för infon. Har du något mer, snälla?
Citera
2017-02-06, 22:47
Medlem
I nåt dike eller nån liten flod?

Birna lik var naken när det konstaterades efter en vecka på jakt efter stranden Selvogsvita. En studie av havsströmmar och vind tyder på att liket har tagits emot i havet någonstans väster om fyren. Igår Räddnings sökte efter ledtrådar till Vogsós nedan Hlíðarvatn men flyter ut av färskt vatten till havet. Möjligen är det mördaren Birna var kvitt henne där. Drunkning erhåller vatten i lungorna och preliminära obduktionsrapporten visar att det fanns vatten i lungorna Birnu enligt källor till redaktionen. Det är inte klart om mördaren visste att det var ett tecken på liv när han slog henne i havet."

http://www.ruv.is/frett/danarorsok-birnu-brjansdottur-var-drukknun
Citera
2017-02-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är bra att du är noga med att man inte drar slutsatser för snabbt!

Det är sant att det inte står något om att de sitter i bilen, utan bara att de syns. Men varför skulle Birna gå ut i bilen (och bli "synlig"). Underförstått, tänker jag att man kan på något sätt se in i bilen via övervakningskameran. Annars borde de ju kunna säga att hon kanske satt i bilen?

Så det är meningen efter den första: " Till skillnad från de två männen syns inte Birna Brjánsdóttir på några övervakningsbilder från hamnen. " Som tidigare utgår polisen från att hon dödats i bilen.") som får mig att göra kopplingen att eftersom hon inte syns i bilden, drar polisen den slutsatsen att hon är död. Det är förstås möjligt att det inte inte är av den anledningen som man tror att hondöd.

Om Birna hämtades upp vid 05.25, var vid golfklubben 05.50 och i hamnen 06.10, har resan tagit sammanlagt ca 45 minuter. Som tidigare skrivits på denna blogg tar den resan betydligt kortare tid den tiden på dygnet. Så någonstans på vägen har man förmodligen stannat. Det kan ju vara var som helst förstås, men en avstickare gjordes in till golfklubben.

Vet inte hur övervakningskameran registrerade bilen, var det bara vid in/utfarten vid ett tillfälle? Men det som registrats på övervakningsfilmen, var som jag minns det, att den som körde bilen verkade på något sätt ha observerat att det fanns en kamera, och därefter körde snabbt därifrån. Det får mig att dra slutsatsen att GM vid detta skede har något lurt på gång, om det inte redan har skett.

Men allt är ju bara spekulationer från min sida.

Ja, det kan vara så att man kunde se in i bilen, annat fall så hade B förmodligen tagit sig ur bilen i hamnen om hon var vid medvetande då. Det gjorde hon inte.

Som jag har förstått det så var det en övervakningskamera som registrerade bilen vid ett tillfälle - när bilen åkte in och ut från parkeringen. Ja, det tror jag absolut att GM hade lurt något på gång vid golfklubben. Spela med sina bollar, eller något annat djävulskap.
Citera
2017-02-06, 23:28
Medlem
Citat:
Ja, det kan vara så att man kunde se in i bilen, annat fall så hade B förmodligen tagit sig ur bilen i hamnen om hon var vid medvetande då. Det gjorde hon inte.

Som jag har förstått det så var det en övervakningskamera som registrerade bilen vid ett tillfälle - när bilen åkte in och ut från parkeringen. Ja, det tror jag absolut att GM hade lurt något på gång vid golfklubben. Spela med sina bollar, eller något annat djävulskap.

Bara det att han uppmärksammar kameraövervakningen och drar därifrån direkt, säger en del om uppsåtet men även lite om hur rutinerat han verkar bete sig. Även i efterförloppet med städningen av bilen.

Blir intressant att se vad denna man har för bakgrund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in