2017-02-06, 19:24
Medlem
Hej,

Har två stugor på samma fastighet, varav enbart uppkoppling i den ena stugan. Mellan stugorna har jag dragit en CAT6-kabel i rör nedgrävt i marken. Stugorna skall dela på samma uppkoppling.

Har fått en produkt av Telia, Technicolor TG234. https://www.telia.se/privat/tv/produ...color-tg234-tv

Kommer denna att fungera som accesspunkt om jag kopplar in nätverkskabeln i porten bak på den? Ser att den går att använda på flera sätt.
Citera
2017-02-06, 19:45
Medlem
oldeubois avatar
https://www.dustin.se/product/5010586938/unifi-ap Köp någonting i den stilen, istället.
Citera
2017-02-06, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
https://www.dustin.se/product/5010586938/unifi-ap Köp någonting i den stilen, istället.
Inte svar på frågan. Jag kräver ingen hög kapacitet. Det enda som denna skall fungera till är att jag ska kunna slå på värmen innan vi åker upp till fjälls via smartplugs. Därför jag tänkte att det vore bra med den produkten jag redan har fått gratis. Om den nu funkar..
Citera
2017-02-06, 19:58
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Inte svar på frågan. Jag kräver ingen hög kapacitet. Det enda som denna skall fungera till är att jag ska kunna slå på värmen innan vi åker upp till fjälls via smartplugs. Därför jag tänkte att det vore bra med den produkten jag redan har fått gratis. Om den nu funkar..
Om du redan har kabel draget bör du skaffa dig en AP istället för en repeater. En AP använder sig utav trådad förbindelse och du förlorar ingen hastighet/signal, medan en repeater förlänger ett trådlöst nätverk, trådlöst, men du förlorar ca hälften av hastigheten.
Citera
2017-02-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Om du redan har kabel draget bör du skaffa dig en AP istället för en repeater. En AP använder sig utav trådad förbindelse och du förlorar ingen hastighet/signal, medan en repeater förlänger ett trådlöst nätverk, trådlöst, men du förlorar ca hälften av hastigheten.
Det är väl även en AP, eftersom den går att ställa i Accesspoint-mode?
Citera
2017-02-06, 20:01
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursäkta mig, då skall det gå an.
Citera
2017-02-06, 20:04
Medlem
Tripportreats avatar
Utifrån den info jag hittar om tg234 så kan den bara användas som en brygga(två likadana enheter som kommunicerar trådlöst med varandra) eller repeater(snappar upp ett befintligt trådlöst nätverk och skickar det vidare), inget av det hjälper dig i det här läget.

Du behöver en accesspunk.

//Tripportreat
Citera
2017-02-06, 20:25
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Hej,

Har två stugor på samma fastighet, varav enbart uppkoppling i den ena stugan. Mellan stugorna har jag dragit en CAT6-kabel i rör nedgrävt i marken. Stugorna skall dela på samma uppkoppling.

Har fått en produkt av Telia, Technicolor TG234. https://www.telia.se/privat/tv/produ...color-tg234-tv

Kommer denna att fungera som accesspunkt om jag kopplar in nätverkskabeln i porten bak på den? Ser att den går att använda på flera sätt.

Det beror på vilken router du har. Men ska du dra en kabel hela vägen så sätt den bara som "repeater" på baksidan så ska du nog vara ganska OK. TG234 fungerar både för IPTV och som repeater.
Citera
2017-02-06, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Det beror på vilken router du har. Men ska du dra en kabel hela vägen så sätt den bara som "repeater" på baksidan så ska du nog vara ganska OK. TG234 fungerar både för IPTV och som repeater.
Är inte repeater en funktion som förstärker den redan befintliga trådlösa signalen längre, medan accesspunkt agerar trådlös sändare av signal den får via kabel?
Citera
2017-02-07, 11:01
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Är inte repeater en funktion som förstärker den redan befintliga trådlösa signalen längre, medan accesspunkt agerar trådlös sändare av signal den får via kabel?
Helt riktigt
Citera
2017-02-07, 11:03
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Var hittar du info om att tg234 fungerar som AP? Jag ser bara att den fungerar som repeater och trådlös brygga.

Fungerar den som accesspunkt så är du ju i hamn redan.

//Tripportreat
Senast redigerad av Tripportreat 2017-02-07 kl. 11:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in