2017-02-06, 18:20
Medlem
valleros avatar
Var just i kontakt med SEB angående övergången till Mastercard. Man kommer forsättningsvis kunna använda BankID via ett separat kort (som man tydligen måste be om). Detta kortet är endast till för att användas i kortläsaren som jag uppfattat det.
Huvudsaken för mig är att jag kan använda fortsätta BankID då jag aldrig skulle drömma om att sköta mina bankärenden/myndighetskontakter via mobilen (dvs ett Mobilt BankID).

Annars vad det gäller banker så är det väl som vanligt. Vill man låna på eller till sitt boende så bör man alltid förhandla (glöm inte det!). Men en personlig kontakt hjälper mycket. Swedbank t.ex. räddade en situation då min sambo dragit på sig en(1) betalningsanmärkning på en sen CSN inbetalning.

Länsförsäkringar (som då hade våra huslån) totalvägrade oss ett lån trots att vårt dyra hus var extremt lågt belånat (ungefär till 10% av värdet), samt att vi båda hade fast anställning och var typiskt skötsamma villa, volvo & vovve personer. Och det är en regel som i allra högsta grad lever vidare. Betalningsanmärkning = brännmärkt, oavsett finansiell status.

Då sa en granne (som tidigare jobbat på bank), prata med X på Swedbank. Det var inget konstigt, inga frimurarhandslag eller dylikt, utan en ren rekommendation - "Hälsa från mig".
Swedbank-X godkände efter översyn vår kredit direkt och vi flyttade lånen från LF till Swedbank och fick ut vårt nya lån.

Sedan dess har mycket hänt, men det där fastnade. En personlig kontakt kan hjälpa dig och har ett värde. Och det kan bara de traditionella bankerna erbjuda.
Men banker använder jag bara för betalning numera. Avanza sköter mitt sparande, och jag har inga lån.
Citera
2017-02-06, 18:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Huvudsaken för mig är att jag kan använda fortsätta BankID då jag aldrig skulle drömma om att sköta mina bankärenden/myndighetskontakter via mobilen (dvs ett Mobilt BankID).

Varför är mobilt bankid otänkbart för dig?
Citera
2017-02-06, 18:38
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför är mobilt bankid otänkbart för dig?
Därför jag inte kan använda min primära dator med tangentbord.
Citera
2017-02-06, 18:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Därför jag inte kan använda min primära dator med tangentbord.

Jo det går utmärkt med mobilt bankid, du identifierar dig med mobilen och blir inloggad på datorn.
Citera
2017-02-06, 18:50
Medlem
valleros avatar
Citat:
Jo det går utmärkt med mobilt bankid, du identifierar dig med mobilen och blir inloggad på datorn.
Är det så? Vad är kopplingen mellan mobilen och min dator? Förstår inte. Får jag ett lösen via mobilen?
Senast redigerad av vallero 2017-02-06 kl. 18:54.
Citera
2017-02-06, 18:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Är det så? Vad är kopplingen mellan mobilen och min dator? Förstår inte.

Det finns ingen direkt koppling mellan mobil och dator men det synkas ihop genom att du anger ditt pnr på datorn och identifierar dig med mobilen. Du slipper därmed installera mjukvara och drivrutiner på datorn och kan använda vilken dator som helst, även på t.ex. ett internetkafé utomlands om du vill det.
Citera
2017-02-06, 19:37
Medlem
valleros avatar
Citat:
Det finns ingen direkt koppling mellan mobil och dator men det synkas ihop genom att du anger ditt pnr på datorn och identifierar dig med mobilen. Du slipper därmed installera mjukvara och drivrutiner på datorn och kan använda vilken dator som helst, även på t.ex. ett internetkafé utomlands om du vill det.
Tack för bra info. Min okunskap beror inte alls på att jag är gammal och fast i mina rutiner, utan för att jag aldrig haft behov av det. Pga att jag är gammal och etc.
Men klart en fördel att ha "dosan" i mobilen. Live and learn.
Citera
2017-02-06, 19:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Tack för bra info. Min okunskap beror inte alls på att jag är gammal och fast i mina rutiner, utan för att jag aldrig haft behov av det. Pga att jag är gammal och etc.
Men klart en fördel att ha "dosan" i mobilen. Live and learn.

Ja oavsett om du vill göra ärendena på mobilen eller datorn så är mobilt bankid att föredra. Att slippa installera mjukvara och bankid på datorn gör att du blir fri att använda vilken dator som helst, inte bara den du har hemma.
Citera
2017-02-06, 20:17
Medlem
superkorvens avatar
Nordea har Visa fortfarande.
Citera
2017-02-06, 21:30
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superkorven
Nordea har Visa fortfarande.

Nordea hjälper skattesmitare och dom kräver dubbelt så mycket betalt för samma tjänst som skandia eller länsförsäkringar ger.

Så varför stödja dom?
Citera
2017-02-07, 13:04
Medlem
HRCs avatar
Haha, pratade just med Handelsbanken på telefon om att byta till dem för vardagsbankärenden. Det gick bra fram till att jag sa att jag inte behövde något av deras kort utan skulle använda gratisalternativ. Då var Handelsbanken plötsligt "inte rätt bank för dig" och så var det samtalet över.

Storbankerna gillar verkligen inte att man tar russinen ur kakan och optimerar sina bank- och kortförbindelser för att komma undan så billigt som möjligt. Nå, sökandet fortsätter Skandia nästa...
Citera
2017-02-07, 13:09
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Trodde brevet bara var årsbesked men visst står det så. Vad blir förändringen för mig som kund då? Om det kostar 100 kr extra per år skiter jag i bara det fungerar men att bli av med visa och få ett annat kort vet jag inte hur det påverkar mig ens.
Att dom har kass ränta har redan inneburit en till bank för sparkonto men vill inte krångla till det ännu mer
Jag har funderat på att byta från SEB men jag trodde alla banker hade lika låga/obefintliga räntor på sina sparkonton.
Men när du skriver att du inte vill krångla till det så undrar jag hur det krånglat sig för dig? Just krånglet är det som ofta gör en sittandes kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in