2017-02-05, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Ukraina faller nu i samma fälla som Sverige gjorde efter befrielsen från Danmark. Vi blåste upp vår fornhistoria och det sker nu också i Ukraina. Just det här har jag delvis inte hört förut, men jag har tidigare rapporterat att vissa ukrainska akademiker på allvar tror att det ukrainska språket kommer från Venus och att flera av antikens gudar kom från Ukraina. Varför är detta viktigt? För att det gör huvudet dimmigt. Vad ukrainarna nu behöver är environger befriade från dimma. Då kan flera stora problem lösas - och det brådskar. Detta händer i Ukraina just nu och historieförfalskningen behöver uppmärksammas.

http://katehon.com/article/falsification-history-ukraine-not-country
Ja och många ryssar tror faktiskt Putin är en skicklig politiker och att inga ryska förband finns i Ukraina vilket ju är än värre eftersom det då handlar om att dölja verkligheten, inte fyllesagor eller annat trams.
2017-02-05, 16:25
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja och många ryssar tror faktiskt Putin är en skicklig politiker och att inga ryska förband finns i Ukraina vilket ju är än värre eftersom det då handlar om att dölja verkligheten, inte fyllesagor eller annat trams.

Du får svårt att hitta någon expert inom det politiska området som förnekar att Putin är oerhört skicklig. Det är ju bl a därför Ukraina är i ruiner och inte kommer att ha nån chans att resa sig upp från denna misär före Putin godkänner det, vilket han sannolikt gör när regimen i Kiev börjar samarbeta.
2017-02-05, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Du får svårt att hitta någon expert inom det politiska området som förnekar att Putin är oerhört skicklig. Det är ju bl a därför Ukraina är i ruiner och inte kommer att ha nån chans att resa sig upp från denna misär före Putin godkänner det, vilket han sannolikt gör när regimen i Kiev börjar samarbeta.
Det satt långt inne men bättre sent än aldrig när det gäller att erkänna den ryska ledarens förberedelser och till slut förödande attack på det demokratiska Ukraina. Och att då dra på sig sanktioner är ju inte särskilt klyftigt av Putin o co om man säger så. Men som du nog förstår, Putin kan inte godkänna eller diktera något numera när det gäller Ukraina, eller i övriga världen för den delen. Är dessutom säker på att Ukraina bygger upp sin stat fortare än Putin hinner, som du så riktigt säger, förstöra landet. Nu när Kiev bevisligen samarbetar med i stort sett hela världen så är det nog Ryssland som får ändra sin syn på sakernas ordning om man skall bli respekterade. Det delikata problemet har ju inte regeringen i Kiev.
2017-02-06, 00:45
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Det satt långt inne men bättre sent än aldrig när det gäller att erkänna den ryska ledarens förberedelser och till slut förödande attack på det demokratiska Ukraina. Och att då dra på sig sanktioner är ju inte särskilt klyftigt av Putin o co om man säger så. Men som du nog förstår, Putin kan inte godkänna eller diktera något numera när det gäller Ukraina, eller i övriga världen för den delen. Är dessutom säker på att Ukraina bygger upp sin stat fortare än Putin hinner, som du så riktigt säger, förstöra landet. Nu när Kiev bevisligen samarbetar med i stort sett hela världen så är det nog Ryssland som får ändra sin syn på sakernas ordning om man skall bli respekterade. Det delikata problemet har ju inte regeringen i Kiev.

Vad är det som jag inte har erkänt tidigare som jag borde ha erkänt? Ge mig anklagelseakten och jag kommer att erkänna alla brott som är begångna!

Vi ser vad som händer i Moldavien. När det begav sig så stödde Moskva utbrytarrepubliken Transnistrien - och Moldavien ville bli omfamnad av EU. Det var då det. Idag vill Moldavien tillbaks in i Moskvas famn eftersom det inser att EU vare sig kan eller vill ge något. Ukraina är förstås mer strategiskt viktigt, mest för USA. Men för EU är kostnaden för Ukraina astronomiskt jämfört med pytte lilla Moldavien, som EU ändå inte ville betala för.

Vad som händer i Moldavien kommer sannolikt att hända i Ukraina. En vacker dag kommer det politiker till makten i Kiev som vill ha ordning och reda och bra förbindelser med Moskva därför att ekonomin och den nationella säkerheten dikterar det. Då kommer farbror Putin att öppna sin famn.
2017-02-06, 14:28
Medlem
stukads avatar
Hejsan. Jag gör en liten instickare här i tråden med en fråga.

Vad tycker ni? Borde vi och andra från hela europa rycka in och hjälpa våra ukrainska vänner? Vi vet av tidigare erfarenheter att ifall Ryssland tar över Ukraina med dess resurser så kommer det bli farligt. Jag menar inte att vi ska gå in som en armé utan mer göra som ryssarna gör och köra guerilla-stil och försöka hålla gränsen där den är nu.

Kommer ryssarna vilja ta hela Ukraina, ni som har koll kanske vet? Vart går gränsen för EU?
Senast redigerad av stukad 2017-02-06 kl. 14:59.
2017-02-06, 15:05
Medlem
OlleHelges avatar
Det känns som att den ryska sidan börjar få panik. Att bryta mot Minsk2 på detta sättet andas desperation. De senaste civila att stryka med i Ukraina av de ryska artilleriet:
https://twitter.com/chrisnunnphoto
2017-02-06, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Vad är det som jag inte har erkänt tidigare som jag borde ha erkänt? Ge mig anklagelseakten och jag kommer att erkänna alla brott som är begångna!

Vi ser vad som händer i Moldavien. När det begav sig så stödde Moskva utbrytarrepubliken Transnistrien - och Moldavien ville bli omfamnad av EU. Det var då det. Idag vill Moldavien tillbaks in i Moskvas famn eftersom det inser att EU vare sig kan eller vill ge något. Ukraina är förstås mer strategiskt viktigt, mest för USA. Men för EU är kostnaden för Ukraina astronomiskt jämfört med pytte lilla Moldavien, som EU ändå inte ville betala för.

Vad som händer i Moldavien kommer sannolikt att hända i Ukraina. En vacker dag kommer det politiker till makten i Kiev som vill ha ordning och reda och bra förbindelser med Moskva därför att ekonomin och den nationella säkerheten dikterar det. Då kommer farbror Putin att öppna sin famn.
Intressant att du faktiskt tycker att demokrati med maktskifte råder i Ukraina men inte i Ryssland. Tack för det. Först får väl i så fall Putin bringa ordning och reda i sitt eget land, införa demokrati och tillåta opposition. Som det nu är avskräcker ju Putin ett närmande till Ryssland.
2017-02-07, 11:39
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Intressant att du faktiskt tycker att demokrati med maktskifte råder i Ukraina men inte i Ryssland. Tack för det. Först får väl i så fall Putin bringa ordning och reda i sitt eget land, införa demokrati och tillåta opposition. Som det nu är avskräcker ju Putin ett närmande till Ryssland.

Jag tycker inte att demokrati råder i Ukraina.
2017-02-07, 13:32
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stukad
Hejsan. Jag gör en liten instickare här i tråden med en fråga.

Vad tycker ni? Borde vi och andra från hela europa rycka in och hjälpa våra ukrainska vänner? Vi vet av tidigare erfarenheter att ifall Ryssland tar över Ukraina med dess resurser så kommer det bli farligt. Jag menar inte att vi ska gå in som en armé utan mer göra som ryssarna gör och köra guerilla-stil och försöka hålla gränsen där den är nu.

Kommer ryssarna vilja ta hela Ukraina, ni som har koll kanske vet? Vart går gränsen för EU?
Det kommer inte sluta med Ukraina för ryssen har då som nu hela europa som mål. De är som de gamla mongolerna de härstammar ifrån. Klart Ukraina måste ha mycket mer stöd. De ryska soldater som dör i Ukraina kan inte komma och mörda våra folk. Ukraina har visat sig mycket starka mot ryssen. Ryssen lider svåra förluster och vågar inte gå all in av flera orsaker. Vi måste visa mer att vi står bakom Ukraina för att avskräcka ryssen. Annars blir det först Ukraina, sen Baltikum, Finland... och någonstans där blir det Gotland som ryssen övar ofta på att inta med landstigningsövningar, övningar att klättra upp för klippor. (bråviken)
2017-02-07, 14:16
Medlem
Det talas om ett tillbakadragande av tunga vapen från fronten, men några tror att UAF planerar att angripa Donbass. VP och Merkel uttalar sig och vill ha vapenvila. Trump vill också ha fred.

Kiev har problem på flera fronter och nu i Rada. Det spekuleras på annan plats att Poroshenko är desperat och tror att bara ett krig kan hålla ihop landet. Kanske, men i så fall möter han internationellt motstånd.

Citat:
Russian President Vladimir Putin and German Chancellor Angela Merkel called for the immediate restoration of the ceasefire in Ukraine, according to the Kremlin press service.

[...] supported in this context the efforts of the OSCE Special Monitoring Mission,[...]

https://sputniknews.com/europe/201702071050422103-kremlin-russia-germany-donbass/
2017-02-07, 14:17
Medlem
Polske Kaczynski säger att Ukraina aldrig kan närma sig EU så länge Bandera hyllas, såsom sker i Ukraina just nu. Han anser att Bandera-folket var värre än tyskarna och jag vet att tyskarna protesterade mot slakten av civila. Här får man veta att många fler ukrainare stred i Röda armén.

Jag tror att Kaczynski har rätt och det ukrainska folket behöver veta det här.

Citat:
Former Polish President Jaroslaw Kaczynski, the influential leader of the country's ruling Law and Justice Party, has some frank advice for Kiev, telling Ukrainian officials that the country would never join Europe if it continued to try to build its national identity on the glorification of notorious Nazi-allied war criminals like Stepan Bandera.

After the collapse of the Soviet Union, efforts began in Ukraine to rehabilitate Bandera, Shukhevych, UPA and other collaborationist groups as 'fighters for independence'. Foreign grants and textbooks sympathetic to these groups and figures flooded into the country, many of them written and published by Ukrainian communities in the United States and Canada.

President Reuven Rivlin paid an official visit to Kiev, where he told President Poroshenko and lawmakers that the nationalists' crimes must never be forgotten. That visit resulted in a mild scandal, with Ukrainian MPs demanding that the Israeli President 'apologize' to Ukrainians for his comments.

https://sputniknews.com/europe/201702071050424819-kaczynski-poroshenko-bandera-glorification/
2017-02-07, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det kommer inte sluta med Ukraina för ryssen har då som nu hela europa som mål. De är som de gamla mongolerna de härstammar ifrån. Klart Ukraina måste ha mycket mer stöd. De ryska soldater som dör i Ukraina kan inte komma och mörda våra folk. Ukraina har visat sig mycket starka mot ryssen. Ryssen lider svåra förluster och vågar inte gå all in av flera orsaker. Vi måste visa mer att vi står bakom Ukraina för att avskräcka ryssen. Annars blir det först Ukraina, sen Baltikum, Finland... och någonstans där blir det Gotland som ryssen övar ofta på att inta med landstigningsövningar, övningar att klättra upp för klippor. (bråviken)
Innan man anklagar ryssarna för ena eller andra så får man faktiskt ta och skapa ett demokratiskt Ukaraina.Så länge landet styrs av faschister ,frimurare och maffioso kan man inte skylla en massa elände på ryssar.Hade Ukraina låtit bli att ge amerikaner grönt ljus att placera missiler där så hade detta inte hänt.En annan sak.Ukraina sköt ned passagerarplanet och offrade stort antal oskyldiga liv för att dra in NATO i konflikten.Nu gör man andra försöket och ökar spänningen som att göra en saakashvilli vilket slutade med fiasko.
Senast redigerad av Hannial 2017-02-07 kl. 14:33.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in