Citat:
Ursprungligen postat av
Lucas49
Det satt långt inne men bättre sent än aldrig när det gäller att erkänna den ryska ledarens förberedelser och till slut förödande attack på det demokratiska Ukraina. Och att då dra på sig sanktioner är ju inte särskilt klyftigt av Putin o co om man säger så. Men som du nog förstår, Putin kan inte godkänna eller diktera något numera när det gäller Ukraina, eller i övriga världen för den delen. Är dessutom säker på att Ukraina bygger upp sin stat fortare än Putin hinner, som du så riktigt säger, förstöra landet. Nu när Kiev bevisligen samarbetar med i stort sett hela världen så är det nog Ryssland som får ändra sin syn på sakernas ordning om man skall bli respekterade. Det delikata problemet har ju inte regeringen i Kiev.
Vad är det som jag inte har erkänt tidigare som jag borde ha erkänt? Ge mig anklagelseakten och jag kommer att erkänna alla brott som är begångna!
Vi ser vad som händer i Moldavien. När det begav sig så stödde Moskva utbrytarrepubliken Transnistrien - och Moldavien ville bli omfamnad av EU. Det var då det. Idag vill Moldavien tillbaks in i Moskvas famn eftersom det inser att EU vare sig kan eller vill ge något. Ukraina är förstås mer strategiskt viktigt, mest för USA. Men för EU är kostnaden för Ukraina astronomiskt jämfört med pytte lilla Moldavien, som EU ändå inte ville betala för.
Vad som händer i Moldavien kommer sannolikt att hända i Ukraina. En vacker dag kommer det politiker till makten i Kiev som vill ha ordning och reda och bra förbindelser med Moskva därför att ekonomin och den nationella säkerheten dikterar det. Då kommer farbror Putin att öppna sin famn.