Har nyss pratat med SEB:s kundtjänst. Det får väl sägas vara en bra sak åtminstone, att man kan nå dem dygnet runt veckans alla dagar. Jag sade upp Enkla vardagen, den tjänst vars pris snart höjs med 40 proc. Betalkortet försvann och jag har nu endast internetbank med betalservice á 120 kr/år. Visst, inte gratis men en acceptabel summa.
Det är trots allt tyvärr fortfarande alldeles för krångligt att byta bank för lönekonto och vardagsekonomi. Papper/mail måste skickas till alla som betalar ut pengar till mig. Alla mottagare och e-fakturor måste läggas upp igen på nya banken. Tar ju timmar. Jag kan inte göra bytet online med bank-ID utan måste traska in till nån kostym på t ex Handelsbanken med en massa papper, bland annat alla kontotransaktioner för de senaste 13 månaderna! No. Fucking. Way.
De här nya EU-bestämmelserna kring terrorism och penningtvätt gör det j-t jobbigt att bli ny kund någonstans i bankvärlden. Jag värderar faktiskt min tid såpass att det lätt är värt 120 kr/år att slippa allt trassel med bankbyte bara för principsaken att vardagsbankandet ska vara gratis.
Sen att SEB är ena jävla as och att jag avskyr den där giriga, äckliga skithögen Annika Falkengren (fast hon kliver ju iofs av snart
) är en annan aspekt av det hela som jag egentligen borde ta konsekvenserna av och byta bank. Men vilka andra banker är bättre på det etiska och moraliska planet? Jag vet inga, Skandiabanken kanske...
Så till frågan vad som ska ersätta mitt Visa betalkort hos SEB? Så gott som alla kreditkort tar 35 spänn för bankomatuttag. Det går bort, även fast jag inte tar ut så mycket cash. Det enda alternativet synes vara Norwegians Visa. Ingen årsavgift och inga procent på automatuttag i Sverige. Jag reser sällan utomlands så att valutapåslag i utländska ATM gör mig inget.
Bonusen kan bara användas till resor med Norwegian, men det spelar heller ingen roll för jag hittar sällan nåt intressant i de andra kortens bonusshoppar. Är ju bara krims-krams, onödiga prylar och biobiljetter. Och ska jag väl flyga till USA nån gång så kan jag väl åka med Norwegian då, de är ju billiga och bra.
Om inte OKQ8 hade tagit 35 spänn för bankomatuttag hade jag valt dem, de verkar näst bäst. Är ju trevligt med en slant i cashback varje år.
Det är trots allt tyvärr fortfarande alldeles för krångligt att byta bank för lönekonto och vardagsekonomi. Papper/mail måste skickas till alla som betalar ut pengar till mig. Alla mottagare och e-fakturor måste läggas upp igen på nya banken. Tar ju timmar. Jag kan inte göra bytet online med bank-ID utan måste traska in till nån kostym på t ex Handelsbanken med en massa papper, bland annat alla kontotransaktioner för de senaste 13 månaderna! No. Fucking. Way.
De här nya EU-bestämmelserna kring terrorism och penningtvätt gör det j-t jobbigt att bli ny kund någonstans i bankvärlden. Jag värderar faktiskt min tid såpass att det lätt är värt 120 kr/år att slippa allt trassel med bankbyte bara för principsaken att vardagsbankandet ska vara gratis.
Sen att SEB är ena jävla as och att jag avskyr den där giriga, äckliga skithögen Annika Falkengren (fast hon kliver ju iofs av snart
) är en annan aspekt av det hela som jag egentligen borde ta konsekvenserna av och byta bank. Men vilka andra banker är bättre på det etiska och moraliska planet? Jag vet inga, Skandiabanken kanske... Så till frågan vad som ska ersätta mitt Visa betalkort hos SEB? Så gott som alla kreditkort tar 35 spänn för bankomatuttag. Det går bort, även fast jag inte tar ut så mycket cash. Det enda alternativet synes vara Norwegians Visa. Ingen årsavgift och inga procent på automatuttag i Sverige. Jag reser sällan utomlands så att valutapåslag i utländska ATM gör mig inget.
Bonusen kan bara användas till resor med Norwegian, men det spelar heller ingen roll för jag hittar sällan nåt intressant i de andra kortens bonusshoppar. Är ju bara krims-krams, onödiga prylar och biobiljetter. Och ska jag väl flyga till USA nån gång så kan jag väl åka med Norwegian då, de är ju billiga och bra.
Om inte OKQ8 hade tagit 35 spänn för bankomatuttag hade jag valt dem, de verkar näst bäst. Är ju trevligt med en slant i cashback varje år.