2017-02-06, 10:08
Medlem
När en person klipper sitt hår, eller rakar håret eller vad som. Liksom, kliper sitt skögg eller rakar av sitt skägg, eller gör något annorlunda med sitt ansikte på ett eller annat sätt. Så ser personen inte konstig ut, eller så jätte anorlunda ut.

Men, så fort en bekant som tar av sig glasögonen, liksom när man lärt känna personen ett tag och denne haft sina glasögon på länge. Så fort när han eller hon tar av sig de, så ser han VÄLDIGT, VÄLDIGT ANNORLUNDA UT. Ibland känns det bara konstig att se denne person utan glasögon.

Jag vet inte hur jag skall beskriva det, men kan det vara så att personen hade en knstig utseende redan från början, eller är det bara så man upplever det?

Exempelvis - Jag lärde könna en bekant, när denne tog av sig glasögonen, var det som om hans panna stack ut väldigt mycket och hans ögon var väldigt små. Och det är ju så hans utseende är.

Jag vet inte hur jag skall lägga upp min beskrivning på bra sätt, jag misstänker att jag har dyslexi, så jag vet inte exakt hur jag skall lägga upp alla orden så ni förstår hur jag menar.

Men den människan,malla skulle märkt av att hans panna sticker ut och hans ögon är små, tills han tar på sig glasögonen och då syns det som om han har en normal utseende.

Så är det egebtligen vane sak med att se sin bekant med glasögon eller kan det vara så att de har ett annorlunda utseende redan från början.

Om det är en vane sak, varför könns det inte lika lustigt när någon klipper av sin skägg, rakar av håret eller något liknade med sin ansikte. Visst, de ser annorlunda ut, men oftast ingen stor känsla av att det är annorlunda. Inget lustigt i alla fall.

Men när någon tar av sig glasögonen, så känns det bara små lustigt.

Varför?
Citera
2017-02-06, 10:13
Medlem
Som glasögonbörare har jag själv stött på liknande synpunkter. "Du ser HELT annorlunda ut med kontaktlinser!!".

Min teori: glasögon blir ett filter för ögonen. Folk ser inte ens ögon utan bara glasögonen. När man tar av glasögonen ser folk rakt in i ett par mänskliga ögon som speglar känslor, tankar och som är dörren till personens själ. Man upplever därför nästan en ny människa! Dock bara min egen teori, vad tror ni andra?
Citera
2017-02-06, 10:31
Medlem
morpdeuss avatar
Vissa glasögon har en tendens att förvränga ögonen från ett utomstående perspektiv, det är lite som att hålla ett förstoringsglas framför ögat och göra så att det ser jättestort ut. Kan det kanske ha någonting med detta att göra?

F.ö. så har jag själv aldrig märkt av detta fenomen.
Citera
2017-02-06, 10:44
Medlem
Det har att göra med det morphdeus nämner. Nästa gång du ser en person med glasögon, titta lite extra så ser du att glasen i glasögonen inte är som fönster och släpper igenom allt oförvrängt. Istället, beroende på om personen är närsynt eller översynt, så förstoras eller förminskas den del av ansiktet som du ser i glasögonen. Beroende på glasens form så förvrängs också de delar du ser i ytterkanten av glasen. Resultatet blir att ansiktsformen när en person har glasögon på sig är väldigt annorlunda mot vad den egentligen är. Det betyder dock inte att den är "konstig", hade det varit åt andra hållet så hade det sätt lika konstigt ut. Det är alltså förändringen som gör det. Personen du ser framför stämmer inte längre alls överens med ditt ansiktsminne av personen och det gör att du upplever det som att personen ser märklig ut.
Citera
2017-02-06, 10:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Vissa glasögon har en tendens att förvränga ögonen från ett utomstående perspektiv, det är lite som att hålla ett förstoringsglas framför ögat och göra så att det ser jättestort ut. Kan det kanske ha någonting med detta att göra?

F.ö. så har jag själv aldrig märkt av detta fenomen.

This.

Och inte bara förstoringsglas utan även "förminskningsglas" beroende på synfelet hos bäraren. Har vederbörande riktiga flaskbottnar kommer ögonen självfallet att se helt annorlunda ut när glasögonen tas av.
Citera
2017-02-06, 15:29
Medlem
Europes avatar
Som de här ovan har svarat. Jag ser själv klart och tydligt skillnaden när jag har använt glasögon (normalt har jag dock kontaktlinser).
Citera
2017-02-06, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yogapants
Som glasögonbörare har jag själv stött på liknande synpunkter. "Du ser HELT annorlunda ut med kontaktlinser!!".

Min teori: glasögon blir ett filter för ögonen. Folk ser inte ens ögon utan bara glasögonen. När man tar av glasögonen ser folk rakt in i ett par mänskliga ögon som speglar känslor, tankar och som är dörren till personens själ. Man upplever därför nästan en ny människa! Dock bara min egen teori, vad tror ni andra?

Fullständigt överens med varenda ord!
Det fåtal tillfällen jag själv har glasögon (av just denna anledning) känns det som om jag står utanför rummet där "alla andra" är, bakom min sköld av glas.
De (brillorna) skapar en distans på så många nivåer, och jag avskyr det!
Citera
2017-02-06, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EU-migranten
Fullständigt överens med varenda ord!
Det fåtal tillfällen jag själv har glasögon (av just denna anledning) känns det som om jag står utanför rummet där "alla andra" är, bakom min sköld av glas.
De (brillorna) skapar en distans på så många nivåer, och jag avskyr det!
Eller hur? Undrar då hur lätt det är för en blind person att komma med i gänget? Jag har tyvär problem att ha linser i vardagen, men då jag har det av någon anledning så är det som att jag bemöts annorlunda och vänner och arbetskamrater både tittar längre på mig och verkligen påpekar att jag ser annorlunda ut. Ja, nästan som att respekten ökar och folk lyssnar mer på mig mm.
Citera
2017-02-06, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yogapants
Eller hur? Undrar då hur lätt det är för en blind person att komma med i gänget? Jag har tyvär problem att ha linser i vardagen, men då jag har det av någon anledning så är det som att jag bemöts annorlunda och vänner och arbetskamrater både tittar längre på mig och verkligen påpekar att jag ser annorlunda ut. Ja, nästan som att respekten ökar och folk lyssnar mer på mig mm.
Vadå?
Så du menar att du får per automatik mer respekt ifrån din omgivning och kanske även människor rent allmänt bara för att du inte bär glasögon?

Vad är din teori om det?

Märkligt, mycket märkligt!!
Citera
2017-02-06, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koncentration
Vadå?
Så du menar att du får per automatik mer respekt ifrån din omgivning och kanske även människor rent allmänt bara för att du inte bär glasögon?

Vad är din teori om det?

Märkligt, mycket märkligt!!
Ja faktiskt! Visst är det märkligt? Glasögonen blir ett slags filter som folk inte ser helt igenom kanske. Plus att jag vet att jag ser bättre ut utan glasögon, det spelar naturligtvis också in. Har funderat på operation, men min syn ändrar sig hela tiden så tror inte det är något för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in